Pobyt pro ZP s výukou ICT

Pobyt pro ZP s výukou ICT

Anotace: Reportáž z jedné strašně fajn akce, na kterou jsem se dostal i já :-)

Pobyt pro zrakově postižené s výukou ICT
Pocity štěstí a euforie z opětovného shledání se svými přáteli. Takhle nějak se cítila většina nevidomých účastníků pobytu zaměřeného na výuku počítačů, který se uskutečnil na sklonku července 2007 v budově ekologického střediska Rychta Krásensko. Z pramenů víme, že za dobu své existence si budova prošla značně rozmanitým účelovým vývojem. Původně se jednalo o dvůr nižší šlechty,posléze zájezdní hostinec. V současnosti je využívána k výukovým účelům. Pobyt, se specializoval na výuku zrakově postižených v oblasti výpočetní techniky. Mimo to pro nás účastníky bylo připraveno mnoho dalších aktivit. Uchvacující přednáška o Nepálu a tamějších obyčejích, vystoupení folkové kapely Ořešák, či návštěva města Vyškov. Ale stejně, na pozadí těchto činností jde znovu a znovu o shledání se s přáteli, poněvadž toto byla pro nás jedna z mála příležitostí jak si sdělit novinky, zážitky, dojmy...
Rádi bychom se o naše zážitky s vámi podělili, takže směle do toho.

Tajemný Nepál
V úterý nás svojí návštěvou poctila paní doktorka Slavíková, pracovnice brněnského technického muzea, členka Česko-nepálské společnosti, aby se s námi podělila o své dojmy a zážitky z cest po Nepálu. Nejprve nám přiblížila Nepál z politického a geografického hlediska a vzhledem k tomu, že se specializuje hlavně na náboženské obřady a na předměty vztahující se k nim (masky a jiné rituální předměty), povídala nám nejvíce o nich. Na zpestření své přednášky s sebou přivezla na ukázku spoustu věcí (sošky, obřadní nástroje i předměty každodenní potřeby), Pro dokreslení atmosféry zapálila vonnou tyčinku a pustila ukázku tamní hudby, jejíž základ tvoří buben, flétna a jednoduché housličky.
Mohli jsme si také vyzkoušet např. hru na tibetské mísy, zatočit modlitebním mlýnkem či osahat obřadní nůž, kterým osoby k tomu určené zařezávají zvířecí obětiny různých velikostí. Všichni jsme obdivovali způsob života v Nepálu, který se od našeho značně liší.
„Mě se nejvíc líbil ten s tou sloní hlavou“ vzpomíná kdosi na sošku boha Ganéši.

Muzicírování s Ořešákem
,Den po přednášce o Nepálu, nás navštívila brněnská folková skupina Ořešák. Po koncertě s ní se atmosféra prudce změnila. Asi bychom o tomto dni ani nepsali, kdyby nám skupina Ořešák nezapůjčila své nástroje k velmi živelnému hraní. Koncert skupiny se vůbec ničím nelišil od ostatních, atmosféra po něm následující však ano. Hraní po koncertě se zvrhávalo velmi pomalu avšak jistě. Nejdříve jsme si mohli nástroje jen prohlédnout, součástí prohlížení se však stalo i zkoušení zvuků, jež vytvářelo autentickou atmosféru neovládané skupiny hudebníků. Nekoordinovaný hluk se změnil ve sborové pění, které nás velmi mile překvapilo.

Fair trade
Při jedné snídani jsme se dozvěděli, že v Krásensku funguje obchůdek Fair Trade. Co to je? Takový obchod, který jen dává lidem, to co jim doopravdy patří. Tedy, když si koupíte čokoládu, je dražší, ale víte, že ten, kdo sklízel ty kakaové boby za to dostal přiměřeně zaplaceno (v normálních obchodech jde nejvíce peněz tomu, kdo prodává a ne tomu, kdo dodává).

Anketa
Během výletu do vyškovského aquaparku jsme udělali anketu. Dotazovali jsme se náhodně lidí odpočívajících na dekách a ručnících.
Ptali jsme se, jestli lidé znají Krásensko(případně, znají-li zde nějaké objekty) a jestli třídí odpad.