Rumcajs a Kampelík

Rumcajs a Kampelík

Anotace: Je součástí divadelního představení - Rozhovory na entou, divadla - Blbci na entou https://www.blbcinaentou.cz/cz/divadelni-predstaveni/

Blbec Přemýšleli jsme, jak by dopadl rozhovor, mezi majitelem banky a zlodějem. Co takhle František Cyril Kampelík, zakladatel slavných Kampeliček a loupežník Rumcajs? Mohli by si rozumět, vlastně oba a každý po svém, shromažďovali peníze jiných lidí! Zkusili jsme to. Při delším studiu těchto postav jsme zjistili nečekanou spojitost, o které by vědci, historici a badatelé měli jistě vědět. Jediné, co kromě majetkových záležitostí tyto dvě postavy spojuje, je to, že oba mluví česky.
Kampelík Poslyšte. Nejste vy náhodou ten slavný loupežník Rumcajs?
Rumcajs Jo, jo, to bych měl jako bejt, vašnosto.
Kampelík A co vy tady tak sám, na ulici?
Rumcajs Ani se neptejte. Vykáceli mi Řáholec. Bude tam stát zábavnej park.
Kampelík Nerad vás opravuji, ale říká se zábavní park.
Rumcajs Vy už taky? Nechte tý češtiny, člověče. Od doby mého mládí se čeština sakraholte změnila.
Kampelík Takže vy nemáte kde bydlet?
Rumcajs Ale to jo. Přebejvám v ajnclíku u Cipíska. Jenže snacha je z lepší rodiny a vydupala si, že když mám u nich bydlet, tak musím do školy, aby se za mě Cipísek nemusel stydět, že má tátu nekňubu, nemotoru, nešiku a nedouka. Já si myslím, že jsem kňuba, motora, šika a douk, jenže snacha je snacha. Řekněte sám, co je to ale za lepší rodinu, když je její fotr magor.
Kampelík Proč si to myslíte?
Rumcajs On to povídal. Je magorem u vojska.
Kampelík To jste asi špatně slyšel. U vojska jsou majoři. Ale máte pravdu, každej major je trochu magor. Jako ten slavný major Zeman. Někdo říká major Zeman, jinej zase magor Zeman.
Rumcajs A dneska mi dali ve škole z češtiny pětku. Jak se ukážu doma, snacha mě zahluší.
Kampelík Za co máte tu kouli?
Rumcajs Kdybych měl kouli do bambitky, tak ji odstřelím. Mněl jsem udělat rozbor věty Farář se odcizil svému poslání. Tak jsem řekl, že ten horník ukradl dopis.
Kampelík Horník?
Rumcajs Horník. Co dělá kovář? Ková. Co dělá rychtář? Rychtuje. A co dělá farář? Fárá. Takže horník odcizil něco, co měl poslat. Tedy tomu svýmu posílání.
Kampelík To jste tomu ale špatně porozuměl. Odcizit se, neznamená ukrást.
Rumcajs Nakonec jsem měl stupňovat přídavná jména. Malý, menší, malejší. Jako veselý, veselší a veselejší. Ještě, že je správně vlhčí i vlhčejší, jinak by mě vyhodili.
Kampelík No jo, to máte těžký.
Rumcajs Nechte toho. Stupňovat už nebudu. Abyste věděl, vím to. Těžký, těžší a nejde to zvednout.
Kampelík Dávají vám také domácí úkoly?
Rumcajs No jéje. Tady vám ukážu. Vyndavá z tašky sešit. Doplňte ve slovech chybějící písmena Hodlaj. zaplat.t. t. t. t. š. š. hoš. To je nějaká šifra.
Kampelík To tam opravdu je? Ukažte, no jo, to máte dopsat í. Hodlají zaplatiti ti ti tišší hoši?
Rumcajs Nebo tady. Vandrák napadený v.emi ve.mi, pro.el v.emi v.emi. Tak tomu nerozumím ani zbla.
Kampelík Tam máte doplnit s, nebo š. Vandrák napadený všemi vešmi, prošel všemi vsemi. To je opravdu jako šifra.
Rumcajs Šmankote to je složitý! Zlatej Knížepán! Tomu jsem taky moc nerozuměl. To jeho Rumcajsi, tu kachničku mi mušíš gleich sčelit. Nebo. Chola jelen, moment poštuj, ja tě sofort saščelim. Ale vždycky jsem ho nějak převez!
Kampelík Kdo vás vlastně učí?
Rumcajs No učitelka. Přezdíváme jí žirafa.
Kampelík To je tak vysoká?
Rumcajs Ne, hloupá. A je tvrdá jako řáholeckej žalud! Když jsem napsal, že místo opasku používám špagát, řekla mi, že je to nespisovný slovo. Mám prej napsat šňůru. Do prkýnka, do Prčic, do prkvančic a do houslí. Ona ví houby, starou belu a kulový. Slovo špagát se v český řeči používá od šestnáctého století! Mimochodem, šňůra je původem německé slovo. To ona neumí česky.
Kampelík Nestudovala náhodou v Plzni?
Rumcajs Asi jo. Dokonce mi brala za hrubku i to, že jsem napsal, že ve vodě plave cejn. Prej se to řekne spisovně cín. To ona je hloupá, hloupější a nejhloupější, blbá. Jenže řekněte to snaše. A vy tady sedíte tak smutně taky kvůli pětce?
Kampelík Vlastně ano. Jenže těch pětek bylo víc.
Rumcajs Celý vysvědčení?
Kampelík To ne, celý trezor. Mám manko.
Rumcajs Ale to já měl taky. Zlatá holka to byla, kde je jí konec.
Kampelík Já nemyslím Manku, ale manko.
Rumcajs Nechte už tý češtiny, člověče.
Kampelík To není v češtině, ale v hajzlu! Manko znamená, že mi chybí peníze. A není to pakatel.
Rumcajs Já to ale nebyl. Tohle už nedělám od tý doby, co to vzal do ruky ten slovenský ministr financí. Napařili mi daň z ukradený hodnoty, a byl jsem na suchu. Pane, řeknu vám. To je loupežník ten chlap! Kam se na něj hrabu. Ten krade za bílýho dne a ti oloupený mu ještě tleskaj! Mimochodem, kolik vám chybí pakatelů?
Kampelík Pakatel nemá množné číslo.
Rumcajs Nechte tý češtiny, člověče. Tak to nebude tak hrozný. Když to má bejt hrozný, tak toho musí bejt moc! Tak se mějte, já už musím jít. S kým jsem měl vlastně tu čest?
Kampelík Mé jméno je František Cyril Kampelík.
Rumcajs Á sakrholte, nejste vy náhodou ten zakladatel bankovních kampeliček? Tak kvůli vám se mi taky přestalo dařit. Lidi už po kapsách nenosej skoro nic. Prej nemám Rumcajsi, nemám. Všechno je v kampeličce. Tak voni to nosej všichni k vám? Jestli ano, jste asi vlivný člověk.
Kampelík To bych prosím, jako byl. Když máte peníze, lezou vám všichni do prdele. Jen se podívejte, mám prdel plnou lidí.
Rumcajs Kdo to je? Není to náhodou Manka?
Kampelík Ale kdepak. Manku máte vy. Já mám větší trápení. Manko.
Rumcajs Tak se netrapte, jestli nějak můžu, rád vám pomůžu.
Kampelík No jo, pane, já se potřebuju nějak zbavit alespoň poloviny svého dluhu.
Rumcajs Tak víte co? Já vás o ten váš dluh oloupím. Já už neloupil, ani nepamatuju.
Kampelík To by šlo.
Rumcajs Vytáhne bambitku. Tak pracky nahoru lumpe!
Kampelík Ale takhle se už dneska neloupí, pane.
Rumcajs Tak jak se to tedy dělá?
Kampelík Stačí, když se mi tady podepíšete na tuhle směnku.
Rumcajs A to je jako všechno?
Kampelík Ano, to je všechno.
Rumcajs To není žádný pořádný loupení! Můžu při tom na Vás aspoň mířit pistolí? Mám tam čerstvej žalud!
Kampelík Jo, to klidně miřte, ale hlavně, ať je to čitelné! A ještě za ten podpis dostanete tady tu koblihu!
Rumcajs Loupešník Rumcajs.
Kampelík Výborně, tady je ta kobliha. Ale píše se loupežník.
Rumcajs Nechte tý češtiny, člověče. Tady to máte, ruce vzhůru a jdeme! Kampelík zvedne ruce. Rumcajs při tom povídá: Jen si nejsem úplně jistej, kdo koho vlastně oloupil….
Autor Stráca, 15.03.2024
Přečteno 34x
Tipy 1
Poslední tipující: mkinka
ikonkaKomentáře (0)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře
Ještě nikdo nekomentoval.
Pokud chcete vložit komentář, musíte se přihlásit.
© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí