Mystická úvaha

Mystická úvaha

Anotace: ...

Láska je způsob nahlížení, vnímání, nikoliv lpění, touha, vztah či emoce. Tyto stavy (touha, lpění atd.) jsou jen produktem ega a vznikají z touhy po stavu štěstí který nám láska poskytuje, naproti tomu touha nám právě v prožití tohoto štěstí spíše brání. Láska nás nikdy nezraňuje, jen my se můžeme cítit zraněni skrze nenaplněnou touhu a později si to vyložit jako bolest z lásky. Láska vás vždy naopak činí šťastnými. Stavu, kdy už dokážeme milovat vše, se přibližují mystikové spolu s přiblížením k žití v pravdě a prosté existenci. Tomu stavu se pak dá říkat absolutní láskyplné sebeodevzdání nebo všepřijetí a je základem opravdového štěstí. Láska jako pojem je pro mně prostě to když miluji a to je opravdu náhled a nemusí být nutně doprovázen lpěním, touhou, vztahem či emocí, tedy produkty ega. S láskou se ego rozplývá. Kdekdo však při své duchovní cestě emoce potlačuje. Neměli bychom však své emoce potlačovat, je sice pravdou, že člověk totálně bez ega by věci prostě přijímal a nepodléhal by dualitě a tedy asi ani emocím, avšak ti co ego mají (a kdo ne), nechť nepotlačují své emoce, neboť i to je formou jejich nepřijmutí. Pokuď už se má stát naše ego jemnějším, mělo by své city projevovat co nejvíce aby jimi nemohlo být negativně nahlodáno a posíleno. Každá emoce by měla být prožita ve své přítomnosti, tedy opravdu plačte když se vám chce plakat a smějte se když se vám chce smát a až tohle dokážete i onen neochvějný klid bez duality přijde nakonec tak nějak sám. Důležité je si také pamatovat, že nic není důležité ani nedůležité a všechno je relativně relativní a nic není správné nebo špatné. To právě ego rozlišuje věci na správné a špatné. I ego je krásné, pochází od něj fantazie a umění. Věci mají svou formu a jméno ale nejsou tím přímo, pouze to mají, ale ve skutečnosti je všechno jen jedním a to totiž Bytím/ Absolutnem. Toto absolutno si můžeme představit jako pouhé bytí, existování, někdy však a to zvlášťe v Indických naukách je označováno jako bytí, vědomí a blaho (láska) a jedná se o pravé Já Boha tak jako všeho světa. Ve všech náboženstvích i těch ateistických je splynutí s takovýmto absolutnem považováno za cíl duchovní cesty. V buddhismu a hinduismu je to osvobození od reinkarnace a ega, v křesťanství, židovství a Islámu, čisté pobývání s Bohem, kterýžto nemá jméno a pokuď snad tak jen Ehje ašer Ehje (Jsem který jsem/JSEM) kteréžto se vyskytuje ve Starém zákoně Bible, který za písmo svaté považují všechna tato tři náboženství. I v jiných například přírodních afrických či indiánských náboženstvích najdeme stejnou entitu. Všechna náboženství pak učí že ego se dá rozpustim například láskou, či zklidněním mysli (meditací) a podobně. Navíc v každém náboženství je nějaký text který říká, že vaše skutky nejsou to, co vás dostane do "nebe" či co vás do něj nepustí. Že vaše skutka mají jenom ten význam, že ovlivňují váš růst nebo pokles ega, ale jelikož Bůh spočívá v nekonečné přítomnosti, tak minulost v jeho dosažení nemá roli (je všeodpouštějící), Tedy žádný váš čin vám nemusí zabránit ve splynutí, když své ego rozpustíte. Vaše ego můžete rozpouštět celý život nebo se může rozpustit jakoby téměř samo a z ničeho nic. I když však existuje toto odpuštění ve všech náboženstvích Bůh trestá či odměňuje či se zde vyskytuje Karma. to je ovšem čisté konstatování faktu, že co do světa vypustíte, to tam také působí a i vy jste jeho součástí (tohoto světa) a proto se tyto vaše činy nějak odrazí i na vás, ovšem tyto změny se nemůžou dotknout absolutna tedy máte pořád stejné šance jeho dosažení...
Autor Mapaf, 24.09.2011
Přečteno 880x
Tipy 2
Poslední tipující: její alter ego, Agniezka
ikonkaKomentáře (7)
ikonkaKomentujících (3)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

No,trochu se o to zajímám.Ale jak jsem řekl-není špatné se o toto zajímat,pokud to není jen intelektuální zájem,ale vychází to také z nitra,nebo ze srdce,což je skoro totéž.Každý nějak začínal a časem hodně postojů změníš,ale to je normální..Taky nejsem ona ale "on":-) A klidně mi tykej i když jsem o nějaký pátek starší,já si na konvence nepotrpím.

10.10.2011 13:20:00 | Weylin

Také s tím vaším komentářem možná souvisí tohle:
Dosáhl takového míru v duši, že ho spontánně vyzařoval, a dokonce jím naplňoval všechna místa, kde se nalézal. Chodili se na něj dívat lidé z mnoha míst a ti, kteří byli dostatečně citliví, se ihned napojovali na silné vibrace klidu, které vysílal. Jednou za ním přišel také jeden zámožný věřící, arogantní člověk. Vešel do místnosti a sedl si naproti rozvážnému jogínovi. Bylo úplné ticho. Když se nic nedělo, promluvil muž zlostně:
"Nepřišel jsem, abych odešel s prázdnou."
Pak se otočil k jogínovu pomocníkovi:
"Ať mi vnukne nějakou myšlenku!"
Pomocník odpověděl:
"Pokud ti nevnuká myšlenku ono výmluvné a objevné ticho, nepomohou ti žádná slova."

Myšlení a slova jsou nezbytná, ale také nedostačující. Zabírají prostor v našem životě, ale nic víc. Za slovy a myšlenkami – až tam vzniká mlčenlivé objevné poznání, které je svou povahou nesdělitelné a nepodřizuje se žádným myšlenkám ani koncepcím.
***
Ramiro Calle: Himalájské příběhy

10.10.2011 02:04:00 | Mapaf

A také ti největší léčitelé neléčili sami ale z Boží vůle... zkrátka: buď vůle tvá :)

10.10.2011 01:31:00 | Mapaf

Já jsem to ale neopsal. Nejdříve jsem dostal do hlavy určitý minimální základ který mi potvrdil mé prvotní myšlenky. Díky tomuto základu jsem se naučil pracovat s těmi definicemi, pak jsem zase přemýšlel, něco vymyslel a zas si to potvrdil nějakým textem a tak to šlo pořád dokola. Že na duchovní tématiku příliš mnoho konstatuji? To je zajímavá připomínka, možná je to i pravda, určitě by mi neškodilo více pokory, jenže já když něco takového píšu nikdy to nemyslím úplně definitivně a dogmaticky i když se to tak možná může zdát, možná také díky mému nadšení, že jsem všechny ty souvislosti našel s malou pomocí sám. Ovšem té pokory není nikdy dost :)
Jestli mám nějaké osobní zkušenosti s tímto, jste odhadla celkem dobře, ano opravdu je nemám a mohl bych si najít asi tisíce rádoby důvodů, proč tomu tak je, ale nemám zapotřebí se z něčeho vymlouvat že :) To s tím radši začnu něco dělat. Vy se o toto téma zajímáte? :)

10.10.2011 01:29:00 | Mapaf

No,není špatné že tě toto zajímá,ale je jasné že jsi to většinou odněkud opsal-to ale zas tak nevadí. Měl by jsi ale míň tvrdit že věci jsou tak nebo tak.Nemáš zkušenost,ale v tvém věku je to celkem normální.Člověk kterého opravdu zajímá duchovno,se víc ptá než konstatuje a prohlašuje.Sebereflexe a určitá skromnost je možná nejdůležitější..Skromnost-která ale není hraná nebo umělá,je vlastně ubírání ega. I ti největší velikáni ducha nevědeli všechno a taky to občas říkali..

07.10.2011 10:44:00 | Weylin

Cesta bez ega není cestou racionality, to totiž dost potlačuje i samotný rozum nebo spíše překonává nebo neřeší viz zenbudhismus. Kdo nemá ego nemá s ničím problém, žádný strach proto mu to nebezpečí které píšeš nehrozí (ovšem v opravdovém stavu bez ega se i jogín či mystik nachází jen v krátkých chvílích života po většinu času je pak jeho ego spíše minimální). Když má někdo schyzofrenii a podobně pochází to spíše z potlačování ega a na to následné reakce ega, které tu stále je. Cesta rozpouštění ega je cesta k prostému bytí a každý jogín ví, že je možné ji dokončit víceméně až po smrti. Ona i ta láska pochází ve skutečnosti od ega, když už ego vůbec neprožíváte, neprožíváte ani lásku a pocit štěstí/blaženosti. Říká se, že ego se láskou rozpouští ale ono jde spíše o to, že ego se láskou stává snadněji rozpustitelné, láska nám přináší štěstí a pomáhá zabránit negativním projevům ega. Cílem jogínské a mystiké cesty je tedy život bez ega, zážitek bytí bez osobního prožitku, jenže k čemu to nakonec? To už je lepší si ponechat to lehké a šťastné láskyplné ego? Ve svém egoickém stavu nejsme schopni se plně ztotožnit s tím, že nic není důležité a nedůležité či správné a špatné a vše je jedno. Je i jedno, zda budeme žít egem nebo bez něj, nic není lepší než to ostatní ovšem v láskyplném egoicky lehkém stavu jsme šťastní a v prostém bezegoickém se také netrápíme protože nic neprožíváme v tom egoickém okořeněném touhou se pak dokonce i trápíme kvůli svým touhám...

06.10.2011 21:42:00 | Mapaf

Chytrá úvaha. Stav lásky je zde výborně popsán. Trochu ty city rozvedu (doufám) do širšího kontextu.

Ono uvolnit city je nějaké téma, které ženy z nějakého důvodu pořád omílají a pokud s tím problémy mají, tak o tom mluví víc a víc (koneckonců tak i muži). Žel není to dáno u jedince rozvinutím právě emociálního myšlení (tj. rozhodování se na základě dojmu z emoce)? V tomto světle popisuješ jednu z cest…
Například rozpuštění ega symbolizuje i sám Ježíš - tím, že odpovídá 100% svatosti - neboli je oddělen od svého stínu, kterým je Satan - ale za cenu, že člověk obětuje své tělo (s city, instinkty apod.). To je cesta vědomí - racionality a i víry.
Nebo třeba rozpuštění ega pomocí symbolické smrti, nebo rovnou přiblížením se reálné smrti. Pokud nepočítám intoxikaci třeba meskalinem, tak to jsou nejrychlejší postupy k vtyčenému cíli.

Nicméně rozpuštění ega je docela obtížná věc, která může končit schizofrenií (nebo nějakou lehčí diagnózou). Přece jen já-ego slouží jako ochrana před útoky z nevědomí/instinktů, kterými jsou třeba opakované noční můry, invaze afektů, falešné dojmy ze situací apod. To je třeba i důvod, proč se lidé nechtějí ega vzdát a na tak dlouhou cestu, jakou popisuješ, nemají dostatek vůle.

Co myslíš?

05.10.2011 17:05:00 | dead-head

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí