Dobrota versus Sobectví

Dobrota versus Sobectví

Anotace: Když jsem tu na Literu kdysi reagoval na Sirnise, bylo mu 19. Mám tu čest napsat další reakci po pěti letech...

Úvaha je reakcí na tuto úvahu:

 

http://www.liter.cz/uvahy-filozoficke-771756-cist

 

Mám dobrou zprávu. "Dobrota" se vyplácí. Pokud se týká našich blízkých, známých, sousedů a kamarádů. Potřebujeme se navzájem. Kdo si to neuvědomuje, doplatí na to.

 

V širším smyslu, tj. "Dobrota" vůči lidem obecně, se možná nevyplácí přímo, ale je to jako dlouhodobá investice. Zkusme si představit že všichni kolem nás, které neznáme, se za všech okolností budou chovat jako totální sobci. Pak mám pár otázek:

"Kdo vám zavolá záchranku v případě kolapsu nebo dopravní nehody? Kdo vám poskytne první pomoc?"
"Kdo zavolá policii, pokud vás někdo bude mlátit, nebo chtít zabít?"
"Kdo vám pomůže, když se ocitnete daleko od svých blízkých někde na dně?"

Dalo by se najít tisíce takových otázek, ať si každý dopní sám

Považujme tedy "Dobrotu" za velký společenský projekt.
Není to projekt vlády nebo politiků. Je to neformální občanská iniciativa každého z nás. nenosí okázalé placky. Nemá v čele žádné vůdce ani vyznamenané.
Nikdo vás do toho nenutí, je to čistě svobodné rozhodnutí, je na náš, nakolik budeme zastánci "Dobroty" a nakolik "Sobectví". Je to otázka našeho vnitřního dialogu.
Ano, najde se spousta parazitů, lidí u kterých "Sobectcví" vítězí a zneužívají dobroty jiných. Každý jsme občas sobečtí, matka Tereza je unikát. Nejde o to být matkou Terezou. Jde o to, zda chceme udělat to, co je v našich silách.
Milióny lidí volí "Dobrotu" - tedy většinou. A proto je svět lepší.

"Dobrota" není blbá.

Autor Sio, 01.03.2013
Přečteno 620x
Tipy 4
Poslední tipující: Jeněcovevzduchukrásného, Sophie, Robin Marnolli
ikonkaKomentáře (13)
ikonkaKomentujících (6)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

Je to tak jak píšeš.Díky Bohu.Rozpadla se mi myš:-(

01.03.2014 17:43:58 | Jeněcovevzduchukrásného

Je to tak jak píšeš.Díky

01.03.2014 17:41:57 | Jeněcovevzduchukrásného

opravdu máš pocit, že lidi většinou volí dobrotu? jestliže do sobectví zahrnuješ i lhostejnost, pak je to ta nejrozšířenější "choroba" téhle planety...větší problém než hladomory, války, nemoci...všichni si neustále namlouváme, že jsme dobří, ale pravda je, že uvnitř jsme všichni lhostejní sobci, kteří se nejsou ochotní vzdát ani špetky svého pohodlí pro dobro ostatních...vítejme v realitě :-/ jinak ale zajímavé téma k zamyšlení ;)

03.03.2013 17:53:11 | Sophie

Sofie, já si to opravdu myslím, ba dokonce jsem si jist. Různí lidé mají v životě různý úděl a není divu, kdy přicházejí těžké chvíle, že to mnozí vzdávají a jsou apatičtí. Je to na každém, jaký bude, a co udělá dobrého nebo špatného, nelze to naordinovat. U spousty lidí najdeš jejich lepší stránky po nějaké době hledání, stačí jen chtít.
Například skoro všichni lidé od určitého věku mají děti. Zamyslela ses někdy nad tím, kolik sebeobětování to vyžaduje? Jistě, jsou i takoví, co se ani o ty své děti nepostarají, ale většina ano. Nestojí to jen peníze, také čas, často nepříjemnou práci, duševní úsilí a ztrátu příležitostí.
Moje žena je lékař a pro své pacienty dělá všechno, co je v jejích silách a i více, protože ji ta práce dost ničí. Ale dělá to ráda a z přesvědčení. Ne vždy dojde uznání, lidi jsou různí a nemocní lidé dělají i zlé věci, aniž jim to dojde.
Já ve svém okolí mám samé dobré lidi, i když se někdy zachovají hloupě nebo sobecky, nelze je přece za to hned odsoudit, vždyť - kdo ne aspoň někdy?
Někdy je člověk líný nebo nemocný a nechá své povinnosti udělat za sebe jiné. Někdy závidí nebo má na někoho vztek, je ublížený kvůli maličkostem.
Věř, že přes drobné špatnosti nebo ústrky je dobré se umět přenést. Neříkám, že je třeba pokaždé nastavovat druhou tvář, občas se ta facka taky musí vrátit, aby se ten druhý vzpamatoval.
Ale jedno je jisté - lidé nejsou rozhodně ideální, ale lásku a dobro máme v sobě. Jen se někdy stane, že nám ji někdo v nás zašlape.
Nejsem věřící ani nevyznávám takové ty esoterické vědy, je to prostě moje praktická zkušenost. Zkus také hledat v jiných dobro a najdeš je. A víš co? Bude ti líp.

04.03.2013 16:13:34 | Sio

Nelibí se mi, že tvá úvaha staví soběctví do vysloveně špatného úhlu - podle mně zdravé soběctví je užitečné a máš ho i ty, nebo snad jdeš se svou výplatou ne za svou ženou, ale rovnou do nějaké nadace pro potřebné?
Jinak podle mne kdo věří, že světu vládnou sobci, tak si přitahuje pořád sobce, kdo věří v dobrotu lidí, bude si přitahovat možná ty samé lidi, ale budou třeba na něj reagovat zcela jinak.

01.03.2013 22:09:01 | Do Ga

Ne, ne, takto jsem to rozhodně nemyslel. Člověk samozřejmě má právo myslet i na sebe. Nemohu rozdat výplatu a děti nechat umírat hlady, to je nonsense. Pod pojmem "Sobectví" jsem měl na mysli ten stav, kdy myslí na sebe příliš. To znamená, že se chová jako sobecká pijavice, která druhých využívá víc, než je zdrávo. To je jeden aspekt sobectví. Druhým aspektem je neochota udělat něco pro druhé, lhostejnost. Zkrátka sobectví není totéž jako myslet i na sebe. Je to stav, kdy člověk rád více bere, než dává. Nezná vděčnost, velkorysost a štědrost, ale vyanačuje se skoupostí, chamtivostí a nevděkem.

02.03.2013 21:28:44 | Sio

Dobré vysvětlení.DoGa jistě pochopila:-)

01.03.2014 17:49:31 | Jeněcovevzduchukrásného

měl bych dotaz.. na který planetě to žiješ??

01.03.2013 15:19:21 | Joe Vai

Žiji na této planetě a mám schopnost v lidech vidět nejen zlo a sobectví, ale také dobro. Nečekám od nikoho, že je anděl. Ale také nečekám, že je automaticky ďábel. Možná mám jen větší štěstí na lidi, možná je jen vidím lepší, než jsou, to nevím.

02.03.2013 21:31:55 | Sio

úvaha mi přijde docela fajn..až na ten závěr
...sám uznávám dobrotu, a do velké míry projevuji, když by se to dalo celosvětově..asi ti dám i za pravdu, že nakonec nás pár mega bude...ale na zemi líp? zatím to jde stále s kopce...takže svět lepší není..napsal bych třeba mohl by být...to by se asi pak souhlasit dalo:-)
RM.

01.03.2013 18:13:38 | Robin Marnolli

Svět jako takový je více lepší, nežli horší.Lidí neustále přibývá, milují se, množí se.Až se budou vyvražďovat a zbude na Světě například jen půl miliardy lidí, tak to bude svědčit o opaku, ale ani potom nemusí mít zlo vyhráno, a můžeme se zase milovat.... .Lidstvo jen tak nezanikne.Zatím to není zas až tak katastrofální.Díky Bohu.

01.03.2014 18:02:02 | Jeněcovevzduchukrásného

No, já si myslím, že na světě je o mnoho líp, než kdyby v něm žili samí sobci.

02.03.2013 21:33:47 | Sio

To je naprosto jasné.Sobectví, závist, to jsou nejhorší lidské vlastnosti, které mají za následek bezpráví, zášť, války:-(

02.03.2014 11:41:00 | Jeněcovevzduchukrásného

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí