Miluji tě vs Potřebuji tě

Miluji tě vs Potřebuji tě

Anotace: Další práce na seminář, tentokrát na zadaný citát. Předem moc děkuju Aurore, která kvůli mé neschopnosti myslet a ve snaze mě "nakopnout" psala článek na stejné téma :)

"Miluji tě, protože tě potřebuji, nebo potřebuji tě, protože tě miluji?"


Na první pohled složitá hádanka, kterou si alespoň jednou položí snad každý zamilovaný, ale na ten druhý se přece jen ukáže, že to až tak zapeklité nebude.
Stačí nám jen jednoduché vysvětlení základních pojmů:

„Pojmem láska se vyjadřuje silné citové zaujetí k jiné osobě, spojené se šťastnými pocity v přítomnosti milované osoby.“ 1

„Zamilovanost je závislost na partnerovi, kdy člověk v nepřítomnosti partnera propadá pocitům prázdnoty a smutku, někdy i žárlivosti.“ 1

„Potřeba je v psychologii subjektivně pociťovaný nedostatek něčeho nezbytného. Při dlouhodobém nenaplnění potřeby nastupuje deprivace.“ 2

Ve své podstatě jsem právě teď napsala tři různé definice jednoho stejného pocitu. Silné citové zaujetí, pocit nedostatku, závislost na osobě - to všechno se dá shrnout pod kterýkoli z těchto termínů: Láska, Zamilovanost, Potřeba. Jedna z otázek, na kterou bývá velmi složité své drahé polovičce odpovědět, vlastně ani není otázka. Nemusíme volit. Ať řekneme cokoli, možnosti, které máme na výběr, jsou synonyma.


Teoreticky to funguje. Problém se objeví až při převedení do praxe. Přece jenom věta: „Miluji tě,“ je hezčí, přijatelnější a věrohodnější pro většinu lidí než pouhé: „Potřebuji tě,“ nebo ne?

Nechápu, proč by to tak mělo být. Možná je to faktem, že máme tendenci spojovat si se slovem láska pojmy, které mu nenáleží. Láska je pro nás věčnost, potřeba se ukojí a zmizí.

Problém je v tom, že láska znamená pro každého něco jiného, zato potřeba má zvláštní nádech konečnosti. Sama patřím mezi lidi, co jsou rozhodně pro sousloví „Potřebuji tě,“ ačkoli se stále setkávám s nechápavostí okolí. Slovo „milovat“ mě děsí právě tím, že pro každého představuje něco jiného, mnohdy zavádí a ničí vztahy.


Tak tedy - miluji, protože potřebuji milovat, stejně jako miluji potřebu po lásce, ale pokud si lidstvo musí dokazovat upřímnou lásku planou frází, jejíž pravý význam je zkomercionalizovaný a dávno ztracený v hlubinách času, pak pláči pro lidský druh. Doufejme, že než někdo zase řekne „Miluji tě,“ alespoň trochu si promyslí smysl toho, co vypouští z úst.



Zdroje:
1 cs.wikipedia.org/wiki/Láska
2 cs.wikipedia.org/wiki/Potřeba
Autor Ledová víla, 04.04.2011
Přečteno 1877x
Tipy 7
Poslední tipující: Aurora., Trystan ap Tallwch, Němý čtenář
ikonkaKomentáře (3)
ikonkaKomentujících (3)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

Dala jsi tomu krásně rámec, ty definice jsou super :)

06.04.2011 21:10:00 | Aurora.

ST, neb uzřel jsem náznak prozření. Endorfiny - toť jediné co skutečně oddaně milujeme. Jídlo, láska, ferrari - to vše jsou jen prostředky...

05.04.2011 22:01:00 | Trystan ap Tallwch

potřeba jako taková zahrnuje mnoho věcí: vzduch, jídlo, bezpečí, uznání, úspěch, Ferrari :-) . Ale v tom názvu je vidět, že potřebujeme člověka a to už asi víc souvisí s tou láskou. Takže úvaha je spíš o lásce a jejích druzích než o lásce a jiných potřebách.

05.04.2011 08:55:00 | ewon

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí