Když píše někdo, kdo tématu vůbec nerozumí

Když píše někdo, kdo tématu vůbec nerozumí

Anotace: Menší úvaha a recenze na knihu Ninža z druhého patra...

Objevila se kniha, která vyvolala vlnu pobouřenosti srovnatelnou, která by se dala přirovnat té, která se objevila v souvislosti se Šifrou mistra Leonarda. Základní kámen úrazu kví v tom, že autorka píše o něčem, čemu rozumí jako koza petrželi. Co je tím problémem? Hlavní námětem je 11letá Barbora sledující Naruta. Paní spisovatelka udělala z jednoho nejpopulárnějšího japonského anime součastnosti infantilní frašku tvářící se jako Mirek Dušín ve světě ninjů.

Snad celá komunita českých Otaku, přičemž tento pojem neumí ani vysvětlit, je tímto zcela pobouřena "Pustila jsem si blog Naruta a četla co napsaly holky otaku, to znamená čtenářky a malířky obrázků." Odkdy se obrázky čtou? Další věta je opravdovou perlou: "Občas se musím i smát a někdy si říkám, že mají IQ malé tykve."
Vtipné, že to napíše někdo, kdo si neumí zjistit, kdo jsou to vlastně Otaku.
Otaku = fanoušci anime a mangy. Vyznačují se často tím, že pořádají různé tzv. cosplay, někteřé z nich píšou povídky a malují obrázky, i když to ze mně nedělá ještě přímo Otaku. Celkově by se dali nejbliže přirovnat k milovníkům historických kroužků a rytiříských klání. Z toho, jak je to napsané, vyznívá, že jsme parta 10letých děcek nadšeně si čmárající obrázky. Žel, hodně z nás chodí do práce či studuje vysokou školu.

Další věcí je slovo "Anime". Spousta lidí se mylně domnivá, že anime je zkráceně animovaný. To je však chyba. Už jen z toho důvodu, že animované budou vždycky primárně určené dětem, zatím co Anime pokrývá dost širkou škálu výběru. Můžete tu najít něco pro vaše malé ratolesti, ale i pro vás. Romantické příběhy, historické souboje, upíři, horrory, psychodrama apod... To vše se pod pojmem Anime skrývá. Elfen Lied - seriál, kde vás už v prvních díle přivítá mutantka Lucy, která trhá lidem kolem sebe hezky kousek po kousku s notnou dávkou krve a strašidelnou hudbou v pozadí. To rozhodně není něco, co bych malému dítěti pustila a řadila to mezi pohhádky. Ne vše, co je kreslené je pro děti. Nehledně na kresbu, která má vždy stejné prvky. Zatím co animovaný seriál může být kreslen pokaždé jinak.

Autorka shlédla snad jenom pár dílů, což je k udělání obrázku u něčeho, co má více jak 350 dílů, hodně málo. Samatvrdí, že má 2000 dílů. Hrubá chyba v zjištování těch nejzákladněích údajů. Naruto rozhodně není příběh o hodném blonďatém klukovi, který pomahá po vzoru Rychlích šípů starým nemohocím lidem. Smrti, vydloubnuté oči, useknutá ruka, postavy vykašlávající krev, sex atd. tím vším se tento seriál může pyšnit.

Když to shrnu: Stylové a slohové chyby. Kradený FA na obálce knihy, přičemž ani nevědí k čemu se vlastně pojí. Zoufalý pokus o japonštinu, ze které by leckomu, kdo se jí věnuje, vstávaly vlasy hrůzou na hlavě. Komolení jmen a důležitých faktů. Ačkoliv je tato kniha určena dětem, tak jsou věci, které by i v knihách pro ně určené měly být pravdivé.

Nejhorší na tom všem je, že autorka udělala z celé komunity Otaku a celkově ze všeho kolem Anime, něco co odpovídá vizi o skupině malých děcek mdlého rozumu.
Autor Divant Delvare, 29.07.2010
Přečteno 566x
Tipy 0
ikonkaKomentáře (2)
ikonkaKomentujících (2)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

Co nejstručněji, prootže to bych podstatě opisovala recenzi, co je všude dostupné na netu:

11letá holka Barbora, které zavřeli tatíka do vězení a která se předstěhovala sleduje na Jetixu (dnes už DCH) seriál Naruto. Nemá žádné společenské vazby s okolím. Snaží se být jako jedna postava z toho seriálu.
Takže ta kniha je o holce, sedějící u tv.

30.07.2010 17:16:00 | Divant Delvare

a o čem je ta kniha?

29.07.2010 23:42:00 | ewon

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí