zase o dizajnu. a chcete-li - designu

zase o dizajnu. a chcete-li - designu

Anotace: posledních pětset let věčné téma....

a poslouchám nějakého spisovatele plného uznání, jak mluví o sochách a konkrétně se pozastavuje nad novou masarykovou jezdeckou, a jak je znechucen její neaktuálností, její nemoderností. jak se autor dopustil přílišného realizmu, a to se prej už nenosí. a já si sám připadám taky nějak málo aktuálně, nějak málo modernisticky. když se mi tak líbí její ztvárněný detail. nevím, jestli je správné vůbec chtít po sochách nějakou aktuálnost. moderní dnes a zítra už pasé. a starý pán z první republiky i se svým modernistickým architektem plečnikem, přeci jen vyznavačem „klasiky“ v době, když už frčel funkcionalismus, nazvaný takto pro mne z nedostatku nápadu a smyslu pro detail. a pan spisovatel, ať už jakýkoliv, no v každém případě představitel moderny bez nápadu a smyslu pro detail.
a pak se podívám na výrobu bytových interiérů na čt. kde si maník objednal pokoj za dvě stě papírů. a pan arcitekt s majitelem si notovali, jak je krásnej, a tak byl naplněn záměr a jen já sám byl zděšen, jak za takové penízky žádnej, ale opravdu žádnej detail, co by pohladil. a že prej byl pan architekt odvážnej až na medaili. prej čisté línie a obrovitej nábytek, to je vono. a pak si vzpomenu svého času na proměnu časopisu reflex, který taky změnil svůj nápaditý dizajn na tzv. čisté línie, ve kterých jsem jen viděl naše dětské vymalovánky a přirovnám k nim dnešní loga stověžaté matičky prahy a černé ostravy, ve kterých už ani ty naše písmenkové omalovánky neobstojí.
proč chtít být za každou cenu moderním jako u kdysi nádherného loga „čt“ do dnes přetvořeného přefabrikátu nikoho. jedna kavárna za druhou bez tváře a detailu, který by snad proboha mohl i vytvořit něco jako pocit útulna.
a pak se podívám na „klasické“ výtvarno z dálného východu, kde se každý malíř snaží o co největší věrnost k původním mistrům štětce, anebo i prstů... moderna a individualizmus za každou cenu v naší kultuře je pro mne jen maskováním neschopnosti. originalita může být žádoucí, ale musí být taky výjimečná! a kolik takových modernistů za posledních x desítek let potkáme? když alfons mucha přišel se svým naprosto originálním pojetím výtvarna, a dokonce komerčním, byl tehdy u odborné veřejnosti odsouzen. ale jen proto, že tento pán byl naprostým originálem. a stejně pak se ve své slovanské epopeji pokorně vrátil ke klasickému výtvarnému pohledu. a to vůbec nemluvím o jeho dizajnérských počinech, ve kterých je dnes naprosto nedostižným, jenomže pro nás jen dobovým. a tak jen z blízkého východu architektura klasického pojetí (naštěstí) je ještě a bude určitě i za sto let k vidění, pro svůj cit k detailu v západním světě naprosto nevídaném.
Autor slavekmiloslav, 29.11.2010
Přečteno 293x
Tipy 2
Poslední tipující: Aťan, Unyle Pěl
ikonkaKomentáře (7)
ikonkaKomentujících (3)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

...avízo nedostanu, nemít telepatické schopnosti... :)

30.11.2010 15:26:00 | Aťan

to je na skleničku dobrého něčeho. mimochodem, když píšu komentář, dostaneš avízo? asi ne

30.11.2010 06:23:00 | slavekmiloslav

Když předchozí koment po sobě čtu, raději dovysvětlím - nechci Gottwalda a Lenina zpátky :-))), nýýýbrž POŘÁDNÉHO Ulricha na Ulrichovo náměstí. Vždyť ten chlap si to zaslouží ...stejně jako třeba Pospíšil nebo Gočár.

29.11.2010 23:16:00 | Aťan

O 300 m dál máme v HK Ulrichovo náměstí, a tam kde byla socha Gottwalda, jsou macešky, ...a na místě Lenina máme zfušovaného Ulricha :) Někdo si na radnici v HK koleduje o přesdržku :-)

29.11.2010 22:31:00 | Aťan

je to na dlouho.... ten kámen je evidentně špatně vybraný... provedení je věc diskutabilní ovšem až po jejím umístění! pokud si sedne se svým okolím a nebude ho jakkoliv znásilňovat, tak je vše jak má být. může vévodit, né rušit, nesmí zahlcovat... a když půjdeš kolem...ty ne- ty jsi předpojatý... a když někdo půjde kolem, ta socha mu musí přopadat jako přirozená součást toho prostoru. myslím, ale ¨že ti zbytečně vysvětluju, že máš v pohodě na to sám. problémem je kritický odstup od artefaktu, který nám bytostně vadí...
ten kámen je ale v prdeli... a může se stát dokonalým rušivým elementem

29.11.2010 20:54:00 | slavekmiloslav

Nadčasové výtvory - jsem pro. Ale nesmí se pod tento termín schovat kde co. U nás v Hradci momentálně řešíme sochu Ulricha.

"Vášnivá debata občanů Hradce Králové i odborníků o nově instalované soše dlouholetého starosty Františka Ulricha nekončí. Vyšlo najevo, že dílo, které kritici nazvali špalkem otesaným motorovou pilou, se odchýlilo od schválené předlohy. A ani ta neprošla výběrovým řízením."

Koukni na foto a řekni sám. Když jsem viděl ten bílej šlinc přes oko... atd., chtěl jsem toho "umělce" namístě humánně zabít.

http://hradec.idnes.cz/vysmivana-socha-starosty-ulricha-neprosla-soutezi-fh3-/hradec-zpravy.asp?c=A101123_094354_hradec-zpravy_meb

29.11.2010 19:05:00 | Aťan

Je to extrém, co je nám presentováno jako hodnotná díla. S těmahle tvorama už opravdu nemám nic společného.
Do ČT jsem dokonce posílal výhružný dopis, co to s tim logem provedli :)

29.11.2010 09:37:00 | Unyle Pěl

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí