Co je to sdílená ekonomika

Co je to sdílená ekonomika

Anotace: Tak jsem se zamyslel nad problémem, který bude nutné včas řešit. Pojem sdílená ekonomika. Budoucnost, nebo maska černého podnikání?

MÁ DEFINICE SDÍLENÉ EKONOMIKY

 

 

Tak mě zase překvapilo, jak na pohled jednoduchá věc, může mít složité řešení, a jak nedozírné následky. Ano - mluvím o sdílené ekonomice. Co je to sdílená ekonomika? Nebo spíše. Kdy je to sdílená ekonomika a kdy už je to podnikání, tedy výdělečná činnost? To je otázka, na kterou naši zákonodárci budou zase dlouhé měsíce hledat odpověď, bojím se, že jak bývá zvykem, bude špatná. Proto bych rád představil svou odpověď, kterou bych považoval za správnou, můžete mi pak dolů napsat, co si myslíte vy a proč.

 

Sdílená ekonomika se poslední dobou hodně řeší, kvůli taxikářům a kvůli ubytovacím službám. Mám tedy namysli především medializovaný Uber a Airbnb. Proč je Uber špatná služba, jsem již rozebíral ve videu na YouTube odkaz ZDE. Ale jak bych definoval sdílenou ekonomiku jsem vlastně přesně neřekl, napíšu to teď, jelikož mi to připadá snadné.

Sdílenou ekonomikou bych se především neměl dostat do zisku. Za účelem zisku přece podnikám. Přesně to chápe služba BlaBlaCar. Tam řidič udá kdy pojede odkud kam a cena se rovná poměrné ceně nákladů na cestu. Například cesta z Prahy do Plzně tak vychází kolem 80 korun pro jednoho pasažéra, pokud naložím 3 pasažéry, vydělám tím 240 korun, benzín mě bude stát 200 korun, zůstane mi 40 korun, to je akorát na olej, amortizaci, servis a údržbu vozu, těžko mohu mluvit o tom, že jsem vydělal 40 korun, a co víc, jedu do Plzně bez ohledu na to, jestli někoho svezu, nebo ne. To považuji za spolujízdu a mohu tomu říkat i sdílená ekonomika, protože všichni sdílí náklady na cestu, ve výsledku tak maximálně řidič jede zdarma, za to, že nabídl místo ve voze a odřídil cestu, měl svou soukromou cestu zaplacenou.

Sdílená ekonomika by především neměla být výhodnější, než komerční služba, opět, na komerční službě vydělávám, to je podnikání. Pokud tedy chce Uber vozit pasažéry, a říkat tomu sdílená ekonomika, měla by cena za kilometr být kolem 3 korun. Za takové podmínky se mi nevyplatí něco takového poskytovat, pokud to opět není na principu BlaBlaCar. Stejně by se mělo postupovat u sdílení vozů, taky údajně moderní trend. Já osobně bych své auto jen tak někomu nepůjčil a přesto, že všichni tvrdí, že mladí lidé nesedí na vlastnictví vozu, tak já ano. Mít vlastní vůz je svoboda, je to výhoda proti všem, co ho nemají a v poslední řadě, je to finanční rezerva. Můžete tvrdit, že 80% času stojí auto před barákem, tak proč ho nepůjčit, no já k tomu přistupuji tak, že nikdy nevím co se stane, kdy budu potřebovat nutně někam odjet a představa, že to auto nemám před barákem je pro mě špatná, a jít si půjčit auto od někoho jiného, když mám vlastní, to je přece pitomost, alespoň pro mě. Ale takové půjčování, by opět nemělo být předmětem mého zisku. Pokud budu auto půjčovat za 550 korun za den ( což je běžná cena v půjčovně ) tak mi měsíčně auto vydělá 16 500, servis je cca 5 000/měsíčně při takto intenzivním používání a 11 500,- je tedy výdělek, když pominu fakt, že by se to mělo danit, což se často neděje, tak pokud budu mít takových vozů víc, třeba 3, tak už vlastně nemusím chodit do práce. To přece je podnikání, a ne sdílení vozu. Pokud si koupím nový vůz, a měsíční splátka za něj mě stojí 6 000,- korun neměl by můj pronájem toho vozu vydělat víc, než právě 6 000,-  tedy víc než 360 korun za den, a to je přece rozdíl.  Po zaplacení onoho auta, bych se obohatil o vlastnictví toho vozu a to bych měl minimálně alespoň řádně zdanit, jako nabití majetku, dále by se měla upravit i cena pronájmu na cenu nákladu provozu, tedy cca 170 korun za den.  V tu chvíli opět nemohu mluvit o zisku a tedy je to sdílení nákladů na provoz vozidla, od pojištění po servis. Pokud tedy na internetu někdo nabízí půjčení Felicie za 400 korun na den, je to půjčení za účelem zisku a proti tomu by měl být vystaven účet s evidencí tržby a zaplacení daně.

Takto by se mělo pokračovat ve všech oborech. Z mého pohledu by sdílená ekonomika neměla být výdělečná činnost, protože to už je podnikání.

Můžeme se ještě bavit o bydlení, tam jsou následky patrné již dnes. V centru města již téměř nejde sehnat pronájem bytu, na periferiích takových bytů rychle ubývá a jejich cena prudce roste. Majitelům nemovitostí se nevyplatí byt pronajímat dlouhodobě, jelikož měsíčně takový pronájem vydělá zhruba polovinu toho, co krátkodobý přes aplikace typu Airbnb, mělo by to být obráceně. Majitel by měl být motivován pronajímat dlouhodobě , na krátkodobý pronájem je tady hotel, který své příjmy daní, musí být pojištěn na mnoho různých případů a zajišťovat provoz, četně odvodů rekreačního pobytu městu.

Z mého pohledu je sdílená ekonomika v pořádku, ale stát by měl legislativou zajistit, aby byla odlišena od podnikání. Dnešní situace poctivé malopodnikatele ničí a tato černá zóna kvete. Nejhorší jsou případy, kdy veřejnost tuto nekalou konkurenci vyloženě veřejně podporuje, jako například zmíněný Uber, zapomíná se na to, že vozidla taxi musí mít STK každý rok, musí mít zvláštní pojištění, jejich řidiči musí platit soc. a zdrav. pojištění ze svého výdělku a ten musí danit, jelikož v taxametru je evidovaná tržba. Řidiči Uberu nic z toho převážně nedělají, a co je horší, město nad nimi nemůže mít absolutně žádnou kontrolu, u taxi jde regulovat cena, Uber dnešní regulaci často porušuje, několik kontrol už poukázalo na předražení, a pokud taxikáři skončí a Uber bude mít monopol, budou ceny raketově růst.

Myšlenka sdílené ekonomiky se zdá být nepochopena a znásilněna do podoby podnikání bez pravidel a to by přece žádný rozumný člověk neměl podporovat.

Autor jajv, 23.11.2017
Přečteno 636x
Tipy 1
Poslední tipující: Lighter
ikonkaKomentáře (3)
ikonkaKomentujících (3)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

Děkuji za komentáře, odpovím na oba, celý článek je právě o té novele zákona, která je k tomu potřeba. A kontrola? No právě nabíhající EET je k tomu skvělý nástroj :)

24.11.2017 21:54:39 | jajv

Zajímavý pohled, ale v případě odlišení sdílení od podnikání by musela fungovat každodenní důsledná kontrola a to je ten problém. Vše se dá rychle nepoctivci zneužít. A lidé navíc nesnáší jakékoliv kontrolování, považují je za šikanu, i když má smysl. Nechápou , že chrání právě je, přesně před těmi nepoctivci. Zákony jsou k ničemu, když je nikdo nekontroluje, aby se dodržovaly; dnes se tomu říká špatná vymahatelnost zákonů. Takže je legislativně snadnější ze všeho udělat podnikání. Ale šedá zona stále bude existovat, ta je věčná. :-)

24.11.2017 12:40:27 | Lighter

Četl jsem včera a co k tomu... sdílená ekonomika je prostě in...v jisté míře tu byla vždycky, ale protože je zrovna in a internet usnadňuje komunikaci, tak je to prostě tak, jak to je.... problémy s tím nejsou jen tady, ale všude po světě a co s tím?
Vždycky budeš mít lidi, co jsou schopní prodat třeba i ledvinu, panenství, nebo koupěj ojetinu za 20, půl roku tím jezdí a pak jí střelej kamarádoj za 30 a ještě se tím v hospodě pochluběj... vždycky se najdou různí spekulanti a třeba pak i mafiáni... na to jsou zákony asi krátký...zakážeš jednu službu, vznikne jiná...snad jedine zrušit internet, nebo ještě lépe peníze.:D

24.11.2017 09:16:25 | Jezero

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí