Ekologie snadno a rychle

Ekologie snadno a rychle

Anotace: Vážná tvorba stranou, tato úvaha prostě musela ven :-)

 

Otvírám krabičku vitamínů a už zase bych ji nejraději hodila někomu na hlavu. Poté, co jsem se probila všemi těmi obaly a uzávěry dovnitř, krčí se v dolní čtvrtině plastové nádobky smutná hromádka malých tabletek. Ne, nepochybuji, že je jich přesně správný počet a gramáž, jako uvedli na vnější papírové krabičce. Ale proč? proboha proč!? jsou tři čtvrtiny krabičky prázdné?

Vztekle hodím okem po dnešním nákupu. Granko, to je papírový pytlík ve velké papírové krabičce, který je plný sotva z půlky. Škrob? Jako přes kopírák. U brambůrků, které zbožňuje můj přítel, raději ani nebudu zkoušet, kolik procent obsahu toho velkého pytlíku tvoří vzduch. Trochu mě uklidní pohled na pečivo, ovoce a zeleninu. Tady je svět naštěstí ještě v pořádku. I když.. ta paprika je taky podezřele dutá :-)

V rádiu zrovna hlásí, že zákaz plastových brček nestihne včas platit, že ten svět zase hned tak nezachráníme. Ale počkat! Vždyť my bychom mohli velmi snadno udělat pro ekologii mnohem víc než tím zprofanovaným zakazováním brček. Navíc, aniž bychom se jakkoliv omezovali - stačil by jeden šikovný zákon, aby obaly zboží odpovídali reálnému objemu. Abychom zbytečně nebalili, nepřeváželi a neskladovali ten úplně zbytečný vzduch.

Zkuste si to jenom představit. Třeba to Granko. Na skutečný obsah by nám v pohodě stačila poloviční krabička. Místo dvou kamionů by stačil jeden. V těch obrovských megaskladech za městem by zabralo polovinu místa. Stejně tak ve skladech a regálech obchodů. A jediné, o co bychom se připravili, by byl nadbytečný obalový materiál, který stejně skončí v kontejneru.

A takhle bychom to mohli brát jedno po druhém. Potraviny. Léky. Prací prášky. Kosmetiku. Kolikrát už jste si koupili nějaký, jistě úžasný, krém, abyste se při rozbalování jenom rozčílili, že vlastní nádobka s krémem zabírá méně než polovinu papírové krabičky? A ještě má pro jistotu vduté dno a vlastní krém končí v maximálně dvou třetinách výšky. Ale nebojte, na mililitry to samozřejmě bude sedět, vše přesně podle zákona. Přidali jenom hromadu zbytečného papíru, skla a plastu, aby vám prodali pocit, že toho máte hodně.

Bylo by to tak jednoduché! Kde jsou všichni ti aktivisté, co bojují za zelenější zítřky? Proč nebojují za tuto jednoduchou racionální změnu?

Proč tohle Gretu ještě nenapadlo???

Autor Louvalou, 06.08.2021
Přečteno 255x
Tipy 9
Poslední tipující: kudlankaW, šerý, Vivien, mkinka, Sstano
ikonkaKomentáře (6)
ikonkaKomentujících (3)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

Skvěle zpracovaný postřeh, který i já při nákupech pořád dokola nechápu ... Vlastně, chápu, u kolotočů jsme jako děti kupovali kočku v měchu, jenže ta byla za korunu a ještě s dychtivým očekáváním ...

06.08.2021 19:27:54 | Vivien

Protože navzdory digitalizaci, robotizaci a mechanizaci se většina zboží ve skladech překládá ručně. Zboží se z továrny expeduje do skladu, ze skladu se přaváží do centrálního překladiště, kde se třídí do míst určení, odtud odváží do nového skladu v místě prodeje. Nárazy a třenice obalů jsou mechanickým rizikem, že se zboží poškodí.
To je jeden důvod přehnané obalové techniky.

Druhý důvod je prastarý a klasický - píšeš o něm:

Postindustriální a postmoderní éra prázdnoty je
vyplněna spotřebou zboží, které je vyráběno v nadprodukční
kvantitě, s přebytky.

Přebytek zboží soutěží o zákazníka a jednoduché pravidlo zní:

Lid dají přednost komerční televizi před náročným programem TV2.
Lidé si přčtou Psáno životem a Blesk raději, než článek investigativního
redaktora.

Lidé koupí lépe a hezčeji zabalené zboží.

Musíme se vydat do sněmovny za spádovým poslancem.
Nebo mu napsat e-mailem dopis. vysvětlit mu to a
požádat ho, aby prosadil ve sněmovně zákon o minimalizaci
obalové techniky. Jistě by to šlo realizovat.

Tuto cestu spolupracovníci z ekologické sekce ochrany přírody
již absolvovali a absolvují - žádný z poslanců nemá čas nebo neodpovídá.
Asi tři jsou výjimkou a skutečně mají zájem - VŠECHNA ČEST.

Anebo se obrátit na Ministerstvo životního prostředí,
aby nový zákon o minimalizaci obalové techniky vypracovalo
a předložilo. To by bylo, myslím, nejlepší.

Gréta měla jiné poslání, stejně jako Palach.
Gréta se ve skutečnosti neobrací na politiky,
stejně jako Palach se neobracel na naši vládu a ruská vojska.

Gréta upozornila v podtextu na naši iniciativu vůči politikům,
kteří se jí mají zabývat. Politik není s to věc řešit sám.

Palach upozornil na naši servilnost a zbabělost vůči politikům.

Dokud my sami neuděláme příslušné kroky, byt si myslíme, že zbytečně, tak se věc nepohne.
Až je uděláme, pak teprve můžeme demonstrovat a nadávat.´

Ale musíme mít v rukách ty dopisy, které jsme jim napsali.

06.08.2021 03:41:22 | ttragelaf

A za druhé:

ŹÁDNÁ VLÁDA NEBUDE RISKOVAT PORUŠENÍ SOCIÁLNÍHO SMÍRU

Proto výroba a růst DPH musí být na prvním místě.
Jinak budu stávky a třenice, což jen umocní snížení
postindustriálního a postmoderního standardu éry prázdnoty.

06.08.2021 03:55:43 | ttragelaf

Poslední poznámka:

Byla jeden politik, který riskoval sociální bouře.
Ty vypukly. Ten politik pracoval v době studené války.
V době, kdy Londýn byl plný smogu a v Temži plaval olej.
Velká Británie splácela obrovský dluh Spojeným státům,
díky němuž se po vyčerpávající II. světové válce mohla
vůbec postavit na nohy.

Takový politik se rodí jednou za století.
Lidé stávkovali, netopilo se,
neběžel elektrický proud, ulice byly plné odpadu.

Ne. Neustoupím. Však oni ten odpad odvezou.


MARGARET TATCHEROVÁ

06.08.2021 04:18:31 | ttragelaf

A za smelou autorku Louvalu dekuji sam sobe,
ze jsem si nasel cas, ohmatal klavesnici, a napsal to, co povazuji za spravne a korektni.

Neni zac.

08.08.2021 11:22:29 | ttragelaf

Máš pravdu, je to tak.Všetci pozeráme a málokto už skutočne vidí. Pekná úvaha... a k tej otázke na Grétu, tam je asi tiež obal ovela väčší ako obsah.

06.08.2021 03:14:47 | Sstano

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí