Má stát na našem území americký radar?

Má stát na našem území americký radar?

Anotace: Má stát na našem území americká protiraketová základna? Patříme na východ, na západ nebo kamsi doprostřed? Na tyto a další ptázky se snaží odpovědět následující úvaha.

Spojené státy americké – světová velmoc, hospodářský gigant, nejvyspělejší stát na světě. Mocnost, která, ač na svém vlastním území vedla pouze jednu válku, bojuje téměř neustále s celým světem. Národ, jehož patriotismus je srovnatelný snad jen s nacionalismem Třetí říše a německého národa. Stát, který díky expanzím a klidu ve vlastní zemi zdokonaloval již nejdokonalejší zbraně na planetě. Mezi ně patří také nejmodernější obranný systém protiraketové obrany.

Skládá se z Družice včasné výstrahy SBIRS (Space-Based Infrared System), která zaregistruje vypálenou nepřátelskou raketu. Tu při výstupu z atmosféry zachytí Radar včasné výstrahy UEWR (Upgraded Early Warning Radar). Po chvíli ji zaměří radar XBR (X-band Radar), navádějící antiraketu, který má stát na našem území. Jakmile se raketa nepřítele dostane na dostřel antiraketě GBI (Ground-based Interceptor), ta je odpálena a zneškodní raketu zničením její kinetické energie, aby se zamezilo výbuchu.

O umístění radaru se velmi dlouho diskutovalo, odborníci nejprve uvažovali mezi Polskem, kde jsou již zmíněné antirakety, a Českou republikou. V naší zemi byla tři potenciální místa: Libavá, Brdy a Boletice. Rozhodli se pro Brdy, konkrétně pro město Míšov, které leží na okraji vojenského prostoru. V této obci se konalo referendum o americké základně, které dopadlo jednoznačně, ale nebere se na něj žádný ohled – 95% místních občanů s radarem rezolutně nesouhlasí.

Americká vláda od počátku projektu tvrdí, že radar na našem území má sloužit k varování před Íránskými a Severokorejskými balistickými raketami. Opačného názoru jsou ruští odborníci. Ti prohlašují, že není důvod, aby Íránské nebo Severokorejské rakety létaly přes Evropu a Atlantik, a ani jedna ze zemí nemá rakety s tak dlouhým doletem. Vyjádřili se také, že radar nemusí sloužit pouze k zaměřování raket, ale je možno jej použít také k monitorování situace v blízkém území, konkrétně v evropské části Ruska. Z tohoto důvodu Rusko pozastavilo plnění Smlouvy o konvenčních silách z roku 1990, což může vést k další studené válce a závodu ve zbrojení. Ze stejného důvodu ruská generalita označuje radar jako potenciální cíl svého letectva a raket.

Podle mého názoru by o umístění americké protiraketové základny mělo rozhodnout celostátní referendum, nejen zkorumpované diskuze ve vládě a v parlamentu. Velkým pozitivem pro radar a negativem pro jeho odpůrce je také pravicově založená vláda a prozápadně orientovaná společnost. Vždyť všichni přece pamatují, co udělal Sovětský svaz v roce 1968. Je v tom ale rozdíl? Copak sovětská okupace také nezačínala přátelstvím se Sovětským svazem po druhé světové válce, které podporovaly politické špičky i obyčejný lid? Této hrozbě také nahrává skutečnost, že v průběhu českých dějin se vždy střídala pravicová vláda s levicovou a západní orientace s východní. Každá změna s sebou postupně přinesla jen bídu, strach a odpor k režimu. V posledních dekádách to začalo nechutí a odporem k pravicově založeným fašistům, proto se levicově zaměření komunisté ukázali být příjemnou volbou, zpopulárněli. Ideální situace se ale změnila opět v nevraživost a přišla Sametová revoluce, srovnatelná s léty 1945-46, kdy společnost začala myslet pravicově, směřovat k západu, k USA. Je otázkou času, kdy se vazalství zvrtne a Amerika nám ukáže svou pravou tvář, kterou už měli tu čest poznat Korea, Vietnam i Irák.
Myslím si, že by pro Českou republiku bylo nejlepší stát se neutrální jako Švýcarsko a nepatřit střídavě na západ, střídavě na východ. Jsem tedy jednoznačně proti americké protiraketové základně na našem území.

Můj názor a ani názor ostatních nic nezmění na rozhodnutí politických špiček a zkorumpovaných dohodách a domluvách. Myslím si také, že poté, co G. Bush slíbil „brzký“ bezvízový vstup do USA, začalo radar podporovat více lidí. Podle mého názoru žádný bezvízový styk nebude, jedině pro představitele státu a politické špičky. Myslím si, že se opět vrátí rok 1968, opět vznikne nepřátelství mezi Spojenými státy a Ruskem a možná dojde i ke třetí světové válce. O tom můžeme jen spekulovat, proto jděme s dobou, slepě podporujme USA a dělejme stále ty stejné chyby. Nic jiného nemáme na výběr.
Autor Gildor, 08.10.2007
Přečteno 724x
Tipy 2
Poslední tipující: Eclipse
ikonkaKomentáře (3)
ikonkaKomentujících (3)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

Je mi 15 a jsem všema deseti pro radar. Ale toť vše. Zasraný Rusáci, co jakmile zjistí, že jim amíci zase lezou do zelí, začínají vyskakovat, že na radar zaměří své rakety.
Jakou máme jistotu, že rusům nehrábne (jako už tolikrát) v kůlně a ty rakety neodpálí i tak? Sice bychom to nejspíš odskákali první, než by kdesi cosi, ale mám-li si vybrat mezi přátelstvím s USA nebo Rusy, volím USA. Taky nemám amíky rád, Bushe především, ale uvidíme - možná se po změně prezidenta stane spousta věcí...

19.03.2008 18:22:00 | Eclipse

Po dlouhé době jeden vyvážený a rozumný názor. Konečně jenou někdo řekne jasně, že nejsou jen Američani, ale taky Rusové, bez ohledu na to, s kým zrovna kamarádíme... Pamatuju si, že v roce 1938 jsme také kamarádili s několika světovými velmocemi. Stáli jsme v první linii a štěkali přes hranice na německo. A když pak hitler zvedl klacek, najednou jsme byli sami. A ti naši západní přátelé najednou doma klidně vykřikovali, že jin na československu nezáleží... Jakou máme záruku, že se to nebude opakovat.

A neutrální být klidně můžeme... sice nás zase může někdo zabrat, ale nemůže nás nikdo obětovat...

09.10.2007 09:28:00 | Daniel S.

Dobře napsané, ale jednoznačně nesouhlasím. ;oD Kdyžtak si pak přečti můj příspěvek na stejné téma ;o) Myslím, že ČR se neutrální stát nemůže už z toho důvodu, že nemá tak dobrou ekonomiku jako Švýcarsko, které je neutrální už od svého vzniku, ani historicky to pro ČR není možné. I Švýcarsko se podle mě v brzké době bude muset aspoň trochu přizpůsobit, např. tím, že vstoupí do EU. Kolem něj jsou totiž ze všech stran státy EU a časem k tomu právě tím, že se EU stále rozrůstá, bude v podstatě donuceno. Kdyžtak o tom někdy pokecáme ;oD

08.10.2007 23:42:00 | Jerri

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí