Základní přehled teorií mezinárodních vztahů

Základní přehled teorií mezinárodních vztahů

Anotace: utřídění pohledů na mezinárodní politiku. který názor zastáváte vy? nebo máte vlastní teorii? :-)

Svět je v pohybu. Neustále. A díky médiím můžeme jeho pohyb sledovat.
Jelikož mám předsevzetí nesledovat žádné (opravdu žádné) seriály, začal jsem se z nouze dívat na zprávy. No asi se vrátím k seriálům.
Zprávy, které nám zprostředkovávají média, nás zvedají ze židlí a ponoukají k přemýšlení a k diskuzím. Hodnocení jejich pravdivosti a vypovídací schopnosti ponechám stranou. Tímto článkem se pokusím představit základní směry myšlení sociální vědy mezinárodních vztahů, které snad čtenáři pomohou v utřídění vlastního postoje. Na druhou stranu se v žádném případě nepokouším o odborný text ale pouze o stručný a značně zjednodušený přehled protkaný mým pohledem na věc. Nechť toto bere čtenář v potaz.

GEOPOLITIKA
Existovala dříve než věda o mezinárodních vzazích. Zabývala se vztahem zeměpisných faktorů a faktorů sociologických a politických. Některé jejich argumenty byly docela přesvědčivé (korelace mezi přístupem k moři a politickou silou) jiné už méně (čím víc na jih, tím jsou státy agresivnější). Mimochodem je zajímavé, že dokázali odhadnout strategická místa, o která se budou vést spory. Hádejte, které oblasti to asi byly?

IDEALISMUS
O mír se musíme snažit. Hlavně nebýt agresivní a neválčit. Když se budeme hezky učit, tak to všichni pochopíme. (ti nacisti holt asi chodili za školu)

REALISMUS
Realisty bychom mohli označit (kdybychom jimi nebyli) za škarohlídy nebo cyniky. Realisté se neopírají o žádné ideály a lidi považují prostě za chybující zvířata, nikoliv za nějaké vyšší morální bytosti. Morálka vůbec je nástroj moci a žádná jedna morálka platící obecně neexistuje. Realisti vůbec tvrdí, že jde o moc a vojenskou sílu. Jako subjekty mezinárodních vztahů berou jen státy (žádné mezinárodní organizace). Státy se snaží získat nadvládu, takže války jsou prostě nevyhnutelné.

TRANSNACIONALISMUS
Tihle lidičkové říkali, že kromě států musíme brát v potaz i jiné aktéry, kteří hrají v mezinárodních vztazích roli. Různé nadnárodní společnosti výrazně ovlivňují politiku států v oblasti hospodářské, která se stává postupně významější než moc vojenská.

NEOREALISTÉ
Aneb sofistikovanější realisté. Snaží se do realismu zavést ekonomické otázky.

PLURALISMUS
Berou v potaz spoustu vlivů. Tvrdí, že v mezinárodních vztazích působí spousta subjektů a žádné z nich nelze určit jako dominující.

LIBERALISMUS
Má hodně variant.
Mír. Lidská práva. Spolupráce.
Uznávají roli státu v mezinárodních vztazích, i když ne tak silně jako realisté.
Demokracie spolu neválčí. Když budeme demokratičtí všichni tak války nebudou. Musíme "humanitárně inervenovat."
Kapitalismus nás přivede k bohatství. A když budeme bohatí, tak budeme šťastní.
Lepší je spolu spolupracovat a mít se všichni relativně dobře, než aby jeden měl všechno a musel se bát ostatních, že mu to seberou.
Názor na globalizaci: SUPER NEJ COOL VĚC!

MARXISMUS (nemáte taky pocit, že Marx "věděl" všechno o všem? takových lidí ale znám :-D )
Takže - kapitalismus je fuj fuj. Bohaté státy (státy centra) vykořisťují chudé(periferie). Bohatí v bohatých státech se domlouvají/podplácejí s bohatými v chudých státech a chudí v bohatých státech nejsou tak chudí jako chudí v chudých státech, takže jim hned tak nepomůžou. Nakonec ale jo, protože kapitalismus je neudržitelný.
Proč se to ještě nestalo, když už to marxisti předvídali před padesáti lety? Nu existují ještě polobohaté státy, které jsou vykořisťované bohatými a vykořisťují chudé. Ale stejně se ten systém zhroutí. Jen nikdo moc neví kdy, jak a co potom.

FEMINISMUS
Taky jste si všimli, že skoro všichni významní politici jsou chlapi? Přitom ženy jsou nekonfliktní a kdyby byly více angažovány v mezinárodní politice, určitě by válek bylo méně. Všechno je to patriarchálním systémem, který chce všechno ovládat. Koukněte se kolik je kolem falických symbolů - třeba takový Washington Memorial, že.
Jenže ty ženské, co tam jsou se vlastně taky chovají jako chlapi??

KRITICKÉ TEORIE
Všechny teorie jsou jen něčí prostředek a způsob jakým ospravedlňují tvůri teorie své zájmy. Nejsou žádná OBJEKTIVNÍ fakta, ale všechno je subjektivní.



Tak... jen doufám, že si to nepřečte žádný odborník na danou problematiku. Jak je již naznačeno, uvedený přehled není kompletní. Doufám, že vás nicméně článek inspiroval a diskusím zdar!
Autor Maro Deives, 26.03.2011
Přečteno 843x
Tipy 4
Poslední tipující: Bipolar Bear, PIPSQUEAK, Juan Francesco de Faro
ikonkaKomentáře (5)
ikonkaKomentujících (3)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

kdybych řekl, že něčemu opravdu rozumím tak bych lhal. navíc, čím více do něčeho vidíte, tím více víte, jak málo tomu rozumíte.

také třeba rozlišovat mezi teorií a filosofií.

tady nejde vůbec o MÉ kategorické názory!!!
jen jsem shrnul základní postoje a jejich opozici, které se týkají této problematiky a to poměrně laickou formou.

nečetl jsem Marxe ale lidi, které z jeho myšlenek vychází, protože Marx prostě tak úplně o mezinárodních vztazích nepsal. rozhodně bych nenapsal článek o něčem co jsem si před chvílí přečetl na wikipedii. a přesto nejsem odborník :-). Ačkoliv s názory marxistů nesouhlasím, přesto mají někdy velmi zajímavé postřehy.

mohl bych psát tady traktáty o jedné otázce, ale když je něco konkrétní, tak tomu bez pozadí lze těžko rozumět a navíc kdo by to pak četl :-D? (už tohle nikdo moc nečte)

a konečně - lepší mít povrchní znalosti a chuť se dále vzdělávat, než planě diskutovat o věcech o nichž nevím nic (ale opět jde jen o můj názor)
takže se asi vrátím k psaní básniček. úvahy mi zjevně nejdou.

29.03.2011 17:01:00 | Maro Deives

V tom případě je asi na místě omluva Tobě a panu Morgentau - ale jenom do určitý míry. Realista, který je realistou pouze titulárně je na nic. Jaký má smysl zabývat se pracemi filosofů, kteří sami sebe neumí označit korektním výrazem? Protože pardon, ale realismus by se neměl lišit člověk od člověka nebo kontext od kontextu - proto je to taky, kurňa, realismus.

28.03.2011 19:44:00 | Bipolar Bear

Zbigniewa Brzezinskeho znám spíš jako bezpečnostního poradce Cartera než jako autora. Nicméně ve svém přehledu jsem se nezaobíral jednotlivými autory. Geopolitika měla několik proudů - anglický a americký a pak německá větev, která se ale snažila dost ospravedlnit nacistickou propagantu, takže po druhé světové válce byly geopolitické teorie mezinárodních vztahů hodně diskreditované. Narozdíl od USA.

Pravda je, že Marxe jsem nečetl. On sám ale prý moc o mezinárodních vztazích nepsal. Četl jsem nicméně některé články od strukturalistů apod.
Obecně nemyslím, že bych jakémukoli filosofovi rozumněl :-), nicméně jestli něco bych mohl Marxovi tak z fleku vytknout, tak z mého pohledu se nezabývá spotřebiteli, jejichž poptávka ovlivňuje trh. Nicméně to je zcela mimo tento článek.

Gendrové studie... nehodnotil bych je tak negativně. Do českých zemí feminismus v podstatě nedorazil. U nás za komunismu ženy pracovaly, byly tu školky atd. V západních zemích moc školky nefungovaly, nebyla tam ochrana pracovních míst matek na mateřské apod. Takže v 70. letech tam proběhly ty vlny feminismu. Nicméně, co se týče mezinárodních vztahů, tak se těžko něco dokazuje. Zvlášť když tam ty ženské prostě nejsou.

Jinak se omlouvám za označení realistů za cyniky. Bylo to jen zjednodušení a literární zkratka :-) Nicméně je třeba si uvědomit, že zde jde o označení realistické školy, mezi jejíž hlavní představitele patří např. Morgentau, nikoliv o pojem "realista" (= člověka který všechno vidí jak to ve skutečnosti je apod.) jak ho používáme v běžné řeči.

28.03.2011 19:24:00 | Maro Deives

Pěkný, akorát by mě teda zajímalo, jak se může za realismus označovat něco, co není realismem - být jenom cynik a škarohlíd se samo o sobě nenazývá "být realista", tomu se říká "být asociální magor". A že si lidi tyhle dva termíny dost často pletou vím moc dobře ze zkušeností s nějakou Klárou.

28.03.2011 07:43:00 | Bipolar Bear

Geopolitika/geostrategie - Četls třeba Velkou šachovnici (Brzezinski)?

Marx a marxismus, natož marxismus-leninismus není totéž (Ačkoliv Leninův Imperialismus jako poslední stadium kapitalismu také není nehoden přečtení. Narazil jsem na něj dokonce v jednom americkém politicko-ekonomickém sborníku z devadesátých let 20. stol. Ostatní byly soudobé příspěvky.) Ale kupodivu mám doma i (ta zvědavost!) Vědecký komunismus - nějaký ten materiál k VUMLu. Když nic jiného, alespoň kroutím hlavou, když se někteří "zasvěceně" k tomuto vyjadřují a je evidentní, že nic takového neměli ani v ruce. Nejde o to s čím souhlasím a s čím ne, ale že se negativně vymezují často k věcech, které tam nejsou, resp. jsou pojaty jinak, přijatelněji (diferencovaněji apod.)

I když z tehdejších myslitelů dám víc na Nietzscheho. Také další neblaze zneužitý a mnohem více nepochopený.

Feminismus a genderismus jsou v důsledku spíš rozkladná hnutí. (To víš, že třeba není pravda, že muži a ženy mají v průměru stejně vysoké IQ?) Něco mohou pomoci korigovat, ale jejich "plné nasazení"... Bůh chraň. A že jsou ženy méně agresívní? A co je a k čemu je agrese. Mám zajímavou knížku jednoho německého naturopata Agrese jako šance (nic násilnického či militaristického). Konečně napsal mj. i Čím onemocněl svět. (Víš, že v Kalifornii je vydává víc dolarů za vězeňství, než za školství?) A znáš dílo klasika etologie (NC 1973) Takzvnané zlo (právě o agresi)?

Jo, a právě jsem se napil ze skleničky. Vaginální symbol. :-D

26.03.2011 22:33:00 | Juan Francesco de Faro

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí