Václavu Klausovi k 70. narozeninám

Václavu Klausovi k 70. narozeninám

Anotace: Z neexistující rubriky "Znáte je?" JIŘÍ MENZEL / Včera napsal prezidentovi ČR moc krásné blahopřání...

.

Jsme taková rodina, se kterou sdílí domácnost bílý nosorožec. Není s ním příjemné bydlení. Do všeho vráží, všechno ušpiní, hodně nám toho sežere. Všem je nám to nemilé, mluvíme o tom, jenom hlava rodiny dělá, jakoby bílý nosorožec u nás neexistoval. Na začátku byl ten nosorožec menší, spíš legrační, - co to je šest milionů od maďarského nebožtíka. Tenkrát ještě dnešní hlava státu hlavou státu nebyla, ale už tehdy, jak si pamatujeme, náš dnešní prezident zaujal pozici mrtvého brouka.

Jak šly roky, čím dál tím častěji propukaly aféry. Za dvacet let tu ten bílý tlustokožec pořádně vyrostl. Z ukradených milionů se stávají ukradené miliardy. Mnozí politikové, kteří přišli do politiky s prázdnými kapsami, odcházejí z politiky jako milionáři. Hlavu státu zajímá, jestli ministr umí anglicky, ale nezajímá ho, jak se může stát, že ministr přes noc zbohatl. Nevadí mu ani, že politické strany nemůžou doložit útraty za své volební kampaně.

Zajímavé je, k čemu se pan prezident vyjadřuje. Tu k finanční krizi, tu k oteplování, tu k okurkové nemoci. Je zkrátka ve všech oborech doma a má na ně svůj názor. Je to jeho právo. Zaráží mne okolnost, že zatímco obyčejný občan se pohoršuje nad nekonečnou ságou o korupcích, pro pana presidenta to jsou věci, které jsou mimo oblast jeho zájmů.

A tak když už po několikáté policisté zabývající se korupcí postupně, i hromadně, opouštějí svůj úřad, nebo jsou, za mlčenlivého souhlasu velkých stran, rozpuštěni, tak pan prezident ani nepozdvihne obočí, natož aby pohrozil svým profesorský ukazováčkem, i když, jako hlava okrádaného státu, by měl pořádně bouchnout pěstí do stolu.

A když vyhřezne nějaká opravdu ošklivá kausa, jako aféra Drobil, a hrozí, že si politici budou prát své prádlo veřejně, pozve si na Hrad pan prezident příslušné hlavy politických stran a poradí jim: Pánové, pokud nechcete přijít o všechno, nechte kostlivce ve skříni!

Ke všem těm aférám, o kterých si my denně dozvídáme, kterými se trápíme, Hrad většinou mlčí. Proč asi pana prezidenta zajímá okurková nemoc víc, než to, o čem si v Česku cvrlikají vrabci na střeše. Nejspíš proto, že o tom všem ví mnohem víc, než tušíme.

Jiří Menzel, 19. 6. 2011

__________________________________

JIŘÍ MENZEL je významný český režisér, herec a spisovatel. Jeho první celovečerní film Ostře sledované vlaky z roku 1966 získal Oscara za nejlepší zahraniční film. Další z jeho filmů Vesničko má středisková byl na Oscara nominován v roce 1985. Trezorový film Skřivánci na niti obdržel v roce 1990 cenu Zlatý medvěd na Mezinárodním filmovém festivalu v Berlíně, on sám pak roku 1996 získal Českého lva za dlouholetý umělecký přínos českému filmu. Od sedmdesátých let se věnuje i divadelní režii. Je zahraničním členem Americké filmové akademie a nositelem vysokého francouzského uměleckého titulu Chevalier des Arts et Lettres (Rytíř umění a literatury). Je autorem knih fejetonů Tak nevím (1996) a Tak nevím podruhé (1998).

.
Autor Aťan, 20.06.2011
Přečteno 453x
Tipy 10
Poslední tipující: hašlerka, Špáďa, Zasr. romantik
ikonkaKomentáře (33)
ikonkaKomentujících (5)
ikonkaDoporučit (10x)

Komentáře

...moc pít ale nemůžu, budu autem. Nakonec skončím na té rajčatové šťávě. :-)

23.06.2011 13:34:00 | Aťan

Vladane, to je to tvoje zúžené pravostranné vidění, které tě limituje v objektivitě. V policejních odborech vidíš jen "levičácké" pochůzkáře. Že tam jsou i pravicoví pochůzkáři a hlavně vyšetřovatelé, kteří to (podle mne) odnesli nejvíc, tam zavřeš oči.

Slyšíš slovo odbory - a máš rudé vidění. To je ale hrubka, jsme o 20 let jinde.

Pravicový Klaus bude mít co vysvětlovat, až se média trochu osmělí.

23.06.2011 13:32:00 | Aťan

Vladane, s tou pozvánkou jsem to samozřejmě myslel z legrace, to asi víš. Je to schůzka různých předsedů, místopředsedů, mluvčích... apod. - protikorupčních stran nebo organizací. Jestli tam ve čtvrtek 30. 6. budu, tak jenom na čumendu, v DF jsem to včera vysvětlil, jak to se mnou "revolucionářem" :) vlastě je. Kopíruju:

Ve vzkazech se mě pár lidí ptalo, ve které jsem politické straně, anebo v jakém jsem občanském sdružení.

V žádném, přátelé. Na nestranickou volnost jsem si zvykl z Charty, nikdo mi neporoučí, sám se organizuju.
Historická příručka praví: Charta 77 byla volné, neformální a otevřené sdružení lidí … spojených vůlí individuálně i kolektivně bojovat za lidská a občanská práva v naší zemi i ve světě. Tím bylo zdůrazněno, že Charta 77 nebyla žádnou organizací, neměla žádné stanovy ani trvalé orgány. Tohle přesně mně mnoho let vyhovovalo a vyhovuje, nechodím na schůze, chodím na bowling... a tam se s přáteli domluvíme, kterého právníka budeme kontaktovat, jaké noviny oslovíme, jak budeme koordinovat protest, aby nás bylo co nejvíc... atd. Tož tak.

...ještě jako hrdý patriot HK dodám - v Hradci Králové si nevedeme zase až tak špatně, před dvěma lety HK vyhrál mezi městy nad 50 tis. obyvatel "Přátelské město pro občany" viz:

http://atanova-zasuvka.blog.cz/0910/hradec-kralove

23.06.2011 09:56:00 | Aťan

Sio - přesně tak! To je na tom nejzrůdnější, že korupčníci se už bojí mezi sebou. Kdyby náhodou se někdo z nich chtěl chovat slušně, strach mu to většinou nedovolí. Proto se to musí rozvalit zvenčí, jak se o to pokoušejí ve Španělsku.

23.06.2011 09:43:00 | Aťan

...kdyby necekli odboráři, tak ceknou zase jiní, o tom je demokracie. Lidi, kteří tady v ČR pracují, jsou právem nasraní. A čím dál víc lidí vidí i příčiny.

23.06.2011 07:19:00 | Aťan

...jo, Vladane, abych nezapomněl, mám pro tebe pozvánku:

Občanské sdružení Veřejnost proti korupci pořádá pracovní setkání představitelů občanských iniciativ a volebních seskupení z celé České republiky, zaměřených na protikorupční tématiku. Cílem setkání je navázání vzájemné spolupráce a diskuse v těchto oblastech:

- Informace o vlastní činnosti a jejich výsledcích;
- Formulace priorit a kroků v oblasti potírání korupce;
- Prohlášení o společném postupu.

Čtvrtek, 30. 6. v 17:00 hod.

(jednání by nemělo přesáhnout max. 2 hodiny)
New York University of Prague, Malé náměstí 11, Praha 1
(vchod - pasáž z Malého náměstí do Michalské ulice)
Tímto prvním setkáním bychom rádi nastartovali tradici pravidelných setkání a výměny zkušeností.

Tam to spolu doladíme... co piješ?

22.06.2011 14:56:00 | Aťan

...to bych si nikdy nedovolil. :) Spojení oranžových s odbory, to je oblíbený demagogický klacek Kalouska a Nečase. Vsaď se, že kdyby se dostali k moci oranžoví kmotři a kradli stejně jako modré straky, odbory (nejen odbory) budou řvát zase (oprávněně).

Že se 200 let nehne s korupcí, to tvrdí korupčníci. Myslím že se už letos pár věcí změní.

P.S. kdo bojujuje s mafií, nemusí být nutně levičák, pořád to tam cpeš.

22.06.2011 14:50:00 | Aťan

Vladane, rozdáváš nálepky podle emocí, ne podle informací, to zaprvé. Zadruhé přečti si skvělou úvahu u Zasr.romantika, platíme víc než dost, ale lejeme to do černých děr mafiánů. Takže rád bych ty díry nejřív ucpal, než po mně bude Kalousek chtít utáhnout opasek. A zatřetí: ať to už proboha po mně nechce Kalousek (či podobnej vůl), co nám to tady celý podělal.

22.06.2011 12:11:00 | Aťan

áááchjo... Vladane. Čeští odboráři nepodléhají ani pravici, ani levici, nelíbil se jim ani Kalousek, ani Zeman... ale to už jsem říkal... zbytečně. Komu mají odevzdat ušetřené peníze? Mafii? Už jsme ti s Danem říkali, že prachy se musejí hledat odshora dolů, ne naopak... zbytečně.

21.06.2011 23:26:00 | Aťan

Jen ať kecaj, to je v naprostým pořádku, o tom to taky je, že se téma přetřese ze všech stran. Pro mě je důležitý, aby si to přečetli... pak se i červíček pochybností může dostavit.

Zlomyslný komenty, podpásovky a naschvály tedy moc rád nemám, ...to asi nikdo, že jo...

21.06.2011 13:09:00 | Aťan

/já měla rozepsaný dlouhý komentář - ale myslím, že to zkrátím. :o) aťane, budeš své aktivity muset nějak více zaměřit a *oddiletantizovat*, mně se zdá, pokud to zvládneš - páč jinak Ti za chvíli budou všeci do všeho kecat osobně a politický dopad nula nula houby :)/

21.06.2011 10:50:00 | pamp_elka

Láďa dokonalej určitě nebyl, ale já ho měl rád, psal moudré sloupky do Lidovek, atd.

21.06.2011 10:33:00 | Aťan

Možná, ale jde o to, co mu to vnitřně přinášelo, jestli to spíš nebylo odrazem nějakého neklidu, který měl základ v úplně něčem jiném, což bývá právě u podobných aktivit časté. V dokumentu o Smoljakovi o něm mluví jeho synové jako o člověku, který je měl neustále potřebu přesvědčovat o svých politických názorech, a to dokonce i po tom, co s ním už dávno souhlasili :-)

21.06.2011 10:16:00 | 6thSun

Vidíš, a já si zrovna u Smoljaka myslím opak - udělal hodně dobrého a mělo to smysl. Pro něj osobně, i pro ostatní.

21.06.2011 10:01:00 | Aťan

Samozřejmě že smysl angažovanosti stoupá s mocí, která je schopná něco nebo někoho ovlivnit. Já měl na mysli angažovanost obyčejných lidí. Takovej Smoljak to dělal celej život a k čemu mu to nakonec bylo? A tak dál:-)

21.06.2011 09:58:00 | 6thSun

6thSun, už to tady pampelka naznačila - např. dalajláma je pro mne jeden z nejangažovanějších lidí na zemi, moc si ho vážím.

21.06.2011 09:53:00 | Aťan

Vladane, vtipů na odboráře bude dost, o to nemám strach. :-) Ale v nějaké vozovně prý našli chrápající dělníky, kteří ve stávce nebyli, pracovali! (to není vtip :)

Ale vcelku vím oč jim jde, a v tom jim držím palce.

21.06.2011 09:48:00 | Aťan

Nevím jaká to je cesta, snažím se pouze chovat v souladu s vnitřními pocity:-)

21.06.2011 09:40:00 | 6thSun

/to je cesta mnicha, Slunce. obávám se ale, že i čistě mnišská společenstva se diferencují..:) a navíc Ti toho mnicha moc nevěřím - maximálně mnicha nějakého dosti neortodoxního směru. Ale jinak ano, čistá hrabivost to zde nevytrhne.
neangažovanost... Tibet. Myslím, že i ten dalajláma se angažuje.../

21.06.2011 09:35:00 | pamp_elka

Špatně to chápeš, neangažování jako duchovní přesvědčení je témeř přesným opakem nicnedělání jako paušální apatie. Jde o odraz doby, která směřuje k návratu k sobě, ke zklidnění. Dřív bylo nutné více se angažovat, dnes už jde o něco jiného.

21.06.2011 09:12:00 | 6thSun

Neznám jediný příklad, kde "neangažování" pomohlo. Na Islandu byli lidi např. angažovaní a zabralo to. Ve francouzských novinách si z Čechů utahují - Pražáci měli místo stávky dovolenou. :-))

...z těchto řečí o "nicnedělání jako řešení" jsem fakt smutnej, protože je to většinový názor.

21.06.2011 08:48:00 | Aťan

Další výkřik do tmy, naprosto zbytečnej. Kdy už pochopíme, že jedinou účinnou variantou je neangažování se?

21.06.2011 08:35:00 | 6thSun

Jo, jsme na tom v příbuzenstvu podobně. Viděl jsi dnešní Hyde park?

http://www.ceskatelevize.cz/porady/10252839638-hyde-park-ct24/video/

20.06.2011 22:57:00 | Aťan

jo... to je správná otázka. Můj táta chtěl, aby se měly dobře jeho děti. Přeju si to samé.

20.06.2011 22:03:00 | Aťan

Máš pravdu - tak tedy do neděle. :)

20.06.2011 22:00:00 | Aťan

Paulmatthiole, co dál? Poučit se z Islandu, průběh stávek sledovat ve Španělsku, dotáhnout to k přímé demokracii švýcarského typu. Takhle to mám napsané v notýsku - úterý, středa, čtvrtek. :)

20.06.2011 21:57:00 | Aťan

Koukni, tady to bylo už v pátek:

http://pokus.blog.idnes.cz/c/196797/Jiri-Menzel-Vaclavu-Klausovi-misto-blahoprani-k-narozeninam.html

...a já dostal maila až v neděli večer.

20.06.2011 21:53:00 | Aťan

Já jen pro úplnost, vždyť víš, jak lehce se na webu mění identita!
Mně se to taky líbí, ať už to Menzel psal či ne.

20.06.2011 21:45:00 | Zasr. romantik

Romantiku, s Honzou Šináglem jsme to dostali mailem ve stejný den. Já jsem to na blogu (a tady) zveřejnil až dnes, když mně známí odpřísáhli, že to opravdu Jirka psal. S Menzelem se ale osobně neznám, takže taky to nemám z první ruky.

Ale ten text je natolik dobrej a aktuální, že jsem to ještě zatepla risknul.

20.06.2011 21:37:00 | Aťan

Upozornění pro další, kdo budou číst:

P.S.

Je otázkou, zda autorem je skutečně režisét Jiří Menzel, nebo jeho jmenovec, či jde o podvrh. Nemylím si, že by se ale s jeho obsahem většina slušných lidí neztotožnila. Článek jsem zvěřejnil kvůli vystihujícímu obsahu. Samozřejmě se režisérovi Jiřímu Menzlovi předem omlouvám, nejedná-li se o jeho text. Článek jsem obdržel e-mailem jako dokument Word bez uvedení zdroje. J.Š.

20.06.2011 21:25:00 | Zasr. romantik

Tak pozdravuj i mého kolegu Menzela (taky jsem dělal jednou režiséra, ale nějak to dílko zapadlo) a vyřiď mu, že jsem mu dal taky ocenění ST!

20.06.2011 21:15:00 | Zasr. romantik

gabkinovi

http://www.sinagl.cz/z-nasi-korespondence/jiri-menzel-vaclavu-klausovi-misto-blahoprani-k-narozeninam.html

20.06.2011 21:07:00 | hatlapatla

Vzájemně si posíláme maily.

20.06.2011 19:49:00 | Aťan

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí