Srpnové politické střepy

Srpnové politické střepy

Anotace: o tom, jak málo vím. A jak jsem nejspíš ani to nevěděl dříve.

Srpnové politické střepy

Pokusím se stručně o politice. Omlouvám se čtenáři v tom, že to bude tápavé dílo a místy pravděpodobně hloupé. Pro někoho možná bude až příliš náročné. Odkazy pro jistotu neuvádím, v případě zájmu se pokusím dohledat. (Často jde o youtube, britské listy, neovlivní a zprávy na novinkách.) Zařadil bych se k neurčitě definované levici, aby si čtenář případně odpustil ztrátu času čtením.

Amerika.
Prezidentské volby. Ani jeden kandidát za moc nestojí. Někdo se víc věnuje tomu, co se nepovedlo Clintonové a někdo tomu, co řekl Trump. Obojí by nejspíš dalo na studii. Matně si pamatuju, že před (tuším že) první volbou Obamy se psalo v komentářích jaká je to nová naděje... No. Taky jsem si to říkal. Uzavřít se to dá tím, že podle Chomského by před Norimberským soudem neprošel jediný prezident USA.

Rasismus, populismus.
Velice složité téma. Poslední dobou mám pocit, jakoby krize, která je vnímána v Čechách. Neurčitě řečeno: "blbá nálada" "není koho volit". Byla věcí celého Západu. Podivný stav v Polsku. Říká se (neznám to podrobně), že Orbán je nacionalista v Maďarsku. Z poslední doby Brexit, lži které ho (částečně) způsobily. Často tato témata vnímám z BL.
Jejich interpretace, že i naprostá mediální lež konkrétních lidí může voliče přesvědčit o tom, že to je pravda. Pro mě není až tolik překvapivá. Zaprvé: sám často nevím, co je lež... S čímž souvisí: lidé to přirozeně taky nevědí. Nemají čas, nezajímá je to. A neumí či nechtějí myslet. Nejde to.
K podobnosti politik: srovnání Babiše s Trumpem... (osobně věřím, že Babiš je na tom lépe, ale to je asi nepodstatné). Vyslovil to tuším německý deník Zeit. Ale první zmínku jsem viděl v Klusákově filmu Matrixu AB, kde ho řekl nějaký český novinář.

Rusko.
Tak o Rusku bohužel vím velice málo. Z poslední doby jsem viděl klip Pussy Riot, kde zradily punk (úsměv). Klip je to ale poměrně mrazivý, rozhodně na evropské poměry. A v tom širším kontextu ukazuje i to, jak jednoduše jsem (a potažmo jiní) schopen vnímat události.
Udělal bych další srovnání: Trump a Putin. Systémy v kterých operují jsou rozdílné. Oni sami nejspíš taky. Ale jsou si podobní v nacionalistické ideologii. Byť Trump stále působí spíš nevyzpytatelně než jakkoliv jinak.
Jinak Rusko je vnímáno (alespoň z mé české perspektivy) z propagandistické kampaně, která se šíří internetem. Spojení českých politiků s Ruskem neumím posoudit a nebude asi malé, když do něj patří Zeman a Klaus.
Nevím, jestli je to politika Ruska nebo médií: nemluví se o něm. Tj. sem tam nějaký výrok Putina, ale příliš nás s vnitřními problémy nezásobují.

Sýrie.
Svým způsobem místo, kde se vše prolíná. Zájmy Ruska i Ameriky, dalších regionálních mocností: Turecko, Irán, Katar, Saúdská Arábie, Izrael. Zároveň momentální sídlo IS, který způsobuje část proudu uprchlíků a tím vliv na Evropu (kam by šla polovina Čechů, kdyby zde byla občanská válka?). Vnitřní problémy Islámu (nebo islamismu?): sektářský boj až vyhlazování jiných náboženství. Útoky na nemocnice té či oné strany.
Otázka vývozu demokracie. Otázka toho, kdo je pro koho terorista. Vše podbarvené tekoucí ropou a dovozem zbraní. V poslední době útoky v Evropě ať už teroristické, nebo prostě jen vyšinuté.

Na co jsem zapomněl?
Na spoustu věcí: prakticky celou Jižní polokouli. Děsivá situace v Jemenu. Patrně děsivá v Súdánu, kde jestli jsem to pochopil je už nový stát. Vliv a zájmy Číny (územní spory s USA?). Informační moc Googlu. Resp. kontrola státu nebo korporace nad tím, jaké informace na internetu najdete a jaké nenajdete. Nechápání toho, co vlastně obsahuje Wikileaks.
Uvědomění si toho, že většinu sběru faktů, výběru faktů, interpretace stejně musí provést novinář, jehož čtu. Panama Papers. Čapí hnízdo. Jistě, pane Ministře.

Autor ewon, 05.08.2016
Přečteno 481x
Tipy 0
ikonkaKomentáře (11)
ikonkaKomentujících (4)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

Keď si starý človek ako som ja (82 rokov) prečíta takéto pravdivé hodnotenie súčastného sveta, tak stratí chuť nielen do jedla. Skrátka povedané celý svet je na h..no. A to je povedané ešte pomerne slušne.

05.08.2016 21:23:37 | Vesbudko

Nebyl bych, až takový pesimista.Dokud nebudou létat rakety s atomovýma hlavicema, tak to ještě, zde na světě, bude procházka růžovým sadem.Mnějme však oči otevřené, Hirošima, Nagasaki, byly pouhé "nukleární bombičky".Tak že, pokud lidé ůplně nezešílej(hlavně ti Nahoře), tak to zůstane jen u konvenčních zbraních, a můžeš mít i štěstí, že to nekoupíš.

14.10.2016 16:59:13 | Jeněcovevzduchukrásného

často se stane, že si uvědomím, že to je horší než jsem myslel. Zároveň to ale může znamenat, že dřív to bylo ještě mnohem horší, jen to člověk tolik nebere (2. světová, Studená válka, apod...)
Tj. chce to zůstat optimistou. Nebo alespoň si nenechat zajít chuť. :)

06.08.2016 21:07:20 | ewon

Není nad to, být realista:-(:-). Teď sám nevím či dát smajlíka optimistu či chmurňáka.No, k té sudené válce, no, teď jí opět začínáme poznávat.Ale ona to vlastně ani válka není, snad kapku to tak nějak zase straší v bedně, ostatně my letitější to už známe dobře.Ale pořád je to hovno, proti tomu, když se podíváš na filmové dokumenty z posledních dvou Velých válek, a jako "třešničku na doru" si pak pustíš atomový hřib od "skvělých" amerikánů, či spálení Tokia americkýma fosfórovýma bombama plného Civilních Obyvatel, děti nevyjímaje:-((

14.10.2016 19:53:16 | Jeněcovevzduchukrásného

Přečti si Vladaře od. N.Machiavelliho, to je poučnější. :-)

05.08.2016 15:55:55 | Lighter

já mám takovej pocit, že jsem to už částečně čet. Nebo jsem se o tom aspoň přesvědčil. :-)

05.08.2016 18:08:49 | ewon

To si při čtení myslíš, takhle hrozně se lidé a státy nemohou chovat a pak realitou přijdeš o iluze. :-)

05.08.2016 19:10:12 | Lighter

Machiavelli je určitě dobrej teoretickej a obecnej základ.

05.08.2016 21:11:36 | ewon

tak šéf CIA taky hledá vztah mezi Trumpem a Putinem... jen trochu jiný než já :)

https://www.novinky.cz/zahranicni/amerika/411243-trump-je-hrozbou-pro-narodni-bezpecnost-tvrdi-byvaly-sef-cia.html

Docela mě to pobavilo a patrně jsem to nečekal...

Trump, což psali někde jinde by byl patrně schopen udělat dohodu o sférách vlivu s Putinem. Aspoň tak to na mě působí. Clintonová hůř... no uvidíme.

05.08.2016 21:10:40 | ewon

Možná je pro nás lepší, že se ještě nedohodli. Pak se teprve budeme cítit bezmocní. Lhářka nebo fašista, to je ta pravá demokratická volba pro američany! :-O

06.08.2016 11:21:24 | Lighter

jen taková zbytečná poznámka, teďka jsem v knihkupectví viděl co napsal Trump a Clintonová... Bylo to anglicky a oba se četli poměrně dobře (ne že bych jim vše rozumněl)... narozdíl od intelektuálů.

06.08.2016 21:09:31 | ewon

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí