Před volbami 2017

Před volbami 2017

Anotace: subjektivní pohled před parlamentními volbami 2017.

Úvod
Následující řádky berte jako snahu virózou nemocného člověka ležícího v posteli za zlepšení světa, mír ve světě, větší produktivitu práce a úsilí v naší socialistické společnosti... se Sovětským Svazem na věčné časy! A nikdy jinak!
(ježiš ne, tohle mám psát zas na jinou schůzi...)
...A teď už vážně.

Obecná situace - situace ve světě
Na jedné straně máme dominující vliv kapitalistické supervelmoci USA. Na druhé straně autoritářský systém v Rusku. My jsme členem EU, kterou odhaduji jako ekonomickou protiváhu dvou předchozím a zejména pak stále ekonomicky rostoucí Číně. O tom, že všechny zmíněné státy/ organizace mají své problémy a též zájmy se nebudu příliš rozepisovat. Jako žhavé konflikty vezměme Ukrajinu a Sýrii a jako možný Severní Koreu. Evropa jako taková snad přímé konflikty nemá, nicméně poslední vážné problémy jsou brexit a řecká dluhová krize. Dopodrobna se v nich nijak výrazně nevyznám. Nezapomeňme uvést značné množství uprchlíků (snad nejvíce) od druhé světové války (celosvětově), kdy ovšem jen malá část zasahuje Evropu (řádově procenta!).
V souvislosti s českou  politikou tedy vyvstávají otázky našeho poměru zejména k USA, Rusku, Číně a především pak EU.

Předvolební průzkum

http://www.kurzy.cz/zpravy/434400-volebni-preference-ve-snemovne-spd-pirati-a-kdu-top09-na-hranici-volitelnosti/

z 8. 10. 2017

ANO   KSČM   ČSSD   ODS  SPD  PIRÁTI  KDU-ČSL  TOP09  STAN  ZELENÍ

26,5  14,2   12,2   8,9  8,2  6,1     5,8      4,9    3,1   3

součet:
92,9

59 procent lidí chce jít k volbám.

strany tradiční:
KSČM,  ČSSD,  ODS,  KDU-ČSL,  TOP09, ZELENÍ
14,2   12,2   8,9   5,8       4,9    3

součet:
49

strany ostatní:
ANO   SPD  PIRÁTI  STAN

26,5  8,2  6,1     3,1

součet:
43,9



Situace v Čechách - vývoj
Moje rozdělení na 'tradiční' strany a 'ostatní' stranu je šité horkou jehlou. Tradiční jsou strany, které již byly ve vládě (až na ANO!) a které mají delší historii. (STAN je v tomto ohledu možná ve špatné kolonce). Mým cílem bylo říct, že strany nové (či hnutí) získávají výraznou podporu oproti stranám dříve známým, to může vnímat pozitivně i tak, že funguje systém výměny u moci. Jenomže...
Proč tradiční strany ztrácejí je na první pohledu pochopitelné (situace může být samozřejmě jinak). Předně mohou být "okoukané", jde o větší nedůvěru v ně buzenou např. internetovými médii, ale i klasickými médii, to že si nedovedly poradit s problémy korupce. Ba přímo pohledu, že ony sami jsou zdroji této korupce. Pohled můžeme stupňovat do více a více negativního světla. Klausova prezidenstká amnestie a její promíjení dlouhých kauz; korupční kauzy, pokud jsou už vyšetřovány trvají roky.
Toto zajisté může nahrávat novým stranám, které ještě nemají umazané ruce.
Volně přistoupím k osobnímu hodnocení jednotlivých stran.

Hnutí ANO.
Pro mě osobně je docela záhadou jeho popularita. Přiznám se, že nevím, co konkrétně ANO udělalo pro lidi (jmenujte mi něco). Každopádně Čapí hnízdo (které se zdá není umlčeno), lidem stále příliš nevadí. Rovněž odposlechy nějakého Šumana lidi příliš nevzrušují. Obecně ovšem vyvstává otázka zdá má miliardář dělat politiku, zvláště pak, pokud jeho podnik bere stamilionové dotace od státu. (Ohrané téma: střet zájmů!). Pro mě je tedy nevysvětlitelné, že hnutí ANO může vyhrát volby, a nejspíš je i vyhraje. Zajímalo by mě, jak by a jestli by hnutí pokračovalo bez Babiše. Ale to asi příliš hypotetizuju.

Komunisté.
Co dodat, taky mě překvapuje jejich velká podpora. Ač sám na levici, byl bych mnohem radši kdyby před nimi byla ČSSD. KSČM je taková strana, která znesnadňuje stabilní koalice. Nikdo s nimi do vlády nechce a tak máme automaticky cca 10 procent proti jakékoliv vládě. Kdyby byli ve vládě bude to poprvé od listopadu. (tedy po listopadu tam asi ještě chvíli byli...)
Na druhou stranu si je nikdo nedovolil zakázat, je to tedy taková patová situace ani vinen ani nevinen.

ČSSD+ODS
U první z nich mě překvapuje propad, docela mu nerozumím. Volil jsem je a Sobotka mi přišel z ČSSD nejsympatičtější. Byť i on má slušně řečeno máslo na hlavě. Zejména nechápu, proč ČSSD klesá a ANO stoupá, když tvořili jednu vládu. ODS, strana kterou příliš neřeším, řekněme, že se odráží ode dna.

SPD
Téhle straně nefandím docela dost, nicméně pan Okamura umí zaujmout. Vzhledem k tomu, že to je už jeho druhá strana tohle je hodně dobrý výsledek, který bych nečekal. Nevím, jestli tato strana nabízí něco jiného než šířit strach a xenofobii a ochranu před domnělým nebezpečím. Tohle je hluboce psychologické a tak to nejspíš funguje. Svět není jednoduchý a přimknutí se ke strachu z cizinců je často to jediné, co našinci ještě zbývá. Krom nadávek a někdy i dluhů. Tj. myslím si, že tato strana žije ze strachu a zoufalství, proto jí nefandím. Ač se snaží prezentovat racionálně, myslím, že apeluje (racionálně) na záležitosti bytostně iracionální. Přičemž jí podobné strany už v Evropě nabývají síly (AfD v Německu např.).
Nicméně neříkám, že všechny její nápady jsou špatné. Odvolatelnost politiků a referendum stojí za delší debatu. Problémem je jejich uskutečnitelnost a reálné dopady. (Viz např. referendum o Brexitu). Když máte referendum jednou za deset let, je rozumné se lidí hned ptát na něco, co má klíčovou důležitost??

Piráti
Můj favorit do voleb. Jejich preference považuju za úspěch. Doufám, že se jim podaří prosadit něco z protikorupčního boje a z odbyrokratizování státní správy. Prakticky ale spíš doufám, aby neudělali něco výrazně špatného a aby se vlivem moci nerozpadli. Čas ukáže.

KDU-ČSL, TOP09, STAN
Kvůli úspoře místa příliš nekomentuji, slabý výsledek TOPKY mě překvapuje. Osobně je příliš nemusím, zejména z doby "reforem". Čtenář nechť posoudí sám, zda byly asociální.

Zelení
Strana s kterou mi vycházela největší shoda na kalkulačce. Neznám příliš jejich program, ale je mi líto jejich slabý výsledek. Pokud by důsledně prosazovali ekologickou politiku, nevím proč by neměli mít větší podporu. Samozřejmě ekologie je prašivé a děsivé téma. Války se vedou o ropu a ropa je v důsledku zdroj CO2 a tím i oteplování a potažmo největší tlak na ekosystmém Země, který člověk zatím vytvořil. Co s tím dělat?
Cena ropy klesá, díky čemuž padají ropné státy, kvůli těžbě břidlicového plynu. Hurá nebudou (na chvíli) války o ropu, ale stále poroste CO2...
Doufám, že (ale předpokládám, že marně) jsou Zelení pro jadernou energii. (Osobně nevidím jiné východisko). Superzelená paliva znamená peníze pro Babišovu řepku. (a celosvětově méně jídla, ale to asi neřešme). Solární elektrárny jsou spojeny s dalšími kauzami. Tedy cesta snad správným směrem, ale zase spojená vykrádáním rozpočtu. Zelená politika není vůbec jednoduchá.

Koho volit, apel na čtenáře
Ať už tedy si myslíte, co chcete, jděte volit, myslím, že nečinnost není řešení. Co je ale ještě horší než nevolení je volení někoho, kdo vám škodí, potažmo vám jeho kroky uškodí v budoucnu. Poznat toto není jednoduché a jednoduše říkám, že (pro spoustu lidí) často i nemožné.

Autor ewon, 11.10.2017
Přečteno 602x
Tipy 2
Poslední tipující: Libby New
ikonkaKomentáře (7)
ikonkaKomentujících (2)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

úplně to sem nepatří a na úvahu to není... Na základě hlasování Klause ml. čekám, že se trhne z ODS a založí vlastní stranu. Do pěti let. Tak sledujte, jestli se proroctví naplní. ;-)

30.11.2017 15:45:54 | ewon

hnutí trikolora oznámeno 10. 6. 2019

https://www.lidovky.cz/domov/klaus-ml-predstavil-hnuti-trikolora-chce-hajit-konzervativni-hodnoty.A190610_153118_ln_domov_vlh

14.06.2019 11:32:42 | ewon

nevystoupil, byl vyloučen:
https://www.ceskenoviny.cz/zpravy/vedeni-ods-vyloucilo-ze-strany-poslance-vaclava-klause-mladsiho/1733397

asi 16. 3. 2019

14.06.2019 11:31:00 | ewon

ještě si zbývá tipnout budoucí koalici...
Je to složité, vzhledem k tomu, že neznáme budoucí procenta, potažmo, které strany budou nad pět procent (Zelené a Stan vynechávám). Předpokládaje, že TOP09 se dostane do parlamentu. Je možnost koalice ANO, SPD, Piráti a KDU. (nevím, jestli všechny s koalicí souhlasí, což nevím), a je možná i koalice, co je teď tj. ANO, ČSSD a KDU.
Osobně věřím, že Babiš koalici sestaví, i když řekl, že ne s KSČM a TOP09. (KSČM by vznik koalice v mnohém usnadnila).

14.10.2017 12:06:20 | ewon

KDU má ale spot, ve kterém nechce s SPD... no uvidíme...

15.10.2017 21:26:38 | ewon

Jeste jsi v tom uvodnim vyctu zapomnel na tzv. rozvojovou Afriku, kt jiz az tak rozvojova misty neni - ale ma aktualne nejmladsi populaci (median kolem 19 let) a tohle mnozstvi mladych lidi si bude chtit najit na Zemi prostor pro praci a pro moznost zalozit si vlastni rodinu ... http://www.worldometers.info/world-population/africa-population/ ... zivot je zmena a Zemi cekaji velke zmeny a posuny a presuny lidi ... a zadni politici tomu nezabrani ... muzou tak leda korigovat trosku ten proud ...

12.10.2017 10:28:17 | J sh' T r' k

Afriku jsem vůbec neuvažoval, vůbec mě to nenapadlo...

14.10.2017 11:13:32 | ewon

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí