Český premiér a projekce

Český premiér a projekce

Projekcí psychologové nazývají stav, kdy své chyby tzv. projíkáme do druhých, tzn., kdy nám právě naše vlastní nedostatky nejvíce vadí na jiných lidech, resp. kdy jiným lidem naše vady vytýkáme. Je to dobrá metoda, jak se s našimi špatnými vlastnostmi lépe vyrovnat.

Mistrem projekce v politice je současný český premiér, což je názorně vidět na následujících třech příkladech.

1. Andrej Babiš a tzv. tradiční politika
A. Babiš nemá politiku rád. Příliš se v ní žvaní a na rozdíl od světa obchodu se v ní nehraje čestně. Tradiční politika je dle A. Babiše skrz na skrz prohnilá a proti této prohnilosti je nutné bojovat.
V tomto smyslu je však Andrej Babiš sám velmi tradiční, vlastně není tradičnějšího politika než je právě A. Babiš.
Argumentace, dle které jsou politické strany zkorumpované a demokracie je prohnilá a dekadentní totiž není ničím novým. Z daného pohledu demokracii kritizoval už Platón. O tom, že slabá demokracie nás všechny ohrožuje a neochrání nás před hrozbou bolševismu ve dvacátých letech minulého století mluvili fašisté. U nás byl následně program komunistické strany v r. 1946 v mnohém podobný tomu, který má ANO - také sliboval všechno všem. Když se v 80. letech v západní Evropě objevily strany zelené, rovněž tvrdily, že nejsou ani pravicové, ani levicové, jdou prostě dopředu. No a konečně i Občanské fórum v r. 1989 prosazovalo onu dnes zdánlivě babišovskou tezi, že strany jsou pro straníky, ale OF je tady pro všechny.

2. Andrej Babiš a aktivisté
Své názorové odpůrce často označuje český premiér slovem "aktivista". Aktivisty jsou dle premiéra kritizující novináři, aktivisty jsou lidé demonstrující proti A. Babišovi na náměstích. Jistě, aktivistou je člověk, který je aktivní, tedy chce něco prosadit. Politickým aktivistou je pak ten, který chce své požadavky prosadit cestou politiky.
Není tak většího aktivisty než je Andrej Babiš. Právě on si politiku (kterou jinak navenek velmi pohrdá) vybral jako nástroj pro napravení světa, pro dosažení toho, aby bylo líp. Toho však není schopný žádný politik, jak se přesvědčili mnozí před A. Babišem. Politika je jen o hledání řešení, není spásou.

3. Andrej Babiš a "antibabiš".
Ostatní politické strany A. Babiš často obviňuje z toho, že nemají žádný program, prý jen jsou "proti Babišovi".
Kdo však do politické arény v r. 2011 vstoupil s bojem proti stranám, proti celé politice? Právě současný český premiér. Kritizoval dosavadní strany s tím, že 25 let vedly zemi od desíti k pěti. A nyní se sebelítostivě diví, že s ním málokdo chce spolupracovat....
Ostatně i ve stávající aféře A. Babišem vlastněný tisk (např. MF Dnes) neřeší, co udělá A. Babiš, ale co udělá sociální demokracie. Tedy ono klasické "projíknutí" problému do partnera, v tomto případě partnera koaličního.

Důležité je ale ptát se, proč je A. Babiš stále na čele popularity.
Odpověď je jednoduchá: ona mistrně zvládaná projekce je totiž i pro nás velmi přitažlivá. I my rádi své vlastní nedostatky nebo své vlastní nezdary promítáme do politiků.
A právě to dělá i Andrej Babiš, on není politikem, on je jedním z nás, on je ten, kdo stejně jako my na politiky nadává, on do nich své nedostatky projíká, proto může A. Babiš všechno, proto jsme jím fascinováni.
Autor Racek, 15.11.2018
Přečteno 358x
Tipy 1
Poslední tipující: ewon
ikonkaKomentáře (6)
ikonkaKomentujících (3)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

Zajímavý rozbor v mnohém pravdivý, ale já nejsem ani pro ani proti Babišovi. Čím víc si z někoho dav dělá modlu, tím víc je pak zklamaný, že to je jen člověk a má dobré i špatné vlastnosti. Inteligentní a čisté politiky totiž nejde nikde na světě nalézt, to se přímo vylučuje, protože každý inteligent své schopnosti rychle zneužije k nějaké špíně, tak nám musí stačit i ti trochu hloupí a pošpinění! Nebo víc. Nevím na co si lidé stále stěžují; mají tak blbé politiky, jaké si blbci zvolili...:-))

16.11.2018 14:39:27 | Lighter

Pohádka na téma "To nám byl čert dlužen".
Povídá Rumburak, kouzelník druhé kategorie, náčelníkovi: "Lucifere, voni na nás čerty mají tam nahoře pifku, měli by jsme dát lidem nějakej dáreček na usmířenou!"
Bravo Rumburak, dáme jim Prognostickej ústav !!!

16.11.2018 09:59:31 | Lesan

Btw. by mě docela zajímalo, proč je Babiš populární. Moje soukromé vysvětlení je jednoduché: lidi jsou blbci. :-)

15.11.2018 23:57:42 | ewon

Lidé nejsou blbci, to je neporozumnění situace. Celý život jsem projednával i liniové stavby s majiteli pozemků po nejzastrčenějších vesnicích. Tolik bezbřehé duševní samoty, rozvrácených osudů a nepochopení, rozklad sociálních rodinných vazeb by vydalo na vagony knih.
A celý ten marazmus dokonaly minulé tři dekády. Vykostěné vesnice bez sociálních pospolitostí, bez státní obslužnosti a řádu. Ti lidé si už nemají kde poplakat a pokecat o svých záležitostech. Není farář, kostelník, obchod, hospoda a už vůbec ne místní řemeslné živnosti. Všechno z ruky. Nikdo nikoho jakoby nepotřebuje. Zbyla jen samota. Protože Ti, co měli činit, jen žrali a ještě při tom mlaskali.
Nedivte se, že pak volí Mesiáše mafiána Dona Koblihona.
Kdo tomu nevěří ať si projde bývalé jezedácké čtyř-šestibytovky. Botníky stlučené z odpadu a v nich rozšmajdané boty. Boty totiž vyjadřují duši člověka.
Nelíbí se Vám to? A tak jediná satisfakce je síl NMNK, protože ten o kterém mluvím už také rodinu zničil. Nejsou takové peníze, které by to napravily.

16.11.2018 12:36:18 | Lesan

mě přijde, že bych prostě musel vidět statistiku, kdo ho volí. Nevím co je NMNK.
Rozumné volit Babiše mi přijde, pokud mi nějak pomůže v mojí situaci. Pokud ne, moc rozumné to není. Nebo se pletu?

17.11.2018 12:41:51 | ewon

s tou projekcí si nejsem nějak jistej... :)
Jako psychologickej profil Babiše by mě docela zajímal, ale kdo by ho moh na dálku dělat? :-)
Docela se mi líbí část: "politické strany zkorumpované a demokracie je prohnilá a dekadentní totiž není ničím novým"

Problém politiky, ale vpodstatě jakýkoliv veřejný diskuze je dost složitej. A stojí a padá na několika věcech.
1) lidi, který se maj něco dozvědět. (jsou blbí, zmanipulovatelní, maj omezenej čas a omezený nervy
2) novináři, protože lidi obvykle nemaj čas info hledat. Tj. obecně média, neboli někdo, kdo informaci zprostředkuje.
3) ten, kdo tu informaci má a kdy a proč ji pustí. Obyvkle tím ale stejně myslím jen toho, kdo má moc.

To, co teď podle mě vidíme je to, že Babiš má moc, a mírně mu hrozí, že o ní přijde. Lidi v tomhle (paradoxně) mají taky moc, pokud půjdou demonstrovat. Ale muselo by jich být fakt hodně.
Pak samozřejmě je jistá šance, že ho odřízne od vlády ČSSD nebo komunisti.

Pokud bude Babiš odejit (tak ho Zeman hodlá znovu pověřit...), nicméně obecně stále trvají problémy, které jsem nastínil.
Je to běh na dlouhou trať, řekl bych.

15.11.2018 23:57:06 | ewon

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí