Metamorfóza Petra Fialy

Metamorfóza Petra Fialy

Za jednu z nejtragičtějších postav naší historie bývá označován Emil Hácha. Původním povoláním právník, soudce, ale také třeba překladatel Shakespeara. Muž, který s ohledem na své vzdělání a zájmy měl velmi blízko k principům právního státu, vládě zákona a hodnotám anglosaského světa. Přesto nakonec asistoval či přinejmenším přihlížel zavádění diktatury druhé československé republiky, a to ještě zcela bez asistence německých okupantů.

Dnes naštěstí k žádnému protektorátu nesměřujeme. Nejsou rušeny politické strany, žádná skupina obyvatel systematicky není vyřazována ze společnosti.

Při sledování nynějšího předsedy vlády Petra Fialy si však nelze na Emila Háchu nevzpomenout.

Petr Fiala je muž, který se se svojí současnou manželkou seznámil během listopadových událostí roku 1989. Je prvním profesorem politologie u nás. Založil Centrum pro studium demokracie a kultury (www.cdk.cz), jehož proklamovaným cílem je prohlubovat demokratickou politickou kulturu v České republice. Toto centrum se po ideové stránce hlásá ke konzervativně-liberálním hodnotám a křesťanství. Podstatou konzervatismu je přitom odpor k radikalitě a nabubřelému aktivismu.

Ve svých dřívějších názorech Petr Fiala uváděl, že politika nesmí být globalistická a musí odrážet zájmy občanů, nikoliv zájmy nadnárodních institucí nebo skupin.

Katedru politologie na brněnské Masarykově univerzitě Petr Fiala zakládal spolu s právníkem a filozofem Vladimírem Čermákem, který byl v devadesátých letech soudcem Ústavního soudu ČR. Za komunismu se Čermák dobrovolně vzdal kariéry ve státní sféře, protože nechtěl spolupracovat s autoritářským komunistickým režimem, a přešel na běžnou dráhu podnikového právníka. Je autorem díla „Otázka demokracie“, které psal v šedesátých letech do šuplíku. Čermák říkával, že tou nejhorší věcí, která se lidstvu může stát, je zaměřit se na nějaký cíl a toho chtít za každou cenu a v zájmu zdokonalení společnosti dosáhnout.

I ostatní kolegové Petra Fialy na současné brněnské katedře politologie, například profesoři Stanislav Balík nebo Jan Holzer, jsou vyznavači konzervatismu a hodnot tradiční zastupitelské demokracie s jejím důrazem na svobodu projevu. Jsou zastánci politiky, která je rozumná a umírněná a do společnosti nechce nepřiměřeně zasahovat.

Přesto Petr Fiala přijímal své jmenování v respirátoru od prezidenta, který byl zavřený v akváriu, což za dvacet let bude předváděno jako příklad, jak se vzdělaná společnost nechala zmanipulovat sama sebou.

Přesto Petr Fiala uzavřel koalici s progresivistickými Piráty, kteří jsou všechno možné, jenom ne konzervativní či umírnění.

Přesto Petr Fiala nyní stojí nekriticky na straně Evropské unie a jejího kuratelského přístupu ke světu.

Přesto Petr Fiala toleroval cenzuru a podpořil zablokování tzv. dezinformačních webů. Za jeho vlády se připravuje zákon proti antisystémovým názorům, což je popření základního principu demokracie, tedy svobody slova.

Přesto Petr Fiala podporuje prezidentského kandidáta, který se kdysi spolupráce s minulým režimem v zájmu rozvoje své kariéry nevzdal a byl připraven tento nedemokratický režim i aktivně prosazovat.
Autor Racek, 19.11.2022
Přečteno 120x
Tipy 3
Poslední tipující: Fialový metal, mkinka
ikonkaKomentáře (6)
ikonkaKomentujících (4)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

"Za jednu z nejtragičtějších postav naší historie bývá označován Emil Hácha"
Dovoluji se ohradit proti tomuto paušalizovanému názoru (Trhové Sviny, archiv, vyprávění pamětníků).
Jako politolog a předseda vlády prof.Fiala měl zdůvodnit, z jakých příčin je nutno zablokovat dezinformační weby, v období okupace Ukrajiny. Jako vzor šlo /třeba/ použít důvody Američanů k alokaci Japonců do internačních táborů po napadení Hawaie a následných excesech japonských ostrovních přistěhovalců, vůči americkým domorodcům /first nations/.

03.12.2022 11:33:27 | lesan-3

Analogie s Háchou je uvedena proto, že Hácha měl v rámci svého povolání určitou teoretickou průpravu a zřejmě i názory, díky kterým by se mohlo zdát, jak se bude chovat jako politik, ale nestalo se tak. Uznávám (a v úvaze to je i zmíněno), že může jít o analogii nepřiměřenou, nicméně i Vy sám jste nakonec ve svém komentáři odkázal na příklad a souvislosti, které jsou z druhé světové války.

03.12.2022 14:33:26 | Racek

...akademik znamená nepraktik...obecně teoretici nejsou dobří praktici...to politici dokazují denně...

19.11.2022 16:14:33 | Marten

Díky za komentář. Případ Petra Fialy dokazuje, že být politologem neznamená automaicky být dobrým politikem. Do politiky v časech, kdy svět byl ještě normální, chodili lidé, kteří své schopnosti chtěli přetavit do správy veřejných záležitostí. Nabídli dlouhodobý program, jak věci veřejné někam racionálně posunout, a pokusili se jej realizovat, pokud s ním ve volbách uspěli. V tomto smyslu je politika praktickým povoláním.
Dnes je však politik spíše celebritou, bavičem, který se snaží vše komentovat na sociálních sítích. Žádný program už nenabízí.... Mimochodem, toto nejsou má slova. Říkal to sám Petr Fiala v článku "Politika jaká nemá být", který vyšel v r. 2009 v časopise Kontexty, číslo 3.... Škoda, že na své vlastní teze si už dnes český premiér nevzpomíná...

19.11.2022 17:40:27 | Racek

jednou se všechna jména obdivovaná ocitnou na místech těch dnes nenáviděných...už to začalo a už se to nedá zastavit

19.11.2022 14:41:32 | stormeater

Díky za komentář.

Ano, bohužel opět jsou zde šiřitelé pravdy, kteří nám říkají, že o tom, co je krásné, má opět rozhodovat neomylná strana nebo vůdce. Nikoliv my sami.

Nechat se přitom omámit rozdělením společnosti na „my“ a „oni“ s tím, že my zcela jistě patříme na tu krásnou stranu, je pohodlné. Pohodlné proto, že je mnohem snadnější měnit svět okolo než měnit sebe samotného.

Avšak v minulosti se mnohokrát stalo, že ti, kdo jsou dnes „my“, mohou za dalších třicet let být „oni“. Ti, kdo dnes jsou dezinformátoři a zrádci, mohou být jednou považováni za hrdiny. Jakkoliv se totiž dnešní pravda zdá být samozřejmou, může se se stejnou samozřejmostí stát jednoho dne lží.

19.11.2022 14:55:11 | Racek

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí