(K čemu nám je funkce prezidenta? V roce 2023?)

(K čemu nám je funkce prezidenta? V roce 2023?)

Anotace: předvolební neagitace, jen můj názor k vašemu zamyšlení

 

(píseň ke správnému naladění při čtení), nejsme na tom dnes lépe než byla UK tenkrát za tchatcherovské amerikanizace:-)


 


Myslím, že prezidentské volby jsou politické divadlo pro dav volů, omlouvám se za vulgarismus, tedy voličů. Vysvětlím...Jsem proti přímé volbě, byla to přímo protiústavní chyba ji zavést. Funkci prezidenta bych navrhl zrušit, vládne premiér a jím vybraná vláda, která získá většinu v parlamentu, neboli důvěru. Prezident je jen formální další zbytečný funkcionář, jeho pár formálních i skutečných kompetencí mohou přenést na příslušné ministry, předsedy sněmovny, senátu, vrchní velitele, atd. Stejně tahle zdvojená nejvyšší funkce byla kdysi zavedena dobově na míru pro Masaryka. A nevím, proč se dávno v minulém režimu nezrušila, asi dobré teplé místečko s minimem práce pro zasloužilé komunisty. Skoro jako dnes. Něco nesystémového v parlamentním systému vládnutí. Nikdy nebyl prezidentský jako třeba v USA, aby prezident byl volen přímo, a kde si prezident složí vládu sám, žádného premiéra nepotřebuje. Takže zrušíme post premiéra?

Zajímavé, že nikoho nezajímá, co by takový prezident měl umět a zvládat, nic o odbornosti, vzdělání, zkušenostech získaných praxí. To může dělat opravdu každý blbec, když ho dav populisticky zvolí? Ve volbě máme na výběr z bývalého slovenského agenta STB, oligarchu; dále agenta vojenské špionáže, co přeběhl k Nato, takže dvojí špion; akademičky, která je sympatická lidem ale jinak zřejmě nic; nevýrazného odborového předáka, co aspoň umí tvrdě vyjednávat s arogantními politiky; pár přehnaně sebevědomých podnikatelů; poslance-zkušeného bývalého reformního komunistu neboli chartistu, zběhlého dnes názorově kdovíkam; dalšího nečitelného senátora; dokonce lékaře, ale škoda že ne psychiatra, ten by se k vládním jednáním asi hodil...Pro mě žádná vhodná osobnost většího společenského významu nebo osobnostní úrovně. Vždy jsem si myslel, že odborností vhodní kandidáti na prezidenta by měli pocházet z diplomatických kruhů. Mají náležité diplomatické vzdělání, chování, úroveň, schopnosti, zkušenosti v mezinárodní politice, znají cizí jazyky. Je pro mě zklamání, že populismus politický vítězí nad kvalifikovaností, žádný takový kandidát není...Zkušení odborníci, kteří se na nejvyšší diplomatickou funkci "prezidenta" vlastně připravují celý karierní život to vzdali předem? Co to říká o úrovni naší společnosti? Nic hezkého, právě naopak.

(doplněno později: jeden bývalý diplomat a velvyslanec a senátor ve výboru pro zahraniční záležitosti mezi kandidáty je, moje přehlédnutí:-)

Jako u každých voleb nesmíme zapomenout na klasické "Kdyby volby mohli něco změnit, už dávno by je zrušili". Takhle je jistota, že dav populisticky vybere jedno jakého, ale naprosto nevhodného člověka jako populistického prezidenta, který bude ohrožením stability společnosti a státu svým vládnutím pomocí překrucování ústavy a překračováním svých většinou jen formálních pravomocí, jako byl ten minulý, populisticky zvolený prezident. O těch před ním raději pomlčím, to je na jinou diskuzi.

Končím stejně jako před každými volbami povzdechem "zase není koho volit", takže musíme podpořit nejméně špatného kandidáta, aby nevyhrál ten nejhorší? To je špatný přístup, kterému se nedá příliš říkat demokratický. K čemu nás mocní politikáři a tvůrci mediálních kampaní zase dotlačí? A za peníze jakých sponzorů a lobbistů? Budeme zase po volbách litovat? Ale co jiného nám zase zbývá než všichni jít k volbám a podle svých hloupých názorů někomu svůj hlas hodit??? Před každými volbami sním o kandidátovi, který by stál za to...Něco tady smrdí jako ryba od hlavy.

 




P.S.: Díky za komentáře, ale nemám už příliš co dodat. Večer při prezidentské debatě se těším na pěkné předvolební divadlo. Chci si užít všechny ty krásné sliby lidem, co se po volbách nikdy neplní...:-D

Autor Lighter, 08.01.2023
Přečteno 155x
Tipy 8
Poslední tipující: umělec2, Iva Husárková
ikonkaKomentáře (8)
ikonkaKomentujících (5)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

Víceméně se vším souzním. Zase není koho volit. Tak sem s tím divadlem.

10.01.2023 12:18:14 | umělec2

Díky. Je to jen můj hloupý názor a podle svých různých hloupých názorů budeme volit. Říká se tomu svoboda a demokracie. Tak to zase bude tragikomedie. :-)

11.01.2023 10:50:32 | Lighter

Krátce? K h.vnu.)

08.01.2023 13:54:30 | Constantine

Díky. Jen jsem to rozvedl do více podrobností. :-)

08.01.2023 16:29:52 | Lighter

kdyby volby mohly něco změnit, dávno by je zakázali ;)
tyjátr jménem hra na demokracii vždy vyvrcholí u voleb...virbl, chvíle napětí, zachrastí osudí a...nic... panák se ukloní a za pár let znovu

08.01.2023 13:00:13 | stormeater

Přesně tak, nejinak. Když si to my hlupáci necháme věčně líbit...

08.01.2023 16:30:53 | Lighter

Taky se mi současní kandidáti nelíbí a byl bych rád, kdyby se alespoň jeden z nich chytil za nos a netvrdil o sobě, že bude ten nejlepší prezident, když s tím zatím nemá ani jeden zkušenosti. Jsou většinou dost staří na to, aby měli takhle naivní sebedůvěru. Ale ať už to z nich vyhraje kterýkoli současný jemen, tak nezbyde než ho za svého prezidenta uznat. Každopádně já (naivně) doufám, že se vítěz nespokojí s tím, že uspěl ve volbách, ale až za pět let po dobře odvedené práci.

08.01.2023 12:55:59 | Slav Milo

Taky bych rád věřil, ale realita je pak jiná. :-) Po zvolení každý "funkcionář" hájí své soukromé názory a své soukromé zájmy a ne oficiální státní či národní či občanů, přestože je oficiální představitel státu a ne představitel sám sebe...

08.01.2023 16:35:32 | Lighter

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí