Přímá volba smutná a paradoxní

Přímá volba smutná a paradoxní

Anotace: Doplnění (nikoliv polemika!) k předcházejícímu textu, jehož autor byl s tématem o něco rychlejší než já :-)

Nedůvodnost přímé volby

V jednom z mých předešlých textů jsem psal, že premiér Petr Nečas zavedení přímé volby obhajoval tím, že ji mají i v jiných zemích. To sice určitý argument je, ale neúplný, protože v Polsku, na Slovensku, v Rakousku, Chorvatsku aj. byla přímá volba zavedena za jiných politických (i historických) okolností.

U nás bylo zavedení přímé volby populistickým krokem, který prosazovala média.
Na varování politologů a ústavních právníků se nedbalo. Žádný div, když později přímo zvolený prezident či jeho mluvčí ústavní právníky zesměšňovali.

Velmi pochybně za dnešních okolností zní i jiné zdůvodnění, které se v roce 2012 objevilo. Přímá volba údajně bude důstojnější než handrkování poslanců a senátorů, kteří prezidenta volili dle dosavadního znění ústavy.

Při pohledu na dnešní způsob sčítání sesbíraných podpisů a nutnost jeho přezkumu ze strany vysokých soudů se musíme ptát, kde zůstala větší důstojnost.

To vše je dokladem, že žádný formální zákon, žádná ústavní změna hodnoty jako důstojnost, čest či pravda nezajistí. Ty musí být v nás.

S podivem také je, že přímá volba byla zavedena za politiků jako byli právě tehdejší premiér Petr Nečas nebo ministr zahraničí Schwarzenberg či ministr financí Kalousek. Tedy konzervativní lidé z konzervativních politických stran. Těm by tak závažné zásahy do politického systému měly zůstat cizí.

Mnohost voleb

Již dříve jsem rovněž uvedl, že voleb máme moc. Vezmeme-li období 2020 - 2025, pak v každém z těchto roků se uskutečnily, uskutečňují či uskuteční nějaké volby.

Ekonomové za určitých situací, např. při nadvýrobě, říkají, že ekonomika se přehřívá. My v souvislosti s mnohostí voleb můžeme říkat, že se přehřívá politický systém.

Volební klání sebou nutně přináší negativní kampaň a s tím související rozkoly, vulgarizaci, polarizaci společnosti. V dnešní době (zcela zbytečné) přilévání oleje do ohně.


Apolitičnost kandidátů

Kandidáti mají velmi slabou, resp. žádnou vazbu na politické strany. Chlubí se vlastně tím, že nejsou politikové, byť chtějí zastávat nejvyšší politickou funkci....

Jejich skutečné politické názory téměř neznáme. Jak řekl bývalý prezident Klaus, někteří kandidáti se nominovali sami. Takový stav však vede k tomu, že do politické arény vstupuje činitel, který může všem házet klacky pod nohy, aniž by to mělo nějaký rozumný účel. I to je prvek, který politický systém výrazně destabilizuje.

Minulost kandidátů

Někteří kandidáti, vč. výrazných favoritů, mají ve své minulosti prvek, který problematizuje jejich vztah ke komunistickému režimu.

Nepočítáme-li Marka Hilšera, jehož rodina těsně před Listopadem 89 emigrovala, pak jediným kandidátem, který byl disidentem vůči komunismu, je Jaroslav Bašta.
Ten je přitom médii i svými soupeři označován za antidemokratického.... O čem tento stav svědčí?

I v jejích Kristových letech českou demokracii řídí/chtějí řídit lidé, kteří své pracovní kariéry začínali v době komunismu. Do komunistické strany vstupovali z kariérních důvodů (odbočíme-li, je zajímavým paradoxmem, že tehdejší komunističtí mocipáni ze svých dcer a synů nechtěli mít dělníky, byť tehdy mělo jít o dělnický režim, naopak děti významných komunistů chodili studovat vysoké školy, čímž si chtěli zajistit lepší společenské postavení. V komunistickém státě tak vznikala elita obdobná té "Západní").
Prezidentští kandidáti tak podvědomě mají osvojené návyky 80. let a je otázkou, zda demokracii přijali za svou (domnívám se, že spíše ne).

Především ale. Komunismus, nám Čechům, příliš nevadí. Měli jsme jej v podstatě rádi. Jinak by volba prezidenta v roce 2023 nemohla vypadat tak, jak vypadá.
Autor Racek, 08.01.2023
Přečteno 114x
Tipy 3
Poslední tipující: Lighter, Narragan
ikonkaKomentáře (9)
ikonkaKomentujících (3)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

zásadně nesouhlasím s čímkoliv, co tvrdí, že lidé nejsou kompetentní si vybrat sami. Osobně jsem zásadně pro přímou demokracii, zrušení partají a dalších darmožroutských nesmyslů.
Politika je svinstvo, politici jsou svině
. Mezi kandidáty jsem si nevybral, ale mé volbě nejvíce odpovídá Jaroslav Bašta. Nezkompromitovaný, zkušený a lidský. Zbytek jsou figurky her jinych zájmů. Ale volit ho je marnost.

08.01.2023 18:22:11 | stormeater

Úvaha netvrdí, že lidé nejsou kompetentní volit. Volíme poslance a senátory. V našem ústavním systému však prezident není tak důležitou institucí, aby byl volen přímo se všemi souvisejícími negativy. Přímá volba dostala odlišnou dynamiku, ktere je nezávislá na politických stranách a nepřisvívá tím k racionálnímu hledání dlouhodobých řešení, což je primární úkol politiky. Politika není svinstvo, potřebujeme ji, nějak se vládnout musí. Potřebujeme však politiku pokud možno oproštěnou od emocí, byť tyto samozřejmě zcela odstranitelné nejsou. V přímé volbě jsou ale emoce bohužel primární.

08.01.2023 18:48:55 | Racek

emoce jsou primární v materiálním nevědomém životě...pokud se mysl povznese nad dotknutelnou realitu, není důvod se zabývat něčím takovým...banálnost principů, na kterých je politika založena, a primitivní pudovost stád, které tomu věří jako zlatému teleti, je evidentní...

08.01.2023 19:40:17 | stormeater

Mysl není nad emocemi. Na racionalitu a přemýšlení zapomeňme. Člověk je živý tvor a byť se biologicky nazývá rozumný, lítá do vesmíru a vymyslel internet, jsou pro něj stále primární dvě živočišné emoce, bohužel negativní. Jsou jimi strach a vztek. A čím více je člověk v tísni, tím více tyto emoce promlouvají (viz covid). A toho politika využívá. Většina předvolebních kampaní je založena na vyvolávání strachu.

08.01.2023 19:59:40 | Racek

Dnes s tebou ve většině věcí v tomto textu souhlasím.

08.01.2023 16:28:53 | Lighter

Děkuji, já také, pouze ještě naznačuji, že těch devět kandidátů je tak trochu odrazem nás samotných...

08.01.2023 17:03:58 | Racek

Škoda, že Češi si sebekritiku nepřipouštějí...V tom bych řekl, že jsme už světoví. :-)

08.01.2023 17:45:30 | Lighter

Je to lidská přirozenost, své chyby promítat do druhých. Freud to nazval projekcí, lépe se tak s vlastními nedostatky vyrovnáváme... Akorát ta politika jde pak v tomto důsledku do špatných konců.

08.01.2023 18:05:55 | Racek

Vše jde v tom důsledku tupohlavosti do špatných konců, je to kořen naší pidlivizace...

09.01.2023 13:36:19 | Lighter

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí