O slavnosti a hostech

O slavnosti a hostech

Anotace: aneb kde jsou hranice svobody projevu?

Jako děti jsme chodívali na pionýrská shromáždění, tedy shromáždění mládežnické organizace komunistické strany. Odehrávala se v kině, které zároveň sloužilo jako protiatomový kryt, neboť promítací sál byl pod zemí. Vždy tam byla vlezlá zima a koženková sedadla byla tvrdá a studila. Na shromáždění zazněly československá a sovětská hymna, při kterých všichni salutovali. Tu sovětskou jednou omylem zahráli třikrát, takže mnozí dostali do vojensky zdvižené ruky křeč.

Z pionýrského potěru, jisker, byli ve věku zhruba deseti let dekorováni noví pionýři. Na konci akce byl promítnut nějaký dětský film, aby se dostalo i na trocha té zábavy. Všem divadlo v modročervených uniformách přišlo naprosto normální.

Včetně volby vedení školní pionýrské organizace. Pionýrská vedoucí o každém návrhu dala veřejně hlasovat. Kdo je pro? Všichni. Kdo je proti? Nikdo. Kdo se zdržel? Nikdo.

Jednou, v době, kdy už bývalý režim pomalu měknul, se pár asi čtrnáctiletých pobertů v první řadě rozhodlo zalaškovat a na rutinní dotaz pionýrské vedoucí „Kdo je proti?“ najednou zvedli ruku. Jakoby do zaběhnutého stroje byl hozen písek. Rozčilená vedoucí byla zcela vykolejena. Zlobně se kluků ptala, proč se hlásí a vyzvala je, ať se tedy postaví a všem vysvětlí, z jakého důvodu jsou proti.

Klíčová otázka, proč tedy nechává hlasovat, když nikdo proti být nesmí, zůstala nezodpovězena a nikoho ani nenapadlo ji položit.

O zhruba 35 let později, po letech demokratických, média informovala o zprávě Ministerstva vnitra ČR za druhé pololetí 2022 o „Projevech extremismu a předsudečné nenávisti“.

Zpráva standardně informuje o extremistických a radikálních skupinách v ČR (neonacisté, domobrana, krajní levice, anarchisté).

Na úvod však zmiňuje, že „v České republice vznikla velká, a zatím indiferentní, skupina osob, která vyjadřuje nespokojenost se současným společenským uspořádáním a směřováním státu“.

Na jednom místě zprávy se za extremistickou považuje pochyba nad příčinami války na Ukrajině.

Zprávu ministerstva vnitra převzala většina médií zcela nekriticky. Server Česká justice navíc doprovodil článek o této zprávě fotografií demonstrantů nesoucích velký nápis „Freedom“.

Politická věda pracuje s termínem „konsolidovaná demokracie“, což znamená, že hlavní politické subjekty akceptují demokratická pravidla hry a zříkají se násilí jako formy prosazování svých názorů (viz také čl. 5 Ústavy ČR). Subjekty, které ústavní pravidla neakceptují, se nazývají „antisystémové“.

Je proto logické, že ministerstvo vnitra monitoruje činnost například paramilitárních organizací nebo uskupení, která neuznávají ústavní principy, a demokratický systém chtějí odstranit.

Avšak jsou pouhá vyjádření nespokojenosti s politickou situací, polemika nad důvody nějaké politické události nebo pouhé vystavení transparentu s nápisem „Svoboda“ skutečnými projevy extremismu, nenávisti a nepřátelství vůči demokracii nebo jiným lidem?

Svoboda projevu má samozřejmě své hranice. Ty jsou vytýčeny tím, pokud svým slovním projevem někomu mohu způsobit újmu. Právo na svobodný projev nelze uplatňovat tak, že budu na letišti vykřikovat, že je zde bomba. Nebo někoho pomlouvat a způsobit mu, že jej vyhodí z práce nebo se mu rozpadne rodina.

Politický projev je však něco jiného. Na svobodě říkat své politické názory stojí demokracie.

Citlivým tématem je například popírání holocaustu. Jde i v tomto případě o svobodu projevu?

V Německu, které holocaust způsobilo, je jeho popírání trestným činem, což je však vzhledem k historickým souvislostem (Německo jako viník) logické.

V USA však tuto metodu zákazu neuplatňují, a to opět na základě odlišné historické zkušenosti. Proběhl zde soudní spor, v němž spisovatel a samozvaný historik David Irving jednoznačně prohrál s Deborah Lipstadtovou, známou bojovnicí proti popíračům holocaustu. O tom, kdo má co do popírání holocaustu pravdu, tedy rozhodoval soud ve férovém procesu.

Aktuální zpráva ministerstva vnitra některá fakta považuje za neoddiskutovatelnou věc a polemizování nad nimi má za ohrožení státu. Za nežádoucí považuje i prostou nespokojenost.

Vedle zmíněného pionýrského shromáždění nelze proto nevzpomenout český film ze šedesátých let s názvem „O slavnosti a hostech“. V něm vlivný muž uspořádá zahradní párty a přikazuje lidem, kde správně mají sedět. Požaduje, aby se všichni bavili. Když se jeden z hostů rozhodne odejít, vyšle za ním pán domu své pohůnky s loveckým psem, aby jej chytili a dovedli zpět. Host, který odmítl „být spokojený“ byl ztrestán. Tehdejšímu čs. prezidentu Antonínu Novotnému se následně film znelíbil a byl úředně zakázán.

Dnešní ministerští úředníci na vnitru věc patrně myslí dobře. Chtějí chránit demokracii.

Nicméně pokud nespokojené označí za nebezpečné, dosáhnou pravého opaku.

Lidé dosud ctící demokratický systém se v důsledku takového nálepkování odcizí racionální a umírněné politice ještě více a nakonec opravdu přejdou k extrémistům.
Autor Racek, 17.02.2023
Přečteno 145x
Tipy 10
Poslední tipující: umělec2, Lighter, mkinka, jort1, Narragan
ikonkaKomentáře (14)
ikonkaKomentujících (5)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

Zde dám ST velmi nerad neboť s vaším názorem plně souzním.
Poslech pana Rakušana se mi zdá téměř identický s tehdejší dobou.
Je pravda, bohužel jen ta naše jediná.

20.02.2023 04:05:42 | umělec2

Díky za komentář. Přitom i ministr Rakušan je stejně jako bolševici přesvědčen, že koná v zájmu dobra. Pokud však nespokojenost považuje za protistátní činnost, pak jednoho dne dojde i na něho samotného, i za ním drábové přijdou s tím, že je nespokojený a měl by být postihnut. Začne-li totiž být politika zbytnělá, zničí nakonec každého.

20.02.2023 18:32:48 | Racek

typický příznak každé revoluce je, že požírá své děti...soudruh Ropušan bude další chod

20.02.2023 18:46:24 | stormeater

Tak my kdysi do školní pionýrské rady spolužáka, které ho nám jako kandidáta shora vnutili, před celou školou na shromáždění nezvolili! Byl to děsný šplhoun, nesnášeli jsme ho, spontánně jsme hlasovali proti, fakt nás vyprovokovali... Dodnes to nechápu, jak nám taková drzost prošla, všichni přece měli hlasovat pro...Nikdo to nečekal, v té době nemyslitelné. To byla velká školní aféra. :-)) Nespokojenost je vždy protisystémová, za jakéhokoliv režim. To je přímá demokracie, přímá svoboda projevu.

18.02.2023 17:17:20 | Lighter

A bohužel dnes k tomu opět jdeme. Nespokojenost je zatím dle MV ČR drzostí, kterou je nutné monitorovat, později může být označena za projev nepřátelství a nakonec za zrádcovství společné věci, kdy takového zrádce bude třeba v zájmu celku odstranit. O to smutnější je, že vše se děje za premiérování člověka, který totalitní režimy studoval, je na ně odborník a byl členem rady Ústavu pro studium totalitních režimů.

19.02.2023 09:03:19 | Racek

Nevím, proč mě napadl jako symbol z literatury postava "Sarumana" a z historie "tzv.normalizace poměrů po ´68". :-) A známé tvrzení už ze starověku, že "historie se opakuje". Čas, místo, okolnosti jsou jiné ale analogie je znatelná...

Asi jsem už dost starý a něco jsem už zažil, asi je to ten žádoucí nadhled. Ale mladým lidem to vše může přijít jako pokrok, revoluce a něco nového, lepšího...Zaměnují si pokrok technologický se společenským. Nespokojenost je přece hybatelem rozvoje. Osobního i společenského. Pokud si sám systém arogantně nemyslí, že je už dokonalý "nejlepší ze všech možných světů"(kdysi na věčné časy a nikdy jinak) a že každá nespokojenost je "protisystémová" (kdysi protistátní živly), projev dezolátů, (kdysi se říkalo disidentů:-) a k svému uchování statu quo je nutná kriminalizace nespokojenosti, názorová cenzura, potírání nežádoucího "extremismu". Tak začíná další normalizace.

19.02.2023 12:04:36 | Lighter

No, ta historie se nejenom opakuje, ona se spíše rýmuje. Např. normalizace v 70. letech je takové zvláštní slovo. V podstatě ty poměry byly nenormální, byť se mocipánům zdály normálními. Totéž se děje dnes a používáme také taková divná slova, např. rozvolnění (ve skutečnoti návrat k normálu), dezinformátor (ve skutečnosti člověk s jiným názorem) atd. A osekávání svobody je také postupné, začalo to protikuřáckým zákonem a dnes pokračuje zákonem proti dezinformacím. Základní omyl těchto norem spočívá v jedné věci: že zpočátku chtějí skutečně zakazovat něco špatného, nicméně pak zakazují stále více a více. A když se zjistí, že za dezinformaci je považován i názor správný a rozumný, bude pozdě.

20.02.2023 18:27:53 | Racek

Přesně tak. Vždycky ironicky říkám, že kvůli někomu, pár lidem, co něco 5neobyčejně zneužívají, zakážeme obyčejně všem všechno. Ať žije svoboda dodržovat všechna omezení!

21.02.2023 11:13:10 | Lighter

Není náhodou špica tohle?
https://www.youtube.com/watch?v=x9AqbuoyZkc
Náhodou já mám na pionýra dobrou vzpomínku, i když mne po týdnu vyhodili. Zgustnul jsem si na jedný uvědomělý v pozdějším věku. Trošku jsem jí při tom nařezal. Pak mne odrovnala hláškou, že se jí to líbilo!

17.02.2023 21:24:27 | lesan-3

Díky za komentář. Ano, film O slavnosti a hostech, resp. Vámi odkazovaná ukázka, symbolizuje ohraničené území (čáru),z něhož nikdo nesmí vystoupit ani překročit dané limity, jinak bude potrestán.
To bylo možné vyloučit z pionýra? To u nás nedělali ani největším uličníkům. Já jsem v něm nebyl. Nikoliv však proto, že bych já nebo rodiče protestovali proti režimu, ale protože bych nemohl chodit do jiných kroužků. A až na občasné dotazy třídní učitelky, proč tam nejsem, mi to celkem procházelo. Vím však, že jiní spolužáci, např. z hluboce věřících rodin, v něm nebyli ze skutečně ideových a protestních důvodů.

18.02.2023 15:01:02 | Racek

demokracie v ryzí podobě je utopie...v té české, případně EUropské zase paskvil

17.02.2023 18:52:37 | stormeater

Díky za komentář. Ano, demokracie je spíše teoretický pojem a v dokonalé podobě není v žádném dnešním státě. Vždy je něčím "kažena", například neúměrným vlivem politických stran, pomalým soudnictvím apod. Stejně tak obecným a modelovým pojmem je "totalita". Proto někteří politologové, např. Robert Dahl, namísto pojmu demokracie navrhují termín "polyarchie", tedy vláda mnohosti a nikoliv jednoho výlučného názoru (na výlučném názoru je přitom zpráva MV zmiňovaná v úvaze založena...). Filozof a bývalý ústavní soudce, bohužel již zesnulý Vladimír Čermák, pak trefně mluvil o tom, že to, zda je společnost demokratická se pozná podle TENDENCÍ. A zatímco v devadesátých letech zde jednoznačně byly tendence prodemokratické (široká volnost projevu, odpor k zásahům státu), dnes máme tendence protidemokratické (ambice státní moci říkat jednotlivci, co má dělat a co si má myslet, růst regulací, soupeření mezi státy).

17.02.2023 19:14:19 | Racek

přesně tak...kdosi kdysi řekl, že ten cyklus střídání je daný bojem o moc...v časech svobody jsou u kormidla svobodomyslní, kterým je proti srsti regulovat a omezovat...tak je nakonec převálcuje nesvoboda...a tu zase svoboda... pořád dokola

17.02.2023 22:03:16 | stormeater

Jde o určité kyvadlo mezi svobodou a bezpečím. Časem se svobodou unavíme a nová generace zapomene, proč je svoboda cenná. Zavede proto hlídače, kteří budou myslet za nás. Až bude drábů příliš, zase se ke svobodě vrátíme. Bohužel ty cykly mohou trvat i celý lidský život či jeho větší část.

18.02.2023 14:13:25 | Racek

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí