Jde minulost změnit?

Jde minulost změnit?

Anotace: O politickém přepisování moderních dějin

Máme za sebou připomínání konce druhé světové války nebo u nás výročí vojenské akce proti Heydrichovi.

Komunistický dějepis vykládal dané události způsobem jemu vlastním. V době Mnichova nám údajně Sovětský svaz chtěl nezištně pomoci, protože byl naším přítelem. Útok na Heydricha byl dle komunistů atentát (čímž nevědomky komunisté převzali nacistickou terminologii), který byl zbytečným hazardem. Soudružka učitelka, sama členka KSČ, nám v hodinách rovněž tvrdila, že po válce Československo muselo Spojeným státům zaplatit za každého amerického vojáka, který při osvobozování západu Čech na našem území padl.

Po roce 1989 se vše tak trochu obrátilo. Při vzpomínání na rok 1945 se to v televizním zpravodajství hemžilo americkými džípy v Plzni. Prahu osvobodili vlasovci. Datum konce války se posunulo z 9. na 8. květen. A SSSR v r. 1938 pomoci vůbec nechtěl, prý na to nejsou důkazy.

V souvislosti se současnou ruskou agresí na Ukrajinu se objevují další okolnosti. Připomíná se dosud opomíjený fakt, že Československo v roce 1945 osvobozovaly ukrajinské fronty a hrdinové osvobození, generálové Rybalko nebo Malinovskij, byli Ukrajinci.

Naopak v roce 1968 k nám dle dnešních občasných výkladů vpadli Rusové, jak zdůrazňuje i nový film o politiku Františku Kriegelovi, který jako jediný nepodepsal tzv. moskevský protokol.

Účelovost a schematičnost takových „historických“ výkladů dokazuje to, že generál Grečko jako ministr obrany SSSR v r. 1968 byl ukrajinské národnosti. Sám Leonid Brežněv, který jako nejmocnější finálně musel okupaci v r. 1968 schválit, byl Rus narozený na Ukrajině, který dle dokumentů také, byť krátce, do svých životopisů uváděl ukrajinskou národnost. Faktem však také je, že pro vojenský zásah v Československu v roce 1968 velmi horovali šéfové komunistických stran ve východním Německu a Polsku, tedy Walter Ulbricht a Wladyslaw Gomulka.

Samostatnou kapitolou jsou česko-německé vztahy a sporné výroky současného českého prezidenta v Terezíně, dle kterých v historii chybovali naši předkové. Kteří už prezident, krátce před návštěvou Terezína účasten srazu sudetských Němců, neřekl.

Klíčová je však otázka, proč je tak zneužívána právě druhá světová válka. Důvod je jednoduchý. Je v ní určitý iniciační zážitek, tedy legitimita a ideový základ stávajících politických režimů, jak demokratických, tak nedemokratických včetně současné putinovské diktatury v Rusku nebo nikdy nefungující demokracie na Ukrajině.

Násilná sovětizace Československa po roce 1945 měla původ právě v pochybné komunistické interpretaci počátku druhé světové války a především mnichovské krize.

Proto vždy, když slyšíme zjednodušené dějinné zkratky a snahy o přepisování historie, mějme na paměti jednu věc. Minulost nelze změnit. Stala se. Mnohdy daleko syrověji, někdy tragičtěji, někdy naopak nudněji, než si představujeme.

Avšak snahy historii výrazně pozměnit ku svému aktuálnímu politickému prospěchu jsou vždy znakem diktatur, ať již začínajících nebo už plně etablovaných. Právě diktatury se snaží některé stránky zcela vymazat a jiné smyšleně přidávat. Nastupují ony diktatury i dnes?

 

 

Autor Racek, 03.06.2023
Přečteno 128x
Tipy 0
ikonkaKomentáře (5)
ikonkaKomentujících (4)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

Ty jsi tady tak daleko od pravé historie, že už se z toho nikdy nevymotáš. Jedna babka povídala... Zkus se zaměřit třeba na NATO a Západ(včetně USA), a porovnat to s nacistickým Německem, schválně - na co přijdeš :)

04.06.2023 19:31:18 | Constantine

Text se mi zdá dost zmatený. Vršíš jednu historickou událost na druhou. Nijak ji dál nerozebereš. Nezmíníš důvod události, příčinu, následek. Textu by slušelo, kdybys vzal jednu, max. dvě události (s ohledem na délku textu) a podrobněji se jim věnoval.

Takhle mám pocit, že jsi "jen" naštvaný, že dějiny píšou cyničtí vítězové, žes to potřeboval ze sebe vypsat, ale to je vše. Já osobně jsem se z textu nic nového nedozvěděl a ani se s ním nijak neidentifikoval.

Náznaky, že se to konkrétně v ČR dnes děje opět komentova nebudu.

04.06.2023 07:32:51 | Šabrej

Díky za komentář. Cílem textu není ani tak rozbor konkrétní dějinné události (k tomu je řada jiných zdrojů), ale poukaz právě na ono zneužívání historie pro obhajobu nějakého politického postoje. To samozřejmě není nic nového, pouze chci poukázat, že dnes se to opět začíná dít více a účelověji než např. před deseti lety. A nejčastěji právě v souvislosti s druhou světovou válkou.

04.06.2023 09:17:56 | Racek

ovšem...známky diktatury jsou zcela zjevné...omezování svobody slova i názoru je naprosto běžnou praxí, dnes už se běžně za jiný názor vyhazuje z práce, nově jsou kriminalizováni ti, kdo nesouhlasí a mluví...o čem a tak si asi každý domyslí sám

03.06.2023 22:59:05 | stormeater

Díky za komentář. Vše se přitom děje nenápadně stejně jako přepisování historie. Například vyhazov z práce oficiálně není z důvodu omezování svobody projevu, ale proto, že dotyčný "poškozoval dobré jméno zaměstnavatele"...

04.06.2023 09:13:44 | Racek

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí