Co řeky říkají

Co řeky říkají

Anotace: Takové moje přemýšlení o řekách a o sobě...

Proč zrovna o řekách? Já ani nevím. Možná, že je léto a dovolené. Tak co tedy? "Já a řeky" nebo "Řeky mého života"? Možná něco takového. Tak jo. Zamyslím-li se, poznala jsem nějakým způsobem zatím tři řeky. A každá ke mně určitě ve své době nějak promlouvala, ale nejspíš jsem to ještě nedokázala vnímat...

První byla Vltava. Řeka dětství. Jsem křtěná Vltavou, jak se říká o Pražácích. Byla pro mě majestátná. Bezpečná a přesto budící respekt. Na její břehy jsem chodila s dědou na nedělní procházky. Krmili jsme racky a kačeny. Parníkem se jezdilo na výlety na Slapy a do ZOO. Tehdy to peněženka ještě tolik nepocítila. Přes řeku jsem s otevřenou pusou sledovala tradiční ohňostroje.

Později jsem poznala Vltavu z druhého jejího konce. Vlastně spíš začátku. Každoroční splouvání Vltavy na pramicích patřilo k mým nej zážitkům léta. Krásná příroda. Krásné časy. Bezstarostné mládí.

No a pak ještě ta průmyslová Vltava. Těsně předrevoluční a kousek od rafinérie. Ta štika odtamtud neskončila v našich žaludcích. Byla spláchnuta do záchodu. Přes veškeré vynaložené kuchařské umění byla dominantní chutí přece jen nafta nebo co to bylo.

Za nějaký ten čas jsem se zabydlela u jiné řeky. U Otavy. Po pomalém a klidném toku Vltavy to bylo něco živého, proměnlivého. Zlatonosná Otava. Trochu studená na koupání, ale člověk si zvykne. Otava, to jsou i pstruzi v ní chycení k nedělnímu obědu. Ale také zatopené okolí při povodních a její dravý proud po větších lijácích. Právě tahle řeka už navždy bude první v řadě našich vodáckých pokusů. A samozřejmě, s Otavou je spojená moje každodenní cesta do práce a domů po jejím břehu. Příjemná, uklidňující. Když si člověk při pohledu na její vlnky urovnává myšlenky.

A teď přibyla Berounka. Přiznávám se, i pro ni mám slabost. Četla jsem, že kdo nechce pádlovat a spěchá, ať nejezdí na Berounku. Potvrzuji, je to tak. Ruce kolikrát pořádně bolely, ale její pomalý, velmi pomalý, proud jako by ti říkal: "Člověče. zastav se. Kam spěcháš? Jseš na dovolené. Podívej se, jak mi při březích krásně kvetou žluté stulíky. A teď zvedni hlavu. Vidíš tu skálu nade mnou? No co, že dojedeš jen do nejbližšího tábořiště... Nejseš ve fitku, abys tu dřel do zemdlení a trhal rekordy... Využij té chvíle. Kochej se... Sakra, uber člověče!"

K poselstvím řeky bychom neměli být hluší. Já vím, ono to vždycky tak úplně všechno nejde. Ale pojďme to zkusit. Zastavit se a vnímat. Třeba zrovna to, co nám řeky říkají ...
Autor Štěpina G, 28.07.2008
Přečteno 654x
Tipy 34
Poslední tipující: Bernadette, BARBYE, jedam, střelkyně1, Holis, mamina, WhiteSkull, Jiparo, Noc17, Churry, ...
ikonkaKomentáře (7)
ikonkaKomentujících (6)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

..máš ST za Berounku :) ..jenom škoda, žes nenapsala odkud a kam jste až "dojeli" :)- neškodilo by kapánek víc vody, leckde se dá přejít na druhý břeh aniž by člověk musel vyhrnout nohavice a k vykoupání už se vážně musí hledat vhodná lokalita (pokud si nechcete odřít břicho :o )... ale krásy kolem zůstávají, díky bohu ...

29.07.2008 10:15:00 | Jiparo

Za 14 dní jedu na Lužnici...do Bechyně jsem jezdila jako dítě ..bydlela na zámku jako princezna:o)zážitek:o)...a moc ráda se dívala na řeku..chodila s babidědou na procházky, jinak jsem křtěná Vltavou jako Ty a miluju ještě jednu řeku Volyňku...je tam skála, kam jsme se chodili koupat s někým, kdo už tu není a kdo mi tu řeku ukázal..posílám jí pozdravení do nebe(odešla před týdnem) po vodě i díky Tobě a tomuto zastavení..nad nezastavitelnou vodou...

díky...mám moc ráda, když se mi někdo trefí do nálady a pocitů

29.07.2008 09:49:00 | Noc17

Škoda, že jsem neslyšela, jak gabkin líbezně hučel :-)

Pro g.: No jo, zase jsi vyhrál. Máš těch řek víc :-(

28.07.2008 18:23:00 | Štěpina G

Tak to tedy nepochopím
těžko se s tím spokojím
jak jsi dokázal
vyloudit ze sebe takový líbezný hlas
já běžel k Otavě - div si nezlomil vaz...

28.07.2008 17:53:00 | Bíša

Tohle se Ti opravdu povedlo...díky.

28.07.2008 16:47:00 | spare

Máme dům malounkatý kousek od Labe. Miluju tu dálku do které se vydává, šumění topolů podél řeky, ale kaprům v Labi chyceným říkáme bahňáci. Zato Jizera, ledová a dravá a pstruzi z ní...mňam:o)

28.07.2008 14:42:00 | Iva Borecká

Není to dlouho, co jsem si s Otavou povídal...

28.07.2008 14:23:00 | Bíša

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí