Proč se rozmnožujeme tak, jak se rozmnožujeme? II.

Proč se rozmnožujeme tak, jak se rozmnožujeme? II.

Anotace: krátké pokračování první části, omluvte prosím technické potíže (to se tak stává, když člověk něco píše na dvou počítačích, přičemž finální dílo má jen na jednom. achjo. :)

Ovšem já si myslím, že daleko všestrannější a lepší je teorie Červené královny. Její pojmenování vzniklo díky románu Carolla Lewise o dívce Alence, která se dostane do magického světa. Mimo jiné tam totiž potká i Červenou královnu, která musí neustále utíkat, aby zůstala na svém místě, její svět se totiž sám od sebe pohybuje vysokou rychlostí. A tak je to prý i s evolucí. Rostlina napadená nějakou zákeřnou breberkou se bude snažit se před ní ochránit. Zároveň ale i breberka bude mít co dělat, aby se rostlině co nejvíce přizpůsobila a překonala její ochranu. Aby obě přežily, musí neustále utíkat, jinak by ten druhý získal náskok a nemilosrdně je zdrtil. Tato teorie také vychází ještě z jednoho poznatku a to o „interním charakteru“ přírodního výběru. Když totiž kočka sežere ptáčka, neznamená to, že kočka zvítězila nad opeřencem. Znamená to, že byla daleko lepší než jiné kočky, které teď někde hladoví. Stejně tak, kdyby se ptáčkovi podařilo uniknout, nebyl by rychlejší než kočka, ale rychlejší než ostatní příslušníci jeho vlastního druhu. No a proč tedy existuje ta sexualita? Imunitní systém nás i všech ostatních organismů na zemi musí neustále čelit útokům zákeřných virů, bakterií a jiných parazitů. Mluví se o takzvaném systému zámku a klíče. V našich buňkách je jistý imunitní zámek a parazité na sobě nesou pomyslný klíč. To, do jaké míry se klíč hodí do zámku ovlivní, jak pro nás bude daná choroba nebezpečná. Kdybychom se tedy množili nepohlavně – klonováním, byly by všechny zámky ve všech jedincích populace stejné a parazitům by stačilo vyvinout si ten správný klíč. Naše sexualita ale nutí parazity s každou další generací znovu hádat. Samozřejmě jako každá, má i tato teorie stále své mouchy. Nepočítá například s různými rebeliemi organelových genů a jinými samovolnými mutacemi. Pokud Vám přišlo, že zlehčuji reprodukční důležitost samců, tak Vás musím ujistit, že to rozhodně nebyl záměr. Samozřejmě, že samci jsou pro udržení druhu stejně důležití, jako samice. Ale věděli jste, že kvůli drobným rozměrům spermií máme všechny mitochondrie pouze po matce?
Autor Adretea, 03.08.2009
Přečteno 495x
Tipy 0
ikonkaKomentáře (0)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře
Ještě nikdo nekomentoval.
Pokud chcete vložit komentář, musíte se přihlásit.
© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí