Eutanazie

Eutanazie

Anotace: Úvaha do školy...

Eutanazie. Když jsem slyšela ten pojem, zprvu mi nebylo jasné o co jde. Ale spolužačka mi vysvětlila, že se jedná o usmrcení nemocného člověka na jeho vlastní žádost, nebo ze soucitu. Zamrazilo mě. Nerada se bavím o takových tématech, jelikož nikdy nevím, co bych si v dané situaci počala, ale vždycky jsem zastávala názor, že každému člověku dala jeho život matka, ne on, tudíž nemá právo si jej brát, a to hlavně v situacích, kdy jsem se dovídala o zfetovaných sebevrazích a zamilovaných dívkách, které si řezaly žíly. Ačkoliv eutanazie je odlišný případ než teenagerovské pokusy o sebevraždu (samozřejmě z hrozně vážných důvodů), myslím, že má spíše více proti než pro.
Nemocný člověk s bolestmi, který předem ví, že jeho bitva o život je prohraná a on si toho už nestihne moc užít, se rozhodne raději zemřít, než aby snášel strasti způsobené svou nemocí, slzy příbuzných a přátel a mnohdy i otravné projevy soucitu a lítosti. Je pochopitelné, že to všechno chce skončit, jak ale může vědět, že si třeba byt‘ jen za jeden jediný den, který mu zbývá, neprožije ještě kousek štěstí?
Nevím, jaké je to z pohledu lékaře, pověřeného tímto břemenem, totiž píchnout nemocnému smrtící injekci. Jistě, je to jeho povinnost. Ale co když nechce? Vždyť on má životy zachraňovat, ne brát, i když na vyžádání.
Možná má k tomu jiný, neosobní přístup, prostě někomu vyhoví, co je na tom? Pro něj je ten člověk jen nemocný. V takovém případě ho určitě nenapadají výčitky či špatné pocity. Jde a udělá to.
Mohla by ale nastat situace, že by lékaři pod rukama ležel jeho příbuzný či kamarád. Co by dělal potom, když by koukal do skomírajících očích jemu tolik blízké osoby a měl před sebou tento úkol? Najednou by se z povinnosti stal pocit tíhy a smutku, a bylo by to o to těžší.

Já osobně bych ničeho takového schopná nebyla, a myslím, že ani kdybych byla na místě smrtelně nemocného člověka.
Autor Tracy Beakerová, 26.10.2007
Přečteno 345x
Tipy 0
ikonkaKomentáře (1)
ikonkaKomentujících (1)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

Milá vílo, nevím, jestli máš pravdu. Nedávno mi zemřela prababička, která byla v situaci, kterou popisuješ. Měla zápal plic, několikanásobné zlomeniny, které kvůli vysokému věku a opotřebování organismu již nebyly schopné srůst a babi byla neustále pod vlivem morfia, jinak řvala bolestí. Asi si to ještě neumíš představit a přiznám se že já taky ne, ale jaký okamžik štěstí může člověk v takové situaci zažít? Myslím si že po odchodu tam nahoru člověk zažije ještě mnohem víc krásných věcí než tady na Zemi a každý by si měl o tom rozhodnout sám. Každopádně člověku, který už je prakticky mrtvý, jen mu stále bije srdce by to spíš pomohlo od trápení. Sebevraždy nejsou zakázané, nikdo je nedokáže zakázat a ani za ně nemůžeme být potrestáni. Proč by to tak nemělo být i u eutanazie?

26.12.2007 20:31:00 | Amica

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí