Pohled ven (i dovnitř)

Pohled ven (i dovnitř)

Anotace: ,,buď chvíli u mě, prosím"

Díky nějaké banální viróze jsem napůl ležela v křesle.

Šikmo za mnou bylo otevřené okno.
Pohledem přes rameno, zaznamenaly oči bez brýlí obrysy vloček,nejprve černých – oproti nebi, pak bílých,
jak se snášely pokojem a tály na parketách,
na křesle, na mém svetru…

Nastavila jsem hřbet ruky…a dlaň otočila jako misku.
Vločky se v ní obětovaly…umíraly…skupenství se měnilo.

Viděla jsem matně siluety stromů na pozadí šedavé oblohy.

Bylo příjemné být uvnitř, ale vědět, že až mi bude líp, můžu vyjít ven a dotýkat se drsné kůry, a cítit mráz a vítr, a stěžovat si na mou práci, která se napůl odehrává venku…ale být za ni vděčná a když je ,,po", tak se těšit na čaj a večeři a sprchu.

Najednou jsem si vzpomněla na svoje klienty, na lidi, které navštěvuji, a pomáhám jim být doma, a trochu se o ně starám, a povídám jim banální příhody z ,,venku", aby řeč nestála.
Vypadají, že je to baví, a že mě rádi vidí a poslouchají…ale častěji je poslouchám já.
A přiznávám, že se snažím příliš silně neposlouchat…a hlavně si jejich osudy nenosit domů.

Člověk brzy vyhoří, a nemá co dávat.

Ale náhle to na mě nalehlo, padlo, zdusilo mě to poznání…jaké to asi je:
ležet, a vědět, že nemůžu ven ?!

Nezáleží na příčinách.
Jenom na tom faktu.
Být vězněm vlastního těla…bytu, mysli, strachu…
a být za to ještě vděčný.

Jenom nejít někam do nemocnice nebo ústavu.
Někam, kde mě nebudou respektovat.
Kde budu jen rodné číslo, diagnóza nebo dokonce ta ,,bába z desítky".
Někam, kde už nebudu Já.

A přesto být v cele.
Uvězněna bez možnosti jít…a dělat tisíce obyčejných věcí…

Vločky tály…tekly mi slzy. Co tak najednou ?
Snad že byl čas, aby mi to došlo ?

A co s tím dál ?

Než jsem začala kupit slavnostní přísahy a předsevzetí, začal syn vedle kašlat.
Podívala jsem se na hodiny.Měla bych ho už znovu změřit.

Rychle jsem si utřela oči, nalila mu další hrnek čaje, a podala teploměr.
Měl zase přes 38 stupňů.
Panadol, zapít…a: ,,Mami, buď u mě chvíli, prosim!"

Tak.
Tohle je odpověď.
Být s ním.
To můžu dělat.
Být ,,s nimi".
Pro ně.

A dělat běžné věci…tak, jak se to dělat má.

Ne, jako práci, ale jako službu, jako odpověď na strach ze samoty, bolesti a smrti.

V každé chvíli odpovídat, a říkat: ,,Ano, jsem tady."

,,Pro vás osobně."
Autor spare, 01.02.2009
Přečteno 428x
Tipy 33
Poslední tipující: WhiteSkull, drsnosrstej kokršpaněl, Mbonita, Kapka, Bíša, rolon, Manon.H, Štěpina G, maranika, blue, ...
ikonkaKomentáře (8)
ikonkaKomentujících (8)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

...dobře napsaný ...jen jestli to ale ve skutečnosti není málo"být jen pro někoho" ...a nebýt sama sebou ...

23.08.2009 00:20:00 | WhiteSkull

tak tohle je jedna z těch nedoceňovaných perel, který se občas na Literu ukážou a neuvěřitelně zazáří pro všechny, kteří mají to štěstí alespoň trochu vidět...
máloco je tolik pod kůží podstatě

obdiv

16.06.2009 22:52:00 | drsnosrstej kokršpaněl

Chytilo ma to za srdce. Po precitani doslo aj mne. Mat miesto a byt uzitocny. Robit sluzbu, nie pracu. Byt s niekym. Ty by mohol byt ten spravny smer...
a roboti pisu SST :) suhlasim s nimi.

02.02.2009 14:09:00 | maranika

Každá zkušenost s čímkoli, je nám vždy k užitku...
Já tyhle pocity znám...

02.02.2009 05:05:00 | shakespeares

Děkuji za Tvůj nezištný a nesenzacechtivý pohled.

01.02.2009 20:59:00 | Kyška

Až se uzdravíš, dojdi se podívat do kina na film Podivuhodný příběh Benjamina Buttona, bude se ti to myslím líbit. Mně se to líbilo moc a trochu vzdáleně to s tvým zamyšlením souvisí nebo se mi aspoň zdá.:-)

01.02.2009 19:13:00 | sioned

..moc pěkně napsáno..dnes jsem v ruce držela dárek od Tebe..a vzpomínala..jsi úžasná žena..

01.02.2009 18:38:00 | Tacca

S těmi virami byly vždycky potíže..buď ráda že v té nemocnici nejsi ;-)

01.02.2009 17:26:00 | Chancer

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí