Umělec vs. Vědec

Umělec vs. Vědec

Anotace: Jen krátké zamyšlení.. pozn. Snad jediné poselství tohoto textu je to, že bez umění se žít nedá. :-)

----------- Umělec vs. Vědec -----------
Dva naprosté protiklady, alespoň z mého pohledu. Nelze přesně určit kdo je umělcem; trochu snazší je to s vědci. Řekněme, že umělec a vědec budou dvě konkrétní osoby. Mají vůbec něco společného?
A kdy se vůbec člověk stává umělcem? Jaká je přesná definice tohoto slova? Já v něm vidím bohatství, koření života, které chutná každému – a každému jinak. Umělci jsou potřební jako sůl, jako voda, jako spánek a jako vzduch, avšak v tomto případě s tím rozdílem, že oni neviditelní nejsou, vzduch ano. Jsou snad obdařeni jakousi zvláštní, nevysvětlitelnou silou, jaká se každému jen tak zbůhdarma neudílí. Dělají svět zajímavějším, šťastnějším, rozhodně i hezčím. Cítí víc, než ti „obyčejní“, ti „druzí“ lidé, mají tedy vytříbenější smysly a aroma neopomíjeného umění, se k nim protlačí skrze davy na míle daleko, ať voní jakkoliv.
Umělci jsou prostě nepostradatelní.
A co takoví vědci? Ty už si zajisté dokážeme představit snadněji. V dětských hlavách jako šílence s přetékající zkumavkou v ruce, vzápětí poznamenány a otřeseny hlasitým výbuchem. V našich pozdějších letech si je vyobrazujeme jako vzdělance, inteligenty, vzhledem nijak moc zajímavé. Dělají vědu. Jsou vážní… ale vážnosti je na světě až dost i bez nich, nemyslíte? Nu, vědci nejsou zlem. Udělali pro lidstvo mnoho, a ačkoliv také mnoho zničili a navždy, nenávratně sprovodili ze světa, stále si drží svou pozici v potenciálním seznamu důležitosti. Ale vždy, vždy budou pod umělci.
Autor Karen Blixen, 04.02.2010
Přečteno 357x
Tipy 0
ikonkaKomentáře (2)
ikonkaKomentujících (2)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

Zkráceně řečeno: to je i můj názor.
Jejda, ještě pořád si představuji vědce jako šedovlasé rozcuchané pány v pláštích poznamenaných každodenními výbuchy :)

22.11.2010 21:46:00 | Eylonwai

...snad máme v sobě oba... k volnému užití podle nálady a potřebnosti...

05.02.2010 10:25:00 | pamp_elka

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí