Kantova etika

Kantova etika

Anotace: Je rozumné nekrást?

Kant nastolil grandiozní otázku po tom, co je to vůbec
etika a jeho kategorický imprerativ je toho jasným
příkladem.
Ve své filozofii říká, že chtít zlo je nemožné. Co ale
Kant štve jsou ti, kteří sice hlasitě vykřikuji:
"Chci aby se nekradlo", ale zároveň pro sebe požadují
výjimku. Co vy na to? Diskutujte
Autor PatriceB, 19.09.2006
Přečteno 931x
Tipy 14
Poslední tipující: Radek.oslov.Šafárik, Aťan, Bíša, Lukáš Rymeš, Eclipse, Arcanis
ikonkaKomentáře (24)
ikonkaKomentujících (11)
ikonkaDoporučit (2x)

Komentáře

Přiložím podobné téma: až si nakradu dost, budu neúplatný. :)

01.06.2010 21:15:00 | Aťan

Některé myšlenky mi asi unikají. Nemám žádnou školu, kromě základky a výučního listu, ale chápu to takhle: Když se dítě otočí na svého rodiče a čeká, jestli nedostane přes prsty, ví dostatečně co je to udělat něco zakázaného. Každý kdo se setkal se zkušeností, kdy jasně jeho mozek říkal tytyty a přesto překročil tuto hranici, je si vědom toho, že udělal špatnou věc a vyjímky nemůžou existovat jinak dřív, nebo později se všechno zhroutí. Taky Vám táta rozsekal zadek, když jste něco provedli? Škoda, že se brzy zapomíná.

10.08.2008 00:04:00 | prostějenjá

Ano, je to intuitivní pojetí morálky, je mi blízké už kvůli mému učiteli Johnu Rawlsovi - teoretikovi spravedlnosti o kterém píšu svou závěrečnou práci na vysoké, takže z toho to tak trochu pochází. Filosofia - láska k moudrosti, tak bych ji rád učil mladé lidi na školách.

25.02.2008 09:19:00 | PatriceB

Děkuji Ti sioraku za velmi zajímavý příspěvek do diskuse o morálce, o tom, že je tu něco co nelze postihnout písmem na papírové bělobě, co nějakým způsobem je třeba cítit tak nějak přirozeně, abych věděl vždycky co je správné a co může ublížit mně, i když škodolibý záměr bude původně zamýšlen pro jiné, nevinné bytosti, které se nemohou bránit. Morálka je něco transcendentního a přesto tak konkrétního, přítomného v lidské společnosti. Každý den prožíváme ona dilemata a úsměvem můžeme říct i to, že druhému nechceme ublížit, že s ním chceme v míru být v tomto světě, protože jsme časnými jevy v časném prostoru a není čas ani prostor k válce idejí. Přeju nám všem lásku a jeden dobrý skutek denně. Je to dobré na srdce. Děkuji Vám za pozornost.

22.02.2008 12:09:00 | PatriceB

Omlouvám se. Pro mne příliš akademické, musel bych se nad tím velmi zamyslet, a to se mi teď večer nechce. :-)

13.02.2008 20:14:00 | om tat sat

Ty se taky měj Andy, bylo to moc hezké! papapap

04.02.2008 12:50:00 | PatriceB

Jak kdysi někdo řekl, morálka je produktem síly, nebo také silnějšího. Síla se myslí v obecném pojetí jako jakákoliv druh "Síly". Kanta může příslušný druh lidí štvát nicméně, pokud si dotyční prosadí na společnosti svou vlastní výjimku jako součást obecně přijímaných morálních pravidel, tak se to stává morálním v rámci celé společnosti. Jedinci, kteří budou odmítat tuto morálku si budou muset buď prosadit své vlastní morální postoje v rámci společnosti či je "silově" aplikovat do společnosti, nebo se smířit s tím, že obecně přijímané postoje celé společnosti na ně budou aplikované i když s nimi nesouhlasí. Měj se Páťo.

27.01.2008 19:22:00 | 4ndy (ZCU:))

To je velmi zajímavé Bíšo. Velmi by mne zajímalo jaký máš nazor na úlohu filosofie ve světě 21. století? zkus mi odpovědět, děkuji, pa

22.01.2008 14:33:00 | PatriceB

Zajímavý námět. Kantovy Kritiky čistého rozumu
a praktického rozumu, soudnosti. Kritická filozofie,
zákony rozumu, kategorické imperativy, logika, metafyzika. Vystudoval jsem mimo jiné filizofii
a Immanuel Kant patří k mým oblíbencům. Ale tady je
málo prostoru i času, něco do hloubky rozebírat, u mne
je to navíc determinováno těžkými chorobami...

22.01.2008 13:45:00 | Bíša

Já momentálně spíše preferuji Junga a sebe, zjistil jsem že smýšlím velice podobně jako Kant, v obecné rovině řečeno, ale nijak do hloubky ho neznám...

22.11.2007 22:00:00 | Arcanis

Jdi dovařit polévku, ty milá komentátorko, líbí se mi, že lidé na Literu rádi přemýšlí, no Kant je trochu silná káva - Kritika čistého rozumu asi do půlky dobrý, zbytek hodně překvapivý. Taky bych si dal polévku, mňam

15.10.2007 18:26:00 | PatriceB

Pardon, jsem v němém šoku a musím jít dovařit polívku. Dočtu si to zítra, filosofisto :-))
Našla jsem Kanta na wikip...tak si ho někdy nastuduji ale pochybuji o pochopení.

15.10.2007 18:23:00 | Jarky

Tato otázka je také otázkou společenskou, svým chováním přenáší jisté vzorce do širší společnosti, v Gross případě a dalších - takový lidé by asi mohli i zabíjet, jsou nebezpeční již dnes - stali se otroky svých vášní, už sokrates říkal: nejdříve usiluj o dosažení ctností, směřuj k dobru a peníze a sláva pak přijde, někdo to má naopak - demokracie je velmi křehká záležitost - opatrujme ji, nechci návraty jakýckoliv totalit, určitě budeš souhlasit...

15.10.2007 18:21:00 | PatriceB

vůbec to můj selský mozek nebere :-))

15.10.2007 18:20:00 | Jarky

A je ti 25?

15.10.2007 18:19:00 | Jarky

Jarunko, prosím Tě, ano, Kant byl opravdu svérázný filosof - Já-moje vůle- kategorický imperativ, Jednej tak aby maxima tvé vůle vždy mohla platit za všeobecné zákonodárství - to je jasné - za tohle byl dost tvrdě některými pozdějším filosofy 19. století stíhán. Je velmi pravděpodobné, že Kant zamýšlí toto zlo jako obecné slovo - nomen, každý konkrétní čin je pak definitivně posuzován jednotlivě. Kant dále tuto myšlenku nerozvíjí, Kant měl velmi přísné požadavky na lidského jednotlivce - no však je to prima, když to umí filosof pěkně natvrdo říct, ne?

15.10.2007 18:16:00 | PatriceB

cítím pořád politický podtext na vrub některých kauz, viz, Gross atd.

15.10.2007 18:15:00 | Jarky

To je nějaké popletené. Kant, že řekl: chtít zlo je nemožné? Není to naopak?

15.10.2007 18:10:00 | Jarky

pokračujte, už se to konečně rozjíždí, filosofia rediviva, děkuji vám

15.10.2007 17:37:00 | PatriceB

To je jen morálka, tu můžeš svojí svobodnou vůlí přijmout nebo domítnout, mimo jiné to co říkáš, krást se nemá, to je klasickej vžitej názor/předsudek...

11.10.2007 21:59:00 | Arcanis

Taky bych diskutoval,ale zratil sem se ve třetím slově.
Nic méně-Krást se nemá.

11.10.2007 09:33:00 | Comparare

Můj názor je zhruba takový, že si můžu dělat co chci. Nesu si za to samozřejmě odpovědnost. Vše co řeknu a dělám myslím vážně, cokoli slíbím jako by se už stalo atd atd.... Proto si myslím, že tito lidé o kterých píšeš jsou akorát mluvkové, vůbec nemusí řešit ostatní, jestli ostatní mají krást nebo nekrást, ať si řeší sami sebe, a pokud chtějí někomu jít příkladem, ať se podle toho chovají, takhle jen plýtvají slov y askutek utekl. Dokonce i zločinci jsou lepší než oni, zločinci aspoň dělají něco pro uskutzečnění svých zájmů, kdežto tito lidé jen mluví, mluví, mluví...

04.10.2007 17:28:00 | Arcanis

Hezká otázka... a jasná definice. Kant má pravdu. Ale kde leží hranice té výjimky? U milionů? desetitisíců? desetikorun? bonbónu?
A co jiné "trestné činy"? Kde leží hranice? Není dovoleno krást... A je dovoleno zneužít důvěry? třeba ve vztahu dvou lidí. Je dovoleno potírat konkurenci? Kde je hranice?

01.10.2007 13:11:00 | Daniel S.

No myslím, že takový lidi, jsou buď hloupí nebo sobecký, namyšlený a tak....myslím si, že by to tak nemělo fungovat, ale je mi jasný, že to je v dnešním světě úplně normální a nejen v otázce krádeže

21.02.2007 20:49:00 | arya

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí