O krásném českém slovu "GENDER"

O krásném českém slovu "GENDER"

Anotace: O krásném českém slovu "GENDER"- převzatý článek kamaráda

Kde se vzalo slovo "gender"? Je to označení, které etymologicky pochází z latinského genus a vyjadřuje rasu, kmen, rodinu. Původně toto slovo bylo v angličtině využíváno jako forma gramatické klasifikace, nemělo žádný význam ve smyslu pohlaví.

To se postupně v 2. polovině 20. století začalo měnit. V roce 1955 Dr. John Money (význačná osoba sexuální revoluce) vydal článek o hermafroditismu, v němž využil slovo "gender" pro označení pohlaví na základě chování, nikoliv na základě biologie. (https://kinseyconfidential.org/distinguishing-sex-gender-step-3/). Tím se vytvořil vztah mezi pohlavím, genderem a chováním. Tento vztah následně rozvíjelo feministické hnutí, které v 70. letech propagovalo "gender" jako synonymum pro pohlaví. Doba pokročila a dnes již máme definice pojmu gender v nejrůznějších slovnících a i v mezinárodních úmluvách. Gender dnes již není synonymem pro pohlaví - toto slovo je dnes důležitější, než slovo "pohlaví".

A proč vlastně nestačilo slovo pohlaví? Protože slovo "pohlaví" je zcela jasné a už v sobě obsahuje odkaz na biologickou realitu - je buď mužské, nebo ženské. Slovo "pohlaví" samotné nepřipustí žádné zmatky a s tímto slovem se nedá manipulovat. Proto v souvislosti s novým vnímáním člověka, který si může zvolit, co je pravda a co ne, bylo nutno pojem "pohlaví", který je nepřátelský k lidské svobodě, něčím nahradit - něčím dost neutrálním, aby si každý mohl vytvořit vlastní obsah a nebyl zneklidňován případným rozporem s biologickou realitou. Tato poptávka postupně vytvořila slovo "gender".

Koneckonců je to dost podobné, jako když vědci provádějící embryodestruktivní výzkum vytvořili nový pojem pro embryo - "activated egg" - věřím, že díky tomu se jim pracovalo lépe, protože umlčeli část kritiky i svědomí - rozebírali přece pouze jen aktivovaná vajíčka a ne lidi. Princip popření reality je zde stejný, jako u genderu.

To, že vzniklo slovo "gender", není překvapující. Dnes máme dobu, kdy je pravda překonána, žijeme v post-pravdivé době. Posvátný je názor, ne pravda. Pravda jako taková dnes (alespoň na západě) neexistuje, vše je relativní. Pravda je to, co chci. Post-truth se stalo slovem roku 2016 (https://en.oxforddictionaries.com/word-of-the-year/word-of-the-year-2016). Tato skutečnost má své hlubší filosofické kořeny, avšak odráží se ve vodách kulturních, společenských, právních a dalších. A my potom v těch vodách máme jako křesťané plavat.

Se slovem "gender" se dnes setkáváme tak často právě proto, že je pravda čím dál víc relativní a znamená čím dál víc "to, co chci" a ne "to, co je".

Gender v Česku

Když se podíváme, jak se "genderu" daří u nás, tak nedávno Česká republika přijala Istanbulskou úmluvu a probíhá její ratifikace. Z právního hlediska je tato úmluva naprosto nadbytečná a nic nového, kromě zakořenění gender ideologie, nám nepřináší. Co se týče samotného znění této úmluvy, tak je problematický např. článek 14, který smluvní státy zavazuje, aby:

„… na všech úrovních vzdělávání existoval materiál k tématům, jako je rovnoprávnost žen a mužů, nestereotypní genderové role, vzájemný respekt, nenásilné řešení konfliktů v mezilidských vztazích, genderově podmíněné násilí vůči ženám a právo na osobní integritu, to vše uzpůsobeno rozvíjejícím se schopnostem žáků. Strany učiní vše nezbytné pro podporu zásad stanovených v odstavci 1 neformálních vzdělávacích zařízeních a také v zařízeních sportovních, kulturních a volnočasových a v médiích.“

Stojí za pozornost, že na 1. místě je uvedena rovnoprávnost žen a mužů, na 2. místě nestereotypní genderové role, na 3. místě vzájemný respekt, a až bramborovou medaili má nenásilné řešení konfliktů (!). Tady se dají vyčíst skutečné priority této úmluvy. Cílem je dostat gender do škol. Boj proti násilí je fajn jen jako fasáda – jako užitečné ideové vozítko pro ideje genderu, které se mají rozšířit a množit. IÚ je jen další krůček vpřed po kluzkém svahu.

To potvrzuje i praxe kontrolního orgánu GREVIO, který byl Istanbulskou úmluvou zřízen. Jak uvádí europoslanec Tomáš Zdechovský:

"GREVIO by měla být genderově vyvážená skupina, jde však o 10 žen, které například Dánsku vytkly, že problematiku domácího násilí řeší příliš neutrálně a musí více zohledňovat genderové hledisko. Rakousku zase pochválily některé genderově sensitivní učebnice a příručky už pro mateřské školy, měly by být ale povinné a používané ve všech školkách. Obě země také dostaly pokyn vyčlenit více finančních prostředků pro ženské neziskovky. Mají tři roky na nápravu." ( http://neviditelnypes.lidovky.cz/evropa-istanbulska-umluva-d0e-/p_zahranici.aspx?c=A180516_231828_p_zahranici_wag )

Z praxe GREVIO je tedy jasné, k čemu má istambulská úmluva skutečně sloužit. Děsivé je, že pod všemocný orgán GREVIO (Istanbulská úmluva totiž nějak zapomněla vymezit konkrétní pravomoci orgánu GREVIO) budeme po ratifikaci Istanbulské úmluvy patřit i my. Je tedy skutečně možné, že už brzy budeme mít příručky pro mateřské školy informující naše děti o genderu dříve, než se naučí psát a počítat. Z tohoto úhlu pohledu mi přijde reakce prof. Piťhy na Istanbulskou úmluvu mnohem více příhodná (byť s hysterickým tónem a jeho extrémními příměry nesouhlasím), než reakce prof. Halíka (který by měl navštívit USA a nasát realitu nebezpečí gender ideologie v praxi - tam už sice pohlaví neexistuje, ale místo toho existuje více než 50 druhů genderu).

Je tedy zřejmé, že gender je slovo, které jakožto základní kámen umožňuje vznik komplexní ideologie, se kterou se ještě budeme muset vypořádat. Proto upřednostňuji používání slova "pohlaví", neboť jakožto slovo má vztah k biologické realitě a je pravdivější, než všeobsažný "gender".
Autor Alda, 24.10.2018
Přečteno 506x
Tipy 0
ikonkaKomentáře (9)
ikonkaKomentujících (5)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

upřímně je dost těžké pochopit jakou ideologickou hru tu kdo rozjíždí...
A čeho se vlastně týká.

např.
https://blisty.cz/art/93192-o-krestanstvi-a-biologismu.html

nečetl jsem to celé.

28.10.2018 14:06:26 | ewon

Pokud je to článek kamaráda, bylo by dobré dát odkaz na článek originální. Jinak je dobré překontrolovat citované zdroje - tady neviditelný pes, ze kterého je přebíráno, že GREVIO je skupina 10 žen. Link z původního článku nefunguje a já dohledala, že členů má 15 včetně dvou mužů (https://www.coe.int/en/web/istanbul-convention/members2). Je to použito zavádějícím způsobem.

Pokud jde o téma, já jsem liberál, ať si každý je tím, čím chce být. Nevím, proč by mi to mělo vadit.
Ty kecy o biologické realitě, která je jediná pravá a nejpravdivější asi ani nebudu komentovat.

25.10.2018 19:53:50 | tall&curly

Já nevím. Vám přijde normální, že na světe existují ještě jiná pohlaví než muž a žena? Že se třeba naše děti ve školkách a školách budou učit, že pohlaví není předem dané, ale že se někdo rozhodne později, zda je muž, žena, kříženec nebo třeba pes???
Začíná to malými věcmi, jako třeba u nacismu, ale pak to přeroste v něco, co nikdo nečekal. Najednou se může stát, že nám bude skupina lidí diktovat věci, které tady nikdo nechce...Skupina lidí, kteří tvoří mizivé procento v populaci, začne díky přijatým zákonům vykřikovat, že jsou diskriminováni, že se mají změnit věci v jejich prospěch, že dítě si může adoptovat kdokoli, i když vlastně nevíme, jaké to bude mít na ty děti účinky.
Vám to nepřijde alarmující? Jedna věc je liberalismus a druhá věc je nezájem o věci okolo nás. Liberalismus neznamená, že nekriticky přijímám vše okolo sebe a říkám: Vždyť je to jedno, ať si každý dělá, co chce.
Liberalismus znamená dávat lidem prostor a přijímat je, ale ne nekriticky. Umět říci některým věcem NE.

27.10.2018 21:23:28 | Alda

Moc se mi nelíbí tvůj způsob diskuze, je v něm dost hrocení a failů, např "někdo rozhodne později, zda je muž, žena, kříženec nebo třeba pes???", nebo to přirovnání k nacismu.
Slovo gender se tu neocitlo ze dne na den. Sám v textu píšeš, že problematika genderu se rozvíjí už od 50. let. Jak se prolamovala tabu, začaly se uvolňovat striktní společenské normy, jací mají být muži/ženy a jaké jsou jejich role, jaká má být jejich sexualita. Slovo gender tak vyhovovalo mnohem víc, protože zahrnuje širší pohled na člověka (a na tom se snad shodneme, že člověk je víc, než jen biologie). Já v tom žádnou totalitu ani fatalitu nevidím.
Jestliže existuje jakkoliv velká skupina, která se díky nějkým pochybným společenským kategoriím a předsudkům cítí diskriminovaná, pak mi přece nemůže vadit vyjít té skupině vstříc. Sexualita je osobní věc a nerozumím, proč by mi mělo vadit, že někdo se necítí být ani ženou ani mužem. Proč by mi mělo vadit, že se děti budou učit oteřenosti a toleranci? Že se budou učit, že i ony mohou být, čím chtějí, a nemusí splňovat nějaké předem dané konecpty?
Ten argument o adpopci dítěte je hrozné klišé.

28.10.2018 17:50:25 | tall&curly

"Já nevím. Vám přijde normální, že na světe existují ještě jiná pohlaví než muž a žena? Že se třeba naše děti ve školkách a školách budou učit, že pohlaví není předem dané, ale že se někdo rozhodne později, zda je muž, žena, kříženec nebo třeba pes??? "

Pokusím se odpovědět nepříliš intelektuálsky. Kdybych měl děti, kdyby ty děti chodily do školy, kdyby tam byla učebnice, kde je třeba deset pohlaví, nebo genderů, asi by mě to zmátlo. Zejména podle typu obrázku. No ale má mě tohle kdyby strašit?
Tuším, že domácímu násilí podléhá snad až 10 procent žen. To číslo jistě nevím, ale není tam kdyby. Jde s tím něco udělat?
Je možné, že instanbulská úmluva na tom změní asi tolik. Jako pařížská úmluva změní na tom, že lidi, přestanou jezdit auty a topit doma hnědým uhlím...

Jak to celé trochu vnímám: jako to, že si někteří křesťané snaží držet moc, co se týče rozhodování v tom, co je dobré a co špatné.
Někdy se mi to nelíbí. Na druhé straně říkám: není jasné, jestli jiná instituce má v tomto ohledu lepší pohled na věc. Ale je to z mého pohledu celé takové fiktivní.

možná, že jsem se k tomu vůbec neměl vyjadřovat, nebo se vyjádřit lépe...

28.10.2018 14:15:17 | ewon

PRESNE TAK

27.10.2018 21:45:24 | ROSA ŽIVOTA ZRAKEM VNITŘNÍM OSVÍCENA

Zajímavá úvaha. Aktuální, i když o tom mnoho lidí neví, co se nového děje. Taky to slovo gender nemám rád. A jeho "implementace" je příkladem, jak nedemokraticky(nebo přímo ideově totalitně?) tzv.demokracie může fungovat. Někdo "chytřejší a mocnější" už dávno za nás rozhodl, že tato ideologie je správná a my nemáme žádné právo o tom demokraticky ani diskutovat, natož přemýšlet a mít vlastní názor. Nedej bože jiný a mít odvahu protestovat, to by jsme byli za...slušně řečeno zpátečníky a zaostalce. Ironicky řečeno Ať žije pokrok! :-)

25.10.2018 17:12:28 | Lighter

Lighter - mám pocit, že dnešní doba je taková, že každý, kdo je odlišný (byť je to nepatrná menšina a dokonce třeba i velmi zvláštní menšina), si chce diktovat pro sebe podmínky, vytvářet zákony. Myslím, že to bylo v Londýně (ale nejsem si teď jistý), kde už na některých místech zrušili na WC rozdělení Muž, žena.
Místo, aby se jasně řeklo - tohle je rodina, ta stojí za ochranu, pojďme tvořit dobré podmínky a zákony pro rodinu - tak se tady přijímají zákony, které jsou v přímém protikladu...

27.10.2018 21:29:27 | Alda

Lidově řečeno, "lidi už hovno ví, co jsou zač". :-)

A já myslel, že zastaralá nemoderní slova (a hodnoty) jako "rodina, vlast, tradice" jsou už zakázaný...teď letí nové sofistikované termíny jako gender, single, komfort...:-))Promiň mi ironii a zrovna v den, kdy slavíme tradici 100 let republiky, která už neexistuje! :-))

28.10.2018 11:53:16 | Lighter

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí