Svobodné duše

Svobodné duše

Anotace: Na cestě poznání za vlastní svobodou.

„Svoboda končí tam, kde druhého začíná.“ Říkává se. Ovšem jak moc bývá naše svoboda formována? Jak moc ji řád lidského společenství okrouhá k obrazu svému?
Rodíme se jako čistý papír, průzračné duše nedotčené ničím jiným, než novým vánkem v novém světě. Ve světě tisícera možností, milionu názorů, miliardy lidí a bytostí. Již ve vteřině zrození se začíná naše míra svobody ohraničovat v závislosti na tom, jakou kulturu střetneme, jaký mindset rodičů zastihneme, v jaké společnosti svou bytost zasejeme. Nekonečná barevná fantazie dětských světů končí tam, kde začínají dospělí předávat své poznatky posbírané na tomto světě. Tohle nesmíš, tohle nedělej, tam nechoď, tohle nenos, je vhodné chovat se takto, tohle je to, a to zas ono… Dětská barvitost okrouhává se, formuje se, přizpůsobuje se natolik, až v dospělosti se stáváme příliš dospělými. Zapomínáme na barvitost světa, svobodu mysli, tu úchvatnou cestu po krásách své duše. Upneme zrak na budování budoucnosti, na materiální svět a honbu za penězi – ten má to, a ten zas tamto. „Zasadit strom, postavit dům, zplodit syna“ Říkává se. Upneme se na plnění společensky očekávaných úkolů, kdo vybočí je podivínem či zklamáním rodu. Přičemž kdo sejde z cesty po své vlastní ose, nalezne půvabné krásy všech různých vesmírů, možností a příležitostí. Vymanit se z tíhy světa, pohlédnout sám sobě do duše, pochopit se, odpustit si, milovat se. Uvědomit si, že tvůrcem reality jsme my sami a je na nás, jak mocný úhel pohledu na svobodu své duše si zvolíme. Zjistit jakou působivou silou oplývá naše nitro, odpojit se od mozku a jeho myšlenek, jež k nám vysílá, nechat proplouvat duši do každého momentu rozmanitých dnů. To jest cesta, po které kráčím - cesta poznání vlastní svobody duše.
Autor janet_desp, 09.02.2023
Přečteno 249x
Tipy 9
Poslední tipující: Bytost-na-ceste, Marry31, Fialový metal, Helen Mum, mkinka, Sonador, Frr
ikonkaKomentáře (21)
ikonkaKomentujících (6)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

...hezká, ale trošku naivní úvaha...protože jediná svoboda je nezávislost mentální ("svoboda duše"), vlastní názor...;-) pak tě maj ale všichni za nenormálního, protože jsi jinej...a takový lidi všichni ostatní přímo nesnášej...tak přeji odvahu na to, "vymanit se z tíhy světa" a psychickou odolnost při bolestivé diskriminaci...útlak okolí je cena za svobodu.

09.02.2023 15:58:40 | Marten

Děkuji za názor :) Avšak mentální nezávislost je blízce spjatá se svobodou duše, proto "odpoj se od mozku a jeho myšlenek" :) Jinakost a divnost miluju na lidech ze všeho nejvíce. Ne pro všechny je to důvod k nenávisti :)

09.02.2023 16:02:00 | janet_desp

...divní lidi jsou stejně nesnášenliví jak ti normální...asi jsi výjimka...nebo si to jenom namlouváš...nutný otestovat na někom nenormálním, jak ho sneseš...;-D

09.02.2023 16:12:28 | Marten

Je to můj úhel pohledu:) Nesnášenlivost je v lidské společnosti bohužel přirozená, někomu až příliš vlastní. Mně ale nikoliv:) Žij a nech žít.

09.02.2023 16:33:00 | janet_desp

...tak hodně odvahy být jiný...aby tě nechali žít.

09.02.2023 17:12:36 | Marten

Děkuji :) Daří se mi to.

09.02.2023 17:47:50 | janet_desp

...svoboda je prázdný slovo, dokud ji nenaplníš...to se málokomu podaří.

10.02.2023 13:35:34 | Marten

Pro mě svoboda rozhodně není prázdným slovem:)

10.02.2023 14:59:09 | janet_desp

..."vyprázděná idea" je přesnější, jestli to chceš filozofickou terminologií...;-)

10.02.2023 15:33:46 | Marten

Já tu svobodu nacházím zatím jen když píšu, v tu chvíli jsem skutečně svobodná

09.02.2023 13:29:11 | Marry31

Taktéž mi to velmi pomáhá být víc svobodná! A taky formulovat všechnu tu abstrakci myšlenek uvnitř.

09.02.2023 13:40:56 | janet_desp

Možná mnohým z nás se jeví rituál života jako bezcílný. Každou minutou se rozptylujeme do ztracena. Duchovně i fyzicky. Ve světě, ve kterém žijeme, bezpochyby mnoho z nás někdy pocítilo, jak se mu hroutí planeta duše. Kde je ale ta skutečná, vznešená svoboda? Je někde mimo náš omezený prostor? a jaká vlastně by byla? Mám na mysli opravdovou, syrovou realitu…

09.02.2023 10:31:16 | Helen Mum

I hroucení planet duší k cestě patří. Svoboda je v každém z nás, v každé duši jež se toulá světem. Dokud žiji svobodně v hlavě, mohu žít svobodně i v syrové realitě se vším co přináší - souznění bez představ a očekávání hrát svobodně karty se vším co do cesty přichází :)

09.02.2023 10:34:18 | janet_desp

tohle mi udělalo radost!:) tak ti přeju pevný krok, je to cesta náročná, ale taky neuvěřitelně krásná, a podle mě jediná, která stojí za to... nikdy to nevzdávej;)*

09.02.2023 09:14:13 | Sonador

Velice děkuji, těší mě, že tě to potěšilo. Pevný krok i tobě po tvé cestě! :)

09.02.2023 09:27:58 | janet_desp

Zajímavé, můžeš to rozvést ještě více a obdařit to třeba svými postřehy, nebát se za názory? Moudrá to ženo, jak toho docílit? .)

09.02.2023 08:49:33 | Constantine

Vše co jsem k tomuto chtěla říct pro dnešek jest obsaženo v textu:) Jak toho docílit? Je to ryze individuální a nekonečný běh práce sama na sobě, posouvání hranic, bourání starých vzorců myšlení, vytváření nových a nových úhlů pohledu, vymanění se z hodnotícího systému... A né vždy to je jednoduché po té cestě za poznáním kráčet, ale stojí to za to:) [pro mě osobně]

09.02.2023 10:27:20 | janet_desp

vytváření dalších pohledů? Další zacyklení myšlení a v paradoxu nic dobrého není .)

09.02.2023 11:14:14 | Constantine

Pro mě osobně je to širší perspektiva, nikoliv cyklení, chápat a vidět věci z více úhlů, bez ohraničeného jednotného schématu či významu :)

09.02.2023 13:27:11 | janet_desp

co je širší perspektiva a je toho člověk vůbec schopný? Nedávno jsem na to něco napsal, ale otázka je, zda omezená a mrtvá lidská mysl toto dokáže .)

https://www.liter.cz/basne-filozoficke-898160-cist

lidské ego a mysl vytváří mnohé bludy, ať už naše nebo ne, je to jen fantazie?

09.02.2023 13:48:57 | Constantine

Širší perspektiva bude mít pro každého široce jiný význam :) Každý dohlednéme jinam, dosadíme si vlastní zkušenosti, vlastní scénaře a hodnocení. Mě jen baví hrát si s mnoha úhly pohledu na věc, kterou někteří vidí jen jedním směrem. Je to čistě můj postoj a vnímání světa, nikoliv všeobecná pravda, kterou takto musí mít všichni.

09.02.2023 16:06:03 | janet_desp

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí