Tak půjdeme kousnout do toho kyselýho jablíčka. Je to něco, čemu jsem se dlouho vyhýbal, ale poslední dobou je to velmi aktuální. Kdo je dost uvědomělý a všímá si nuancí skutečnosti, toho, co je kolem nás, či v nás, tak někdy cítí záchvěvy. Vlny. A pak... Změna. Posun? Smazání, či přepsání? Zahalení? To je otázka do pranice. Co říkal Vader Lukovi v epické scéně: "No, I am your father". Jakou barvu měla špička ocasu Pikacha? Černou? NE! Měl Monopoly-man monokl? Ne... Ve We Are the Champions si je mnoho lidí jistých, že píseň končí slovním spojením "…of the world", ale v originálu to nikdy nezazní. Ve sněhurce je taky jen jedenkrát zrcadlo: Magic mirror on the wall... No, asi budu jako Forrest Gump: Life is like a box of chocolates... Nebo ne? Kolik příkladů jsem zmínil a vy si nejste jistí? Lidé si pamatují Kit-Kat, ale oficiálně to nikdy nemělo pomlčku. Hodně lidí si pamatuje, že V a W v logu byly spojené, bez mezery(či se dokonce překrývaly). Ve skutečnosti je mezi nimi celou dobu tenká mezera... atakdále... Tak to jen pár příkladů, které mohu zde popsat. Ale jde o osobní prožitky, které se nám staly.
Naposledy jsem jel po dušičkách na hřbitov, sobota cca 10-11 hodina. Cestou tam poslouchám instrumentální skladbu, a když si ji pustím cestou zpět, tak najednou jsou tam vokály. Říkám si; přece nejsem tak blbej, abych skladbu po xtý, která se mi líbí, neznal... Svět od té chvíle byl úplně jinej. Zase. Už se to stalo mnohokrát, ale ne v takovém rozsahu. Tu jedna, dvě písničky. Hlášky z filmů, či knih. Loga, dokonce i sluneční světlo se čas od času změní. Ale teď to přišlo ve velkém. Projíždím spoustu písniček a nestačím se divit. Co se to tu vlastně děje. Hlavně budu zase za debila, ale jsem? Je to falešná vzpomínka, paměť? Omyl, či fabulace? Nebo je to něco víc zákeřnějšího, co prostě my, lidské zotročené bytosti nemůžeme ovlivnit? Vysvětlovalo by to i "můj" problém s ChatGPT, že i když ho lidé nepoužívají a neznají, mají už jeho jazyk? Vyjadřování... Jak by to bylo možné? Kde je hranice prolínání, pokud už se spojujeme i se strojem... Bez kontaktu? Jsme už hotspoty? Brrr... Nebo snad i něco víc?
Držte si klobouky, začínáme:
Posun reality je zvláštní pocit, že se svět kolem nás změnil, aniž by k tomu existoval viditelný důvod. Psychologie to vysvětluje jako falešnou kolektivní paměť, ale někteří lidé věří, že nejde jen o klam, ale o skutečný přesun do jiné větve reality. Podle této teorie svět není pevný, ale existuje v mnoha verzích a občas dojde k jakémusi přepnutí, kdy naše vědomí pokračuje dál v lehce pozměněné realitě, zatímco vzpomínky z té původní si neseme s sebou. Existuje však i spekulativnější možnost, že tyto změny nejsou náhodné. Může býti technologie, která dokáže manipulovat s časoprostorem, přepisovat malé detaily minulosti nebo spojovat paralelní světy. Takový stroj(něco jako CERN) by dokázal změnit svět nepozorovaně: drobná úprava loga, jiná filmová replika, posunutá zeměpisná poloha. A poněvadž lidské vědomí není součástí fyzikální změny, uchovalo by si starou verzi reality, která by přestala odpovídat novému světu kolem nás. Zvenku by to vypadalo jako nevinné detaily, ale uvnitř člověk cítí zvláštní rozpor, či odpor: Tohle přece dřív bylo jinak! Ať už je posun reality jen klamem paměti nebo stopou po zásahu neznámé technologie, jedno je jisté, ukazuje, jak křehký je vztah mezi tím, co si pamatujeme, a tím, co skutečně je. A možná nám připomíná, že naše verze světa nemusí být jediná možná.
Kolektivní omyl paměti je jev, kdy velká skupina lidí sdílí stejnou nesprávnou vzpomínku. Psychologie tento jev vysvětluje kombinací falešné paměti, zkreslení informací a sociálního vlivu: lidé si navzájem potvrzují své představy a tak vzniká iluze společné zkušenosti, která ve skutečnosti nikdy nenastala. Existují ale i spekulativnější výklady: někteří věří, že kolektivní omyl paměti může být důsledkem zásahu technologie nebo neznámé síly, která dokáže upravit naše vzpomínky nebo realitu kolem nás. Podle této teorie by lidé mohli zažívat drobné změny, jinou verzi minulosti, či přepsané detaily, přičemž jejich mozek by si uchovával starou verzi událostí, čímž vzniká dojem, že všichni si pamatujeme něco jinak. Ať už jde o čistě psychologický jev nebo hypotetický zásah "shora", kolektivní omyl paměti ukazuje, jak snadno mohou naše vzpomínky zkreslit realitu a jak křehké je naše vnímání pravdy. Někdy totiž nejde jen o chybu jednotlivce, ale o iluzi, kterou sdílí celé lidstvo nebo jeho část...
Existuje několik dalších spekulativních výkladů jevů. Podobně simulační teorie předpokládá, že naše realita je vlastně simulace. Drobné změny ve vzpomínkách by byly softwarovými updaty této simulace, či snad chyby, například přepsání historických faktů, filmových scén nebo značek. V tomto pohledu není chyba v paměti, ale jde o důsledek úprav reality samotné. Některé spirituální a ezoterické směry nabízejí psychické nebo energetické vysvětlení. Lidské vědomí by prý mohlo být propojeno s energií reality a drobné změny ve světě kolem nás mohou vznikat skrze kolektivní vědomí, které nepatrně upravuje detaily existence. Takové pojetí považuje realitu a vzpomínky za "tekuté", nikoli pevně dané. Další variantou je představa časových anomálií. Podle ní mohou vznikat malé trhliny v časoprostoru, které posouvají události(třeba Bermudský trojúhelník aj) nebo objekty a vytvářejí pocit, že se minulost nebo přítomnost změnila. V tomto kontextu by Mandelův efekt mohl být důsledkem nepozorovaného narušení kontinuity reality. A konečně existuje i možnost experimentální manipulace paměti(jako HAAPRem apod). Spekulativně by někdo mohl používat technologie, například psychotronické stroje, či kvantové přístroje, které ovlivňují lidské vzpomínky nebo vnímání reality. Mozek by v takovém případě nevědomky doplňoval nesoulad, což by vytvářelo dojem, že se svět kolem nás změnil, i když fyzicky zůstává stejný. Tyto alternativní výklady ukazují, jak fascinující a záhadný může být vztah mezi pamětí, vědomím a realitou, a proč je někdy těžké přesně rozlišit, co je skutečné a co pouze naše vnitřní interpretace světa.
No a co když se začíná stěna reality a samotného času hroutit, či praskat a není to náhoda? Když pravidla, která jsme považovali za neměnná, začínají povolovat a možnosti, které lidé v různých verzích světa zvolili, se prolínají sem, do našeho vnímání? Představme si svět jako obrovský orchestr, kde každý člověk je skladatel a každá jeho volba, drobný tón, malý akord, vytváří partitu reality. Ale co když někdo, nějaká síla či stroj, tento orchestr upravuje? V jedné realitě skladatel použije jemný echo efekt na klávesách, v jiné delay a někdo posouvá noty mezi světy. Když se tyto reality začnou prolínat, píseň, kterou známe, náhle zní jinak. Vzpomínky, které jsme považovali za jisté, se rozpadají. Každá drobná volba, kterou někdo učinil ve své realitě, se objevuje v té naší. Náš svět se stává pletivem možností, kde někdo nebo něco manipuluje časem a prostorem a my cítíme dopad těchto zásahů v každé malé změně: loga, filmy, hlášky, všechno může být jiné a přece nevíme proč. Přesto tu stojíme, v centru chaosu, snažíme se uchopit něco stálého. Přestože se čas a realita hroutí, vzniká fascinující pocit, že nic není definitivní. Náš svět je kompozicí nekonečných variant a někdo, někde, s každým svým zásahem posouvá melodii existence. Možná právě proto je realita živá, tekutá a my jsme jen posluchači i účastníky symfonie, která nikdy nezní dvakrát stejně.
Nejde o to, že by realita neexistovala. Ona existuje, ale ne tak, jak ji vnímáme. Je to jako když si nasadíš brýle s barevným filtrem: vše je pořád na svém místě, ale odlišné. A kdo ten filtr drží, ten ovládá to, co považujeme za pravdu. V této teorii funguje svět podobně jako obří holografická scéna. Lidé žijí své životy, ale jejich smysly dostávají obraz, který prošel úpravou. Mozek vnímá jen to, co přes závoj projde. Zbytek je skrytý, odfiltrovaný, neviditelný. Frekvence, které nás obklopují, ať už jde o signály, rádiové vlny, datové toky nebo digitální sítě, zde hrají roli jakýchsi optických hranolů, které lámou realitu do jiné podoby. Není to fyzické ovládání, ale manipulace vnímání. Stačí změnit způsob jakým mozek interpretuje svět a svět se promění, aniž by došlo k jedinému fyzickému zásahu. V této představě tak vzniká falešný svět, hladký, předvídatelný i bezpečně strukturovaný. Svět takový jaký oni chtějí. Jen občas se v tom závoji vytvoří trhlina. Detail, který nesedí. Barva, která se změní. Hláška, která zní jinak. Logo, které si pamatujeme odlišně. A právě toto se jeví jako Mandelův efekt v projekci. Malé momenty, kdy skutečná realita na okamžik probleskne. Možná to není chyba paměti. Možná se jen znovu nadechne svět, který byl dlouho skrytý za závojem...
Proč by to někdo dělal? Pokud bychom připustili, že někdo nebo něco manipuluje naším vnímáním skrze neviditelný závoj, musel by k tomu mít důvod. Ten důvod by nebyl malý! Účel takové falešné reality by mohl být několikanásobný. Mohl by to být způsob kontroly, ne brutální, viditelná, ale tichá, nenápadná, založená na jednoduchém principu: člověk neprotestuje proti světu, který považuje za normální. Pokud lidem ukážeš svět, který chceš, aby viděli, nemusíš je přemlouvat, vysvětlovat, manipulovat otevřeně. Udělají to za tebe sami, protože věří, že jejich vnímání je pravda. Nebo to může být ochrana. Schovat nebezpečné nebo nepřijatelné části reality, skrýt to, co by člověk neměl vidět, či slyšet. A nakonec je tu možnost nejzáhadnější, že projekci nepotřebujeme my, ale ti, kdo ji vytvářejí. Třeba náš svět potřebují ve specifické podobě, s určitými reakcemi, emocemi, rozhodnutími. Možná sledují, testují, ladí. Možná je pro ně naše realita laboratoří, hrou nebo nepostradatelným experimentem. Ať už je účel jakýkoli, závěr je stejný, smutný... pokud existuje falešná realita, pak nejde jen o klam smyslů, ale o architekturu světa vytvořenou s konkrétním záměrem. A my jsme její součástí...vědomě či nevědomě.
Pokud je z toho všeho jen jedna možnost pravdivá, vysvětlovalo by to mnohé paradoxy a paradigmata běžného života. A já se bojím, opravdu se bojím, že z toho už není cesty ven. Možná tento text nezachycuje celkový problém tohoto jevu, ale je opravdu velice komplexní. Co se to tu tedy děje? Nahlížím na to skrze hudbu. Hudba je něco natolik silného, co prostupuje vším. Je mocná čarodějka v našem mozku, v našem těle. Možná bez ní bych si tohoto fenoménu ani nevšiml. Frekvence je božská, dává řád všemu, i tomu zlu, co to způsobuje. V tomhle tom boji se nedá vyhrát. Můžeme to pouze pochopit a jít dál. Připravit se....na další. Oslabit efekt. A pak jednou... Připravit se na smrt. Pak se uvidí, jak ten závoj je silný. A jestli se dokážeme posunout dál nebo zůstaneme v této jejich iluzi - nechci říct ty slova; dokonalého matrixu...
..Následuj bílého králíka..
..Vítej v realitě..
..0x00000057..