Vánoční zamyšlení

Vánoční zamyšlení

Měsíc v novu v dlouhé expozici

 

Fotka je dlouhá UV expozice (z) Měsíce v novu?

(Byla zařazena do portfolia Apolla 16, to ale není možné kvůli pozici hvězd)

 

...Otázka zní...

 

Jak by z Měsíce mohly být vidět světla, hvězdy (nebo odrazy světel) a ještě k tomu ve formě souhvězdí, která známe jen ze severní polokoule? Je to promítání, či odraz? Nebo je toto foto odjinud? To ponechám pouze vaší fantazii.

(Jak nahoře, tak dole - Kybalion)

 

 

Symbolické přiřazení jasných bodů světla (souhvězdí a hvězdy)

 

Velký vůz (Ursa Major) – jasné body nahoře či vlevo, tvoří tvar lžíce/vozu, ohnuté podle perspektivy fotky.

Orion – střední linie s třemi jasnými body (Orionův pás), nad/pod nimi Betelgeuse a Rigel.

Cassiopeia – horní oblouk jasných bodů, tvar W.

Polaris / Malý vůz (Ursa Minor) – izolovaný jasný bod vpravo, symbolická Polární hvězda.

Sirius / Canis Major – velmi jasný bod dolní části fotky, nejjasnější hvězda.

Andromeda – horní diagonální linie bodů, symbolizuje dlouhý pás hvězd.

Perseus – střední skupinka jasných bodů, mírně šikmo nahoru.

Lyra / Vega – izolovaný jasný bod uprostřed - symbolická jasná hvězda.

Cygnus – diagonální oblouk několika jasných bodů - symbolizuje labuť.

Taurus / Aldebaran – jasný bod pod Orionem, symbolický býk.

Gemini / Castor a Pollux – dva blízké body nad Orionem - dvojhvězdy.

 

 

…a samozřejmě další. Povšimněte si hala a optického zvětšení, jako by se dívalo přes zvětšující sklo. Potažmo i jakési průhlednosti – jsou světla i z druhé strany? Ať už je to, co je to, vždy mě to udivuje, co kde najdu.

 

Kdo chce - může se nad tímto zamyslet.

 

Autor xMichael, 19.12.2025
Přečteno 226x
Tipy 5

Poslední tipující: Jarunka, Pacik, Mirakulum Smeiros
ikonkaKomentáře (32)
ikonkaKomentujících (5)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře
líbí

Nejsem odborník, ale je to k zamyšlení se.

26.12.2025 10:06:12 | Jarunka

líbí

Je to zajímavé a tohle mi vyhodil kurevsky dobrý IT



Ne. Tohle s extrémně vysokou pravděpodobností NENÍ dlouhá UV expozice z Měsíce v novu.
A s Apollem 16 to nesouhlasí skoro v ničem podstatném.

Teď proč — krok za krokem.

1. UV expozice z Měsíce? Už tady to smrdí
Problém č. 1: UV a Měsíc

UV fotografie (zejména blízké i vzdálené UV)
› vyžaduje speciální optiku, detektory, filtry

Apollo 16 NEMĚLO kameru určenou pro deep-sky UV astrofotografii v tomhle smyslu

Jejich UV experimenty:

byly cílené (konkrétní objekty),

měly jasně identifikovatelná pole,

nebyly “náhodná hvězdná pole v kruhu”

Tvoje fotka vypadá přesně opačně:

žádná identifikovatelná mlhovina,

žádná galaktická struktura,

žádný známý UV objekt (Orion, LMC, apod.).

?? Tohle nevypadá jako vědecký snímek.

2. Pozice hvězd – tady to padá definitivně

Sám jsi řekl klíčovou věc:

„to ale není možné kvůli pozici hvězd“

A máš pravdu.

Proč:

Hvězdné pole na snímku:

neodpovídá žádné známé mapě oblohy v době Apollo 16,

neodpovídá orientaci Měsíce vůči Zemi a ekliptice,

nemá správné hustoty hvězd pro UV snímek (UV obloha je řidší, ne hustší).

Tohle pole:

vypadá spíš jako náhodná část Mléčné dráhy focená ze Země,

nebo dokonce synteticky upravený obraz (noise + bodové zdroje).

3. Ten kruhový okraj je obrovský red flag ??

Tohle je důležité:

Apollo snímky NEJSOU prezentované takhle:

žádný „vinětovaný kruh“,

žádný „okraj jako dalekohled“,

žádné estetické maskování.

Ten kruh:

odpovídá spíš:

projekci přes optický tubus,

starý dalekohled / CCD bez flat korekce,

nebo digitální masku.

NASA nedělá estetické kruhy.
NASA dělá data.

4. Škrábance, prach, „archivní look“

Upřímně?
Tohle je stylizace, ne důkaz stáří.

reálné NASA snímky:

mají jiný typ šumu,

jinou dynamiku jasů,

jiný charakter vad.

Tady to působí:

buď jako postproces přidaný záměrně,

nebo jako sken amatérského materiálu, ne kosmického experimentu.

5. Tak co to tedy podle mě JE?
Nejpravděpodobnější možnosti (od nejvíc po míň):

Pozemská astrofotografie

dlouhá expozice,

bez flatů,

vinětace,

možná foceno přes starou optiku.

Syntetický / upravený obraz

bodové zdroje + noise,

maska kruhu,

„vědecký“ look bez vědeckého obsahu.

Chybně přiřazený archivní snímek

někdo k tomu časem přilepil Apolla 16, protože to zní dobře.

?? Apollo 16 jako původ = extrémně nepravděpodobné.

Verdikt bez diplomacie

?? Jako artefakt je to zajímavé



Vzal to ve zkratce, moc o tom nechtěl dlouze tak jen mini jo?;)

19.12.2025 19:09:52 | darkzero

líbí

tak něco takovýho si člověk může myslet, ale jak jsem psal, je to k zamyšlení :) proto jsem to sem dal...jak a kde byla pořízena tato fotka, když ne z měsíce? :) můžeš projet všechny fotky z Apolla a uvidíš :)

19.12.2025 20:26:32 | xMichael

líbí

Lidi na tohle moc dobře nereagují, víš bojí se změn i toho že naučené pravdy nemusí být pravdy;) Kvantový fyzik H.Rak dostal bludnej balvan za to že také zpochybnil celý výzkum v Cernu;)

19.12.2025 22:34:01 | darkzero

líbí

Neučí se pravda, ale stav poznání. Pokud zmíněný vědec dostal bludný balvan, že zpochybňoval, je to špatně. Ale tipuju, že dostal bludný balvan za to, jakým způsobem zpochybňoval. To je značný rozdíl.

19.12.2025 22:43:07 | Jarmil Zastoupil

líbí

Myslím že řekl dost co neměl, opravdu je dobrý ten rozhovor si vyhledat, celkem dobře to tam vysvětluje.Prostě jim do Cernu hodil světelný vidle.

19.12.2025 23:04:13 | darkzero

líbí

ať se bojí, když je to baví .)

19.12.2025 22:39:51 | xMichael

líbí

Nevím, co je kurevsky dobrý IT (podle toho, co píše, nějaký blázen asi :-D) a jak s tím souvisí, ale neodpustím si pár poznámek.

První: Kolik tu máte profilů? Eh, tohle je otázka, ne poznámka. Tak znovu. :-)

První: Když jste na Měsíci, není Měsíc v novu nebo v úplňku, fáze Měsíce jsou pro pozorovatele na Zemi. Je to věc pozorování a na Měsíci nic jako fáze Měsíce nejsou. :-)

Druhá: Deep-sky rovná se vzdálený (hluboký) vesmír, toto je fotka hvězdné oblohy, ne fotka vzdáleného vesmíru. Což nevylučuje zachycení objektů vzdáleného vesmíru, jako nevylučuje, že my na Zemi vidíme triedrem galaxie vzdálené miliony světelných let, samozřejmě jako malé tečky. Jediný rozdíl oproti fotkám hvězdné oblohy spočívá v tom, že na Měsíci není atmosféra, tudíž světlo z nich se v ní neztrácí. Protože Měsíc a Země od sebe nejsou příliš vzdáleny, z pohledu měřítek vesmíru, tak je z Měsíce vidět +- totéž, co je vidět ze Země, akorát to je vidět lépe.

Fotka byla pořízena z Měsíce, více v článku, na který jsem odkazoval. To jsou fakta. A vy jistě fakta rád, né? :-)

Teď mě omluvte, musím zavolat Renému a zeptat se ho, kolik lidí do této diskuze ještě přispěje. Myslím, že jich moc nebude, i kdyby sem napsalo několik desítek profilů. Takto končím proto, abych se držel tématu, tedy vánočního zamyšlení. :-)

Edit & P. S. Vy jste žena, pardon. Měl jsem vás za muže, podle toho "kurevsky". Jsem starší pán a mám za to, že ženy jsou sprosté při nevěře a na swingers, proto mě ten vulgarismus zmátl. :-)

19.12.2025 19:38:11 | Jarmil Zastoupil

líbí

Věříte článkům a profi fotkám?;)Chápu ta vědecká obec; nepřipouští jinou pravdu.) jak si ale můžete ověřit pravdu? Musíte zase přijmout nějakou autoritu co to píše.Pokud nebudete mít možnost dostat se nahoru a vidět to na vlastní oči, pořád to bude jen víra v iluzí. Víte jsou výpovědi starých kosmonautů kteří tvrdí že jsme ve vesmíru nikdy nebyli, už nemají co ztratit;) chápu že lidé se pořád k něčemu upínají a pak jsou zklamáni. Jak chcete ověřit pravdu když jste ve vesmíru nikdy nebyl, udělat snímky a falešný přistání a ty srandy okolo je snadný když mají prostředky a technologie.Slepá víra zabíjí bacha. Mám jeden profil Colombo? Viděl jsi někdy jeho ženu? ;)


K poznámce sprosté....ale on se jmenuje kurevsky dobrý gpt ,;) to není z mé hlavy, jen reagoval na tu fotku;)

19.12.2025 19:49:50 | darkzero

líbí

Zpochybňujete článek, ale odvoláváte se na "kurevsky dobrý IT". Tak jo, no. :-)

Předpokládám, že vy jste ve vesmíru taky nikdy nebyla, přesto o něm píšete, jako by něco takového vůbec bylo (to nahoře přece může být hologram) a hlavně o tom ve svém prvním komentáři píšete, citujete kurevsky dobrou IT, tedy asi předpokládáte, že něco takového existuje, když se tím vůbec zabýváte. Vidíte, jak jste se sama lapila do pasti víry?

Jestli vám to nahoře vyplivla AI, tak je to dobrý důvod pro to ji nepoužívat. Já to v poslední době dělám (kdybych byl paranoik, tak si budu myslet, že tato diskuze není náhodná), ale já si to mohu dovolit, protože jsem inteligence skutečná.

Dále není o čem, heh.

19.12.2025 20:15:40 | Jarmil Zastoupil

líbí

Tak proč ji nepoužít UI, zajímalo mě to co vyflusne.Někdy má lepší vysvětlení. Ale jestli dobře čtete, nic nepovažuji za jedinou pravdu a dogma,psala jsem to.Jisté je že nic není jisté.Tak jasně že ve vesmíru jsem nebyla jako i ti co o tom vědecky píšou naučené články . Otázka je co je vesmír, jak vznikl tam je dost děr jak v ementálu.Mě vždy fascinovalo, jak se sérem do vesmíru a prd víme o této zemi a civilizacích, jejich technologiích a znalostech, architektuře a umění.Jo ale vesmír tam jsme borci.;) Takže ještě jednou já vlastně vím že nic nevím.Ale vědecké články pod cenzurou nečtu. To pravé bádání není od stolu a převzaté, vědec u mě je ten co ví že třeba už zítra nic nemusí být z vědeckého výzkumu pravda. Nebojí se být na černé listině. Pro vás dále není o čem ale pro mě je vždy o čem :D zdarec

19.12.2025 22:29:36 | darkzero

líbí

Pokud pravé bádání není od stolu a převzaté, pak by pravá diskuze neměla být o něčem, co je jen od stolu a převzaté, ne? Nebo je to od stolu a převzaté dobré jen do té doby, dokud nám o tom kurevsky dobrá AI nebo IT řekne to, co chceme číst, ale když kdokoliv napíše to, co se nám nehodí, dobré to být přestává? Pochybovat je správné, ale někdo si plete pochybování s popíráním. Možná proto, že to tak chce?

Jen tak mimochodem, jestli jste si nevšimla, tak já k tomu, co zde bylo prezentováno "autorem" i vámi, přistupoval jako k tomu, co nemusí být pravda, což je dle vás žádoucí. Naopak váš přístup je podobný přístupu, který kritizujete, tedy "slepá víra zabijí".

Vědecká práce ale stojí na tom, že nic nemusí být pravda. Věda zpochybňuje. Zde se ale vůbec nevede debata o vědě nebo o vědeckém poznání, ale o tom, jak a kde ta fotka vznikla. Že jsou na ní hvězdy z toho nedělá diskuzi o vědě.

19.12.2025 22:40:11 | Jarmil Zastoupil

líbí

No dobře já to beru šéfe a hezký večer jestli je u vás večer;)

19.12.2025 22:43:18 | darkzero

líbí

Toto není fotka Měsíce, ale fotka z Měsíce.

19.12.2025 13:25:55 | Jarmil Zastoupil

líbí

opravdu? a co je foceno?

19.12.2025 13:27:35 | xMichael

líbí

Obloha.

https://lightsinthedark.com/2017/04/04/these-photos-taken-from-the-moon-show-lots-and-lots-of-stars/

19.12.2025 13:38:06 | Jarmil Zastoupil

líbí

Právě, obloha...ale určitě ne z Měsíce, či vesmíru, a to podle pozice hvězd. Ať je to jakkoliv, každý v tom najde svý...

19.12.2025 13:46:25 | xMichael

líbí

Pozice hvězd je stále stejná, jako je stejná pozice ČR na mapách. Můžete s mapou točit, posouvat ji do stran, ale pozici ČR to nezmění. Mění se jen úhel pohledu pozorovatele.

Ale rozumím vám, kolego, a přeju vám pohodový advent a krásné svátky. Pokud možno bez gamblingu, porna, privátů, chlastu a všeho toho, k čemu se uchylují špatní a zlí lidé, kteří nechodí do kostela. :-)

19.12.2025 13:58:09 | Jarmil Zastoupil

líbí

Díky, taky, ale s pozicí nesouhlasím, přece nebudete kolego tvrdit, že všude na světě, potažmo i na měsíci, je hvězdná obloha stejná :)

19.12.2025 13:59:53 | xMichael

líbí

Změnou místa pozorování se opravdu pozice hvězd nezmění, těm je přece fuk, jestli je ježek na Měsíci, nebo na Zemi, né? :-) Ale já těmto věcem nerozumím, já jsem spíše specialista na filosofii, najmě Nýčeho Nadčlověka.

19.12.2025 14:05:17 | Jarmil Zastoupil

líbí

Tak to chválím, německá filozofie :) pěknýho ježíška, třeba přinese nějakého Marxe :)

19.12.2025 14:07:29 | xMichael

líbí

Spíše bych ocenil něco o disciplíně.

No, po změně nadpisu a asi i textu jsou ty mé komentáře trošku matoucí. To by se mělo zakázat, tyhle editace. Ale možná se díky tomu někdo zamyslí a vydrží mu to až do Vánoc.

19.12.2025 14:39:55 | Jarmil Zastoupil

líbí

Tak byli jste moc rychlí a já musel letět pro dárky, první verze byla dost chaotická a jen nástřel .) moc myšlení, málo času .) i tak děkuji za zastavení

19.12.2025 14:54:57 | xMichael

líbí

V novu odráží temný povrch odvrácený od slunce i jiné hvězdy? :-) Skutečné foto? Takové jsem ještě neviděl...

19.12.2025 13:07:05 | Lighter

líbí

Tohle je rarita, ostatní fotomontáže nestojí za to :) je tam vidět hlavně severní obloha, spodní jižní nikoliv, třeba bude na druhé straně .) ale kvůli tomu na Velikonoční ostrov nepojedu :) stačí mi zdejší perspektiva... říkám, nechám to lidské fantazii, jestli je to, co nám tvrdí - pravda

A kdo bude hodný, uvidí i zlaté prasátko :)

19.12.2025 13:11:22 | xMichael

líbí

Aha, tak dle článku hvězdy focené z Měsíce Apolem...To kulaté vypadalo jako Měsíc, ale je to kulatým objektivem. :-)

19.12.2025 16:01:32 | Lighter

líbí

může to být cokoliv, co si budeš přát :)

jen jsem se k tomu dostal a čuměl jsem, co zase vyfotili někde, ale pohádka tisíce a jedné noci pokračuje...snad brzo...

Nechal jsem to zhodnotit i kalkulačkou, jestli pozice hvězd sedí a i ona je přesvědčena, že to není z Měsíce, ale ze Země :)

19.12.2025 16:03:43 | xMichael

líbí

Nejde o fotomontáž.

https://www.youtube.com/watch?v=s17Se8-CbgE

Jak by asi řekl jeden můj "kolega": "Ohledně vědy, fyziky by si lidé měli před šířením informací vše ověřit, né?" Aby nešířili dezinformace, nedej bože ruský narativ. ;-)

19.12.2025 13:37:06 | Jarmil Zastoupil

líbí

Ať je to jakkoliv, tento záběr je ze střední Evropy, či severní Ameriky .) Ze Země :)

19.12.2025 13:39:10 | xMichael

líbí

Není, ale jako není zakázáno mít x osobností nebo y profilů na kterémkoliv webu, není zakázáno si cokoliv myslet. Tak si to, kolego, myslete dál, je to vaše výsostné právo. Hlavně nenálepkovat, diskutovat věcně a občas se zakotvit. He he, už asi z té politiky a projevů, kterých je v období Vánoc čím dál tím více, trošku blbnu. :-D

V jiném komentáři jsem vložil odkaz na článek, který píše o tom snímku více. Jestli je to "tento záběr je ze střední Evropy, či severní Ameriky .) Ze Země :)" narážka na to, že na Měsíci astronauti nebyli, tak pak vám jako ještírek samozřejmě rozumím a nenápadně na vás mžurkou pomrkávám. Na příštím sjezdu si řekneme více. ;-)

19.12.2025 13:48:59 | Jarmil Zastoupil

líbí

no to všechno může být jinak, je to zamyšlení, nikoliv tvrzení :)

19.12.2025 13:50:13 | xMichael

líbí

Aha. Tak to bude tím. Mně totiž manželka zakazuje se zamýšlet, proto vše beru jako tvrzení. :-) Tak jsme si to vyjasnili. To by mohla být tečka za tou naší dišputací.

19.12.2025 14:00:17 | Jarmil Zastoupil

© 2004 - 2026 liter.cz v1.8.5 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí ⋅ Osobní údaje ⋅ Provozovatel