Umělá inteligence

Umělá inteligence

 

Přítel mého přítele je můj přítel, nepřítel mého přítele je můj nepřítel, přítel mého nepřítele je můj nepřítel, nepřítel mého nepřítele je můj přítel. To jsou základní pravidla formální logiky. Celý svět automatizace a řízení je postaven na této logice a operacích binární aritmetiky. True, false. Pravda, nepravda. 

Turingův stroj jako model umělé inteligence je jednorozměrný zásobník binárních informací, které lze přepisovat, v jednom směru rozšiřovat a provádět tak nad nimi formální logické operace. Lze tak algoritmizovat problémy libovolné složitosti, ovšem jen hypoteticky, totiž za podmínky, že zásobník je v daném směru nekonečný. Každý automat, každý člověkem vytvořený systém umí však pracovat pouze s konečnou množinou informací a znalostí.

Každá umělá inteligence vidí skutečnost jako konečnou množinu prvků a v tom je její půvab i klam. Jistě, i počítačový systém se umí učit. Ale princip učení spočívá v tom, že stávající báze znalostí se rozšíří na novou konečnou bázi, jejíž možnosti rozhodování jsou vždy omezené. Stejně tak lidské poznání je konečné a nikdy tomu nebude jinak. A život přináší stále nová a nová překvapení.

Podstatou inteligence živých tvorů proto není rozpoznat řád a logické uspořádání světa, ale umění přizpůsobit se chaosu. Svět v libovolném okamžiku nabízí nekonečnou množinu možností, jak se změnit pro příští minutu, a v tom je jeho nepostižitelnost. Nemá své cílové chování. Není to systém. A už vůbec ne strukturovaný. Proto se vymyká účinnému poznání a řízení.

Umělá inteligence nikdy nebude mít schopnosti vhodné pro život. Důvod je prostý: Nikdy nebude mít pud sebezáchovy, vůli k činům v podmínkách krajní nejistoty, schopnost improvizace a experimentu. Nic z toho, čím se život probíjí chaosem ke své existenci a místu na slunci.

Autor Zoroaster, 07.08.2023
Přečteno 84x
Tipy 5
Poslední tipující: Lighter, BArBArKO, jitoush, mkinka
ikonkaKomentáře (5)
ikonkaKomentujících (5)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

souhlas, součástí inteligence jsou i intuice, empatie, fantazie... je to jen skvělý obchodní název pro vylepšený program...

08.08.2023 17:49:18 | ZH

Technická - Prosím..., dělejte v textu odstavce. Liter není stavěný na čtení na mobilu a celé se to sleje do hromady písmenek bez začátku a konce. Na PC je to samozřejmě lepší, ale i tak. Díky.

08.08.2023 07:23:34 | Šabrej

Nevěděl jsem, je to takto lepší?

08.08.2023 10:54:52 | Zoroaster

Ano. Naštěstí je lidský život složitější než může nějaká AI pochopit. A člověk nevyzpytatelnější než všechny algoritmy. :-)

07.08.2023 22:23:52 | Lighter

...Tak tady bych přitakala.....Ji.

07.08.2023 14:37:15 | jitoush

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí