KRITICKÉ LIMITY

KRITICKÉ LIMITY

 

 

 

 

Kritik, kterému chybí kritické myšlení, a proto je v zajetí jen nabiflovaných frází a pouček, je na tom stejně jako umělec, kterému chybí talent.

 

 

 

 

Praha, 9.8.2019

 

https://www.youtube.com/watch?v=v3SFMnITJ5g

 

 

 

 

 

 

Autor Amonasr, 09.08.2019
Přečteno 552x
Tipy 16
Poslední tipující: Jort, Hanka, Krahujec, šerý, danaska, vlnka, zdenka, J.Karasová, Frr
ikonkaKomentáře (14)
ikonkaKomentujících (6)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

...a namazaný krajíc...:-)

11.08.2019 12:40:37 | Jort

:-D))

12.08.2019 12:16:05 | Amonasr

Dovolím si. Básníkovi není zase tak třeba literární teorie (i když je to plusem) a vystačí si s poctivou pracovitostí na svém talentu. Ale aby byl kritik respektovaným (!) tak musí mít o literatuře široký přehled, alespoň základní uměleckou praxi a zejména se neřídil svým daným osobním vkusem čí averzí k některým kategoriím děl. Poté je fajn, když bude používat "cukru a biče."
Bylo by prima, kdyby zde fungovalo tlačítko (nebo formou vzkazu) a kdo by měl zájem a důvěru, tak Pana Kritika mohl požádat o laskavost posouzení. Dokonalé by bylo zde založit fond nebo účet, z jehož příspěvků by se Kritikovi uhradila alespoň nějaká odměna. Já vím. Není to tak jednoduché a přivodilo by to Adminovi práci. Ale amatér literát by měl možnost si vybrat. Buď důvěryhodnou kritiku, nebo se sám průběžně poučovat od tvorby zdejších dobrých autorů.

10.08.2019 02:06:47 | šerý

Mě k tomu aforismu inspiroval jakýsi slovní paradox, který existuje mezi pojmy "kritik" a "kritické myšlení". A že to bude vyvolávat řadu dalších konsekvencí, v to jsem doufal, a těší mě proto, že jsi opět nezklamal a téma zajímavě rozvíjíš. Souhlasím, že dnešní básník asi nemusí znát různé teoretické postupy, i když ani to samozřejmě nemůže být na škodu. Na gymnáziu jsem nepochybně věděl, co je to trochej nebo jamb, dnes už se mi to úplně vykouřilo z hlavy a nemám pocit, že by to byl pro mé psaní jakýkoliv hendikep, abych se to kvůli tomu znovu snažil našprtat. Ale pokud nemá básník třeba cit pro rytmus, to už myslím hendikep je, i když v moderní poezii ani to už často není nutné - hranice mezi poezií a prózou jsou už někdy hodně nezřetelné, ale to bych zabíhal poněkud daleko. Jsem každopádně pro tvůrčí, ale i kritickou svobodu. Pokud už někdo na Liter vleze, musí počítat i s kritickými komentáři, stejně jako s tím, že se ho mnohé dotknou, pokud nemá vysloveně hroší kůži, což samo o sobě je ale také možná pro básníka hendikep. Konkrétně na Literu jsem se ještě za ta léta, co tu jsem, nesetkal s kritikem, který by měl ideálně ty vlastnosti, o kterých píšeš. Ale takoví myslím téměř neexistují ani v profesionálním prostředí - kvalitních kritiků je zákonitě mnohonásobně méně, než kvalitních autorů. Pokud zde tedy někdo nechce být terčem pro něčí výpady, není žádná ostuda si dotyčného zablokovat - sám jsem to ve dvou případech dříve udělal a zpětně to hodnotím tak, že jsem to měl udělat mnohem dřív. Pokud ale nemá kritika znaky osobní podjatosti, nemám s ní velký problém, proto třeba nejaktivnějšího kritika na Literu zablokovaného zatím nemám, byť s řadou jeho názorů nesouhlasím a nesdílím je. Proto se ani nezapojuji do nějakých kampaní a ani tento aforismus není takto mnou bezprostředně míněn. I když při jeho psaní moje zkušenost se zdejšími kritiky samozřejmě hrála podstatnou roli... :-)

12.08.2019 12:15:47 | Amonasr

Umělec bez talentu je občas ještě pod útokem vnitřního kritika..

09.08.2019 21:36:55 | Tvbm

Ten s talentem možná ještě víc :-)

12.08.2019 11:45:38 | Amonasr

Svatá pravda je v tom aforismu. Napadl mě jeden podobný: "Kdo umí, ten umí. Kdo neumí ten poučuje." Ťukám na ST a přidávám pozdrav. Daniela

09.08.2019 19:32:25 | danaska

Ano, to je skutečně častý případ - a rovněž zdravím! :-)

12.08.2019 11:44:45 | Amonasr

Ano,těžké to mají obě strany ...

09.08.2019 16:28:14 | J.Karasová

Líbí se mi Tvůj empatický přístup k oběma stranám... ;-)) Není nad to si zachovávat patřičný odstup - i to je koneckonců nezbytnou součástí kritického myšlení :-)

09.08.2019 16:46:17 | Amonasr

To asi ano,ale jako kritik se už člověk musí narodit:-)

09.08.2019 17:39:42 | J.Karasová

:-D To snad ne - tak jistě, někdo se třeba narodí jako rejpal (například jako já), za to snad může opravdu kombinace hvězd a zděděných genů, ale myslím si, že dobrým kritikem se může stát i člověk veskrze laskavý, který se v dané oblasti vyzná a chce se jí víc věnovat a pomáhat její kultivaci. Pokud je rozený rejpal, měl by to své rejpalství naopak umět krotit a mít ho pod kontrolou, a ten laskavý by zase naopak pro samou laskavost neměl přivírat nad vším oči, tím taky dané věci asi moc nepomůže. Zkrátka být profík - a to je pro každého kritika asi to nejtěžší. Básník si může víceméně plácat, co chce, dokonce to může být jeho přednost, kritik by si ale dle mého měl uvědomovat svou odpovědnost a vážit každé slovo na lékárnických vahách, mít ho pořádně vyfutrované... Jinak může být právě jen tím obyčejným rejpalem nebo naopak devótním přisluhovačem svých oblíbenců ;-)

09.08.2019 18:16:45 | Amonasr

To určitě, ale pořád je potřeba k tomu mít vlohy, intuici a měřit stejně. Prostě nenechávat se unášet emocemi, jako umělec. Sklouzávat k osobním preferencím toho či onoho si můžeme dovolit jen my ostatní:-)

10.08.2019 07:33:00 | J.Karasová

To s chutí připodepisuju :-)

12.08.2019 11:43:25 | Amonasr

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí