SVĚTOVOST

SVĚTOVOST

 


Není špatné být vrcholovým sportovcem v Česku. Existují totiž i země, kde se oslavují pouze medailové pozice či dokonce jen vítězství.

 



Praha, 9.7.2016

 


https://www.youtube.com/watch?v=v8f_xOYlb5I

 

Autor Amonasr, 05.08.2016
Přečteno 1297x
Tipy 6
Poslední tipující: Nikita44, Philogyny1, Frr, bogen, MARKO
ikonkaKomentáře (29)
ikonkaKomentujících (6)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

Vidím aktuální téma. Že by nová rubrika pro Liter? :)

05.08.2016 16:42:29 | MARKO

To snad raději ani ne ;-)) Ale faktem je, že mě to napadlo už skoro před měsícem a schválně jsem si to sušil až na dnešek... :-D

05.08.2016 17:04:36 | Amonasr

Zdá se mi, že toto + související diskuse by spíš patřila na jiné fórum než literární server.

05.08.2016 12:05:09 | A42

Cenzura? ;-)

05.08.2016 12:05:57 | Amonasr

Ale jakápak cenzura. Prostě mi přišlo, že diskuse o různých aspektech vrcholového sportování by si našla místo spíš jinde. A jen tak na okraj - třeba baletka si ničí zdraví (svaly, klouby, páteř,...) úplně stejně jako ti sportovci a těch vrcholových "na medaili" je taky jen pár.

05.08.2016 13:59:17 | A42

Díky za zdůvodnění, které jsem v tom prvním komentáři postrádal. Budu tedy i já konkrétnější.

Pokud jde o to, jaká témata aforismů na Liter patří nebo ne – podle mě úplně všechna, nejsou-li v rozporu s pravidly Literu, tedy i ta sportovní… Koneckonců literatura je ve své velké většině zpravidla o nějakém tématu ze života… Proto s první částí původního komentáře nemůžu souhlasit.

Pokud jde o diskuzi, kterou jakékoliv dílo vyvolá, pak o ní platí víceméně totéž, co o díle samotném – jestliže se tedy až příliš neodchýlí od jeho tématu a neomezí se třeba jen na podkuřování někomu nebo něčí osobní shazování či vzájemné vyznávání lásky, které by patřilo spíš do vzkazů. Ale jsem liberálně založený, takže i to je mi vcelku jedno. Tedy ani s druhou částí původního komentáře nemůžu souhlasit.

Ovšem pokud jde o baletky apod., to jsi myslím trefila hřebík na hlavičku. Vrcholový sport je dnes podle mě víc odvětvím showbyznysu než sportu jako takového. Z toho těžko někoho vinit, tak se prostě společnost vyvinula. Proto se na vrcholové sportovce nedívám ani tak jako na sportovní nadšence, ale obdivuju ty úspěšné spíš jako profesionály, kteří jdou cílevědomě za svým a mají plné právo si pro peníze a slávu i huntovat zdraví – neuznávám ale doping, bez kterého to už bohužel v řadě odvětví dnes ani nejde. Mám pak ale také právo od nich očekávat špičkové výkony jako třeba od baletek, jsou za to totiž placeni. Proto už ani na olympijském showbyznysu nemůže platit coubertinovský duch – není totiž důležité zúčastnit se, ale dát divákovi to, co si (i skrze reklamy) zaplatil. Sláva vítězům, hanba poraženým! ;-) A přesně tak se chová i většina sportovních fanoušků – mají na to plné právo ;-) Je falešné žehrat na to, že hokejisty jednou vynese dav do nebes a jindy je zatratí – s tím přece musí špičkový hokejista počítat a nemá právo nad tím fňukat, to ať pak jde třeba raději do fabriky, tam se mu třeba posmívat nebudou ;-) Schválně nadsazuju – tak jako je nadsazený i sám aforismus ;-)

05.08.2016 15:03:59 | Amonasr

Aneb jak se u nás v Americe říká: Když nejseš první, tak jsi prohrál! :-))

05.08.2016 11:37:10 | Lighter

:-D A nejen u vás v Americe... ;-) Pokud ale někde ještě skutečně žije ono coubertinovské "není důležité zvítězit, ale zúčastnit se", určitě to není na soudobých olympiádách a vlastně asi nikde v tzv. vrcholovém sportu. Koneckonců může být ještě sportem nazýváno něco, co ničí zdraví a často i morálku aktérů, kde se podvádí a intrikuje víc než v mnoha jiných oborech lidské činnosti a co už je hlavně a především byznys? ;-)

Teď to možná od některých zapálených vlastenců a fanoušků schytám... Dobře mi tak, však si to i za to rouhání zasloužím! :-D

05.08.2016 11:55:18 | Amonasr

teď si to teda schytáš! :-D
sport ničí zdraví jako každá těžká jednotvárná činnost, je to práce, a práce ničí zdraví úplně stejně. jet na olympiádu jen se zúčastnit, a netoužit vyhrát, by bylo zoufale připosrané a zbabělé. ve sportu se samořejmě intrikuje, podvádí... tak jako všude jinde, není v tom nic novodobého, prostě se to jen přizpůsobuje podmínkám.

zapomínáš na jinou stránku vrcholových sportovců - denně jsou vzory pro miliony dětí, které chtějí něco v životě dokázat. a většina z nich dobrými vzory, mnozí i finančně podporují mládežnická centra...

a ještě něco ti vytknu (jelikož je to diskuze pod tvým dílem) - jsem překvapený, že se aspoň trochu nedistancuješ od Lighterových "vybraných cvičených opic". vždy píšeš (a diskutuješ) velmi korektně, a nikdy jsem u tebe nenašel náznak nějakého pohrdání jiným.

05.08.2016 21:47:00 | hledač

Konečně se taky pochlapil jeden muž a nenechal v tom A42 samotnou :-D

I já si myslím, že by měl na olympiádu jet každý profesionální sportovec s neskromným cílem vyhrát. Koneckonců toho především se týká ten aforismus. Obávám se však, že řada těch našich právě takovou ambici už předem nemá a mnozí se jedou hlavně zúčastnit a budou spokojeni už třeba jen s postupem z rozběhu nebo že v něm aspoň neskončí poslední. Souhlasím i s tím, že podvody a intriky ve sportu jsou jen odrazem stavu celé společnosti – ale to mě právě nijak neuklidňuje, včetně toho, když se to bere jako neměnné status quo.

Pokud je o vzory pro mládež, souhlasím, ale s výhradami. Vrcholový sport je prolezlý stále sofistikovanějším dopingem (také nic nového pod sluncem) a rozbujelou korupcí. Ve fotbale už třeba došla až na úroveň okresního přeboru a žákovských mužstev – vzorem je právě vrcholový sport. O zkorumpovanosti členů MOV se vypráví a píší celé legendy, ostuda vedení UEFA je ještě poměrně čerstvá, včetně „vzoru“ a idolu Platiniho, atd. Nemá smysl jmenovat všechny podobné „vzory“, které se buď pod tíhou důkazů nakonec přiznaly (např. Armstrong) nebo i přes potvrzené důkazy se tváří i za podpory veřejného mínění ublíženě (např. Pechsteinová v Německu). Nenavážím se ale přímo do sportovců (stále věřím v poctivou většinu, které to snad vadí stejně jako mně), spíš do obludného sytému vrcholového sportu, který je k podobným praktikám nevybíravě nutí.

Lighterovo přirovnání profesionálních sportovců ke „cvičeným opicím“ jsem přešel mlčením schválně, sám bych až takto expresivní a vyhrocený výraz nepoužil, ale chápu ho v celém kontextu a vím, co tím chtěl říct. Ostatně sám považuji vrcholový sport spíš za showbyznys nebo novodobý cirkus, v němž bych třeba některé aktéry přirovnal ke skvělým akrobatům a jiné možná zase spíš ke klaunům, zvířátka bych z něj ale taky raději vynechal. Nicméně bych nechtěl, aby se hon na Lightera pořádal ještě i pod mými díly, respektuji svobodu názorů, a to i těch, s nimiž nemusím někdy souhlasit. Občas je přecházím mlčením a občas se ozvu – tady to nepovažuji za něco tak silného, abych měl potřebu to nějak rozpatlávat.

A už jen poznámku – vědomě jsem tu v diskuzi prezentoval jakýsi až krajní postoj k vrcholovému sportu a OH, který jsi měl potřebu (mně pochopitelnou a srozumitelnou) vyvážit na opačnou stranu. Oba taky myslím víme, že pravda bude někde uprostřed a že také bude z různých úhlů pohledů proměnlivá. Nemám ambici se k ní tady dobrat – stačí mi, když se čtenáři nebo kolegové autoři sami kriticky zamyslí. A za to i Tobě děkuji :-)

06.08.2016 01:51:49 | Amonasr

Nevím teda v čem jsem byla samotná, ale dobře.
Ano vrcholový sport je show a zdraví prospěšný není ani za mák. A jako v každém businessu, který je o show se v něm točí "nekalé věci" a propírá se to, protože je to hodně vidět. Jenže ono to "chléb a hry" vzniklo ze stejných důvodů už ve starověku. Taky to byla show a točily se v tom peníze a doping taky. Jen bylo k tomu jiné názvosloví.
Je to stejně zvláštní - když se zhulí muzikant, tak to nevadí, přitom princip je stejný. Potřebuje vyzdržet šňůru 20 vystoupení za měsíc, to není v lidských silách bez dopingu. ;-)

06.08.2016 12:18:17 | A42

Samotná jsi byla dosud v té polemice se mnou, psal jsem Ti přece i do vzkazu, že si toho od Tebe cením - nic jiného v tom nehledej, ta poznámka neměla žádnou negativní konotaci, byla psána s úsměvem ;-)

Mám ale každopádně jiný názor na fair play ve vrcholovém sportu než Ty nebo hledač, ale je to z obou stran legitimní a v podstatě to myslím odráží i současný celospolečenský diskurz. Pamatuji si na podobné výroky už z počátku 90. let z úst Václava Klause, který je bezpochyby nadšený neprofesionální sportovec, a podvádění rozhodčích obhajoval jako normální součást hry. Už tehdy jsem s ním nemohl souhlasit, stejně jako jsem nesouhlasil s řadou jeho dalších z mého pohledu nečestných kroků v politice vrcholících onou "slavnou" amnestií, což z pohledu žebříčku hodnot, které lidé vyznávají, bylo vlastně uplatněním téhož principu v bledě modrém. Souhlasím, že v tom se sport s ostatními postoji v životě prolíná a stěží se může i lišit. Je jen na lidech, čemu dávají přednost a k čemu se sami přikloní. I společenský žebříček hodnot se časem může měnit - jsem možná v tomto směru staromódní a naivní, mám zkrátka odjakživa raději čistou hru bez podrazů a podvodů, a to nejen ve sportu ;-)

Stěží asi jeden druhého přesvědčíme o tom, co je správnější - nejspíš si své úhly pohledu ponecháme a není na tom ani nic špatného. Nemůžeme být všichni stejní - proto si i Tvé a hledačovy otevřené polemiky tady vážím a vítám ji :-)

06.08.2016 12:56:45 | Amonasr

Jen drobny dovetek... nikde jsem nezminila, ze bych snad doping a souvisejici veci ve sportu vitala. Jen jsem uvedla, ze je to pradavny atribut toho odvetvi, zadna novinka posledni doby a ze to neni jen problem sportu. Mimochodem, muj bracha radsi v juniorskem veku skoncil s vrchlovou atletikou nez by do neceho sel. To jen na dokresleni.

06.08.2016 23:00:35 | A42

Promiň, chybně jsem si to vyložil – omlouvám se. A před Tvým bráchou za jeho tehdejší rozhodnutí smekám - nebylo nejspíš vůbec jednoduché, ale podle mne lidsky na výši a správné… ;-)

07.08.2016 10:46:58 | Amonasr

Ještě mě k tomu napadla taková perlička, co by mohla ilustrovat tu myšlenku, že v nějaké formě v tom byl business vždy. Ty památné coubertinovské hry v r. 1896 měly taky sponzora - byl to řecký bankéř Averof. Ten dokonce nabídl kuriozní premii vítězi maratonu - ruku své dcery a milion drachem k tomu. Jenže Spiridon Luis už byl ženatý. Nevím, jak to teda bylo s těmi drachmami k tomu, asi byly jen k té dceři. :-))

08.08.2016 12:52:39 | A42

To je hezká perlička, díky za tento příklad, i pro mě nový :-) Souhlasím, že úplně bez byznyysu to asi nešlo nikdy a ony coubertinovské myšlenky jsou jen jakýsi ideál, ke kterému je možné se nějak přiblížit nebo se od něj naopak vzdálit, nikoliv ho však zcela naplnit. Ale i byznys může být čistý nebo špinavý, to si nejspíš rozumíme. Mám na mysli třeba právě byznys spojený s dopingem, ale tím se to asi nevyčerpává, protože z toho těží i reklama, pokud to nepraskne apod. A taky jde o velikost té dichotomie, která je mezi tím, za co se OH vydávají a co ve skutečnosti jsou. Koneckonců i v tom, co ve skutečnosti jsou (jakýsi sportovní šoubyznys), se myslím docela shodujeme. Přitom gigantická mediální masáž, jak jsou OH prezentovány, z nich dělá jen jakési stále pompéznější simulakrum.

08.08.2016 13:03:28 | Amonasr

Doporučuju dokument Putinovy hry, je ke stažení na uložto.

08.08.2016 13:59:29 | tall&curly

Tak to jistě, no prostě "chléb a hry" platí pořád.

08.08.2016 13:07:30 | A42

Bezesporu :-)

08.08.2016 13:12:42 | Amonasr

Díky za podporu svobody názorů.

Ano, je to expresivní výraz, říct "cvičené opice", ale myslím to opravdu humorně, asi tak, jak jsi psal, jako cirkus a zvířátka a akrobati v něm, kteří baví publikum neuvěřitelnými kousky na hraně lidských (nebo zvířecích) možností. :-)) A protože navíc celý život sportuji, sice ne špičkově vrcholově jako reprezentanti, ale na slušné úrovni výkonnostně, něco o té "cvičenosti" vím. Jak by hledač asi neuhádl, dělám si trošku legraci i ze sebe. :-)

Co se týče "vzorů pro mládež", je určitě pozitivní, když děti motivují k pohybu, ale v reálném životě je potřeba jiných vzorů, než sportovních. V tom článku to L. Pollert svým postojem dobře vyjádřil. :-)

06.08.2016 11:55:50 | Lighter

když on ten vrcholový sport je takový jaký je, protože ho dělají lidi. pro mě je naprosto lidský a srozumitelný, nevidím nic divného v korupci a dopingu, lidská touha po vítězství nezná hranic, jsme tak udělaní, a nikdy to nebylo a nebude jiné. naopak nechápu, proč by měl být sport jiný, než stavebnictví, nebo třeba Liter :-))) doping se používal i v dávných dobách, a kdo holt koku nesehnal, nebo neznal, byl v nevýhodě. o podplácení ani nemluvě. myslím, že soudobé olympiády velmi dobře navázaly na ty starověké :-) tím je nezesměšňuju, ale chápu. a fandím.

nazvat výpravu českých sportovců "cvičenými opicemi" může jen blbec, který zatím nic nedokázal. jeho stále se opakující DNES JE TO VŠECHNO TAK HROZNÉ... svědčí o velmi omezeném rozhledu, neznalosti historie, a zoufalé snaze tyčit se nad ostatními tím, že je zašlape do země.

06.08.2016 11:52:22 | hledač

Schytám to s tebou, s tím nejde než souhlasit.:-) Bohužel začínající OH a všechny mediální aféry kolem moc dobrou pověst sportu obecně nedělají. A to vlastně bylo záměrem, proč se olympijské hry, ty tzv. amatérské pořádaly. Dnes z toho "coubertinovského ducha" nic moc nezbylo, jen další událost pro výnosný sportovní byznys. Jako by o sport nešlo "až v první řadě". :-)) I tak jsem sám sportovní fanoušek a dívat se určitě budu.

05.08.2016 12:07:50 | Lighter

I já budu samozřejmě našim fandit a radovat se z každého jejich úspěchu i jim ho přát ;-) Myslím, že to se s kritickým pohledem na systém vrcholového sportu a olympijský byznys nijak nevylučuje :-)

05.08.2016 12:14:09 | Amonasr

Přesně tak, vrcholový sport je přece zábava pro diváky. Ale přínosnější by určitě bylo jít si sám zasportovat a ne se jen dívat na skvělé výkony vybraných "cvičených opic" alias profesionálních sportovců. :-)) Sportu zdar!

05.08.2016 12:20:18 | Lighter

A masovému zvlášť! :-)

05.08.2016 12:21:20 | Amonasr

Odkaz na zajímavý článek od "kontroverzního", ale upřimného L.Pollerta o OH, sportu a tak o všem. http://www.dotyk.cz/publicistika/lukas-pollert-duch-olympiady-je-dnes-duch-byznysu-20160901.html

05.08.2016 14:45:17 | Lighter

Díky za zajímavý odkaz, Pollert mi byl vždycky sympatický, i když v řadě věcí bych s ním názorově polemizoval. Líbí se mi ale, jak je nekonformní, jak zdravě provokuje a jak otevřeně říká, co si myslí, ne to, co by od něj třeba chtěli jiní slyšet - toho není nikdy dost, ani tady na Literu... ;-))

05.08.2016 15:50:44 | Amonasr

Ano, proto je i mě sympatický, vidím to podobně. :-)

05.08.2016 15:58:07 | Lighter

:-)

05.08.2016 16:32:57 | Amonasr

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí