BŮH NENÍ MRTEV

BŮH NENÍ MRTEV

Anotace: Byl Nietzsche první postmodernista?

 

 

BŮH  NENÍ  MRTEV

 

 

Boha pohřbil

prý už Nietzsche

bůh suď

jak to myslel

ať poperou se

znalci

 

aniž bych  

patřil mezi ně

přidávám za sebe jen hlas

tvrdím

že má-li zemřít Bůh

pak teprve tehdy

až ho v sobě ukřižuje

i nejposlednější

z nás

 

Praha, 30.11.2014

 

https://www.youtube.com/watch?v=V_k8oaeHsnc

 

 

Autor Amonasr, 01.12.2014
Přečteno 675x
Tipy 29
Poslední tipující: A42, jitoush, Akrij8, zdenka, básněnka, střelkyně1, adaj, Tom Dvořák, AndreaM, bogen, ...
ikonkaKomentáře (47)
ikonkaKomentujících (15)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

Bůh nemůže umřít už ze své podstaty - není živý, a tudíž ani smrtelný. On prostě JE - a to mu stačí, to ostatní už nechává na nás, a jenom shovívavě valí oči.

02.12.2014 16:18:05 | hledač

Ani tahle představa mi není cizí - jen mě tak napadá, že boží oko se zpravidla zobrazuje jen jedno v jakémsi trojúhelníku, takže by správně mělo být "a valí oko". Existuje však i výklad, že to je jakési třetí oko, nikoliv jen jedno oko nějakého božího Kyklopa, takže by mohl valit i všechny tři oči. Zkusil jsem si i vygooglovat barvu toho oka, ale tam se autoři bohužel nějak neshodnou. V cikánských kartách má třeba hnědou, nejčastěji ale jakousi neurčitou, asi aby autor nikoho neurazil, ale objevil jsem i modrou nebo zelenou. Jakési vesmírné boží oko bylo dokonce rudé, přibližně jako angorské. Tak tápu... :-D

02.12.2014 17:20:39 | Amonasr

ano, uznávám i možnost jednoho oka :-)
boží vševidoucí oko asi nedisponuje nějakou konkrétní barvou, vzniklo před barvami, a bude i po nich :-)
ani mě to nedá, a stále zkoumám Boha v kontextu se svým světem, což je nesmysl, a zároveň jediná možnost, jak se s tím nějak po chlapsku vyrovnat.

02.12.2014 17:32:48 | hledač

Hezky řečeno :-)

A myšlenka, že tu bylo i před barvami, je nesmírně zajímavá, to by si zasloužilo hlubší zkoumání. Tak možná je i samo barvoslepé a nemusí tak rozlišovat lidi podle barev čehokoli…? Nejspíš tak nevnímá ani jiné nepodstatné a povrchní atributy. Třeba to ani žádné oko není…? To by pak přece mělo existovat i nějaké boží ucho, i když pro boží oko asi není problém odezírání ze rtů. Nějak se do toho zamotávám – a to jsem vynechal nos (čich), prst (hmat), jazyk (chuť)…

02.12.2014 18:26:44 | Amonasr

boží barvo - SLEPÉ a zároveň VŠEVIDOUCÍ oko, hm, ten se dnes musí bavit :-)

boží tělo a krev (ve stravitelno-symbolické formě) se používá celkem běžně, jinak v tom dost tápu. to by bylo na delší rozpravu v nějaké outulné cukrárně s mírně lihovými nápoji :-)

02.12.2014 19:36:57 | hledač

:-D To jsem rád, že to tak vidíš. Já ho totiž ve skutečnosti rád bavím - myslím si, že si to od nás alespoň občas za tu sysifovskou dřinu zaslouží... ;-)

A takový dobře provoněný punčák, proč ne :-D

02.12.2014 21:57:07 | Amonasr

Stačí jen každé ráno poděkovat...vždyť je zač...a také komu...možná zrovna těm, kteří ten nádherný dar života sdílí s námi...v rodinách...děkuji.z..ať poperou se znalci...úsměv.z.

01.12.2014 22:42:23 | zdenka

Děkuji za pěkný komentář :-)

01.12.2014 23:09:08 | Amonasr

...ještě jsem si vzpomněla na jednu písničku...láska je tu s nami...láska je tu s nami...buďme s ňou...chce se nás dotknuť...snad bych jen dodala...ONA SE NÁS DOTÝKÁ...úsměv.z.

02.12.2014 13:06:24 | zdenka

:-)

02.12.2014 15:48:01 | Amonasr

jestli lze ukřižovat duši, jde to jako po másle...


bože chraň...

01.12.2014 21:44:07 | básněnka

Duše se sama ukřižovává nejraději zlatými hřeby… ;-)

01.12.2014 22:02:03 | Amonasr

jo svatá pravda...

01.12.2014 22:04:54 | básněnka

v životě jsem ho párkrát zatratila a párkrát prosila ať se ke mě vrátí...takže díky za tuto báseň,opět si mě dovedl k zamyšlení...

01.12.2014 21:11:06 | střelkyně1

To jsi napsala moc hezky, děkuju :-)

01.12.2014 22:01:40 | Amonasr

To, co zde napsali bogen a Tichá meluzína, mi mluví z duše, vnímám to taky tak... souznění s přírodou, to mě naplňuje a přináší mi klid... intuitivně jsem se vydala touto cestou a pro mě osobně je to určitě ten správný směr.

01.12.2014 19:58:52 | AndreaM

Myslím si, že souznění s přírodou nikoho na scestí a k bezuzdnému vraždění svých bližních jen pro odlišné vidění světa nikdy nepřivede - na rozdíl třeba od náboženských fanatiků všech možných vyznání. Takže ani Bůh jistě neřeší žádné dilema, komu má sám fandit. Nezávisle na tom, kdo si koho ke svému obrazu vlastně stvořil :-)

01.12.2014 20:25:31 | Amonasr

...

01.12.2014 19:07:10 | bogen

..není potřeba žádných bohů, jen tichému naslouchání "božské" přírodě...:-)) a každý "bůh je jen abstrakce" pro ty, co ten pocit přirozené spojitosti s energií světa nevnímají...:-)

01.12.2014 18:44:09 | bogen

Líp bych to sice neformuloval, jen bych nebyl tak striktní v tom "nevnímají". Třeba vnímají, ale mají potřebu si to nějak pojmenovat - uznej sám, že užívání sousloví "pocit přirozené spojitosti s energií světa" místo pojmu "Bůh" by třeba jen ve zdejších komentářích bylo děsně nepraktické. Ale jinak je to pro mne asi nejhezčí definice Boha, jakou jsem kdy četl, a píšu to i s vědomím toho, že jsem o kus níže možnost definice Boha sám popřel. Jsou s tím Bohem zkrátka jenom samé patálie, ale stejně mu nikdo neunikne, tak je lepší podle mne se s ním skamarádit, než s ním furt jenom válčit :-D
Ale "pocit přirozené spojitosti s energií světa" se mi fakt moc líbí - i když si to možná ke své škodě přesně nezapamatuju :-)

01.12.2014 19:00:24 | Amonasr

...početl jsem si rád ve vašich komentářích a souhlasím s vámi. Chtěl jsem podpořit co řekla Tichá meluzína tak jsem se taky vyjádřil....(tantricky) :-)

01.12.2014 19:08:07 | bogen

A nepochybně jsi zdejší diskuzi skvěle obohatil. Za jiné sice mluvit nemůžu, byť ani o jejich podobném vnímání nepochybuju, nicméně já jsem si na Tvém komentáři fakt smlsnul :-)

01.12.2014 19:15:47 | Amonasr

;-)

01.12.2014 21:12:25 | bogen

...nejposlednější z nás.No právě, a to se nikdy nestane a tuší to i ateista.Zajímavě napsané.

01.12.2014 15:01:06 | Jeněcovevzduchukrásného

Ano, tak jsem to myslel, děkuju :-)

01.12.2014 15:02:58 | Amonasr

je to tak.. ač na něj nevěřím, přesto v něco ano a zemřelo by to vy chvíli, kdybych já sama to pohřbila... díky za zamyšlení takhle odpoledne...:-)

01.12.2014 14:34:15 | zelená víla

Děkuju - Tvůj komentář krásně koresponduje s tím, co jsem před chvílí odpověděl Tiché meluzíně, o to větší mám z něj radost :-)

01.12.2014 14:48:15 | Amonasr

hmmm, škoda, že se tu někdo neslyší hlasový projev, četla jsem ten komentář a hmmm, asi bych si přála, abys mi předčítal, ty totiž vážně slovy hladíš...

01.12.2014 14:51:50 | zelená víla

Moc děkuju za takové přijetí i za tu důvěru k mému hlasu :-) Já sám se tedy na záznamech slyšet moc nemusím, určitě mi jde líp psaní, než mluvení. On přednes je taky velké umění a pokud jsem měl možnost zatím slyšet, tak básníci samotní, včetně těch nejslovutnějších, ho nikdy zrovna moc neovládali :-D Vlastně si z těch mnoha, co jsem kdy v TV nebo rozhlase slyšel, nevybavím ani jednoho, s nímž bych v tu chvíli potichu za jeho přednes netrpěl :-D Tak je možná dobře, že si to v duchu spojíš raději s příjemným školeným hlasem a ne zrovna s tím mým skutečným ;-))

01.12.2014 15:02:31 | Amonasr

já si to tedy neprojevuji v sobě školeným hlasem a ať už básně či odpovědi si spíš mísím s tím, jak jsou napsané a věř, že tohle se špatně poslouchat nedá...:-)mně v tom souzní více faktorů... :-)

01.12.2014 15:08:19 | zelená víla

:-)

01.12.2014 15:09:32 | Amonasr

Žilo se tu i před Biblí a nebyla to doba temna. Naslouchali jsme víc hlasu přírody a její živly a cykly ročních období tvořily základy staré víry, a nebyli jsme slepí ani hluší. Zato teď mnohdy nevidíme a neslyšíme, někdy ani nechceme.

01.12.2014 14:15:15 | Tichá meluzína

Dík, Blanko, za pěkné zamyšlení. Mně je, upřímně, tak nějak jedno, jakého Boha a zda vůbec nějakého, či případně kolik, někdo vyznává. Dokonce si dovolím i víc – je to podle mne srdečně jedno i Bohu samotnému :-D Myslím, že naslouchání hlasu přírody, či hlasu prosté lidské přirozenosti, která je nedílnou součástí přírody i celého vesmíru, nás může spolehlivě vést životem i bez všelijakých prostředníků, kteří si osobují všemožné výkladové monopoly na tu či onu víru. Ona už ta roztříštěnost a nesmiřitelnost všech těch náboženství svědčí o tom, že to je pouze manipulativní hra kléru o vliv, moc a majetek, aniž bych tím chtěl snižovat prosté věřící nebo se jim jakkoliv vysmívat. Respektuju každého, kdo se řídí ve svém srdci láskou nejen k bližním, ale ke všemu, co ho přesahuje, včetně přírody. Protože Bůh je Láska – kdo ji v sobě zabil, zabil v sobě i Boha. Naštěstí ale jen v sobě – to neupírám ani Nietzschemu. Těžko ho ale mohl zabít komukoliv jinému – takovou moc ani on, ani nikdo jiný naštěstí nemá… ;-)

01.12.2014 14:47:01 | Amonasr

Nechcem vám tu vstupovať do debaty, ale z vlastnej skúsenosti nesúhlasím s Amonasrovím tvrdením že nikto iný nemá moc "zabiť boha" v druhom človeku. Ešte raz vravím, že nechcem podnecovať náboženskú nenávisť, len povedať svoj postrech. Môj kamarát bol silne veriaci kresťan, no keď som ho upozornil na pár, z toho bezpočtu, chýb ktoré biblia má začal nad tým ( naštastie ) uvažovať VLASTNÝM rozumom. Nakoniec Cirkev a kresťanstvo ako také zavrhol. Viem, mohli by ste argumentovať že ja som ho neprinútil vzdať sa viery. Nie neprinútil, ale dal som mu argumenty, ktoré ho k tomu rozhodnutiu doviedli.

01.12.2014 17:15:02 | WhiteRayne

Tady bych trochu oponoval, On ten tvůj kamarád už asi víru velice slabou a nepodloženou měl dříve, snad toho ani tolik o Bibli nevěděl tuším...když se nechá takhle zlomit. Kdo totiž měl opravdovou víru, neváhal za ní i dát svůj život před nacistickým gestapem.
Bible chyby nemá, ale chyby tam lidé neustále hledají...a často vidíme to, co chceme vidět.

01.12.2014 20:29:42 | Robin Marnolli

Vzdát se konkrétného náboženství, resp. konkrétní víry, a zabít v sobě či v druhém Boha jsou podle mne dvě různé věci. Já nejsem advokátem žádné víry, dokonce ani víry v Boha bez visačky či nějaké nálepky. Je spousta lidí, kteří se považují za ateisty a přesto věří v "cosi", řídí se jakýmisi přirozenými morálními imperativy, mají v sobě pevně zakotvenou samozřejmou lásku k lidem, k přírodě, tíhnou přirozeně k dobru, aniž by to museli nějak deklarovat nebo kodifikovat. To je ten můj Bůh, ať si to každý nazývá, jak chce. A toho může v sobě zabít jen každý sám - tím, že někoho dokážeš přesvědčit, aby se vzdal konkrétní víry, ještě z něho neuděláš z podstaty zlého člověka, který v sobě zabije lásku k bližním, resp. lásku vůbec. A opačně - je řada lidí, kteří třímají halasně prapor jakékoli víry a přitom Boha už v sobě dávno zabili. To jsou všichni ti, kteří vyzývají k nenávisti a nesmiřitelnosti k bezvěrcům, jinověrcům atd., ale nejen oni, prostě každý, kdo druhým programově škodí. Navíc i to je jenom podmínečná metafora - tohle není filozofické pojednání, ale literatura s filosofickým podtextem. Zabít Boha dle mého chápání ve skutečnosti nelze - všichni jsme součástí vyššího systému, který nás přesahuje, vyšších zákonitostí, které nedokážeme do důsledku ani poznat. Bůh jako takový je tudíž nedefinovatelný a nepoznatelný a bude tady i poté, co tu už nebude lidstvo. Skončí tedy jako lidský pojem, ale nikoliv objektivně jako věčný princip, o kterém nevíme prakticky nic - jen, že "něco" takového, čemu absolutně nerozumíme, všude kolem nás i v nás samotných je. Tahle diskuze je věčná, nemá žádné řešení a nikdy se všichni na žádném ani nedomluví, právě pro tu nepoznatelnost - přesto asi všichni intuitivně tušíme, co je dobro, láska atd. a řešíme neustále dilema, zda je správné se jim tu a tam zpronevěřit či nikoliv a všichni se jim tu a tam i zpronevěřujeme, t.j. hřešíme proti Bohu, ať už to tak nazýváme či ne. Pouze fanatici nic takového neřeší - každý fanatik tak v sobě zabil Boha, tak jak to metaforicky chápu já. Omlouvám se - nehledej v tom žádný ucelený ani logický systém, mně jde jen o zamyšlení se každého u sebe sama a děkuji, že jsi se i Ty zamyslil a nejspíš ještě i zamyslíš ;-)

01.12.2014 18:08:51 | Amonasr

Nevěřící lidé házejí Ježíše do jednoho pytle s mnoha některými pokrytci v tehdejších i dnešních křesťanských talárech.Nezapomínejme však, že Ježíš celý svůj život chodil ve skomném sukně a učil Lásku.To je ten Největší rozdíl mezi ním a některými i dnešními faráři hlásajícími pít vodu, avšak sami pijí víno.
Jednoho ke svému zklamání jsem sám i poznal:-(.Víru v Ježíše, Boha, toto, a ani jiná opravdová neštěstí v mém životě nikterak nenalomilo mojí víru.:-)

01.12.2014 15:43:01 | Jeněcovevzduchukrásného

Ale já opravdu nemám vůbec nic proti žádnému náboženství a prostým věřícím, to bych nerad, aby to tak vyznělo. Dokonce si myslím, že pro obyčejné lidi může být účast v jakékoliv církvi, hlásající a uplatňující nenásilí, dobrým způsobem, jak se nějak ukotvit, najít svůj pevný bod. To, že vysocí preláti se z velké části už sami o Boha nestarají (mnozí v něj podle mne ve skutečnosti ani v hloubi duše nevěří), ale spíš o vlastní dobré bydlo, podíl na moci a majetku, to už je mimo tohle moje zamyšlení. To už je věc samotných věřích, aby se s tím v té které církvi popasovali, i když např. případ bývalého trnavského arcibiskupa Bezáka svědčí o tom, že to není až tak jednoduché. Zvlášť, když mu nůž do zad vráželi i jeho čeští kolegové, kteří si nijak nelámou hlavu s tím, aby aspoň trošku líp zastírali svůj hlad po majetku. Ale to už jsem fakt někde jinde. Já si vážím prostých křesťanů, židů, muslimů, hotentotů i nevěřících úplně stejně, hlavně když jsou dobrými lidmi. A nijak nepochybuju o tom, že Ježíš takovým byl. Jinak jako produkt zdejšího kulturního prostředí mám samozřejmě nejblíž ke křesťanství, ovšem čistě v kulturním slova smyslu. Jakákoliv nevraživost vůči "produktům" jiných kultur je mi ale hluboce cizí, pokud se samozřejmě neuchylují k náboženské nenávisti a podpoře násilí. Takoví se ale najdou téměř ve všech náboženstvích, křesťany nevyjímaje.

01.12.2014 16:05:20 | Amonasr

Ne, nemyslel jsem to na Tebe, a již delší dobu asi vím jak víru cítíš.Cítím to vlastně stejně, tak jak sám píšeš.Napsal jsi to dobře a jasně, lépe bych to nenapsal.

01.12.2014 18:13:11 | Jeněcovevzduchukrásného

Taky mám pocit, a nejen z dnešní diskuze, že tyhle záležitosti vnímáme hodně podobně. Jsem sice křtěný, ale to nebylo mé vlastní rozhodnutí ;-) a nikdy jsem katolickou víru nepraktikoval ani jsem k ní nebyl nikým veden, takže se za katolíka ani nepovažuju. Nicméně se považuju za věřícího, který dospěl k přirozené víře v nekonfesního Boha sám od sebe na základě životních zkušeností. A vím, že kdo skutečně v Boha věří, nemá potřebu stavět kolem sebe konfesní ploty, i když je příslušníkem nějaké konkrétní církve. Sám za sebe s tím nemám nejmenší problém a myslím, že ani Ty ne :-)

01.12.2014 18:23:13 | Amonasr

Věřím od útlého dětství, a paradoxně mě to učil táta, člověk, který udělal v životě hodně špatností.Když mu bylo cirka osmdesát, a já cítil, že tady už dlouho nebude, tak jsem se kůli němu nechal po čtyřicítce pokřtít, aby se mu lépe umíralo.Nelituji toho, udělal bych to znovu.No, a tak, že můj křest taky nic moc:-)

01.12.2014 18:39:48 | Jeněcovevzduchukrásného

...zajímavé...musím o tom přemýšlet...:)

01.12.2014 14:07:01 | Jort

O nic jiného mi ani nešlo :-D

01.12.2014 14:29:25 | Amonasr

ať klidně umře...mám radši Bohyně...

01.12.2014 13:22:13 | enigman

Všim jsem si :-D

01.12.2014 13:43:03 | Amonasr

Bůch existuje !
Poslal mi duhový kuličky

01.12.2014 12:18:14 | MC-LOJZA

Tak štěstí ve hře! :-D

01.12.2014 12:26:05 | Amonasr

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí