MATEŘSKÝ BOL

MATEŘSKÝ BOL

Anotace: Promluvy...

 

MATEŘSKÝ  BOL

 


jsem vaší půdou pod nohama

místem vašich úkrytů i skrýší

sytím vás svými plody

vámi okopaná

týraná mnohdy až k smrti

nestěžuji si na náhody

jsem pevná i měkká

opora pro vaše pády i vzlety

paměť již nelze ošidit

i kdyby někdo stokrát chtěl

schránka dávných tajemství

i věčný rubáš vašich těl

 

jsem neposkvrněná matka dětí

i těch co mě nejvíc zrazují

matka lidí

hříchy odpouštím i těm

co má práva nectí

z hlouposti či pýchy sobecké

ne že mě nenávidí

 

jsem předmět kupčení

i lásky generací

kvůli mně vraždí se národy

ač přijala bych všechny

do své náruče

já - vyznavačka svobody

 

jak smýt bych vaše viny chtěla

svými slzami

však vida všechny hrůzy

nevydám ze sebe často ani sten

má láska k vám

mě přeukrutně bolí

křehké je pouto mé s vaším osudem

 

tragičtějšího údělu matky není

 

než vám lidem být

                              vaší zemí

 

Praha, 14.1.2015

 

http://marcbrecy.perso.neuf.fr/history.html

 

Autor Amonasr, 15.01.2015
Přečteno 512x
Tipy 34
Poslední tipující: Manni3, básněnka, Gaspi03, Akrij8, Frr, Amelie M., jitoush, knihomolka, Olex, MARKO, ...
ikonkaKomentáře (39)
ikonkaKomentujících (9)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

jsem předmět kupčení
nadsázka braní

jsem ale matka ..pro dávání

17.01.2015 22:35:31 | básněnka

Právě tak... :-)

18.01.2015 10:21:34 | Amonasr

Skvělé zpracování, Josefe, smutná pravda vyřčená ústy básníka. Snad my, děti naší Země, otevřeme oči a dopřejeme jí jako své Matce lepší péči a budoucnost...

16.01.2015 09:04:53 | Akrij8

Díky Jirko :-) Doufám v totéž, jen to nastane nejspíš až tehdy, až nám poteče opravdu hodně do bot. Hlavně aby to vůbec někdy nastalo - sice už nám do těch bot teče fest, ale zřejmě budeme muset přijít ještě o celé podrážky... ;-)

16.01.2015 09:38:55 | Amonasr

Věčný rubáš vašich těl - moc pěkné :)

15.01.2015 21:14:56 | Lucid Alien Jeer

No jo Juliene, Ty abys nevypíchl něco trošku morbidního, viď...? ;-)) Díky :-)

15.01.2015 23:13:46 | Amonasr

velmi mě oslovuje první a poslední sloka.. ta pasáž uprostřed by dle mého zasloužila ještě lehké doladění.. i to grafické zpracování mi moc nelahodí.. to rozházení je úmysl? myšlenky jsou to úžasné a ve spojení s tím videem je to ještě lepší.. velmi dobré téma jsi zvolil a zhostil jsi se ho se ctí..

15.01.2015 20:50:05 | Amelie M.

Děkuji za Tvé zamyšlení, vážím si ho. Myslím, že většina mých textů na Literu by snesla ještě další redakční úpravu, jejich formální cizelování není skutečně mou silnou stránkou - jakmile se mi podaří zformulovat myšlenky a nějak vychytat rytmus, ztrácím trpělivost a pádím dál. Ale tak třeba ta jistá rozcuchanost je nějaký můj kód :-D I na tu grafickou úpravu tu u mne občas žehrají jiní - nemám na to žádné pravidlo, dělám to intuitivně a možná to nějak souvisí se snahou naznačit nějaké rytmické důrazy, či co. Už jsem se v tom brzdil víc, holt zase trochu přibrzdím ;-)

A Tvá pochvala za myšlenkový obsah mi udělala radost, díky :-)

15.01.2015 23:12:17 | Amonasr

prosím, ber mé názory, jako názory naprostého laika a maximálně velkého knihomola, který absolutně ignoruje většinu zákonitostí a pak dělá chytrého u jiných.. asi aby si ty mínusové bodíky dohnal! :))

mě to opravdu velmi oslovilo :-) a proto mám touhu po jistém doladění, aby to byla vybroušená perla, ke které to má v mých očích opravdu blízko!

k té grafice.. !osobně! dávám přednost kurzívě či uvozovkám, či změně tloušťky písma či jeho velikosti.. než zbytečnému odsazování a rozhazování textu.. myslím, že to působí méně násilně a efektu se docílí zcela jistě.. ale nic se nesmí přehánět, abychom si z toho neudělali omalovánky :-) a naprosto osobně si myslím, že pokud někdo opravdu čte a přemýšlí, někdy ani nepotřebuje grafické berličky.. přesto i já je občas používám..

jen tak dál.. a pokud se někdy s odstupem k některým svým věcem vrátíš a třeba zjistíš, že stojí za minimální doladění, bude z toho krásná sbírka.. o kterou bych jistě měla zájem..

15.01.2015 23:18:05 | Amelie M.

Jéé, takovéhle pěkné pohlazení před spaním – díky moc za ně :-)

Neboj, já jsem dostatečně osobnostně vybaven k tomu, abych si bral z každé připomínky jen to, co si následně i sám přivlastním se vší jen mou vlastní odpovědností z toho plynoucí ;-) Tvé názory mi nicméně zní velmi rozumně a vnímám je jako skvělou zpětnou vazbu a jsem za ni opravdu rád a vážím si toho. Když je někdo ochoten se takto nad mým textem zamyslet, nemůžu to vnímat jinak, než jako projev kamarádské a kolegiální přízně a snahy pomoci :-)

Takže ještě jednou díky, už nemůžu bohužel klapat do klávesnice, tak i Tvůj dnešní text si přečtu až dopoledne. Dobrou noc! :-)

15.01.2015 23:28:30 | Amonasr

dobrou noc a díky :)

15.01.2015 23:31:05 | Amelie M.

Tak už jsem to trochu učísl a ještě jednou díky za impuls... ;-)

16.01.2015 20:15:12 | Amonasr

původně jsem chtěla trošku kvůli zvukomalebnosti protestovat proti.. "jsem neposkvrněná matka dětí.. atd." .. lépe by mi znělo "jsem neposkvrněnou matkou..".. ale ve vztahu k první sloce toto nelze použít.. zbytečné míchání pádů by nebylo nejlepší volbou.. takže..

jo! krásně jsi to učesal.. krásně to plyne, krásně to sedí, ladí.. moc jsem tam chtěla najít nějakou chybku.. A NIC! :-) tak a jdu si ji založit.. je krásnáááá!

16.01.2015 22:27:01 | Amelie M.

S tím prvním odstavečkem beze zbytku souhlasím, cítím to úplně stejně. Ono by se to možná dalo ještě i takto doladit, ale asi by se to muselo trochu víc překopat a kdoví - někdy je to jako domino, kopneš do jednoho místa a začne se to pak hroutit jinde a ještě víc... znáš to... ;-))

Za druhý odstaveček moc děkuju, mám velkou radost z takovéto pochvaly :-)

16.01.2015 22:49:31 | Amonasr

nene, nekopat! to už by bylo zbytečné násilí.. naprostý souhlas! ;) a neprahneme přeci po absolutní dokonalosti.. ta se časem protiví.. :)

16.01.2015 22:58:46 | Amelie M.

Moje řeč :-D

16.01.2015 23:52:52 | Amonasr

Amonasře, já mám mateřský bol zase z toho videa... Ty sem teda dáváš odkazy.
(To není výtka - je to na pravým místě. Jenom povzdech)
Je mi líto toho všeho, co je tam k vidění smutnýho a nesmyslnýho a taky je mi líto země samotný, jak jsi jí tu tak pěkně promluvil z duše a z jejích začouzených plic.

15.01.2015 14:10:29 | Pamína

Díky, Pamíno, za Tvé empatické vnímání těchto „promluv“. Napadlo mě před pár dny podívat se na nás očima některých živlů, bez kterých bychom nemohli existovat – začal jsem vzduchem, včera to byla láska (pro mě je to taky „živel“) a dnes tedy země. A třeba se zkusím vcítit i do dalších, je to i pro mě určité dobrodružství zkusit obrátit ten úhel pohledu a pokusit se v něm vyhmátnout to aktuálně podstatné. Vím, že je trochu drzé vciťovat se do toho, co nás tak nesmírně přesahuje, a ještě to pak jejich jménem prezentovat, neručím tedy za výsledek - ale je to vlastně jakési mé vyznání lásky vzduchu, lásce, zemi,... Žádná láska koneckonců nemůže být dokonalá – hlavně, aby byla upřímná... ;-))

15.01.2015 14:43:41 | Amonasr

...díky za "eko" téma hezky emociálně "mateřsky" procítěné...;-)

15.01.2015 12:59:53 | bogen

Díky za tuhle reflexi, bogene :-)

15.01.2015 13:41:29 | Amonasr

Tobě dík..a k diskuzi: když se z umění dělá moc velká věda, ztrácí se umění...(a vyrábí produktokýč!) ;-)))

15.01.2015 15:23:55 | bogen

Naprostý souhlas - chtít umění svázat beze zbytku do předem daných jasných pravidel je podle mne contradictio in adiecto. Mohou být samozřejmě různé obecně přijaté formy, které se jistými pravidly řídí, což je v podstatě ale řemeslo a uměním se to stává teprve obsahem. Pak je umění bez předem daných forem, které se samo sobě stává svým vlastním pravidlem, ovšem o obsahu platí podle mne totéž. A označit za kýč jakoukoliv individuální tvorbu, která nekopíruje a neseká líbivé formy bez individuálního obsahu (jako třeba jeleni v říji, trpaslíci, západy či východy slunce atd.) a nese si jasný autorský otisk, postoj či záměr, mi připadá zcestné. Ale jelikož žádná obecně přijatá definice kýče neexistuje, může si za něj označit vpodstatě kdo chce, co chce, pokud ten názor nemíní druhým vnucovat. Já osobně bych si nedovolil označit za kýč téměř nic, co se objeví na Literu - nemusí to být vždycky umění, i když kdo má na to gebír? Ovšem rovnou kýč? Vždyť všichni tu píšeme téměř jen své osobité výpovědi... Ach jo, jsem se zase neudržel, to už dnes zase nic neudělám... ;-))

15.01.2015 15:44:23 | Amonasr

Asi tak, není třeba "uměleckost kýče" brát moc vážně...to nechme "ústavním odborníkům z uměnovědy", my jsme jen "prostí neumělové lidové tvořivosti"...(ironie, aby všichni pochopili)...hlavně že nás to baví... ;-)))

15.01.2015 16:07:46 | bogen

To jsi uhodil hřebík na hlavičku – hlavně že nás to baví :-D Důležité je, nenechat se otrávit – příště si i já budu dávat větší pozor, abych chuť ke psaní někomu třeba i bezděky neubíral, abych si z téhle epizodky vzal i pro sebe nějaké ponaučení a nebyl to pro mne jen zmarněný čas. Mně už tu chuť ale nikdo nevezme, možná bohužel nejen pro mě... ;-)))

15.01.2015 16:35:46 | Amonasr

..každý občas "vypění", neber se zas tak vážně...;-)

15.01.2015 16:51:02 | bogen

Ale jo, já se zas tak vážně neberu, na to jsem tu už dostatečně dlouho :-D Zpočátku to bylo horší, ale Liter je v tomhle ohromná škola a člověku dá mnohem víc, než jen tu rozcvičku v psaní a čtení, a já si ten hřebínek na stará kolena trochu srazit navzdory vlastní představě o sobě i potřeboval a jsem za to vděčný ;-)) Ovšem dík za připomínku - tenhle boj by měl člověk vést sám se sebou v jednom kuse, toho není nikdy dost :-D To "bohužel pro mě" jsem ale napsal v souvislosti s časem, který mi to neskutečně žere a neumím tomu zatím efektivně čelit - když mě to tu zkrátka nepřestává bavit a neumím si poručit :-D

15.01.2015 17:03:58 | Amonasr

...taky mě to tady donutilo k větší pokoře.....;-)
...ale ze závislosti je nutný se léčit..zkus si "cvičně" (třeba na den) zakázat liter...a uvidíš jak jsi závislý (a jak se budeš těšit!) ;-)))

15.01.2015 17:15:56 | bogen

A víš, žes mi udělal radost, že s tím donucením k větší pokoře máme obdobnou zkušenost? (I když dnes to tak možná úplně nevypadá, ale každé pravidlo má přece i své výjimky) :-D

Ta závislost na Literu se však ukazuje bohužel horší, než na alkoholu. Osoba blízká, co mě z té alkoholové dokázala kdysi nekompromisně vytáhnout, to z té druhé zatím zkouší naprosto bezvýsledně, ač zhruba skoro stejně důrazně - záverečný nůž pod krkem mi ale ještě nepřistál. A co teprve já nebohý závislák... :-/ Nicméně vystihl jsi, jak už to tu z nějakých zvláštních důvodů občas chodí, téma textu, který jsem napsal včera a zavěsím ho asi zítra... ;-)))

15.01.2015 17:34:58 | Amonasr

..všechny závislosti jsou stejné, takže když jsi zkrotil jednu máš na jakoukoliv-je to tvoje schopnost...(nebo ji líp skrývat!:-)...a těším se na tvou zítřejší...;-)

15.01.2015 17:42:18 | bogen

:-D

15.01.2015 18:47:14 | Amonasr

Ve skutečnosti jsme my její. Jen doufám, že se vzpamatujeme dřív, než to poznáme. Ahoj Pepo. :O)

15.01.2015 11:18:45 | Tichá meluzína

Já v to doufám taky - děkuju, Blanko :-)

15.01.2015 11:58:42 | Amonasr

Z mého pohledu je tenhle text kýč. Není v tom žádná nová emoce, nový pohled na věc, nová metafora, není v tom nic, co by člověk ještě neslyšel či neprožil.

15.01.2015 11:15:36 | Bylinná směs

Pojem „nová emoce“ je hloupost sám o sobě, u Tvých komentářů zdaleka ne první a zřejmě ani poslední. Posuzovat kvalitu poezie pouze podle novosti metafory či pohledu na věc je podle mne hloupost jakbysmet, nehodná někoho, kdo se tu občas vytahuje tím, že se literaturou snad zabývá na akademické půdě. Vyžadovat od poezie sdělení pokaždé o tom, co čtenář ještě neprožil nebo o čem neslyšel, je nemenší stupidita a nesmysl. Všelidská témata jsou v podstatě stále stejná, opakují se, mění se jen akcenty a svébytný jazyk či styl autorova vyjádření. Pokud přeci jen trváš na tom, že od někoho opisuju metafory či úhly pohledu, někoho napodobuju či snad píšu kompiláty, uvítám, pokud zvlášť při svých odborných znalostech budeš konkrétnější (pokud možno i s uvedením děl) – rád se poučím.

Tvé definici kýče pak beze zbytku odpovídají prakticky všechna Tvá vyjádření na Literu, nálepkování bez konkrétně podložených argumentů, Tobě tak vlastní, by si nemělo hrát na kritiku. Tohle Tvoje rychlé odplivnutí mě nicméně utvrzuje v tom, že tentokrát jsem se Ti dostal pod kůži zřejmě ještě hlouběji, než jindy, takže díky... ;-)

15.01.2015 11:55:34 | Amonasr

Pár poznámek
1) Zanech, prosím, komentování mé osoby. Myslím, že jsme tady pouze jen kvůli textům. Alespoň tedy já ano. Komentování toho, kdo je hloupý a kdo se vytahuje přenechám jiným.

2) Souhlasím s tím, že všelidská témata se opakují a to, co se mění, je jazykový styl, akcent či styl autorova vyjádření a další. Kdyby se toto nedělo, tak stále malujeme jen zátiší s květinkami nebo píšeme v duchu romantismu. Dobré umění ale, podle mě, má být mimo zaběhnuté konvence, úhly pohledu, způsoby kolektivního myšlení a určitě i mimo obyvklé (běžné) způsoby vyjadřování. A to se tomhle textu, podle mě, neděje.

3) Nikde jsem nenapsala, že opisuješ, vykrádáš nebo někoho napodobuješ. Pokud jsem se tak někde vyjádřila, prosím o připomenutí.

15.01.2015 12:15:41 | Bylinná směs

1) Nekomentuji Tvou osobu, ale styl Tvého nálepkování – rozebral jsem na rozdíl od Tvého komentáře mého textu zcela konkrétně jednotlivé z mého pohledu hlouposti, které jsi stačila v jedné větě vychrlit. Škoda, že na to stejně konkrétně neodpovídáš svými protiargumenty. Takto se těžko někdo z naší diskuze poučí.

2) Tohle by stálo za delší odpověď. Je to myslím velký omyl postmodernistů a zejména (post)postmodernistů, že umění se musí stále vymykat z vlastních kloubů a překvapovat stále čímsi novým, co tu ještě nebylo. Je to podle mne slepá ulička, umění těchto za každou cenu „novátorů“ se zhusta stává jen formálními šokantními povrchními hříčkami, které nedokáží oslovit širší auditorium nějakým hlubším poselstvím – stávají se, zvlášť třeba ve výtvarném umění, buďto předmětem marketingového zbožštění, nekritického povrchního obdivu mas pod vlivem reklamy a astronomických cen, které jsou reklamně stvořeným ikonám nejbohatší ochotni zaplatit, nebo naopak nevzbuzují žádný zájem, což je osud většiny těchto věčných experimentátorů. Tohle vnímání je samozřejmě velice subjektivní – jak z Tvé, tak i z mé strany, já Ti to Tvé neberu, nesouhlasím však s Tvým vymezením dobrého umění zcela zásadně. Na rozdíl od Tebe se ale nesnížím k tomu, abych zdejší Tebou preferované "postmodernisty" nazýval kýčaři jen proto, že podle mne často křečovitě napodobují módní přístupy svých idolů. Respektuji cestu každého autora, jakou si vybere, a umím ocenit i ty, kteří nepíšou zrovna podle mé šablony, pokud v tom zahlédnu zajímavou myšlenku či zajímavé ztvárnění.

3) Pokud jsi v mém textu četla jen metafory a úhly pohledu, které znáš odjinud a vadí Ti to, pak jsem asi někoho (některé) vykradl či napodobil. Bylo by od Tebe poctivé napsat konkrétně koho a třeba bychom se oba posunuli dál.

15.01.2015 12:46:27 | Amonasr

1) Tak pojďme trochu dekonstruovat. Zkus spočítat, kolikrát ve svém komentáři jsi použil zájemno ty, tvůj. Tyhle zájmena odkazují ke mně a je jich tam docela dost. Věta "Na rozdíl od Tebe se ale nesnížím k tomu, abych zdejší Tebou preferované "postmodernisty" nazýval kýčaři jen proto, že podle mne často křečovitě napodobují módní přístupy svých idolů." hovoří o kom? O postmodernistech nebo zase spíš o mě? Ok, to není nic ve zlém, nechme to klidně být.
2) Máš pocit, že to, co jsi popsal, je jen záležitost (post)postmodernistů a nebo celých dějin umění? Já v té energii spatřuji základní hnací sílu pro proměny v umění.
3)Já jsem neřekla, že vykrádáš nějaké konkrétní texty, ale tvrdím, že používáš obecná mínění, klišé a úhly pohledu. To, co je každému známé. A to dělá v mých očích z tvého textu kýč.

15.01.2015 13:11:17 | Bylinná směs

1) Odpovídám na Tvé nálepky, těžko se tedy vyhnout zájmenům Ty nebo Tvůj. Zmínka o postmodernistech byla užita zejména kvůli ostatním, kteří třeba ještě nepostřehli Tvé preference – těmi se totiž zpravidla řídí i motivace. Není jistě náhoda, že třeba Nikotinovi ležím zrovna tak v žaludku jako Tobě ;-)

2) Domnívám se, že je to záležitost naprosto nová, odpovídající současné přelomové etapě vývoje západní společnosti, která prochází hlubokou duchovní krizí. To se projevuje zákonitě i v umění, respektive v jeho hodnocení. Ze současného oficiálně ceněného umění se stal téměř výhradně obchod, nejvíc ceněni jsou tedy ti, kteří těmto obchodním a reklamním principům umí vyhovět, v podstatě jde o showbussines. Nepochybně existuje i umění, které se těmto principům nepodvoluje, naopak odhaluje tuto duchovní krizi a dokáže ji kriticky reflektovat. Jako myšlenkově náročné a obchodně nezajímavé však logicky nemůže být úspěšné na současném globalizovaném trhu, kde prodejnost je alfa a omega všeho. Jako vždy tohle protřepe až budoucnost, nová ale bude ta skutečnost, že dojde k zásadní změně celého společenského paradigmatu a těžko předvídat, jak konkrétně k ní dojde, včetně posuzování toho, co je a není umění. Mimochodem uměnívědná kritika je nyní celosvětově (nejen u nás) ve stejně hluboké krizi, jako všechno ostatní, a papouškuje jen globálně marketingově vytvářené módní vzorce, aniž by si toho často byla vědoma. Tahle všudypřítomná stádnost je také nový jev.

3) Je mi jedno, že v Tvých očích je můj text kýč. Nejsi pro mne autorita a způsob Tvého myšlení (z mého pohledu značně klišovitý a zabředlý ve zřejmě nabiflovaných stereotypech) je mi z velké části cizí (až na výjimky). Oba nicméně máme na svůj názor právo a nepochybně si ho také i nadále oba podržíme :-)

15.01.2015 13:44:22 | Amonasr

Dobře, naše debata nikam nevede, nechme tedy toho vystoupení.
Nicméně ti přiznávám pravdu v tom, že já nejsem autoritou a mé myšlenky nemusí být nikomu platné.

15.01.2015 13:53:11 | Bylinná směs

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí