ANTINUMERICKÁ

ANTINUMERICKÁ

Anotace: @&@

 

ANTINUMERICKÁ

 

 

na počátku bylo slovo

na konci číslo

čísla čísla čísla

samá čísla

 

počtáři vládnou světu

zapomněli slova

na počátku konce číslo

na konci počátku jen nuly

 

místo knih kalkulačky

místo citu chtíč

místo knihoven banky

hromadit čísla

procenta

zisky

vyždímat do mrtě

vyždímat i tu mrť

 

růst

 

ale kam?

co z toho?

k čemu je vláda algoritmů?

digitální hlasy?

počítačová hudba?

uměle neživotný svět?

 

nechte nám nebe ke snění

nechceme do něj růst

čísla i s jejich bankéři

strčte si laskavě do prdele

 

vraťte nám slova zpět

 

 

Praha, 11.12.2015

 

https://www.youtube.com/watch?v=S3UaBQSYQCU

 

Autor Amonasr, 11.12.2015
ikonkaKomentáře (49)
ikonkaKomentujících (16)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

15.12.2015 13:31:06   enigman

jdu se rozpočítat...

líbí

13.12.2015 20:03:21   Jeněcovevzduchukrásného

Peníz je ďáblův nástroj:-(.Skvěle napsané ST.

líbí

13.12.2015 20:32:48   Amonasr

:-D Jo, i tak by se to dalo říct, díky ;-)

líbí

14.12.2015 15:51:25   Jeněcovevzduchukrásného

Ale nemusí být vždy ďáblovým nástrojem, jen s nimi musí umět člověk správně nakládat, a někdy můžou člověka i naopak částečně
osvobozovat.Nejsem zas, až takový pesimista:-).

líbí

14.12.2015 16:28:08   Amonasr

Ano, mám k penězům stejně realistický vztah :-)

líbí

15.12.2015 14:46:12   Jeněcovevzduchukrásného

:-)

líbí

13.12.2015 18:52:18   Pamína

Ano ano, vnímám to podobně... jak ráda bych měla místo pinu nějaké krásné slovo, třeba - prolínání. Nebo místo čísla tramvaje, čísla v pořadníku na poště... Náruč imaginace by se otevřela. Ale takhle?
Mimochodem, můžeš 15.12. v 11:30 dojet devítkou :-) :-)

líbí

13.12.2015 20:32:24   Amonasr

Jééé, Pamíno, to jsou prima nápady hodné básnířky Tvého formátu – třeba se toho někdo chytne? Kdybych například mohl dojet tramvají Pamína, to by se to cestovalo… :-D Takto si musím vystačit jen s devítkou - no neva, ode dneška to pro mě bude jenom Pamína ;-))

líbí

12.12.2015 22:40:26   jitoush

.....chápu Tvé rozhořčení.....jen jsem si uvědomila,jak se nám všechno
jaksi "zmaterializovalo".....Nedávno jsem byla v knihkupectví/tam
fakt nesmím chodit.../a v mých rukou se octla velmi /pro mě/zajímavá
knížka s názvem Kvadrivium.Uvědomila jsem si,jak se vnímání vzdělanosti
posunulo.Přečetla jsem si,že základem středověké vzdělanosti bylo
absolutorim Trivia/Trivium -gramatika,rétorika,logika/.To sloužilo
jako příprava pro Kvadrivium.Tam patřila aritmetika,geometrie,hudba/ve smyslu harmonie/ a astronomie.A zaujal mě stručný popis.......
......aritmetika-čisté číslo,geometrie-číslo v prostoru,hudba-číslo v čase,astronomie-číslo v časoprostoru.Prostě za čísly můžeme objevit
spoustu "výživných"obrazů.Mám často pocit,že vzdělání utíká nesprávným
směrem a to podstatné naprosto uniká.Učí se spoustu balastu místo
zásadních principů.......takže čísla?Může to být až spirituální
záležitost.........A když to odlehčím,tak se přece říká...."Ty si
číslo".....má to takový ten laškovněuličnický podtext./smích/.
I čísla mají více vrstev...../úsměv/Ji.

líbí

12.12.2015 23:01:20   Amonasr

To je, Jitko, krásně výživný komentář a nadto jsi mi pootevřela další obzory, za což také děkuji - skvěle jsi doplnila zdejší diskuzi nejen o číslech. Je až neuvěřitelné, kolik to může mít aspektů a úhlů pohledu. To už je v podstatě hotová úvaha a moc pěkná, mluvíš mi z duše. Ano, přesně o to mi v podstatě šlo - poukázat na to vytrácení se duchovních hodnot a stále agresivnější nadřazenost těch přízemně materiálních aspektů nad vším ostatním. Čísla jako taková za to samozřejmě nemůžou, jen jsem je tady "zneužil" ke svým cílům a musím se jim za to omluvit :-D Ale včetně Tebe tu o nich bylo napsáno už tolik krásného, že jsem vlastně vaším prostřednictvím udělal službu i jim ;-)) Díky za bezvadné a inspirativní zamyšlení :-)

líbí

13.12.2015 00:08:17   uživatel smazán

DĚKUJEME ZA ČÍSLA.:-))

líbí

13.12.2015 00:10:32   Amonasr

:-D Rádo se stalo :-))

líbí

12.12.2015 20:02:40   uživatel smazán

Učím se na zkoušku a zrovna před chvilkou jsem čísla proklínala. To aby si člověk furt pamatoval kolik čeho v těle má být a jak má co vyjít...na zbláznění :(

Takže mi tvoje básnička přišla vhod, i když je trošku o něčem jiným :)

líbí

12.12.2015 20:08:17   Amonasr

To mě těší - ne tedy zrovna to, že se moříš s učením, ale že Ti to snad aspoň trošku provětralo atmosféru :-) Ale s tím nadhledem, s nímž jsem to psal a Ty jistě i četla, tam nějaké styčné body taky myslím jsou - čísla nám holt občas lezou na nervy, když je jich už všude až příliš... I když za to sama o sobě nemůžou :-D

líbí

12.12.2015 00:30:22   zelená víla

zrovna jsem tento týden se číslům věnovala, což není moje hitovka, ale potřeba něco zúčtovat pro někoho je pro toho někoho nutností, ještě k tomu telefonáty s Ing. ekonomie jsou naprosto záživný, ještě k tomu ona má zvláštní nadání mile ti naznačovat, že jsi naprostej idiot, miluju tyhle hovory, ale už se jim mile, ne tak jako ona, ale radikálně umím bránit, nevyhraje... na idiota se nikdy nezapasuju :-))taky jsem se po tom telefonu podívala do zrcadla a spočítala si vrásky, joj, mám je, ale od smíchu :-)) joj čísla mi nedostaly :-))

líbí

12.12.2015 00:55:44   Amonasr

A to je dobře :-D Já se bohužel jednou za čas všelijakým číslům vyhnout nemůžu, mám je ale spojené s jednou z nejprotivnějších škatulek, která se jmenuje „byrokracie“, a věnuju se jim s neuvěřitelnou nechutí vždycky až v té naprosto poslední možné chvíli, kdy už mě ani žádné prokrastinační veršování od toho nemůže uchránit. Ani mě čísla nedostala a už asi nikdy ani nedostanou – dokonce i mariáš hraju raději víc intuitivně, než bych si důsledně propočítával štychy, i když občas na tom pohořím a někdy i parťákovi zkazím hru. Ale kamarádi už mě znají a co by jinému neprošlo, mně velkoryse odpouštějí ;-)) Ovšem proti gustu žádný dišputát, když někoho baví hrát si s čísly, přeju mu to – mě ale víc baví hrát si se slovy :-D

líbí

12.12.2015 01:13:40   zelená víla

máš recht... :-) s tím mariášem to je úžasný... loni jsme odjížděli z bytečku od moře s našimi přáteli a já si odsud vozím kameny... moc kamenů, taky čísla :-)), kamarád zvedl pytel a nic, auto nařachnutý, jeli jsme jedním, znova zvedl pytel a už s ním hnul a říká... kdybych tě neměl rád, ty kameny jdu vysypat... usmála jsem se... to je to odpouštění bláznovství... :-))

líbí

12.12.2015 09:04:03   Amonasr

:-D

líbí

11.12.2015 23:02:10   Malá mořská víla

a když to vezmu ženským rozumem tak nás ta čísla taky stresují
kolik měřím v obvodu...
kolik vážím po rozvodu...
kolik mám let v úvodu...
kolik vydám za vodu...
tož nač to řešit...jedině z důvodů, že někdo si prostě vymyslí čísla...
možná by bez nich ani nebyly války...i když v tom bude víc, než jen numero

líbí

11.12.2015 23:12:12   Amonasr

To je krásný a prímovně sepsaný postřeh, Gabrielo, díky za něj :-D

Ona ta čísla jsou zkrátka zapeklitá věc, jako každý nástroj – může to být skvělý sluha, ale taky nebezpečný pán, když se jimi necháme ovládnout... Ale myslím, že Ty určitě patříš k těm, co se čísly zotročit nenechají… ;-)

líbí

12.12.2015 22:17:02   Malá mořská víla

máš dobrý odhad Josefe
já se vůbec těžko krotím iiiihahabab ;-)

líbí

12.12.2015 23:03:13   Amonasr

A to je dobře - jen ať Ti to vydrží! :-D

líbí

11.12.2015 20:22:54   uživatel smazán

Číslo je krása. Je to jistota, pevný bod. Víš co je. Kladné, záporné, násobené,nekonečné, jiné. Vždycky víš, můžeš se spolehnout, platí. Nemizí, pohybuje se v přesně daných rovinách, zákonitostech a pravidlech. Není ničí. Je!
P.S.Bankéři nepracují s čísly, ale s hodnotami, v tom je ten rozdíl.:-((

líbí

11.12.2015 22:30:42   Amonasr

Ke Tvé oslavě čísla nemám co dat, napsala jsi ji pěkně a můžu na to jen souhlasně kývnout :-)

Pokud jde o P.S., tak mám ale potřebu dodat to (byť ve velmi zjednodušené nadsázce), že i peněžní hodnoty se vyjadřují čísly a bankéři je sice nevytvářejí, nicméně s nimi skutečně pracují, hlavně ovšem ve svůj vlastní prospěch. Koneckonců světová finanční krize vznikla v r. 2008 hlavně kvůli „nenažranosti“ bankéřů (a to je ještě eufemismus) a také oni jediní nakonec na ní vydělali na úkor daňových poplatníků a ještě si znásobili platy. S důsledky se potýkáme dosud, aniž by se bankéři sebeméně začervenali, naopak se chovají čím dál arogantněji a bezostyšněji. Ale samozřejmě bez bank se zatím obejít nelze a ne každý bankéř musí být nutně taky zloděj… ;-)

líbí

12.12.2015 10:12:42   A42

S tou finanční krizí je to kapku zamotanější, i když ten projev "nenažranosti" tam je dost. Ale banky na ní nevydělaly, nikdo na ní nevydělal. Možná nás nepatrně poučila.

líbí

12.12.2015 11:15:32   Amonasr

Vždycky je všechno trochu zamotanější, ale jedno je zřejmé – prodělal na ní především občan, daňový poplatník, jehož peníze se masivně nalévaly do bank, které to způsobily. Správně se měly nechat zkrachovat, jenže na to už jsou příliš velké a mocné, takže tento přirozený ozdravný mechanismus nemohl zafungovat. A že si vrcholní manažeři finančních ústavů za tyto peníze od daňových poplatníků ještě bezostyšně navyšovali už tak astronomické odměny, se přece tiskem propíralo nesčetněkrát. A moc nás myslím nepoučila – jinak bychom si současným masivním „kvantitativním uvolňováním“ nezadělávali na další a nejspíš ještě hlubší krizi – každá bublina dříve či později praskne. Pak se možná už opravdu poučíme, ale bude to podle mne ještě mnohem dražší…

líbí

12.12.2015 07:19:53   uživatel smazán

Já jen, čísla za to nemohou, to my lidi...

líbí

12.12.2015 09:04:18   Amonasr

Nepochybně ;-)

líbí

12.12.2015 10:13:41   A42

:-)
Koneckonců právě teď v této diskusi ty 0/1 používáme velmi hodně. :-))

líbí

11.12.2015 20:18:31   Nikita44

k čemu je vláda algoritmů...k čemu je vláda..???:-))ST

líbí

11.12.2015 22:28:21   Amonasr

Ano, k čemu vlastně…? ;-)) No, o včelách lidová prostořekost říká, že jsou na dvě věci, z nichž jedna je med. U vlády mě k té další ale už nic jiného nějak nenapadá. Ale třeba si časem vzpomenu… :-D

líbí

11.12.2015 19:26:12   bogen

..správně umístěné a použité sprosté slovo, to je krasa!:-)) to se nedá vyjádřit nějakým hloupým číslem!

líbí

11.12.2015 19:43:49   Amonasr

Ani netušíš, bogene, jak jsi mě právě takovým komentářem potěšil - díky ;-))

líbí

11.12.2015 19:54:25   bogen

;-))

líbí

11.12.2015 18:14:41   GiovaniDaVinci

tato báseň se mi líbí, zejména pro zamyšlení z ní (alespoň pro mě) plynoucí...

-nezatracuji čísla, naopak, myslím, že jsou prvním krokem k "hmatatelnému" pochopení...

...jenomže...je "hmatatelné" všechno?

-jaké číslo přidělit třeba lásce?
-a jaké číslo asi má úsměv, s kterým jsem se dnes setkal?
-je člověk složen z x * 10^n molekul, nebo je to prostě jenom ten/ta, kterýho/ou rádi vidíme?:-)

ale zase:

-jak se co nejlépe tvářit, abych to konečně spočetl?
-vidět nějakej úžasnej technickej výtvor...ale už nevidět, že za tím stojí také hromada čísel, bez kterých by to třeba postrádalo harmonii všech pohybů, či by vůbec nefungoval...
-při "nejistotě" lidských smyslů také podávají "berličku", která mnohdy velmi pomohla...;-)

...no, vyšla mi potřebnost harmonie těchto dvou protipólů, tak, jak už jsi sám psal;-) (pozor! harmonie neznamená 50:50!!);-))

...jo a matika mi nikdy nešla! (takže Tvým "slovům" taky tak trochu nadržuji...):-DD

líbí

11.12.2015 19:42:58   Amonasr

Díky za krásný komentář, hodný opravdového básníka :-) Už jen to slůvko „zamyšlení“ v jeho úvodu mi udělalo radost ;-)

Ono by taky bylo smutné, kdybys jako strojař a vynálezce zatracoval čísla :-D A dál už je to vlastně zajímavé zamyšlení, které vyvolává zase další zamyšlení a to je fajn. Mám raději, když čtení textů nastoluje spíš další otazníky než jednoznačné postuláty či odpovědi a to se mi u Tebe plní měrou vrchovatou – díky :-) Obzvlášť mě ale oslovilo to, jak jsi vyzdvihl význam harmonie – to je nesmírně silná myšlenka a zasloužila by si samostatné téma. Ani já proti číslům jako takovým nic nemám, pokud ovšem plní tu roli, kterou plnit mají. Jakmile se ale z lidí stávají pouhá čísla do jakýchsi odlidštených statistik, ať už zisku, tržeb, hypoték, exekucí, civilních ztrát a já nevím čeho, a vytrácejí se někam na smetiště nezájmu jejich skutečné osudy, jména, radosti, trápení, tak o nějaké harmonii nemůže být ani řeči. A o tom to právě také je. I Tvá poznámka, že harmonie není 50:50, se mi moc líbí, neb je mnohem hlubší, než by se na první pohled mohlo zdát – harmonie je mnohem víc než nějaká čísla, i když se bez nich jistě neobejde… ;-)

Řečeno podobně jako v jednom z mých předchozích komentářů – čísla by měla být nástrojem rozvoje lidského ducha, neměla by ho stravovat jako potravu své samoúčelnosti, být mu nadřazena…

..jo a v matice jsem byl až do maturity ve třídě premiant :-D :-D Pak už jsem ji k životu moc nepotřeboval a dnes mi bohužel dělá problém i trojčlenka… :-/

líbí

11.12.2015 19:34:15   GiovaniDaVinci

* jo a ten komentář ani nečti...zase jsem se teď dostal o trochu dál...tohle předtím jsem napsal jen v zápalu nadšení, je to nic moc (spíše nic)...;-D

-a sakra - dospěl jsem k názoru, že svoje názory bych ani neměl radši psát, jelikož se jejich podoba neustále mění, uhlazuje...fluktuuje...:-DD

líbí

11.12.2015 19:48:26   Amonasr

To, že pochybuješ, je hodnota sama o sobě - ale byla by velká škoda, kdybys ty názory právě hned takto bezprostředně nepsal, protože bys mě tím (a nepochybně nejen mě) o hodně ochudil ;-) Uvažuješ náhodou moc zajímavě a hezky a právě ta spontaneita tomu dává takový neopakovatelný šmrnc - myslím, že i Tvá poetika by se o ni mohla velmi účinně opírat (ne, že by se už neopírala)... ;-)

líbí

11.12.2015 16:45:03   zdenka

Milý Pepo, mockrát děkuji...mohu-li za sebe...nebe nám nikdo nevezme...strčte si všechnu vypočítavost laskavě do...jednoho z mála slov, které zná každý...úsměv.z.

líbí

11.12.2015 16:57:16   Amonasr

Milá Zdeno, rád s Tebou souhlasím, že tuhle sílu naštěstí nemají a nikdy mít nebudou a je moc dobře, že to připomínáš… Ano, ať si tam tu vypočítavost strčí co nejhlouběji a sami do těchže míst co nejdříve odkráčí, než je tam bude muset někdo vyexpedovat i proti jejich vůli… Nejenže tomu slovu rozumí každý, ale ti, kterým je určeno, už ani o moc širší slovní zásobu nemají (stačí např. jen různé uniklé odposlechy) – tak jsem ho tu musel chtě nechtě použít… ;-)) Díky za prima komentář, který mě od Tebe velmi potěšil :-)

líbí

11.12.2015 11:22:49   uživatel smazán

Restaurace:

"Á Machalovi, dobré poledné. Tak co si dáte?"
"Tak bude to řízek, řízek, řízek, řízek a k tomu vařené brambory s máslem a petrželkou, vařené brambory s máslem a petrželkou a hranolky a hranolky."
"Výborně. Co si dáte k pití?"
"K pití a jo, tak voda, Cola, jablečný džus, jablečný džus. A ten džus prosíme procento, procento, procento, procento, procento, procento, procento, procento........." (malá, neplánovaná pomůcka autorky komentáře - ten džus má být 100%).
"Á už jste dojedli. Chutnalo?"
"Děkujeme moc. Zaplatili bychom prosím."
"Dóbře, tak to bude koruna, koruna, koruna, koruna, koruna, koruna, koruna, koruna, koruna, koruna, koruna, koruna, koruna, koruna, koruna, koruna, koruna....................................a tak dále. Aneb život bez čísel prostých. :oD ST

líbí

11.12.2015 12:29:34   A42

Krásně vystiženo! A korunka ke korunce a hospodyňka pro pírko... atd...

líbí

11.12.2015 11:50:33   Amonasr

Rozesmála jsi mě Blanko, díky za bezva příspěvek :-)

líbí

11.12.2015 11:04:30   A42

Matematika je nejvyšší abstrakce přírody kol nás a algoritmus je mnohem starší pojem než kdo viděl počítač. Neřkuli, že banky i knihovny tu s námi byly od starověku a jsou pořád a nejspíš i budou.
Na tebe mi to připadá tak divně zjednodušující a ten závěr mi k tobě taky moc nesedí.
Vždyť víš, názor řeknu. :-)

líbí

11.12.2015 11:41:50   Amonasr

:-D Netušil jsem, kdo se proti tomu vzepře, ale u Tebe jsem si byl prakticky jist, takže děkuji a Tvůj názor samozřejmě vítám:-)

Netřeba to však brát nijak jinak než jen jako báseň – není to ve skutečnosti ani proti číslům ani proti matematice, jen proti té nebezpečně vychýlené rovnováze, která bohužel vede do propasti. Když to řeknu metaforicky ještě jinak – člověk jsou především slova a čísla mu mají sloužit. Momentálně je tomu ale přesně naopak – růstová strategie se vymkla z kloubů i ztratila už svůj původní smysl, neslouží člověku jako takovému, člověk se z toho už úplně vytratil, nepočítám-li to jedno promile nejbohatších, kterému je to vše podřízeno i s veškerými neblahými důsledky. Ekonomická věda se potácí ve slepé uličce (výpočet HDP značně zkresluje a pokřivuje smysl ekonomiky jako takové, neodpovídá už současným potřebám a úrovni vývoje společnosti, globálním výzvám) a změna společenského paradigmatu je na spadnutí – hodnoty západní civilizace byly zaměněny za jejich simulakra, nikdo jen trošku soudný už nositelům moci nevěří, že svá slova o demokracii, svobodě apod. ještě myslí vážně, vše je podřízeno jen maximalizaci zisku bank a korporací, které vyprázdnily pojem „liberální demokracie“ a udělaly z něj opět jen simulakrum, jehož pravou podstatou je jejich vláda nad lidmi. Volby už jsou jen fraška, která nemůže nic podstatného změnit, zvolení panáci neslouží lidem, kteří je zvolili, ale opět jen korporacím a finanční oligarchii, která je má pevně na svých drátcích – v podstatě jsme svědky jedné velké frašky, v níž sami nedobrovolně statujeme. Nemusíš se mnou samozřejmě ani teď souhlasit, nicméně proti exaktním vědám skutečně nic nemám – proti víceméně už zjevné a navíc arogantní moci korporací a finanční oligarchie však ano ;-)

líbí

11.12.2015 12:28:35   A42

Nemohla jsem tě přece zklamat :-))
(Viz naše vzpomínání na děrné štítky a tak...)
Já prostě moc nemusím to všeobjímající "všechno je špatně" (taky teď zjednodušuju ;-) ). Prostě svět nějak funguje, někdy líp, někdy hůř. My jsem jeho součástí a snažíme se na to přijít. Naše poznání a žití holt neběží přímočaře, ale motá se uličkami. A zase jsem si vzpomněla, jak tu onehdy napsal Jort "My jsme voni."
A tím, že jsem se ochomýtla okolo ekonomického vzdělání, tak si myslím, že na něco přijít, není vůbec legrace.

líbí

11.12.2015 12:46:09   Amonasr

Ale to s Tebou naprosto souhlasím. Jen teď se myslím blížíme nějakému zlomovému bodu, kdy je jasné, že se dosud fungující principy a mechanismy vyčerpaly, národní státy se dostaly do područí čehosi zvráceného, co je přerostlo, a zatím tomu nedokážeme čelit. Já netvrdím, že všechno je špatně, a také dobře vím, že není kam se vracet - řešení musíme hledat v budoucnosti a ono se najde, byť ho zatím neumíme definovat. Chceme-li ale světu rozumět, nemůžeme před skutečností zavírat oči či dokonce sedat na lep šarlatánům a vypočítavým populistům, což je momentálně ta úplně nejsoučasnější a největší hrozba (to už by ale byla jiná báseň)... Tady na hlubší diskuzi není prostor, ale myslím, že bychom spolu byli schopni diskutovat na toto téma ještě mnohem víc a hlouběji ;-)

líbí

11.12.2015 10:41:59   Frr

když z prdele čísla znovu vypadnou..pohlédněme ihned na nebe a pošleme mu pusu pěkně lípanou..:-) :-D

líbí

11.12.2015 10:46:12   Amonasr

Díky za krásně poetická a nadějeplná slova, Jiří :-D

líbí
© 2004 - 2026 liter.cz v2.5.2 ⋅ Facebook ⋅ Nastavení soukromí ⋅ Osobní údaje ⋅ Provozovatel