MANIFEST PŘEDEM ZAPOMENUTÝCH

MANIFEST PŘEDEM ZAPOMENUTÝCH

Anotace: @@@

 

 

 

MANIFEST PŘEDEM ZAPOMENUTÝCH

 

 

 

my

právem již předem zapomenutí básníci

vyškrabáváme svá slova trpělivě do kamenné soli

vzápětí rozpuštěné v moři času dřív

než osud luskne prsty

 

nezoufáme

svůj úděl svěřujeme chvilkovému potěšení z prchavých okamžiků

složených z tisíců iluzí

jež pouštíme po vlnách i větru

v bláhové naději

že zachytí je kdosi ve svých sítích

 

rybáři slov však do nich loví jen velké lesklé ryby

písmenkový plankton propouští dál i ta nejjemnější očka

aby ho po milionech stravovala břichatá velryba poezie

 

když ale s trochou štěstí narazí na vorvaně

jehož ambra v trusu je základem nejvybranějších parfémů světa

v jejich vůni se skryjí bezejmenné kódy našich bláhových metafor

aby tak nakonec došly svého anonymního naplnění

 

 

 

Praha, 13.3.2020

 

https://www.youtube.com/watch?v=hjYw5Q5a-58

 

 

 

 

 

 

Autor Amonasr, 13.03.2020
Přečteno 554x
Tipy 33
ikonkaKomentáře (36)
ikonkaKomentujících (16)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

20.05.2020 13:47:54   vojtěška

to bude tím vědomím kolektivu :), každopádně tohleto ale utěší na duši..

líbí

20.05.2020 18:55:04   Amonasr

Díky za konejšivé souznění ;-))

líbí

14.03.2020 13:47:05   Donne

Sdílím tu báseň do posledního slova. Snad budiž nám,básníkům zřejmě bez "budoucnosti" útěchou, že alespoň někdy potěšíme svými výtvory určitý okruh čtenářů. Myslím si však, že ty k "zapomenutým" patřit nebudeš.
Jsi hodně dobrý, bravo.

líbí

15.03.2020 19:28:34   Amonasr

Díky za souznění i milou útěchu :-) Ambice nebýt jednou zapomenut jsem měl možná kdysi v mládí, respektive spíš takový tajný nesplnitelný sen - to ale asi má každý mladý člověk, pokud se o něco pokouší nebo o něčem sní (v jakémkoliv oboru) a snad to tak má i být. Krásné iluze asi patří k mládí a dělají ho myslím i hezkým a přitažlivým, pokud jsou úsměvně nevinné a ne arogantně a povýšeně hloupé. Ve stáří už to pak ale nejsou iluze, jako spíš stařecká pošetilost, a ta myslím nikoho moc nezdobí. Od jistého věku už je víc žádoucí přiměřená pokora a jistý nadhled nad věcmi okolo, ale i nad sebou samým. Být jedním z mnoha předem zapomenutých tak není myslím nic k zoufání či nějaké frustraci, spíš k úsměvnému spikleneckému zamrkání. Souhlasím, že mnohem cennější je to vzájemné potěšení, které si dokážeme přinášet... ;-))

líbí

15.03.2020 23:15:30   uživatel smazán

Dost dobře vyjádřeno. Ale nerozlišoval bych pojem stáří/mládí.
Osobně jsem profesní život technika nastavil na dva stupně.
Když člověk dělá sám po sobě rekonstrukci stavby, měl by začít vyklízet stůl pro mlaďochy.
A když už nerozeznáte kdo konkrétní stavbu vůbec dělal, tak potom je povinnost zabalit fidlátka.
Konec konců: " Světská sláva, polní tráva".

líbí

16.03.2020 13:46:24   Amonasr

Díky za zastavení a komentář. Souhlasím s Tebou, považuji Tvůj přístup za rozumný :-) Ani bych nechtěl proti sobě stavět "mládí" a "stáří", jen jsem tu projevil větší shovívavost vůči někdy přepjaté ambicióznosti mládí, spojené s menší sebekritičností. Považuju to totiž za přirozený atribut mládí, ke kterému mám i pochopení. Ještě jsem totiž na své vlastní mládí tak úplně taky nezapomněl... ;-)

líbí

14.03.2020 09:45:26   Pamína

Po každém básníkovi zbyde jeden řádek, jenom ho najít, jak napsal Pavel Šrut.
Například
Pavese: A přijde smrt a bude mít tvé oči

Orten: Bohem opuštěn a boha opustiv, píšu vám Karino a nevím, zda jsem živ

Seifert: Čas klíč má k radosti i hoři a otvírá nám obojí

Skácel: A bozi, pokud o ně jde, nejen oni nám, i my máme bohům co odpouštět

Amonasr: Každá báseň se čtením změní

:-)

líbí

20.05.2020 13:51:44   vojtěška

Reynek: zeď a na zdi stromů čela,.. bitím o zeď zkrvavělá, za zdí záhad zahrada; zčernal strom, krev opadá

líbí

14.03.2020 12:31:19   Amonasr

:-D) Ach, milá Pamíno, Ty umíš tak neodolatelně spojit úctyhodnou vážnost (myslím ty uvedené nezapomenutelné výroky velikánů) s přívětivým humorem :-)) Faktem je, že ta moje větička, která se původně kdysi objevila v jednom mém komentáři, je taky to jediné, co jsem si z celé své tvorby dokázal až dosud zapamatovat i já ;-))

líbí

15.03.2020 12:31:28   Pamína

:-)
Můj milý, jak vidíš v reakci výše, jsi dobrý. Bravo.
Zdá se, že si to nemyslím jenom já. Jenom by to chtělo dát času šanci, ať kvality prověří sám.
Kdy už konečně něco vydáš...?

líbí

15.03.2020 19:58:49   Amonasr

:-D) Ach jo, cítím se opět naprosto bezmocný, milá Pamíno - vždyť přece dobře víš, jak mě podobně dobře a přátelsky míněná slova umí přivádět do rozpaků a jak na ně nedokážu patřičně humorně reagovat :-/ ;-)) Pobyt na Literu mě ale každopádně vyléčil nejméně ze dvou kdysi mylných představ - jednak, že jsem asi nějak psychicky vyšinutý, když píšu básně, protože v mém pragmatickém okolí jsem to vždycky považoval za něco hodně nepatřičného, kdyby se to náhodou provalilo, co by mě v očích druhých nejen mohlo zesměšnit, ale hlavně by nakoukli někam uvnitř mě, kam vlastně ani nechci, aby měl přístup kdokoli. V anonymním prostředí a mezi novými přáteli souputníky je to přeci jen už něco úplně jiného. A tou druhou je potřeba něco vydat - vždyť na Literu si mé texty přečte mnohem víc lidí, než ke kolika by se dostaly v případném tištěném vydání. Takže se sice nebráním občasné aktivitě někoho ze zdejších kolegů přispět do společné publikace "předem zapomenutých", člověk má aspoň co občas někomu "netradičního" podarovat, ale sám nemám potřebu se do něčeho tak pošetilého vůbec pouštět... ;-)) Liter mi zkrátka naprosto vyhovuje, jen mě mrzí, že ho opustili poslední dobou někteří autoři, kteří byli donedávna jeho ozdobou - ale to už k zdejšímu koloběhu života asi patří a zase se naštěstí objevují jiní zajímaví, které si s chutí také čtu a aspoň tak nezlenivím... :-)

líbí

29.03.2020 18:19:15   Pamína

Nevím, milý Amonasře, jak je to s databází Literu, ale občas se člověk dozví o podivuhodných cestách nevýbjných knih, o rozličných dobrodružstvích "předem zapomenutých autorů" i o překvapivých zjeveních na literárním nebi.
Myslím, že stačí pustit pár básniček s uzlíčkem do světa, ať se porozhlédnou, a možná se najde někdo, kdo se zamiluje do jejich úsměvu :-)

líbí

30.03.2020 10:27:27   Amonasr

Tvoje laskavost je bezmezná, milá Pamíno, a umí krásně hladit po duši :-) Pouštění básniček s uzlíčkem do světa je moc pěkná myšlenka či představa, ale nakonec co jiného tu na Literu zpravidla děláme? Děláš to snad Ty sama i nějak jinak? Ve světě, kde vládne ve vydavatelském byznyse suverénně popkultura (až na nějakou občasnou vzácnou výjimku), neb zákon nabídky a poptávky je neúprosný, je každý ostrůvek pozitivní deviace vítaný. Za takový považuju i Liter a byť je to neuvěřitelně rozmanitá džungle plná prapodivných na svět se divoce deroucích a někdy i těžko zařaditelných exemplářů, více či méně životaschopných, to své si tu může najít každý a docela svobodně, bez vnucování zglajchšaltovaného vkusu. A navíc je to i docela zábavná a poučná sociologická sonda, z níž se dá možná vyčíst mnohem víc, než z různých zasvěcených komentářů všelijakých akademických odborníků. Zkrátka dobrodružství, které nás na tomto ostrůvku drží silou jakéhosi zvláštního magnetismu, který nám nezaměnitelně okořeňuje jinak třeba docela všední život... :-))

líbí

14.03.2020 00:36:59   Kubíno

Moc pěkné, na zamyšlení.
Před pár dny jsem navštívil knihkupectví, abych si zkrátil dlouhou chvíli a zároveň, abych očíhl jaké zajímavé knihy se objevily na trhu. Moc se mi líbí, že lidé stále čtou ve velkém. :-)

I malá rybka, která se zdá bezcenná může oživit rybníček. :-)

líbí

14.03.2020 12:26:48   Amonasr

To je krásný dovětek hodný básníka - díky, Kubíno :-)

líbí

14.03.2020 00:35:30   uživatel smazán

Vôňa mora... a to...houpání na vlnách...no a tiež vedľajšie efekty... :) :D...krásne obrázky :)

líbí

14.03.2020 12:26:06   Amonasr

Díky za vzácnou a mile příznivou návštěvu, maryshko :-)

líbí

13.03.2020 18:53:07   vlnka

Moc pěkně jsi ta slova a slovíčka zapředl do básně, jako perský koberec.

líbí

14.03.2020 12:25:14   Amonasr

Tiše a s povděkem našlapuji po koberci Tvého hebce vstřícného komentáře - děkuji :-)

líbí

13.03.2020 18:19:42   jenommarie

Moc hezká myšlenka a báseň milý Amonasře, ukládám si jí.:-) "ST" děkuji
------
Jsme všichni jen chvilkou a vteřinou, minutou, jakkoli se budeme snažit...pomíjí vše.
Jen pocit, ten pocit, ten důležitý JE.
Pro něj ty básně píšeme,
pro něj a pro potěchu duše,
pro možnost sdělit,
pro vzájemná slovíčka a nahlédnutí,
pro možné souznění a potěšení dne.
To je hodně. :-)*
Je to fajn.

líbí

14.03.2020 12:24:12   Amonasr

Děkuji za krásné souznění, milá Marie :-)

líbí

14.03.2020 12:30:00   jenommarie

;-)

líbí

13.03.2020 18:15:43   Helen Zaurak

Skvostná báseň, myšlenkou i zpracováním, velmi mě oslovila, moc děkuji, Josefe :-)

líbí

14.03.2020 12:23:14   Amonasr

Je mi velkou ctí, Helen - děkuji :-)

líbí

13.03.2020 15:27:14   šerý

Do verše i věty, soukromé světy. Dnes sis opravdu s poezií zadal* Pěkně, pěkněji, nejpěkněji.

líbí

14.03.2020 12:22:22   Amonasr

Tvé přijetí mě víc než těší - díky, šerý :-)

líbí

13.03.2020 15:11:59   Marten

Některý slova jsou nezapomenutelný...když k nim máš vztah...;-)

líbí

14.03.2020 12:21:47   Amonasr

To je moc pěkná myšlenka :-)

líbí

13.03.2020 14:46:32   A42

Jo. Hlavně ten vorvaň je fajn.
Ono teda, když vidím, jak pak končí některá díla, co nechtěla být zapomenuta, ve výprodejích v Levných knihách nebo jako e-knihy zdarma na serverech, nevím ... to radši ten plankton. ;-)

líbí

14.03.2020 12:19:51   Amonasr

:-D Ano, plankton je také nesmírně potřebný pro život a většina dokonce i dnešních celebrit se v něj časem tak jako tak rovněž obrátí ;-)) Bezprostředním impulsem mi byl poslech povídky jednoho "neprávem zapomenutého" spisovatele z přelomu 19. a 20. století na Vltavě. Povídka to nebyla špatná, ovšem v podobné kvalitě je i řada děl třeba tady na Literu, která jsou navždy zapomenuta pár dní po svém zveřejnění (právem nebo neprávem?). Takový je prostě úděl veškerého literárního podhoubí, z něhož jen zcela výjimečně vzejde nějaký globální Shakespeare, Villon nebo "alespoň" Čapek, Kundera či Hrabal (a samozřejmě nespočet dalších, ovšem pořád je to jen nepatrný zlomeček ze všech těch milionů psavců), kteří svými díly výrazně přesáhnou čas své fyzické existence. Proto je podle mě velice ošidné používat termín "neprávem zapomenutý", je to vlastně jen takové marketingové klišé, nic víc. Schválně jsem tedy napsal "my právem již předem zapomenutí" a mám radost, že tolik zdejších autorů to myslím dobře pochopilo a nebojí se k tomu "manifestu" svým přitakáním připojit, aniž by se báli, že tím utrpí i jejich vlastní ego :-)) Nicméně jak hezky níže poznamenala Jitka, "pomíjivé" neznamená "marné". Bez tisíců či milionů bezejmenných by nebyli ani žádní budoucí velikáni - budoucí proto, že jejich skutečnou velikost potvrdí teprve až ti po nich... :-)

líbí

13.03.2020 11:57:33   Frr

KRÁSNÉ A PRAVDIVÉ *:-D* ST*

líbí

14.03.2020 11:56:39   Amonasr

Díky za tak vstřícnou reakci, Jiří :-)

líbí

13.03.2020 11:47:20   Kapka

svůj úděl svěřujeme chvilkovému potěšení z prchavých okamžiků
složených z tisíců iluzí...

Krásně jsi to vySTihl (celé) - tvé umění* vždy zajímavé, díky.

líbí

14.03.2020 11:56:08   Amonasr

Mám radost z Tvého přijetí - díky, Kapko :-)

líbí

13.03.2020 11:34:51   jitoush

.....ano...ano.....pomíjivost,ale ne marnost....tu tam to "ťukne",tu
onde...."otřou"se slova,někdy seknou,jindy pohladí,něco vyvolají anebo
taky ne,ale to není nic...stále je to ono "něco",přitakání,odmítnutí
či nepovšimnutí si či lhostejnost.....jemné neuchopitelné předivo....je
dobře,když se skrze nás v napojení "urodí"písmenka....ano...pak se někam
ztratí.....pominou......ale není to marnost....je to proměňování nitra...Ji./úsměv/

líbí

14.03.2020 11:55:33   Amonasr

Díky za úžasnou reakci, Jitko - a to Tvé "pomíjivost, ale ne marnost" je naprosto výstižné :-)

líbí
© 2004 - 2026 liter.cz v2.5.4 ⋅ Facebook ⋅ Nastavení soukromí ⋅ Osobní údaje ⋅ Provozovatel