Opatrně...

Opatrně...




 

 

Jestli

nebudeš poslouchat tatínka maminku,

dáš jim jen záminku zlískat ti řiť,

též stojí za zmínku, tatínka v ramínku,

mohlo by švihnout, pak ztratí v něm cit.

 

***

 

Výchova bez citu moc výhod nenese,

ne každý unese železnou pěst,

děti pak po lese nahání obsese,

za každým stromem tuší ňákou lest.

 

 

Autor Ž.l.u.ť.á.k., 01.02.2026
Přečteno 206x

Tipování zakázáno autorem díla.
ikonkaKomentáře (40)
ikonkaKomentujících (13)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

10.02.2026 09:53:12   nehledaná

bývá to obvykle velmi začarovaný kruh...

líbí

10.02.2026 09:55:43   Ž.l.u.ť.á.k.

Může být... dokud se jedna nebo druhá strana nepoučí:-)
Díky, n.:-*

líbí

06.02.2026 01:56:29   Iva Husárková

***

líbí

06.02.2026 10:14:35   Ž.l.u.ť.á.k.

:-*

líbí

02.02.2026 23:23:19   Jiří I.Zahradník

Na začátku jsem myslel, že bude ukolébavka .
Tak nic...po tomhle opravdu neusnu:-)

líbí

03.02.2026 00:38:13   Ž.l.u.ť.á.k.

Jenom blázen by psal ukolébavku v téhle politicky napjaté době, kdy je třeba se naopak probudit!!!
:-)
Zdravím tě;-)

líbí

03.02.2026 00:46:04   Jiří I.Zahradník

Zdravím.
Ani pro zahradníka, který spadl ze stromu
a má zlomený obratel?

líbí

03.02.2026 00:50:11   Ž.l.u.ť.á.k.

No, asi ne úplně dle tvého gusta, ale jelikož s tebou soucítím, protože jsem už od 12.12. doma s natrženými vazy v nártu, udělám výjimku a odkážu tě o dílo níže:-)
Snad po něm neusneš na věky:-)
Opatruj se, ať se hojíš a do budoucna se věnuj raději keříkům:-)

líbí

03.02.2026 00:58:50   Jiří I.Zahradník

Díky.
Už o těch prací při zemi uvažuji.
A taky už mám nabítku, že si pro mě přijedou
a budu jen radit jako pan Lorenc

líbí

03.02.2026 01:03:21   Ž.l.u.ť.á.k.

To bych šel dělat taky, ale jenom na jaře a v létě... popřípadě mimo sezónu ve skleníku. A o rostlinách vím obecně jenom to, že rostou... pokud by to stačilo:-)

líbí

03.02.2026 01:07:25   Jiří I.Zahradník

...a hlavně nehoupat.:)

líbí

03.02.2026 01:15:40   Ž.l.u.ť.á.k.

Houpat můžou, od Nového roku jsem abstinent;-)
Měj se Juro, dobrou.

líbí

02.02.2026 17:13:16   uživatel smazán

Vychovávat není potřeba.

líbí

02.02.2026 20:38:29   Ž.l.u.ť.á.k.

To by jsme pak ale byli všichni nevychovaní, ne?:-)

líbí

02.02.2026 20:44:45   uživatel smazán

Já to nikdy nemusel řešit, co je nejlepší. Mně ten život utekl...

líbí

02.02.2026 11:02:20   Marťas9

Nikdy jsem od rodičů nedostala...U nás náprava fungovala jinak, domluvou
popřípadě jsem si procvičila pravopis co nemám nesprávného dělat...
U svých dětí jsem pokračovala ve stejné výchově.
Jednou mě syn po návratu z diskotéky něco sprostého řekl do očí, tehdy mi ruka ujela, dostal ode mne první facku a poslední, ani si brýle nestačil sundat.
Od té doby už si nic nedovolil.
Myslím si, že je vychovaný dobře, teď má doma dvě děti, tak jsem zvědavá jak v budoucnu bude zvládat on jejích pubertu...

líbí

02.02.2026 20:37:51   Ž.l.u.ť.á.k.

Jakákoliv metoda která funguje je správná, pokud to tak děti i rodiče vnímají i zpětně:-)
Pěkný večer, Marťo:-*

líbí

02.02.2026 10:33:22   karolinakarol

K výchově se zdržuji komentářů, ač ti je píšu vždy moc ráda, to víš.

líbí

02.02.2026 20:34:23   Ž.l.u.ť.á.k.

A já je rád čtu, ale je dobře, že k výchově nemáš co říct...;-)

líbí

02.02.2026 08:32:50   jort1

taky tam číhá

líbí

02.02.2026 20:32:53   Ž.l.u.ť.á.k.

Když už nic, tak aspoň veverka:-)

líbí

01.02.2026 20:19:52   Kan

Každé dítě hledá hledá a touží po mantinelech a pravidlech, kterých se může držet a bezpečně jet. Pokud jim to rodiče poskytnou a přidají spravedlivé zacházení, nemají tyto děti potřebu dělat binec. Zlobení je jenom volání o pomoc, a pokud je rodič hluchý, dochází k problémům. To jenom ve zkratce. :-))

líbí

01.02.2026 22:42:16   Ž.l.u.ť.á.k.

Já jsem je vždycky chtěl najít a překročit, to mi i za ten trest stálo:-)
Díky.

líbí

01.02.2026 22:57:07   Kan

Ten fígl spočívá v tom, že mantinely, v prvé řadě, nastavují rodiče. Dítě by nemělo hledat, mají mu být poskytnuty. :-))

líbí

01.02.2026 23:15:03   Ž.l.u.ť.á.k.

Nastavují je rodiče, pochopitelně, ale rodiče ti, coby dítěti, neřeknou dopředu: "Hele, můžeš mě vytáčet maximálně na tuhle úroveň, víc ne." Musíš to prostě zkoušet postupně a zvyšovat laťku, než přiletí první facka. Pak se trošku stáhneš a znovu nahoru...:-)

líbí

01.02.2026 17:23:43   šuměnka

téma na debatu
kdo má mámu tátu
chce i lásku mít

a já opatrně -
dokud umím vrnět
couvám, ať je klid :DD

líbí

01.02.2026 18:37:26   Ž.l.u.ť.á.k.

Jen vrň... (je to vůbec slovo?:-)) vesele dál, jak hrdlo ráčí:-)

líbí

01.02.2026 16:25:31   PIPSQUEAK

Tohle téma nemám vůbec ráda, protože rozděluje lidi a zbytečně se kvůli tomu hádají, ale dobře. Měla jsem přísnou výchovu, ne jednou jsem dostala na zadek apod. Rozhodně výchovu svých rodičů neuznávám, zvláště pak svého otce, ale neočekávám za každým stromem lest. Jak velmi přísná, tak i benevolentní výchova jsou špatné. V jednom případě z dětí vyrostou ustrašení jedinci, nebo jen převezmou stejně špatný model výchovy. A zlo je opět na světě. Anebo v druhém případě, z nich vyrostou arogantní *vině, které si myslí, že můžou všechno. Nejsem pro, aby se děti surově bily, ale schvaluji výchovné plácnutí přes zadek. Rozhodně je to pro ně prospěšnější, než na ně nesmyslně řvát a ponižovat je, a pak se tvářit jako hrdina, ale hlavně, že nejsou bity. Hloupost. Zažila jsem oba extrémy, a proto si myslím, že nejrozumnější je s dětmi mluvit, jako s dospělými, byť jsou ještě malé, není pak třeba se uchylovat k trestům. A nebát se dětem projevit lásku, na to se taky zapomíná...

1líbí

01.02.2026 18:35:45   Ž.l.u.ť.á.k.

Můj otec je Maďar, tak s temperamentní výchovou mám zkušenosti... ale žádné extrémy se nekonaly.
Výchova by měla být individuální záležitost, ne podle nějakých not. Každé dítě je jiné a tak každé potřebuje jiný přístup a pokud rodič nemá na to to posoudit, měl by si asi nechat poradit. I s tím projevováním lásky:-)

líbí

01.02.2026 19:05:33   PIPSQUEAK

To je dobře. Souhlasím, dítě může mít takovou nebo onakou povahu, ale pokud si s ním rodič rozumně promluví, nemusím se hned uchylovat k trestům. A pokud je v koncích s výchovou, tak asi ano, ale nemyslím si, že potřebuje radu, k tomu aby své dítě objal, to je to nejmenší, co pro něj může udělat a zároveň mu tím projeví čistou lásku, která je pro něj tak důležitá.

líbí

01.02.2026 19:49:21   Ž.l.u.ť.á.k.

Ani s tou láskou by se to nemělo přehánět...
Znám pár maminek, které by samy občas potřebovali obejmout... svěrací kazajkou:-)

líbí

01.02.2026 15:52:14   RadoRoh

Nás doma taky sem tam třepli po zadnici, následky to nenechalo, myslím. Avšak i v trestu by měl být cit... :-)

líbí

01.02.2026 18:29:10   Ž.l.u.ť.á.k.

Na mě myslím taky ne... když víš, že si trest zasloužíš, tak ho prostě přijmeš:-)

líbí

01.02.2026 14:42:55   mkinka

Bohužel,spousta lidí to tak má.
Škoda rány, která padne vedle.
Je mi z toho světa smutno.

líbí

01.02.2026 15:14:47   Ž.l.u.ť.á.k.

Já nejsem proti drobným tělesným trestům, taky jsem z té generace, kdy to bylo nejjednodušší řešení pro všechny zúčastněné strany:-) ale všeho s mírou.
Díky, Jíťo. Pěknou neděli:-*

líbí

01.02.2026 15:18:18   mkinka

Já Tě chápu,ale ta míra není jednoduchá,kde už je to za rámec výchovy.

líbí

01.02.2026 15:21:04   Ž.l.u.ť.á.k.

To nevím, ale je velice pravděpodobné, že se v tom názory rodičů a dětí budou dost lišit:-)

líbí

01.02.2026 15:28:06   mkinka

I řada psychologů se liší.

líbí

01.02.2026 15:46:06   Ž.l.u.ť.á.k.

To je pravda. Někteří by je v podstatě vůbec nevychovávali, ať si dělají co chtějí a na všechno si přijdou sami. Opak despotismu:-)

líbí

01.02.2026 15:47:46   mkinka

Souhlas.

líbí
© 2004 - 2026 liter.cz v2.5.5 ⋅ Facebook ⋅ Threads ⋅ Nastavení soukromí ⋅ Osobní údaje ⋅ Provozovatel