Vítej, bdící Člověče

Vítej, bdící Člověče

Anotace: Z posledních pokusů, přetvořená příroda do podoby básně a enthuziace, při jesenických kopcích i meditacích doma na mařatské rozsedlině, střípky hluboké psychedelické zkušenosti, lucidita, sen, filmové vidění, zázraky budoucnosti, jež letí do tvora dechu..

   I.

 

   Vítej bdící člověče,

   ve světě plných porozumění, touhy a radosti,

   ve světě pomíjivého kazu diamantového biče,

   

   kde uhlí ve hvězdách ozařuje budoucnost,

   tvořivé šálky nozder 

   a nekonečně rychle se pohybující energie.

 

   Oprávněné ložisko touhy člověka,

   vítej bdící a stravující zdánlivě smírné konstelace,

   hojné a bázlivé štace celosvětového myšlenkového účinku,

   na svaté obrázky pod nožinkem žebírka obojhlavého hrdého lva.

 

  II. 


  Drahá ovítostnění,

  oná výherní výheň částky mysli,

 

  jak luční šlépěj poctivá.

 

  Ó vítej tvářný člověče niterných vmísení,

  člověče otázky v tajení další bystřiny,


  Člověče copak jestřáb rozumí obloze

  stejně jako sokol a ty člověče si opravdu myslíš

  že jsi porozuměl obloze ?


  Prahu nebes a azurové bolesti ?

 

  Blankytným bratrům potůčkům a seninské přírodě

  pod útulnou jesenických pramenů ?


  III.



  Vítej, bdící, ó každý probuzený den,

  kdy voláš z plných plic a miliješ milion na bilion atomů

  v celým tom nekonečně bouřlivým vesmíru,

  ve všech mlhovinových křivolakých osvíceních,

  a šílených explozí nesmírných sonických rozměrů.


  Vítej každý paprsčitý úběh písně,

  ústní tkáně paprsků pozdravného slunce,

  kdy vítá tvou mladickou přirozenost.


  Struny jasu jsou pavučinou

  na šibenici nejkrásnějších dní

  jarního vrcholku Země Moravské.



 IV.


 Vítej člověče požehnaného rána,

  nechť je tvá blaženost vždy zažehnána, 

   i vytrvalost k ní, předkům současným,

    je láskou k nesmírnému.


   

  Svítej na nové zítřky,

    jak panna jitrocele,

     ztracenou pěstuj nevinnost,

       a život fúzí tvých, 

         hrou evolucí vesmírné.


        

          Přicházej stále mlád,

            elixírem zživýchvstání,

              jak světový kmán,

                jež vše objímá a má rád.


     Vítej člověče, soumrak smrti a její kamarád pláč.


 

   V.


  Váho sluneční slabosti, smíš mne cítit ?

 Varhan aktivní neprobuzení cítiti ?

  

  Doutnavé, pálivé jínění, 

  uprostřed nabíhající lávy mozku.


   Ve slovech zhuštěného lisu myšlenky, 

    koncentruje se, souladný šatu,

    odívá se láska. 


    Přívírá víčka a ustaluje pávy,

     spánek na pulzující biceps.


    Plastická skutečnost,

     když z flíčků a ospalků aktivně mizí mlha,

      krev na zánik, purpurová síla

       a směs čiperných jezer u vody rajské

                letargie pokoje.


  VI. 


  Bohudíků spolustolovnictví fíků,

    paprsčitému slunečníku času,

     jehož Ježíšův předchůdce,

      Ikaros nazval vstřícným skupenstvím,

      tváře ráje, z nějž se nenechám vyhnat,

        neboť síly po mém boku, mi zůstávají věrné,

          ač lepší část lidského já, stále medituje ve snech

           a bere ci si zlíbí a co jí nenáleží,

            ovšem blízkost vlastnictví

              čehokoliv je nesmyslně nezměrná

                a výčitky jednoho jsou lokaje radosti druhého.



  VII.


  Vystupoval v onom snu, letící mezi věžičkami města,

   stísněn nepokojem, který jej předcházel,

     kokteil dětství a aktivní silulety současného,

      levitující schopnosti kráděží mezi okny zeleniny

         a pozitivní utopií skupiny jednoho zatraceného města,

         

         Když vyvoláš úžas z minuty známého těsta,

           škodíš a sbíráš plány a odvahu na to,

             aby ses zalíbil, učinil, vmísil,

              a zbyl na světě s kapkou dobré nálady pro všechny.


  VIII.



  Ó  SVAZKU OČÍ JAROSLAVA SEIFERTA

   PŘI RÁNU ZPĚVNÉM

     USTALUJÍCÍM MILENKOU  

        MYŠLENKU VE SLUNEČNÍM PÁSMU

              A JEHO HVĚZDOKUP BABETA

                VEDE VOZKU

                  K NESMRTELNÉMU LÁNU

                   A HLASY PROVÁZEJÍ PŘÍZNAKY

                     A STÁLE SE V HLAVÁCH DĚTÍ DĚJÍ ZÁZRAKY

                        A STŘÍBRNÉ MRÁČKY ŠTĚBETAJÍ

                         NAD SLOVY ČERVNOVÉ HÁČKY


  IX. 


  A přesto on ví kudy jel

   a čím údolí otevřené, rozlehlé mu bylo, 

    čím v nálezu sílilo a čím své moře snilo, pro nebes závratě,

   

   když dnes, v myšlence, mladý Kant se zjevuje a sílí jeho zlatý knot,

    zažehující formaci mlhovin, kdy polygamální kolektivní síť lisuje ionty,

    v kladném žití pod cestujícími prolétavají ve dvojí paradoxu skupenství,

      hvězdokup nebes a city rychlostí zvuku šíří svou sílu,

       podél stezky, kde jsme nechali to stále nejlepší,

       co nás milovalo a stále miluje.


 X. 


 Tím subjektem bylo mírné dovršení podélných očí,

  kvantově revoluční skutečnosti,

    každá paralelní osa vštípené úsečnosti,

     hrála barvami tavícími plasticitu ubíhání a dech prostoru mých rukavic,

       vztyčně hledá v průjezdu třiceti šesti mil za hodinu,

        úchop pro nadsmyslovou transcendentální estetiku,

         skutečného longboardového tance neošamanisty.


 

  XI.


     Tím sledovaným byl monolit v helmě,

      v blízkosti mozkové navigace ciferníku,

       přičemž každá bližší stopa v detailu,

        je napřímena a udržuje poselství,

         s rukou tančící v pránickém meziprostoru,

         nad asfaltem, jež měl přikrýt nesčetné hvězdy.

  

          Seninka nebyla jen domovem, byla a je pramennou explorací,

           pro úžas, pro tělo rychlých štací, a sršení přírodní a lidské en-energie,

              na světlostoje enthuziastické vazelíny, longboardového hluku,

                    příliš lehce adrenalinové víkendové samoty.



   XII.


   Snímač mého bdělého senzória,

    byl podél té zatáčky aktivován,

     v početí módu sodu, příliš vzácného okamžiku,

       jak přivtělení mezopartijní (sílivé) oné esence bytí,

        jež procitala v každé molekule a atomu nového, vteřinového rození,

         rození za věrnost tělu v té nadčasové lucidní hře o pocit,

    

         Který ve mne byl, pro všechny okamžiky sjezdu - onen otec 

          Život za explodující a prolétavající hvězdu.


   XIII.


     Ač jízda třináctá byla skutečnou niagárou dvou osobností,

     mizejících bez silulety spánku v jiné galaxii -

      

     svištící rámě uvědomnění letěla pod přídí

     ukazováčku stravujícího čas a každá promítaná buzola srdce,

      

     stahovala do centra bytí kaz něžné diamantové existence,

      přítomnosti kolektivního vzývání popelu čiré exkomunice částic,


      blízkých cherubů naší patřičné nesmrtelnosti,

      při praskajících uhlících nevyhnutelné podstaty Jesenického longboardového ráje.


     Třináctá jízda ukazatelem těžiště byla,

     zjevovatelem ložiska skutečnosti,

     vibrocentrem rovnováhy v adrenalinové harmonii,

     trojbarevné extáze,

     zjednané čirým výbuchem radosti,

     a vášní telepatie a členství padajících sdílení,

     šíření uvědomnění za jízdy věčnosti,

     

     Věčnosti někoho neumírajícího ve světelnosti vzpomínky,

     palivem dalších let při ohybech vesmírné energie,

     šelmou, étherem, bohem i stínem,


     vším, co jsi kdy chtěla věděť o Vesmíru, 

     ale bála jsi se zeptat, tázat, pro otázku plát,

     neboť on ve tmě červených očí řekl nad špalkem,

     já sám jsem tou odpovědí.



    A cesta hvězd je stále při nás. 


  

  XIV.



    Harmonicky rozpložitý pulz tiskáren světa,

    komora křehké majestátnosti inkoustů,

    písma fondů prozírajících okamžiků,

    hlavičky ze slov vlásků a jmen,

    splněný sen slunečního klasu, den.


    Dnes jmen jen nezemřelým dar poskytl,

    lísty i lístky explodovali i v mé hlavě,

    čas je zastavil,

    jen malý princ, hráškový princ z Moravy,

    

   Vytiskl své májové dílo,

   sám dítětem května rozený, puzený,

   bezstarostný tvůrce, láskou jara Stvořený. 


  

 XV.


 Viděli jsme tě,

   zpřítomnělé vidoucí, na budoucích vážkách zmocnělých,

      upřítomnělých jazylkách, plodů, jež nešli doposud z ráje vyhnati.


  Zlaté vršky, 

     ostenky lístků na čase zamrzlém, jarní souznění,

        zlaté vršky dlouzení, vršky jesenických listnatých bratrů.


  Krásní lunatici,

   potomci zmizelé zbabělosti, před láskou a soucitem, mřícím

    darovat ve sto dnech, odvahu před soucitnou láskou.



 XVI.


 Vířil jasem jaro ven,

 Částic neviditelných tryskání,

 života a světa puzzlí nadsmyslových,

 stávajíc se viditelných, a hmoty veškeré, prodchnutelnost,

 duch v niagárských krásách třásněný, v krásách soch hmoty ducha,

 v krásách neskonalé lásky bolesti, jako gejzíry vystupujících epitafů,

 každého věčného teď, explodujícího ve smrštích a sítích přes celou oblohu,

 plující rybím okem katedrály, v živoucích skvostech pohádkově nesmrtelného vlákna,

 prchlivě neumírající růže i pelyňku, všech přání lidských a klícka, jako pavouk kloubů,

 kloubů světělných, rotujících vláken barev, plánovitých vzorců až dechberoucí rafinovanosti,

 

 a kříže potomstva, hořící rudý lotus v rozevřených křídlech borovice,

 Siddhártova leknínová levitace, tulipán úsměvu,

 vážka na srdci poslání, nebesa lucidity hrají o inkarnát snu,

 

 a něha velebí své dcery, nežně a něžnějí,

 a ty jako múzy, pěji, jen pějí...


 


  XVII.


  Báseň č. 17


  Jakou barvu má psychická kontinuita ?

    Tu kterou má čočka tvých dobrodiní 

  

  Jak se vytváří pozitivita ?

   Eskalací touhy stavěné na něčí radost

 

  Tep je nápad na film, kdy záhadný kluk odkládá lístečky,

   po městě, lístečky, jež mají ozvláštnit život,

   

   Film o synchronicitě, propojenosti životů, vztahu,

   všech se všemi, relativitě, 

 

   známých i neznámých tvářích života,

   krásných i ošklivých.


   Jak by vám bylo kdyby vás někdo osudově ostrouhal jako tužku ?

   Nebo svinul na film pod obraz žebra a tiskařského filmového lisu ?


   Analogie v analogii

   loutkař a zdvojené titulky.


   4irá oštěpařina

   na terči jež tě vytvoří.


   Redefinuji. Revitalizuje tvou patřičnost.

   Údělnost. tvorečnost. Životnost a spásu.


  Díky. Díkerenství. Tvor. Dech. ŽivtoČich.


  Trojsloví. Krása. Pravda. Láska.


  Kamera. Režisér. Herci.


  Titulky.  Smrt.


  Pozdní dílo.


  Děkuji. 

 

  


    

 

 

   ....          .....              .....                .....              ........

Autor Happyyz, 10.06.2014
Přečteno 514x
Tipy 2
Poslední tipující: WOAM, Pamína
ikonkaKomentáře (5)
ikonkaKomentujících (2)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

Tady se nemůžu ubránit velikým sympatiím. Péče, která je poezii věnována, než se vypustí do světa, je na tomhle webu vysloveně výjimečná - myslím, že i obecně by bylo dobře ji zase začít víc pěstovat, ale ty ji máš zjevně dostatek, což tě (zvlášť vedle všech těch místních výkřiků do tmy) nesmírně šlechtí. Druhá věc, která mě nadchla, je ta tryskající touha po vyjádření něčeho, co básníka radikálně přesahuje. Cítím z toho celkově velkou vnitřní upřímnost - a přece rozepjatou mezi malou bytostí básníkovou a neuchopitelným světem vesmíru, kterému se snaží "přijít na jazyk". Někdy - a to zatím vnímám jako slabinu - vede tohle rozpětí ke stylové neučesanosti: místy mícháš hovorový a knižní jazyk a při čtení to na mě působí trochu neohrabaně, jako by to chtělo ještě dobrousit, ujednotit, rozmyslet se, jestli jde přece jen ještě o osobní vyzpívání se z něčeho, nebo jestli tomu dáš raději ráz ódy se vším všudy, ke které už to má dost nakročeno. (Já sama bych se přimlouvala za to druhé, vzhledem ke zvolenému tématu a zajímavému jazyku, který 1) jasně převládá 2) dobře plyne a 3) v jistém smyslu uchvacuje a dává celé básni nesmírně osobitý ráz.).
Není to ještě vrchol, naopak, cítím, že s tvým potenciálem bys mohl jednou posunout svoji laťku ještě o hodně výš - a to je na tom to, co je mi tak strašně sympatický. =)
Jdu si od tebe přečíst ještě něco, ať zjistím, nakolik jsem se se svým odhadem netrefila. :-D Ne. Jasně cítím, že nepíšeš spatně a jdu se spíš podívat po dalších zajímavých textech, než si ověřovat svoje neumělé posudky. =) Piš dál!

10.06.2014 22:54:41 | WOAM

Nuže, vracím se z okružní jízdy po tvých textech a jsem bohatší o poznání a chudší o iluze.
Ačkoli na mě právě prasklo, že taky patřím mezi idealisty, a ačkoli mám stejně jako ty moc ráda staré autory a někdy si taky vypůjčím jejich jazykový ráz, nakonec v tom nenacházím tolik, kolik bych svýma růžovýma brýlema tak ráda viděla.
Trvám na tom, že se vymykáš místnímu průměru, který sem chodí vylévat srdéčko a utužovat vztahy - ty máš jiné ambice, které se zřejmě už týkají literatury samotné. Poměr obsahu k délce textu je ale u tebe už trošku smutnější měřítko. Možná by ses měl naučit zkracovat - škrtat i ta cizí i svá vlastní slova a nebrat je všechna tolik vážně.

Když jsem psala svůj první komentář, věřila jsem, že se upřímně ale neuměle snažíš zachytit nějakou svoji hlubokou zkušenost, a proto si vybíráš takové obraty. Teď, když jsem četla některé tvoje další práce, se mi zdá, že je to spíš naopak: že se ze všech sil snažíš naplnit svůj vyšívaný a okrajkovaný jazyk obsahem, kterého se ti ovšem nedostává, a tak se text natahuje a znečitelňuje do nesnesitelných rozměrů, se kterými si nakonec nevíš rady..... anebo se ti prostě líbí opájet se svým vlastním jazykem jako před zrcadlem.
Stylizace ale není všechno a nevystačí ti na víc než na první dojem.
Byla bych zvědavá, jak by sis poradil s něčím úderným nebo prostě jen krátkým. Jak by sis dokázal vážit slov třeba v epigramu nebo haiku.

Na závěr ti dlužím opravu svého rozloučení: "Cvič dál, piš míň." a ještě taky sama sobě se omlouvám za nerozvážnost příliš rychlé chvály. Příště budu měřit vícekrát.

10.06.2014 23:57:04 | WOAM

;U epigramů to je výzva.
Do těch se zkusím pustit v příbězích a dnech budoucích.

Modré moře onoho prostoru, jež amatérům zde směl býti vymezen, je přece cvičné působiště, neb kdo by nechtěl aktivně vylít slova do světa na papíře, v knize, cvičit a psát, spíše psáti cvičením, volat ve cvičeních po zjemnění toho moře, kterému říkáme slovní zásoba - copak skřítci se omezují ve svém dovádění, i tichošlápci rádi dlouho hloubají nad břidlicovým nebem, to však víme, že pohádková postava na druhé straně je již mimo obrazovku : Kdepak jen spílá na užovku, modrou vozovku, víry křehkou krovku, jak volá, volá...smutek je nutno procítit, proto ta délka, něco z ní jako ta krásná Alenka...

Krásné dny přeji z moravského ráje
východní tišiny
s hrstí Haiku vydám se zpátky,
do té krásné básně, pohádky,
to jsou už ty řádky, čeládky,
chvostů písmenek osádky,
prstence obrazců, líbezné spřežení snů,
jen se mízou zachvějí, už ústy spěchat pějí,
obsazem prázdným že zejí ? Což mrtvoly netlejí ?

Kterak to jen ptáčci si do hnízd něhu lejí,
a tam za chaloupkou, s divou lidskou loutkou,
setkají se s hloubkou, hladinou tou, živou,
i děti ze zahrad, zahrádek,
která má tento svět tak rád,
neb vesmír, je tvůrcům kamarád.

Dekuji. čemu, komu ?
Vesmíru, matkám, dětem, na míru, za míru.
I tobě.

A na závěr přikládám poslední sloku Bezčasí - z cyklu kam proud Tě utváří:


Jediná mřenka zasvětí proud,
z myšlenek zbývá troud,
jen obsah živin života,
do slov obout,
duši lásky zout,
oplétat, splétat,
vítat, odívat,
bez příkras,
jako mořské dno bez řas,
pro každou hlásku nalézáš si čas,
jako ten čistý modravých očí jas.

12.06.2014 14:46:11 | Happyyz

Vítám tvé kritické ozvuky přítomného času nad mým dílem.

S počátečního neklidu, rodí se zázrak, odpověď nenechá dlouho čekat.
Za prvé, ano, mám literární ambice, jako každý uživatel zapomenuté azurové pustiny tady, cílem je obohatit svět, člověka, blízké a první sbírka má býti již ze sedmi osminek okvětních lístků i plátků zralá, sladká, křehce objemná a čirá jako studnice u pramene, jež nabral nový dech.

U slov, která beru vážně a která berou vážně mne, je poměr milování a omilostnění, tedy pokud je vážnost na tvé straně přeci jen podmíněna hledáním, určitě by jsi zkracovala více než duše má, která často přelévá a zážitků čirá je rozestřená a tak hloubavá, jako každá jiná. Beru na Vědomí. Varování z Vesmíru smí býti vyslyšena a konceptuální inženýrství je přeci jen záležitostí slasti a rozkoše noci, však budoucnost má své plány, v našich hlavách a mnozí milovníci sci-fi, oddávají se těmto tvarům , terčům ,které nikdo nečte.

Skutečnost je taková, že ve všech dílech literatury je konec konců hrdinou jazyk, jazykové stavilky, hrázky, káďě a stavby jsou pro všechny síly na světě to jediné slovní vyjádření, kterému poezie ducha stačí, duše na papíře je duše na papíře, a papír v duši je nesmysl.

Je pravdou, že se rád opájím, je to hravost a věc talentu, který potřebuji jako zrcadlo a za to tvé jsem rád, že jsi jej nastavila a poukázala na jisté zrna i plevy, nad kterými se vyplatí přemýšlet a neubírat tím na energii nikomu, kdo jí dává a vstřebává.

Prořezávám se stylizací již mnoho let, až dostávám mediumní vrstvy k dítěti, automatismu lyrické extáze, jemuž jsme jako básníci a básnířky zavázáni, nejen vývojem raným a následným, ale rovněž bujarou neutichající fantazií, jež dominuje a ustanovuje se ve skutečném světě, za kterou svět sám zaostává a nechává tak prostor dorůst a vytvářet, přetvářet a plnit sny, které zde byly vtěleny, zrozeny a usíleny přítomnou existencí sedmi miliard. Ano, ač svět není továrnou na splněné sny, my víme, že ohebnost jejich interakcí je potřebna ke znovunavázání posvátného proudu Hyperionu, Salviorionu. (Země, která přesahuje člověka, básník v ní mlží a vidoucí se vštěpuje a mísí do jejích kořenů)
Hyperaktivní Imaginace má svoje vlny a přílivy, radiace i imanace, drezúry i litanie, oděné do slov...to netřeba zde rozvíjet teoreticky, tedy Haiku;

V pokoře, tedy vítám otevřené dveře do nových, údernějších, a skromnějších tvarů literatury, haiku, epigramu:
„Vlaštovky létají
nízko včerejších
záblesků“

"Mouška obletuje křidélky
malé nekonečno“

„Sté=bla jsou
líhniště příběhů“

to jen doušky z dnešní kontemplace...

„Za životem chví se slza, dávno mrtvá, dávno oživená“

12.06.2014 14:45:56 | Happyyz

Nesmírně si cením tvého zrcadlení dílka/cyklu a náhlých otevřených sympatií, přivírajících tvou drahou náklonnost něčemu, co se zdálo být jen tak položené na okraj místní aury modrého bohem zapomenutého prostoru, přístavu pohřbeného v tichém zasunutí šumících krajek teplé noci jara.

Skutečně spojitelné - Upřímná touha po vyjádření neznámých vánků souladně vlajících lidský vůz po strašlivě krásné vozové hradbě bytí, kde za slovy teče pramínek tvorstva a koupou se v něm jen ojedinělí vidoucí, bdící, ty a já, ( tvé dílo mne rovněž sytí, lahodí a příjemně se čte po krásných doušcích verše) světlušky ze šeříků a stínů kapradin a pár mušek, jež dávno zmizely v zásmrtí, které stravuje čas, pravěký a blízký těm dnům, tvářícím se jako nahá Budoucnost.

Přijímám své slabiny, ať jsou to hřebeny nestálých vláken sudé každodennosti nebo zpěvné vodopády z břidlic nebeských, při troše štěstí a kapce odvahy se dá zajít jistě dál i do ucelené stylotvorné podoby, tyto pokusy však, jsou pouhým dotekem, nestejnorodé povahy a mnohé další podniknuté v minulosti, obrací se právě na ódy a zpěvná ladění strun, jež vyzařují ono fluidum, elixír, jež tryská jako sama dcera poezie.

Děkuji s deštěm útěchy.
Viktor.

Rád tě naleznu i ve skutečném světě.

10.06.2014 23:51:43 | Happyyz

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí