JE TO/CO JE POEZIE(?)

JE TO/CO JE POEZIE(?)

Anotace: ...?.!...

 

 

poezie se básně

dotkne jen vzácně

ale když to přijde

krusta popraská

a dá

svobodu

vězni

 

za mříží poezie nezní

 

kvasí

vyje

?

?

řeže

bodá

 

je škoda

slova

které křídel nemá

 

ryba němá

i smečka vlčí

 

vlastně tu všechno

...věstně

mlčí

 

 

 

 

Autor cappuccinogirl, 29.01.2026
Přečteno 244x

Tipování zakázáno autorem díla.
ikonkaKomentáře (61)
ikonkaKomentujících (19)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře
líbí

libověstně?

02.02.2026 19:09:29   nehledaná

líbí

třebas tak:-)))

...já tam dala tři tečky, abych utekla tomu spíš ponurýmu, zádumčivýmu tónu, o kterej si tohle dílko "řeklo":-)

i ty otazníky maj otevírat úplně jiný dveře, než jsem otevřela já:-))

"libo" je skvělé:-)*

02.02.2026 19:15:07   cappuccinogirl

líbí

Jo. Poetické třeštění...

02.02.2026 18:24:56   jablonka

líbí

...i to třeštění poezie(i) dá...:-)*

02.02.2026 19:07:15   cappuccinogirl

líbí

Pokud vám báseň neroztrhala duši, nezažili jste poezii. :-)
(Edgar Allan Poe)

01.02.2026 08:30:59   RadoRoh

líbí

EAP chtěl, to je podle toho výroku znát, od poezie hodně:-))
Rozervaná duše - autorova, nebo toho, kdo si báseň "vypůjčí" očima a ona mu vklouzne až někam dovnitř...to je podle mého jen jedna z nekonečna možností, které poezie nabízí.
Mám ráda i odpočinkovou, nebo tu, co ti probudí motýlky v břiše a dušenka si při ní lebedí:-)) Mám ráda cokoli, co poezie předá, nebo přenese...jen vím, že pokud se tohle nepovede, pokud "mi nepředá", tak prostě není pro mne... ale co, najde si v ní někdo jiný:-)**

01.02.2026 12:40:16   cappuccinogirl

líbí

Naprosto souhlasím. :-)

01.02.2026 12:47:11   RadoRoh

líbí

Příjemný den ti přeju, Nory:-)*

01.02.2026 12:54:09   cappuccinogirl

líbí

Děkuji a též přeji, neděli skvělou, až do pondělí... *** :-)

01.02.2026 12:57:40   RadoRoh

líbí

poezie je.. přiznat se.. nakonec k sobě
je tolik způsobů mlčení

31.01.2026 00:47:18   vojtěška

líbí

Geniální... Už tady přešlapuju nějakou dobu, chtěl jsem napsat něco ve smyslu, že Holan říká, není více lásek, je jen jedna láska / není více křížů, je jen jeden kříž - a stejně tak si myslím, že je jen jedna poezie, která se ovšem projevuje tisíci způsoby psaní, ale má vždy jedno společné - přiznat se k sobě, nekalkulovat a nikomu nelézt do zadku. Pak je to autentické a podle mého správné.

"Poezie znamená minout se přesně mimo." (Tohle napsal na jeden záchod olomoucké hospody Ponorka básník Petr Hruška)

:)

31.01.2026 14:13:48   vrbák

líbí

hedvábem úderu ;) Diviš

03.02.2026 15:37:54   vojtěška

líbí

Na tom záchodě jsem nebyla, ale narazila jsem na jeho sbírku :"Minout se přesně" - ten název mě zachyt a tak jsem ho začala číst...skvělá tvorba.
Pod těmi slovy o "minutí" si každej můžem najít své - i já si našla a s tím souzním - že pokoušet se přesně trefit cokoli v poezii je vlastně zaručenej způsob, jak (zase a už potolikáté) minout... jako kdybys to už měl - věděl, poznal, docvaklo ti, ale stačí, abys tu myšlenku přijal a téměř okamžitě ti dojde, že to ještě není "to" - že tě to jenom posunulo, jako by sis otevřel další dveře, do někam:-))*

01.02.2026 12:34:53   cappuccinogirl

líbí

ten Diviš, co tvrdí, že svět zplodil jen tři básníky???:-)))

Přiznám, tím mě zaujal a já si umínila, že se o něj chci alespoň šmírnout:-) Už mám na stole dvě z jeho sbírek - Moje oči musely vidět a Verše starého muže... Těším se na ně:-)*

03.02.2026 16:58:24   cappuccinogirl

líbí

přiznat se sami k sobě, to je odvaha, kterou nenajde každý
a je hezké propojit to s poezií, protože ano, i poezie nám k tomuto "přiznání" otevírá cestu

děkuju za hezký podnětný koment*

31.01.2026 01:03:42   cappuccinogirl

líbí

chci tě číst

30.01.2026 23:38:04   JiSo

líbí

je ti přáno:-)*

30.01.2026 23:55:13   cappuccinogirl

líbí

jak lvové bijem o mříže

a my je rozbijeme :-)

30.01.2026 19:51:50   irutiroM

líbí

...jsem každopádně pro:-)*

30.01.2026 20:19:37   cappuccinogirl

líbí

sám mlčím do nočníku...

30.01.2026 09:23:33   jort1

líbí

mlčíš? neva, nočník za tebe sám svědectví vydá:-)*

30.01.2026 11:08:10   cappuccinogirl

líbí

bravurní! ***:-))***

30.01.2026 02:37:21   Iva Husárková

líbí

Sluníčko moje, bravurní asi ne, ale i tak se usmívám:-)***

30.01.2026 11:09:33   cappuccinogirl

líbí

:-))***

01.02.2026 02:39:40   Iva Husárková

líbí

Pěkné pohrávání si s významem a tématem. Jo a jo! Zejména v tom dokážeš býti hodně "úrodná."*

29.01.2026 23:38:45   šerý

líbí

a tož to je zas koment "pro potěchu", děkuju, šeráčku:-)*

30.01.2026 00:12:49   cappuccinogirl

líbí

mě lechtá...

29.01.2026 22:44:22   enigman

líbí

...jsi jí milý:-)*

29.01.2026 23:29:20   cappuccinogirl

líbí

Mlčeti zlato. To mi říkávala třídní.

29.01.2026 21:06:43   Štětec bez obrazu

líbí

Tak tímhle mi tvá třídní napověděla, že toho, cos z pusy vypustil, se bálo i kantorstvo:-))*

29.01.2026 21:21:01   cappuccinogirl

líbí

za mříží démanty lesknou se stejně

29.01.2026 20:45:51   Petbab

líbí

Není vězeň jako vězeň a není mříž jako mříž, některá dokáže barvy smýt, kouzlo démantům chvilkově vzít:-)*

29.01.2026 21:19:24   cappuccinogirl

líbí

Ať je to, co je to, mně se to líbí, člověka to nenechá bez odezvy.

29.01.2026 18:20:13   PIPSQUEAK

líbí

Odezva - to je úžasný slovo pro tvůrčího ducha a tvůrčí prostředí:-)*

29.01.2026 18:53:45   cappuccinogirl

líbí

Nooo
pane jo
tedy Paní jo!
velmi mě oslovuje to zdánlivé nedotahování načrtnutých idejí aby si čtenář sám dospěl k interpretaci
do toho jakoby nahodile
ale ve výsledku sofistikovaně znělé rýmy.

Ohromuješ!
Toto se mi líbí toto mám rád!

s úctou

Marty

29.01.2026 16:33:09   kudlankaW

líbí

a to je přesně vono
TOS TREFIL*

přesně o tohle jde

DÁT PROSTOR:-)

příjemnej podvečer přeju, Marty
s věz, že mně jsi jej zpříjemnil i ty:-)*

29.01.2026 16:40:08   cappuccinogirl

líbí

No nevím:-)

29.01.2026 15:46:01   Ž.l.u.ť.á.k.

líbí

Jsem si díky tobě uvědomila, že na "nevím" se dost blbě reaguje:-)))*

29.01.2026 16:34:34   cappuccinogirl

líbí

Aha, tak to jsem nedomyslel...:-)

Podle mě, pokud o báseň nezavadila poezie, nebo nějaká její forma, tak to není báseň, ale (v nejlepším případě) próza.

29.01.2026 17:21:14   Ž.l.u.ť.á.k.

líbí

jo, to je fakt:-))

tohle mý dílko jsem napsala pod dojmem slov, který jsem si přečetla: nepamatuju si přesně, nejsem schopná odcitovat, ale v podstatě šlo o to, že básně už se dnes neroděj a, když to hodně přeženu, ty, co se za básně daj označit, spočítáš na prstě jedný ruky (tady tu moji interpretaci ber s větší rezervou)...

poezie je jiná než byla za časů Máchy
Shakespeare by dnes asi taky promlouval k lebce jinak

je dobře, že všechno "má svůj čas"

já prostě jen nerada slyším, že to jak se dnes píše, už prostě nejsou básně:-)

zas jsem se rozepsala, kruci

29.01.2026 18:12:41   cappuccinogirl

líbí

Jazyk se vyvíjí a co si budeme... taky dost zhrubnul za posledních sto let:-)
V dřívějších dobách by určitě neuspělo jako báseň mnoho textů, které pro nás podle současných měřítek básně jsou... ale i dnes ten text (byť je třeba sprostý, drsný, bez špetky poetiky...) musí obsahovat nějakou formu, šmrnc, rytmus - prostě něco, co odlišuje báseň od prózy. A toho dosáhnout, je samozřejmě mnohem těžší ve volném verši, protože v tom vázaném je aspoň ta forma celkem daná a hodně napoví i rýmy, či rytmus v počtu slabik...
U volného verše se to musí prostě cítit a podle mě to je něco, co se naučit nedá, pokud to ten autor nemá v sobě.

29.01.2026 19:02:15   Ž.l.u.ť.á.k.

líbí

tady souhlasím s těmi, co tvrdí, že poezie se vůbec NEDÁ naučit... byla bych opatrná v tom, co někteří dodávají - že poezii dostává do vínku už "kolíbka", a pokud nedostane, máš jako básník smůlu:-)
podle mýho můžeš k básni a poezii dospět časem, něco se stane, ten správnej větřík tě ofoukne, a JE TO TAM - Múza je kámoška a Poezii nás přijme do rodiny:-))

29.01.2026 19:15:44   cappuccinogirl

líbí

Naučit se v podstatě dá... dá se naučit veškerá teorie, dá se naučit jak poezii vnímat, dá se (většinu lidí) naučit mít jí rád... proto se taky na školách vyučuje. S tím psaním je to trochu horší.
Jsou lidi, kteří přečetli stovky, ne-li tisíce básní, mají poezii rádi a dokáží posoudit co je dobrá báseň a co ne, ale sami prostě psát neumí a ani to, bohužel, u svých děl nedokáží sebekriticky posoudit.

29.01.2026 19:39:29   Ž.l.u.ť.á.k.

líbí

naučíš se teorii - ANO
naučíš se tím poezii vnímat - NE
naučíš se tím mít ji rád - NE

vyučování poezie? pro mnohé noční můra, podle mýho jedna z největších chyb - když strkáš před čumák někomu něco, na co ještě není připraven", můžeš ho odradit a s největší pravděpodobností se to stane...

29.01.2026 19:54:21   cappuccinogirl

líbí

To se pleteš, cappu.
Netvrdím, že to co jsem napsal platí stoprocentně na každého, nebo že to tak funguje i u puberťáků na základce, ale jinak je ten efekt poezie stejný jako třeba u hudby.
Hudbu má taky rád skoro každý, ale jenom určité procento lidí se rozhodne jí věnovat, jenom určité procento z nich má ty správné vlohy a ještě míň lidí dokáže hudbu tvořit... a jenom minimum tu dobrou.

29.01.2026 20:06:19   Ž.l.u.ť.á.k.

líbí

na hudbu jsou speciální školy, které tě vedou
a přijmou jen toho, kdo má nadání, ne každého
poezie jako taková se ale předloží pod nos právě tomu pubertálnímu věku
a bohužel, verše, co jsou jim předkládány, tahle věková skupina jen těžko pochopí
to proto výsměch, odpor - nějak se k tomu prostě musíš postavit
já se nesmála
pro mě třeba to byla děsná nuda
klidně se mohlo stát, že já a báseň už se nenajdem

naštěstí je to jinak
poezie mi vběhla do života
a já jsem řekněme že něco jako samouk

sama si hledám, sama se pídím, obzor otevírá obzor

možná proto se na tyhlety věci dívám jinak než ty...

29.01.2026 20:18:22   cappuccinogirl

líbí

Já jsem taky samouk.
A s tou školou je to zase trochu jinak. To, co se na základce učí spadá spíš do sekce dějepis:-) prostě jsou básníci, o kterých by měl každý vědět, to ale neznamená, že to musí být zrovna poezie, která tě má motivovat k psaní. Pokud učitel chce děckám tu poezii přiblížit tak, aby o ní začali přemýšlet, musí být trošku kreativní a to je jenom učitel, který má sám poezii rád.

29.01.2026 20:29:54   Ž.l.u.ť.á.k.

líbí

Bavili jsme se nejen o psaní ale i o tom: mít rád poezii
Nevím, v mnohém s tebou souhlasím, ale přece jenom se nemůžu zbavit pocitu, že ta poezie i ten "potenciální její mladomilec" maj poměrně dost ztíženej start a to není dobrý.
Když už poezie v tomhle věku, tak určitě ne cestou rozborů a co tím básník chtěl a to je přesně základka...střední už je víc o stavbě verše, sice jsem tím prošla, kantorku jsem měla skvělou, přesto - nazaujalo, brala jsem to jako nutný nudný zlo.
Fakt je, že moje dcera to měla jiný. Její profesor byl sám "básník" a lásku k poezii měl v krvi - ty hodiny hned byly jiný, děcka jen nebiflovaly, jenže - komu se tohle poštěstí:-)

29.01.2026 21:31:40   cappuccinogirl

líbí

Pokud budeme poezii chápat jako slovesné umění, pak se poezie básní dotýká. Budeme-li chápat poezii jako půvab, kouzlo, hebkost, pak ano, pak se poezie básní, ne vždy, dotýká.
Zamudrovala sis pěkně. Nedalo mi, musel jsem. :-))

29.01.2026 15:00:05   Kan

líbí

Tvé "nedalo mi, musel jsem" mi napovídá, že jsem ti dala popud - "vyjít se svým"
a to je zatra fajn:-)

A víš, že vzít to od píky, by znamenalo, že poezie je taky JEN SLOVO?
Mnohovýznamové:-) A tak širokospektrální, že obsáhne všechno:-))

Pořád ještě mudruju, koukám...:-)))

Ale ono tohle přišlo vlastně jen proto, že se mi včera dostala do zornýho pole anketa s otázkou: CO JE POEZIE:-))

Některý odpovědi byly moc fajn:-)))*

29.01.2026 15:27:21   cappuccinogirl

líbí

No, měl jsem potřebu se k tomu vyjádřit, ale jednoznačně říct " to je a to není poezie " to nelze. Třeba ražničí s pečenými bramborami, to ovšem, poezie je, a jaká ! :-))

29.01.2026 17:14:01   Kan

líbí

Souhlas naprostej:-)

A že je ta poezie bezbřeze nabízející,
tak já bych si hned dala
pár poetickejch střípků z talíře

poetickej stolečku, prostři mi - bramboráky, takový ty, co jsou "jedna báseň:-))

krásně jsme to téma odlehčili, i když přiznávám, že docela dost hutnou stravou:-)))*

29.01.2026 17:25:06   cappuccinogirl

líbí

A jiné a jiné. Taková " Kuchařka naší vesnice " je hotová sbírka básní. Nádherná voňavá poezie. :-))

29.01.2026 19:27:29   Kan

líbí

ju:-))*

29.01.2026 19:56:30   cappuccinogirl

líbí

:-))

29.01.2026 21:22:05   Kan

líbí

Je to/co Je – i to/co Není

*
a co by mohla být

- v rozličném znění

*
Smečka vně pokoje, když zuby cení

ryba jak dřevoryt, co tahy mění

*
A pod nánosem starých krust
neslyší nikdo trávu růst

*
Je to/co Je – i to/co Může

vykřesat verš do Ženy / Muže

*

29.01.2026 14:10:15   šuměnka

líbí

je zvláštní, jak často si básníci a dokonce i nebásníci
pokládají tuhle otázku

jako by to nebylo jedno
jako by prostě jen nebyla - nádhera - psát:-)

poezie je pro někoho skoro vším
a pro jiného skoro ničím

a když ji budeš chtít definovat
nadělá ti...do kalhot
vlastně tě bude děsně štvát
jak každé tvojí pracně sesmolené definici
bude s lehkostí uhýbat:-))

už už si budeš myslet, že to máš
že to máš na jazyku
že trefils... jenže
to je právě ta chvíle
kdy vlastně minuls
a co je děsné-
že
minul ses
PŘESNĚ:-)))**

29.01.2026 14:37:24   cappuccinogirl

líbí

nepokládala jsem ji - konstatovala jsem :)**

29.01.2026 14:51:06   šuměnka

líbí

pokládají si ji jiní
podle mě úplně zbytečně
a až příliš často:-))

kdo má srdce poezii odevřený
najde si ji všude
úžasný je, že ji můžem vidět
i v tom/tam kde jiní ne

pořád slyším: tohle je plytký, tohle je o ničem...
jenže ono je to hlavně o pohledu vhledu:-)

prý že dnešek už básně ani nepíše
a když, tak je to v obrovský kupce sena jehel pár

a co, i kdyby to tak bylo-
vždyť seno, to je vůně trávy pokosený
a každé dílo - dar**

29.01.2026 15:06:46   cappuccinogirl

líbí

tak proč tohle vůbec posloucháš, má drahá cappu


;))**


to mohou konstatovat ti, co myslí srdcem jenom napůl

//pořád slyším: tohle je plytký, tohle je o ničem...
jenže ono je to hlavně o pohledu vhledu:-) //

29.01.2026 15:32:29   šuměnka

líbí

slyším, protože nejsem hluchá
a radost mi ta slova zrovna nedělají

ale myslím si o nich svý
a to mi stačí

furt mě baví
ty různě různý
bolavý, moudrý, hravý
skládanky emocí:-)))**

29.01.2026 15:45:45   cappuccinogirl

© 2004 - 2026 liter.cz v1.9 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí ⋅ Osobní údaje ⋅ Provozovatel