Mandala žalu: Poslední pohlazení v sedmi paprscích

Mandala žalu: Poslední pohlazení v sedmi paprscích

Anotace: Tato báseň uchovává vzpomínku na poslední dotek milovaného člověka.




Milí čtenáři,

dovolte mi podělit se s vámi o něco vzácného a intimního – o zrození této básně. (ukázky tvoření najdete pod básní)

Často se mě ptáte, jak mé básně vznikají. Někteří pochybují, zda v době AI ještě existuje autentická poezie. Rozumím těmto obavám a právě proto vám dnes s radostí a pokorou otevírám svou tvůrčí dílnu.

Tato báseň má svůj příběh zapsaný na 12 stranách mých poznámek. Každý verš prošel desítkami variant, každé slovo jsem vážil na vahách srdce. Pod básní najdete ukázku prvních 6 listů – svědectví o cestě od prvního nápadu k finální podobě.

Tvořit poezii je jako modlitba. Sedím v tichu, naslouchám, medituji. Sestupuji do hlubin vlastní duše, abych odtud vynesl perly pravdy, které mohu sdílet. Je to proces posvátný a naplňující.

Vím, že ne každý tento způsob tvorby pochopí nebo ocení. A to je v pořádku. Každý máme své tempo a svou cestu k porozumění. Pokud mé verše zatím nemluví k vašemu srdci, možná jen čekají na správný čas.

Děkuji všem, kdo mé básně čtete s otevřeným srdcem a myslí. Děkuji i těm, kdo pochybují – vaše otázky mě nutí jít ještě hlouběji.

Kéž tato ukázka mého tvůrčího procesu poslouží jako most mezi básníkem a čtenářem, mezi srdcem, které tvoří, a srdcem, které přijímá.

S hlubokou úctou a vděčností

básník

_.-~-.__.-~-.__.-~-.__.-~-.__.-~-.__.-~-.__.-~-.__.-~-._

~

O. STŘED

~

tvůj dotek

opouští mou dlaň

jako slza sklouzává

do nového rána

*

rozpadám se

na tisíc střepů světla

kde každý hledá cestu

zpět do jednoty

*

každý tvar si pamatuje svůj celek -

obkresluji tahy tvého pohlazení

~

1. paprsek: ČAS

~

čas se zastavil

aby ukrojil

z jediné vteřiny

věčnost

*

hodiny tikají dozadu

každá chvíle vrací

tvůj poslední úsměv

vzpomínky se rojí

*

silnější než čas je teď -

obkresluji tahy tvého pohlazení

~

2. paprsek: PROSTOR

~

mezi prsty protéká mi

tvá nepřítomnost jako písek

kterým měřím čas -

v přesýpacích hodinách samoty

*

mezi prvním a posledním polibkem

roste nekonečná vzdálenost

kde slova už nedoletí

tají jak sníh v dlani

*

prostor se rozšiřuje -

obkresluji tahy tvého pohlazení

~

3. paprsek: HMOTA

~

pod kůží tiše dýchá

stopa tvého tepla

kde každý úder srdce

měří dny bez naděje

*

tvůj hřeben ještě drží

tři vlasy – počítám je

včera byly čtyři

zítra možná žádný

*

hmota si pamatuje -

obkresluji tahy tvého pohlazení

~

4. paprsek: ENERGIE

~

teplo jsi mi zanechala

ještě hřeje v mých snech

láska mění skupenství

z tepla dotyku – chlad kůže

*

tvůj dech v zimním vzduchu

fotografie v plamenech

stoupá v kouři vzhůru

prsty ještě cítí žár

*

energie se neztrácí -

obkresluji tahy tvého pohlazení

~

5. paprsek: VĚDOMÍ

~

mysl se brání přijmout

že tvá ruka zapomněla

houslový klíč milování

mezi notovými linkami

*

paměť je rezavá struna

už nezní jen skřípá

prsty marně hledají tóny

kde tvé doteky zněly

*

vědomí se probouzí -

obkresluji tahy tvého pohlazení

~

6. paprsek: PRÁZDNOTA

~

kde jsi spávala zeje díra

polštář už nedrží tvar tvé hlavy

v šuplíku tvé punčochy

co čekají na tvé nohy

*

zapomenuté dárky s tvými otisky

kartáček na zuby zůstal osiřelý

u zrcadla se češu sám

prázdný je stůl – naproti prázdná židle

*

prázdnota má tvůj tvar -

obkresluji tahy tvého pohlazení

~

7. paprsek: JEDNOTA

~

pamatuji jak jsme dýchali

stejný rytmus – stejný chrám

po milování jsme leželi

propletení jak kořeny

*

ve vani jsme byli ostrov

voda kolem našich těl

mýdlo klouzalo mezi námi

bez hranic zda moje nebo tvé

*

jednota nás přesahuje -

obkresluji tahy tvého pohlazení

~

_.-~-.__.-~-.__.-~-.__.-~-.__.-~-.__.-~-.__.-~-.__.-~-._

~

Jak vznikala tato báseň? Ukázka mého tvoření:

~

~

~

~

~

~

Poznámka: Ukázky představují pouze první polovinu mého tvůrčího procesu. Práce pokračovala na dalších 6 stranách, kde jsem dolaďoval jednotlivé verše, metafory, vnitřní rytmus a hudebnost básně. Každé slovo má svůj důvod a své místo. Nic není nahodilé, protože píšu i mezi řádkami pro ty, kteří mají širší rozsah vnímání a spatří další skryté barvy, kteří jiní neuvidí.

Sdílím tento proces s pokorou a nadějí, že pomůže pochopit, kolik lásky a úsilí se skrývá za každým veršem. V době, kdy hranice mezi lidským a umělým se stírají, je pro mě důležité ukázat, že pravá poezie stále vychází z lidského srdce.

Děkuji za váš čas, pozornost a pochopení.

Autor malé srdce - Z.V., 05.07.2025
Přečteno 129x
Tipy 15
Poslední tipující: Červenovlaska, mara539, Marten, IronDodo, Iva Husárková, mkinka, Pablo Kral, LuminarisAlba
ikonkaKomentáře (30)
ikonkaKomentujících (11)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře
líbí

Děkuji jako vždy tleskám skvělý

08.07.2025 23:29:49 | Červenovlaska

1líbí

Milý kamaráde, sám píšeš, že to je z tvého nitra,velmi intimní a tak to beru, že sdilis tvou duši.
Forma psaní je jako terapie a to tu cítím.
Doplnění obrázky beru jako formu v dnešní době častou, i když já jí nepoužívám, protože jí neumím,ale za obrázek,co tu mám ode Literu k básni maluj zase obrázky jsem vděčná

Já to tu beru především.jako terapií a sama též mezi x,y lidiček neznamenám nic.
Drž se

08.07.2025 18:57:01 | mkinka

1líbí

Milá mkinko,

děkuji Ti za krásná slova a pochopení. Máš pravdu - psaní je pro mě terapie a způsob, jak sdílet kousek duše.

Těší mě, že to tak vnímáš. Ne každý dokáže přijmout takovou otevřenost a intimitu v básních.

Přeji ještě hezký večer.

08.07.2025 21:15:39 | malé srdce - Z.V.

1líbí

Já jsem vděčná za Tebe

08.07.2025 21:20:30 | mkinka

1líbí

Ahoj,
předem tě chci upozornit, že každý máme nejspíš na poezii trochu jiný pohled. Soustředím se a konzumuji spíše moderní poezii než archaické verše a právě v tom nejspíš spočívá podstatná část mého názoru na tvé básně.

Rád bych začal tím, že hudbu a patetické obrázky generované umělou inteligencí považuji za vrchol nevkusu. Kdykoliv je u zdejších básní vidím, zvedá se mi žaludek – ale to je samozřejmě věc názoru... No…

Ke tvé samotné poezii: přestože je nádherně vyumělkovaná, verše jsou promyšlené a plynou jako medová plástev, a přestože si uvědomuji, jak těžké je takové verše napsat, tvá poezie mě nebaví. Dokonce mě nudí a mám velké problémy ji dočíst do konce.

Mám problém najít v tom balastu patetického, emočního vydírání (odpusť, ale vnímám to tak) jakoukoliv hlubší myšlenku nebo nuanci. Tvé básně ve mně osobně nezanechávají nic – žádný podnět k zamyšlení, nevnímám v nich nic, v čem bych se mohl najít.

Konkrétně třeba tahle báseň je o tom, jak ti chybí milovaná osoba – ale to je všechno, a to není dost. Není v ní zachycena žádná dynamika vašeho vztahu, žádné překvapení, rozuzlení, nic k zamyšlení. A upřímně – neznám tě, na tvých pocitech mi nezáleží, a tvoje vyznání o tom, jak ti někdo chybí, je zkrátka příliš povrchním a nedostatečným sdělením na to, aby mě jakkoliv hlouběji zasáhlo.

Trochu mi to připadá jako z deníčku puberťáka s extrémně rozvinutým smyslem pro jazyk.

Doufám, že si to nevezmeš osobně a pochopíš, že se snažím o konstruktivní kritiku a o upřímné předání svého názoru, který není ničím než názorem... Na druhou stranu vidím a chápu že tvé básně si najdou své čtenáře, obzvlášť tady na literu kde je to trošku víc mainstream.

Pokud si myslíš, že máš básně, které by mě mohly uspokojit více, rád si je přečtu :)

08.07.2025 17:38:30 | Laxx159

1líbí

Ahoj Laxx159,

děkuji za upřímnou kritiku a čas, který jsi věnoval čtení básně. Cením si konstruktivního přístupu.

Máš pravdu - každý vnímáme poezii jinak. Ty preferuješ moderní poezii s intelektuálními podněty, já píšu spíše emocionální lyriku. Obojí má své místo.

K tvým bodům:

AI obrázky - chápu, že to není každému po chuti.

Emoční vydírání - zajímavé. Možná hledáš jasné poselství tam, kde nabízím prostor pro vlastní prožitek.

Chybějící dynamika - dobrý postřeh. Tato báseň zachycuje statický okamžik bolesti, ne příběh vztahu.

Patetičnost - ano, moje poezie je emotivní. Pro někoho přehnaně, pro jiného autenticky.

Píšu především pro čtenáře, kteří hledají emoční rezonanci, ne nutně intelektuální stimulaci.

Uznávám, že má tvorba není pro každého.

Děkuji za Tvůj názor a přeji hezký den.

08.07.2025 21:09:41 | malé srdce - Z.V.

1líbí

Ke tvému názoru se přidávám. Sic bych to formuloval jinak. To všechno, kolem tohoto autora, to je smršť volání o pomoc, jenže lichotky, ta předimenzovaná servilita, ničemu nepomáhá. Před pár týdny se autor prezentoval jako naprostý začátečník a dnes po kriticích metá své zkušenosti a označuje je jako neznal e poezie. Tyhle texty překypují frázema a vlastně lautr nic nezdělují,,,,tedy o autorovi obrázek mám.
Interně si myslím, že autor je nemocný.

08.07.2025 18:42:17 | Václav Strnad

líbí

Věř že já bych to taky podal jinak, ale snažím se být aspoň trochu hodný no...

08.07.2025 18:52:10 | Laxx159

líbí

Tomu taky rozumím, ale je zdravé to držet na úrovni.
Daleko šílenější je jak tady tahle pseudo kvalita bují a ignoruje hloupost,,,čemuž se vlastn nedivím,,,tahle úroveň je zde dominantní, 15 hlupáků,,,,to je 30 lajků, ti to tady okupujou

08.07.2025 18:58:13 | Václav Strnad

líbí

Nezlob te se ale vaše komentáře a kolegy Laxx159 mi příjdou nevkusné - co tohle má autorovi přinést nechápu.
Já si jeho básní vážím a vaše důvody mě opravdu nepřesvědčili...Ano každý máme nějaký vkus ale někdy je fajn nechat si názor pro sebe. Pokud chcete dokonalost vydejte něco a kupte si básnickou sbírku. Zde je to o potkávání s lidmi - to co zde píšete kritika není ikdyž Laxx159 se snažil.

Promiň mi malé srdce - ale nemohla jsem se na to jen tak dívat. Tvá tvorba se mi líbí obdivuji tvou odvahu.

08.07.2025 20:34:06 | LuminarisAlba

líbí

Samozřejmě že se jedná o kritiku, od toho tahle stránka slouží. Autorovi to přinese pochopení toho, co se lidem na jeho básní nelíbí. To je snad cenná informace ne? Přál bych vám zažít, jak probíhala kritika na písmáku v době jeho slávy, tam se s tím teprve nikdo nepáral... /Edit: Po projetí vaší tvorby, jsem už tu vaší ublíženost pochopil.

08.07.2025 22:09:28 | Laxx159

líbí

Jak jsem vám už napsala - každý od webu asi čekáme něco jiného. Ale nějakou míru asertivity by měl mít každý.
Víc k tomu nemám co dodat.

08.07.2025 22:27:18 | LuminarisAlba

líbí

Nechci ani vědět, co si pod pojmem asertivita představujete. Jste na internetu, na stránce / sociální síti, která slouží pro publikaci a kritiku amatérské poezie. Co čekáte? Četla jste někdy nějakou opravdovou kritiku poezie, třeba v literárních časopisech?

08.07.2025 22:39:57 | Laxx159

líbí

Jsem v poezii nová - ano nečetla. Ale mám za sebou studium umění. Tam kriti bylo víc než dost. Ale dávali jí lidé k tomu určení .
Popis stránky je přátelský - není to písmák ani časopis - jsem na Literu a z jeho popisu jde spíš o přátelské sdílení...Pak to co říkáte mi smysl nedává. Pro kritiku bych šla jinám. Zde jde o sdílení.

08.07.2025 23:04:28 | LuminarisAlba

líbí

To je naprosto odvádějící argument o sdílení,,,ty sama a celá vaše terapeutická skupina kritizujete celý dny. Vony ty fráze o hloubce, moudrosti, lásce, kráse,,,to všechno je taky kritika, ale podle vaší neznalosti, nebo schopnosti,,,naše kritika vám nevoní, to je celé,,,s určitostí jsi ve škole často chyběla.

08.07.2025 23:59:24 | Václav Strnad

líbí

Ano, už podruhé. Nejsi věcná, já např.uvedl prokazatelná fakta, prostě ti není příjemná kritika a odmítáš ji, to je běžný. Nevyjadřuju se často, ale tam kde ano, každá diskuse má základní pravidla a pokud ne, nikam nevede.

08.07.2025 22:36:02 | Václav Strnad

líbí

Navíc je autor naprosto otevřený, no a když tak mega obsáhle vysvětluje(dost obsáhle dokumentuje obsáhlost, ten veleopus), jistě si tak hluboce vysvětlí i mou mírumilovnou reakci.

08.07.2025 22:17:49 | Václav Strnad

líbí

Děkuji Ti Albo. Vážím si Tvé podpory.

08.07.2025 21:11:08 | malé srdce - Z.V.

líbí

Je to kritika, se s tím poper jak chceš, jistě dokážeš tolerovat i jinej názor

08.07.2025 20:51:05 | Václav Strnad

líbí

Jako ty komentáře tady jsou mazec no. Už jsem si ale tak nějak zvykl, že mé básně které považuji za nejlepší (Na čemž se pokaždé shodnu i s AI a svým okolím) tu takřka vždycky zapadnou a naopak, když si občas ujedu na vlně patosu, získávám hromadu tipů... Mám to tu spíš jako zálohování a motivaci k tomu, abych básně dotahoval do konce a do publikovatelné formy místo toho, aby mi leželi v poznámkách... Doufal jsem trošku, že s tím jak se zrušil písmák sem přejdou jeho uživatelé, kteří trošku pozvednou úroveň a začne se v komentářích s opravdovou kritikou. Ale to se bohužel nestalo.

08.07.2025 19:20:36 | Laxx159

líbí

Jsi alchymistka ztráty, z prázdna skládáš svět a slova v tobě hoří, jak zbytky žáru v srdci, co se ještě nevzdalo.
Překásné díky :)
Já básně píši malinko jinak. Nejdříve prožití básně spontánost a pak někdy ladění někdy ne a někdy si hodiny vykládám s basní co se snaží říci a jak by ráda vypadala nikdy není postup 2x stejný :)

07.07.2025 10:09:26 | mara539

líbí

Milá maro539, Ty Jsi důkazem, že každý své básně tvoří jinak a že existuje opravdu mnoho tvůrčích přístupů. A to je na poezii tak velmi krásné. Tvůj způsob psaní básní je skutečně nádherný. Povídat si se svými verši je velmi intimní a vychází z těch nitěrných hlubin Tebe. Děkuji Ti za návštěvu.

07.07.2025 20:31:33 | malé srdce - Z.V.

líbí

...dik za náhlednuti do tvého tvůrčího duchovniho procesu...;-) každý máme svůj způsob.. .já nepíši, básně píši mě...dost intuitivně a na první dobrou...s minimem úprav pokud je to možný..obsah si hledá sám svou formu, neumím psát tak, že bych vybral téma, to vybírá moje podvědomí...říkám tomu způsobu psycho ...;-)proto mý texty maj pravý význam jen pro mě..psal jsem odjakživa šuplíkově..

06.07.2025 15:20:36 | Marten

líbí

Ano, každý máme svůj tvůrčí proces a tak je to správné. Tvůj způsob je fascinující, Martene, Vlastně píšeš čistou poezii bez racionální kontroly. Píšeš tedy intuitivně a svým srdcem a to bývají tehdy nejhlubší básně.

Děkuji za zastavení.

07.07.2025 20:26:27 | malé srdce - Z.V.

líbí

výborné úplne pohlcujúce, to písanie mi pripomenulo seba tak nejako som si písal papieriky som mal všade teraz to mam v PC 200 zložiek poznámok, nedokončených myšlienok, pozdravujem peknú nedeľu

06.07.2025 12:41:15 | IronDodo

líbí

Děkuji moc - 200 složek poznámek a nedokončených myšlenek je opravdu úctyhodný. :-) Jsi velmi tvůrčí člověk. Ono je dobré mít někde uložené všechny ty nedokončené poznámky. Mnohdy se mi stávalo, že z těch nedokončených vět, veršů a slov, vznikaly po nějakém čase nové básně.

07.07.2025 20:40:42 | malé srdce - Z.V.

líbí

Oceňuji tvoji statečnost vydat se napospas. Pokud si nevážíš sebe, nevážíš si druhého. Komentovat sama sebe je ale těžké a netuším, jestli potřebné a má - li smysl. Je ale vidět, že tvé pohnutky jsou ryzí, poctivé. Takže tak a zdrowim.

06.07.2025 09:47:25 | Matahaja

1líbí

Děkuji za Tvůj komentář. Možná je důležité vysvětlit kontext - odkrytí mého tvůrčího procesu bylo reakcí na lživá obvinění, že mé básně píše AI. Chtěl jsem ukázat autenticitu své tvorby.

Nebylo to tedy o nedostatku sebeúcty, ale naopak o obhajobě mé práce. Právě proto, že si vážím sám sebe, tak jsem odkryl svůj tvůrčí proces.

Také Tě zdravím a přeji vše dobré:-)

07.07.2025 20:49:00 | malé srdce - Z.V.

líbí

Tolik skvělé práce!!! Tohle je nejen obdivuhodný dokument, ale především skvělá poezie, která mne vcucla do děje a nepustila, dokud jsem nebyl hotov konstatovat, že jde o mistrovské dílo. Mimochodem, opakovaně jsem si všiml Tvého doteku s problémem AI. Tohle neberu na lehkou váhu. Byl jsem - opět opakovaně - konfrontován s obviněním, že moje práce je plagiát vygenerovaný AI. Takové lži bohužel zasahují až do samotných hlubin etických problematik, a není mi jasné, jak se s tímto budeme v budoucnu vyrovnávat. To jen na okraj. Tvá Mandala žalu je pro mne jedním z vrcholů tvorby tady na Literu. Děkuji za prožitek, který jsem měl tu čest neskromně sdílet. Uděluji jeden velký ... ST**

05.07.2025 23:07:03 | Pablo Kral

líbí

Děkuji Ti, Pablo, hluboce si vážím Tvých slov. Tato má báseň určitě není dokonalá a ani nikdy nebude. Jak si ji znovu a znovu pročítám, tak už teď vidím, že ten nebo onen verš bych možná napsal jinak. Já jako básník ty chyby vidím, ale samozřejmě o nich decentně pomlčím:-) Ale to je možná na poezii tak krásné - že nikdy nejsou dokonalé? A ani nemohou být, protože ani člověk není v tomto světě dokonalý - má své chyby a proto i má báseň má v sobě ukryté chyby. Prostě tak to je. A mně nezbývá, než se s tím smířit - že nikdy nenapíšu dokonalou báseň.

Co se týká AI. Mně se to opravdu hluboce dotýká, všechna ta nespravedlivá obvinění, když vím s jakou poctivostí se k tvorbě stavím. Jen nemnozí chápou, kolik energie, času a úsilí se skrývá za napsanou básní. Potom mne přirozeně zabolí, když někdo mou tvorbu zhovadí a zdegraduje. Je to naprostá neúcta.

06.07.2025 00:09:42 | malé srdce - Z.V.

© 2004 - 2025 liter.cz v1.8.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí ⋅ Osobní údaje ⋅ Provozovatel