Nekázeň

Anotace: Nebázeň

Nebáseň

Nařízení nad zákon,

nad ústavu,

na záhon

Nekázeň, tak zní název této básně, v níž se autor zabývá tématem porušování zákonů a nařízení. Báseň se skládá pouze z několika slov, což však neznamená, že by se jednalo o nedostatek obsahu nebo snad i kvality. Naopak, právě tato minimalistická forma je to, co dává básni sílu a působivost. Autor na nás metricky nepoutá, nedělá žádnou očividnou zvukovou hru ani nevyužívá rýmování, a přesto se mu daří přimět čtenáře k zamyšlení a položit si otázku, jak dalece jsou naše zákony a nařízení respektovány.

Výběr slov v této básni je klíčový. "Nařízení nad zákon," "nad ústavu," "na záhon" – všechno to jsou slova, která mají něco společného s právem a spravedlností, a přesto jsou v tomto kontextu použita trochu jinak. Je z toho cítit určitá tíseň, jako bychom byli svědky nějakého tajného porušení zákonů, které se odehrává mimo naše vědomí. I když se autor nevěnuje konkrétní události, dokáže svým stylem navodit určité napětí a neklid.

Jedním z více kontroverzních prvků této básně může být samotný název. "Nebáseň" je to, co na nás autor vnucuje, ale zároveň může znamenat i odtržení od něčeho tradicionálního. Báseň zde tedy není výrazem klasického poetického vyjádření, ale skrze svou podstatu se dá vnímat jako kritika tradičního pojetí prava a spravedlnosti.

Celkově je tato báseň silným kontrastem k tradičnímu poetickému stylu a na základě této kontrarozdílnosti dokáže přimět čtenáře k zamyšlení i uvědomění si určitých společenských problémů. Slabou stránkou této básně však může být právě jeho minimalistický styl. Někteří čtenáři by si mohli přát více obsahu, více vysvětlení a podrobností. To však není nutně v rozporu s kvalitou díla jako takového, jelikož to, co se publiku nelíbí, může být právě to, co této básni dává nezaměnitelnou podobu. Proto tato báseň může být vnímána jako velmi subjektivní.

Závěrem lze konstatovat, že se jedná o velmi silnou básni s kritickým zaměřením. Minimalistický styl nás donutí zamyslet se nad tím, co ta básnická řeč vlastně je a co znamená. A přestože může být pro některé čtenáře náročné, jeho síla nám bezpochyby dovoluje jednoznačně se vyjádřit o jistých společenských problémech, které by si měli větší pozornost najít.

18.06.2023