Dívám se na stromy,
ty snad ještě zůstanou.
Nechápu.

Nic není jisté.
Okolí zírá opilou hladinou.

Adie s bezpečnou jistotou.

Dílo Belgická nabízí krátký lyrický výjev z každodenního života, který se odehrává v blízkosti pošty. Autor se zaměřuje na překvapivou a bolestivou změnu, která se děje v závěru měsíce - bezbariérová pošta končí. Tento moment přichází s tichým smutkem a všedností, což tvoří kontrast s představou popravy. Tyto dva motivy jsou v díle pečlivěreplikovány a tvoří skrytou symetrii.

Mezi silné stránky patří použití jasných a konkrétních obrazů, jež zavěšuje na zvukových podobnostech a rytmických opakováních, uspořádáním veršů a frází do ucelené kompozice. Text je vystavěn spíše z bezejmenných podnětů než z velkých myšlenek, čtenář dokáže snadno vnímat autorův subjektivní postoj a užít z díla to, co mu vyhovuje. Přestože jeho obsah je poměrně záhadný a nejasný, čtenář cítí pocit konečnosti a pozoruhodnosti v každodenných situacích.

Na druhé straně je problematika díla konvenční a neudržuje se na vlastních nohou. Témata schválně nedostanou naplno své místo do díla a vede ke sklouznutí k pouhému nabití atmosférou. Také by se dalo namítat, že Belgická prakticky není vybavena žádnou dialogovou strukturou a v literárním smyslu se těžko někde odděluje. Kromě toho mohlo být uplatněno více pozornosti výslovnosti a gramatice, které se v jednom případě vyskytují v chybném tvaru („podnapilou“).

V závěru musíme konstatovat, že Belgická je poměrně vynikajícím literárním dílem, i když je třeba se jí velmi pečlivě věnovat. Stanovuje sice ohraničení přestavby a bolesti, přináší však také slunce a naději v nitru temnoty. Toto dílo je výbornou ukázkou toho, že někdy stačí miniaturní okamžiky, aby se autor vydal na cestu do nitra lidského zážitku a dokázal spojovat všechny silné třísky života v jeden celek.

23.06.2023