zakaž mi nocí o nás snít,

zakaž mi ve tvých vodách plout.

Zakaž mi nebýt dospělá,

zakaž mi vnímat vábení,

zakaž mi v tobě anděla,..

Zakaž mi! Dej mi znamení.

Dílo s názvem "Zakaž mi" je básnický text, který vyjadřuje určitou touhu po omezování a zákazu. Autor prostřednictvím jednoduchých a krátkých vět vytváří melancholickou a intimní atmosféru, která se týká vztahu mezi dvěma lidmi.

Jednou z silných stránek tohoto díla je jeho emotivnost. Autor dokáže prostřednictvím pouhých slov vyvolat silné pocity a emoce. Stále se opakuje slovo "zakaž mi", čímž se zdůrazňuje touha či potřeba být omezován ve svých citových projevech. Toto repetitivní použití přispívá k vytvoření silného a zapamatovatelného rytmu, který umocňuje emocionální účinek díla.

Další silnou stránkou je autorova schopnost pracovat s obrazy a metaforami. Použití slov jako "pohladit", "obejmout", "plout" a "anděl" evokuje představu intenzivního vztahu, který se odehrává na hranici mezi realitou a snem. Metafora větou obejmout" zprostředkovává touhu po fyzickém blízkosti a spojení se druhým člověkem, zatímco metafora "plout" naznačuje touhu po uvědomění a ztrátě se ve vzájemném prožívání.

Slabou stránkou díla může být zřejmá snaha autora vyjádřit pocit omezení ve vztahu a zároveň touhu po omezování, která může být pro čtenáře obtížně pochopitelná. Autor si bere svobodu kombinovat protiklady a paradoxní přání, což může v některých případech působit matoucím dojmem. V závěrečném verši autor žádá "Dej mi znamení", ale není zcela jasné, co má tímto znamením mínit.

Celkově lze však říci, že dílo "Zakaž mi" je silným a emotivním básnickým vyjádřením určitého protikladu mezi touhami po omezování a svobodě v mezilidském vztahu. Autor dokáže vhodným slohovým a jazykovým postupem vyvolat silné emoce u čtenáře a zanechat v něm dojem touhy a zvědavosti.

22.09.2023