Závan smyslnosti slz a plesnivého papíru
Konopný provaz na míru
A na váhu taky

Ve spíži po předcích harampádí žití
Okýnkem drze slunce svítí

30.11.2023

Literární dílo s názvem "Dědictví" je krátká básnická skladba, která se vrací a zpovídá spíž po předcích. Autor zde uspořádává a popisuje různé věci a objekty, které jsou ve spíži – od katovského náčiní až po drobnou škatulku na milostné dopisy či konopný provaz.

Za silnou stránku tohoto díla považuji jeho obrazotvornost a atmosféru, kterou autor prostřednictvím popisů vytváří. Skrze popisy náčiní a předmětů si čtenář představí spíž plnou minulosti a tajemství. Téma dědictví je přítomné hned v názvu díla a autor zde ukazuje, že doposud neobjevené předměty a jejich historie mohou odkrýt i něco ze života předků a jejich skrytých emocí.

Další silnou stránkou je autorova schopnost vyjádřit složitá témata prostým jazykem, který je srozumitelný i pro laika. Sebevědomě využívá obrazů a metafor, které čtenáři pomáhají vytvořit si přesnou představu o tom, o čem básník hovoří. Přestože jsou zde použity i nepříjemné reálie (plesnivý papír a katovské náčiní), autor je dovede zabalit do hezkých obrazů a tak zjemňuje jejich realitu a zároveň zvyšuje jejich efekt.

Ve díle toho chybí konkrétní vypravěč a čtenář se spoléhá jen na popisy a obrazy, které mu autor předkládá. To sice poskytuje prostor pro vlastní interpretaci, ale některým čtenářům by mohlo chybět jasnější vyprávění a dějová linie. Báseň se také skládá jen ze dvou veršů, což může být pro některé čtenáře příliš krátké a povrchní.

Celkově lze říci, že literární dílo "Dědictví" je krátká, silná básnická skladba, která prostřednictvím obrazotvornosti a prostého jazyka zpracovává téma dědictví a minulosti. Je plná tajemství a pomáhá čtenáři vnímat význam nevědomě zastoupeného harampádí. Tento krátký básnický útvar je ranou ukázkou autorových schopností a slibuje zajímavou tvůrčí budoucnost.

01.12.2023