Co se do hlavy mi derou
Třeba
Jaký pořadový číslo mám v tvým harému
Říkám si zachovej klid

Hlavně že nejsem na chvostu

I když... taky by to nebylo špatný

Dílo s názvem "I když..." je krátká básnická skladba. Ve skladbě se autorka vyjadřuje k nadcházející schůzce s neznámou osobou, kterou vysněně očekává. Skrze obrazový popis se čtenáři přibližuje atmosféra před schůzkou, kdy je hlavní postava plná očekávání a štěstí. Vyjadřuje to slovy "Jsem tak šťastná před vysněnou schůzkou s tebou". Toto vyjádření je podtrženo dalšími obrazovými výstupy, jako je vůně drahého parfému a pocity jejího úspěchu, když ještě nebyla odmítnuta. Důraz na štěstí a optimismus je posílen vícevrstevným významem názvu skladby "I když...".

Nicméně, i přes celkově pozitivní tón skladby, se v ní objevují i určité otázky a pochybnosti, které postava prožívá. Tyto otázky jsou vyjádřeny v druhé slokě, kde se ptá sama sebe, jaké místo má v životě té druhé osoby. Na tomto místě text nabízí umocněnou vrstvu, kdy se básnířka ptá sama sebe, zda je lepší být na chvostu a přijímat drobnosti a zbytky, nebo zůstat v současné situaci, kde ještě nemusí čelit odmítnutí. Tento moment přináší určitý kontrast k celkovému pozitivnímu tónu skladby.

Silnou stránkou tohoto díla je způsob, jakmým obsahuje vícevrstevnosti. Autorka svou poezii tvoří takovým způsobem, že čtenáři mají možnost najít a vnímat různé významové roviny. Báseň také disponuje čistou a jasnou kompozicí. Básnický jazyk je přístupný a srozumitelný, ačkoliv se i zde objevuje jemná metaforika, která vkládá do textu hlubší významovou rovinu.

Slabou stránkou díla je možná jistá jednotvárnost a neoriginalita. Skladba se zabývá obvyklými a zavedenými tématy, která se často vyskytují v poezii. Neobsahuje nečekané nebo překvapivé momenty, které by ji posunuly dál. Téma lásky a očekávání je v literatuře hojně zastoupené a je tak pro čtenáře předvídatelné.

Celkově je "I když..." příjemnou básnickou skladbou, která vyjadřuje radost a očekávání z nadcházející schůzky. Její silnou stránkou je vícevrstevnost, přístupný jazyk a čistá kompozice, zatímco slabou stránkou by mohla být jednotvárnost a neoriginalita tématu.

13.01.2024