Celá bílá

Nebo černá

Ale raději nehledám

Trápí mě
Senná rýma

Toto literární dílo s názvem "Nehledám" je krátká básnická skladba, která se zaměřuje na vnímání smrti a na významnou roli, kterou mohou mít nevýznamné věci v našem životě.

Již na první pohled si všimneme, že autor pracuje se silným obrazem jehly, která je zde metaforou pro smrt. Tento obraz je provokativní a zároveň překvapivě silný. Autor nás velmi rychle vtáhne do tématu, kterým je smrt, a staví ho do kontrastu s tak nevýznamnou věcí, jakou je jehla nalezená v seně. Tímto kontrastem autor velmi sugestivně vyjadřuje, jak nečekané a nevypočitatelné může být naše konfrontace se smrtí.

Básnický text dále pokračuje ve vyjádření rozporu mezi černou a bílou smrtí. Zde autor zdůrazňuje, že smrt je v podstatě nevyhnutelná a může přijít v libovolném okamžiku bez ohledu na to, jaký má barvu. Je zde patrný autorův pocit zranitelnosti a nejistoty, který je podpořen právě tím, že se nechce s touto myšlenkou nadměrně zabývat. Je zde také patrný jeho odpor vůči hledání smrti.

Jako slabá stránka tohoto díla bych viděla jeho krátkost a nedostatek vyjádření hlubších emocí a postojů autora. Přestože se jedná o básnickou skladbu, mohl by autor prozkoumat více různé aspekty smrti a postavit je do kontrastu s nevýznamnými věcmi v našich životech. Působí to, jako by autor nedokázal v plné míře propojit své vnitřní pocity s vnějším světem a jeho metaforami.

Na druhou stranu, silnou stránkou tohoto díla je jeho schopnost vyvolat zvědavost a nabídnout prostor pro interpretaci a vnímání různých aspektů smrti. Záměrně nejmenovat, specifikovat ani příliš vysvětlovat dává čtenáři možnost nalézt vlastní význam a souvislosti. Autor se také snaží komunikovat složité myšlenky a témata v jazyce, který je srozumitelný i pro běžného čtenáře. Jeho schopnost výkladu takových složitých témat je nepochybně velkou předností tohoto díla.

Celkově se jedná o zajímavou básnickou skladbu, která se snaží oslovit čtenáře svou jednoduchostí, ale zároveň vnáší do textu hlubší a závažnější téma. Autorův osobitý pohled na smrt je vnímavý a předkládá nám jeho niternou reakci na tuto existenciální otázku. Navzdory svým nedostatkům je toto literární dílo provokativní a svěží, zároveň nám umožňuje zamyslet se nad naším vlastním postojem k smrti a její roli v našem životě.

14.01.2024