od: šuměnka
Anotace: taková rychlo -blbinka - oživený archiv 2011 - díky Špáďovi, který ji včera vyhrabal / zdá se, že čas mě v tomto ohledu nepoznamenává, střelená jsem pořád stejně :)
evedesigns12_deviantArt.com
*
Navlékám etno korálky
Maluju sloní nohy
Krk natahuju do dálky
a vzývám pouštní bohy…
*
Češou mě větrů hřebeny
Obléká kotouč v pláni
Z copánků plavé prameny
šimrají nebe v hraní…
*
Ze stop si tvořím vzory cest
Maluju vlnám křídla
Bubínkům křepčím na počest
s rolničkou u chodidla…
*
Naslouchám zvukům okolí
Koupu se s volavkami
..a líce, co se neholí
mě stále v mysli mámí…
* *
Dílo „..v zabavení se..“ je poetickou skladbou, která v sobě nese prvky lehkosti a imaginace, přičemž si zachovává určitou hloubku vyjádření emocí a obraznosti. Skládá se ze čtyř slok, z nichž každá vypráví o různých aspektech kontaktu s přírodou, smyslovém vnímání světa a introspekci subjektu.
Silné stránky tohoto díla spočívají především v jeho výrazné obraznosti a emocích, které provází celou báseň. Autor zde mistrně manipuluje s jazykem, vytváří živé obrazy jako „navlékám etno korálky“ nebo „miluju sloní nohy“, které nejen že evokují specifické vizuální prvky, ale také nechávají čtenáře proniknout do smyslového vnímání světa. Pocit pohybu a dynamiky ve verších, jako je „krk natahuju do dálky“, posiluje dojem touhy po objevování a spojení s přírodou, což je velmi příjemný koncept, který rezonuje s mnoha čtenáři.
Dílo se také nebojí experimentovat s rytmem a zvukomalebností jazyka – například řetězení slov a zvučné rýmy v posledních dvou slokách vytvářejí rhythm, který přímo vybízí k tomu, aby si báseň čtenář vychutnal nahlas. Verše jako „Bubínkům křepčím na počest“ zase vzbuzují hravost a radost ze života.
Na slabé stránky můžeme poukázat v oblasti struktury a celkové koherence. I když jednotlivé obrazy a motivy samy o sobě jsou silné, může se stát, že je čtenář zmaten tím, jak spolu souvisejí. Nemusí pro něj být jasné, co spojuje tyto avantgardní prvky. To může vést k pocitu, že některé obrazy ve své podstatě postrádají souvislost a tím pádem i emocionální dopad, jaký by celkové uspořádání mohlo mít.
Kromě toho by bylo zajímavé vidět větší rozvinutí některých myšlenek či obrazů. Například motiv pouštních bohů nebo vln se nabízí k hlubší analýze a osobnímu výkladu, avšak zůstává spíše povrchní, což zanechává čtenáři pocit nenaplněnosti a touhy po dalším rozvinutí.
Celkově lze říci, že „..v zabavení se..“ je literárním dílem, které sice oslovuje svou hravostí a vnímavostí, ale zároveň naráží na otázky koherence a hloubky, což by mohlo jeho potenciál ještě více umocnit. Přesto si zaslouží pozornost pro svou obrazovou preciznost a chvilkovou radost, kterou vyvolává.
11.05.2025