od: Jan.Makotřas
Anotace: Nepohádka o sebenelásce
Gerasimos Agripidoula se neměl rád.
---
Přesněji řečeno – Gerasimos Agripidoula neměl rád Gerasima Agripidoulu.
Už ten jeho neforemný odstávající knír.
A ty protivné vyšisované obleky!
---
A nejvíc snad nesnášel jeho smích.
„Chrrrchrrrr... chrrrachch... achch... aaáchrrraachrróójóóó!!!“ zpíval svůj nosový riff zatočený na konci kamsi k vinceró poté co kdosi ve společnosti řekl nějaký povedený vtip; a Gerasimos Agripidoula dělal, že s tím odporně chrochtajícím vepřem není vůbec příbuzný, ba že s ním ani nepřišel a vyskytli se ve stejnou chvíli na stejném místě vlastně zcela shodou neblahých okolností.
---
Gerasimos Agripidoula velmi rád jedl, ale večeře v restauraci s Gerasimem Agripidoulou pro něj byly naprostým utrpením.
„Určitě si zase dá tu svou obstarožní porci sufflé s rýží a meduňkový piškot!“ Gerasimos Agripidoula nesnášel slova jako „obstarožní“ a „piškot“ a při jejich vyslovení se mu dělalo zle od žaludku.
A ještě za něj musel vždycky platit útratu.
---
Prostě Gerasimos Agripidoula si žil svůj vcelku šťastný život, třeba jako vy nebo já.
Toto literární dílo s názvem „Gerasimos Agripidoula“ se vyznačuje netradičním pohledem na sebevnímání a introspektivní tematiku. Autor zde vykresluje postavu, která se ocitá v paradoxní situaci, kdy nesnáší samu sebe i v rámci svých vlastních myšlenkových konstruktů. Hlavní hrdina, Gerasimos Agripidoula, se zažívá v jakési schizofrenní existenci, kdy je jak okázale přítomný ve svém vlastním životě, tak se zároveň distancuje od jeho aspektů.
Silné stránky díla spočívají zejména ve schopnosti vyvolat silné emoce a empatii u čtenáře. Autor skvěle vystihuje vnitřní konflikt hlavního hrdiny, jeho antipatie k sobě samému, a tím i prožívání existenciálních otázek. Jazyková stylizace, zahrnující groteskní popisy, jako například smích Gerasima, je velmi účinná a přidává textu na humoru i absurdnosti. Autor dokáže hravě manipulovat s jazykem a jeho specifickými výrazy, které podtrhují postavovu neochotu smířit se se sebou samým.
Na druhé straně, slabé stránky se občas projevují v nedostatečně vyjednaném vývoji postavy. Přestože je rozpor v jejím vnímání srozumitelný, může se čtenář v některých chvílích cítit ztracený v autorově nadsázce a absenci větších popisů kontextu. Dále, jak se příběh odvíjí, chybí takzvaná "dějová křivka", která by mohla postavy přivést k nějakému zásadnímu závěru či transformaci. V poslední části textu se zdá, že se autor vrací k jedné ustálené myšlence, což může čtenáře zklamat, pokud očekává nějaké rozuzlení.
V konečném zhodnocení, „Gerasimos Agripidoula“ je výjimečné dílo, které se nebojí hrát si s absurdními prvky a zároveň se zabývat složitými otázkami identity a sebehodnocení. Autor by však mohl prohloubit psychologickou dynamiku postavy a obohatit příběh o prvky, které by čtenáře přivedly k vyšší emocionální katarzi. Celkově lze říct, že text má potenciál oslovit široké spektrum čtenářů, kteří si rádi užívají kombinaci humoru a hloubky.
08.10.2025