Skrze aparát

Skrze aparát

Anotace: Pokračování k "Film očima běžného člověka"

Kdybych vám měl popsat můj život jako celovečerní film, řekl bych že se aktuálně nacházím někde lehce za půl hodinovou markou. V kině je tmavo. Skvělý hlas Morgana Freemana už stihl uvést obecenstvo do zdánlivého dění na plátně. Hlavní postavy jsou napsány a přestaveny divákům. Všichni napjatě čekají, až se příběh pořádně rozjede. Nyní se pouze čeká na příchod hlavního záporáka, Nemesis, na kterou se můžou kolektivně zacílit všechny negativní emoce, už netrpělivě bublající v sále. Rostoucí napětí je ještě více podtrháváno skvělým výběrem hudebního doprovodu, lehkou kakofonií zvuků předpovídajících neblahou změnu k horšímu. Z nenadání se však sál prudce rozsvítí a po chvíli zmatení a rozkoukávání, jediné, co člověk vidí je dokonalý odraz sebe sama, nebo možná mě, promítaný na plátno před ním. Dochází k nevyhnutelnému střetu mezi chladnou logikou a bouřlivými emocemi. Souboj o kontrolu, která je však ze samé podstaty nestálá, jako je nestála povaha člověka.

Proč je život tak komplikovaný? Proč se i přes naši sebevětší snahu, marný útěk od všech bolestí světa, opět vracíme před zdánlivé zrcadlo pravdy? Kamkoliv se člověk podívá, vidí exkluzivitu a specialitu, jedinečnost je globálně vyzdvihována a na všednost je pohlíženo jako na zákeřnou nemoc. Není pak v takovém přesaturovaném světě jedinečné všedním a průměrnost hledanou útěchou, příjemným šumem vln v jinak rozbouřeném moři nekonečného porovnávání. Nehledě na absurditu každodenního života, proč se člověk tak moc zaměřuje na fyzické věci okolo něj a vyhýbá se při tom jiným názorům a úhlům pohledu?

Třeba za všechno může velký spěch, na který se tolik lidí tak rádo zaměřuje, jako kdyby byl život sprintem na konec. Jsi nepodstatným členem společnosti, jakmile nebudeš mít našlápnutou kariéru do 25, jsi nula, když jsi ještě neměl sex v 18, co proboha děláš, že ještě ve 35 nemáš děti? Lidé se tak rádi ženou za imaginárním cílem s vidinou jistoty, jen aby náhodou nenašli sami sebe přemítat, zda jejich život má smysl, a když jsou náhodou konfrontováni s realitou svých voleb, zahrabávají hlavy do písku a utíkají se schovat pod závoj útěchy všech těch zbytečných věcí, které si koupily za peníze, které nejsou ani jejich. Jen málokdo je schopný zastávky a následného docenění jednoduchosti okamžiku. Spousta lidí se natolik bojí, že promrhají svůj drahocenný čas, že si ani nezkontrolují, zda cesta, kterou se vydali nebo společnost vybrala za ně, má konec.

Třeba za všechno může monotónnost dnešní doby, fungující jako nekonečná řeka, pomalu ale jistě omílající své břehy. Vyhlídka na to, že bych měl být následujících 30 let součástí cyklu, ve kterém se, s lehkou variací, opakuje sled událostí furt dokola a zároveň si měl udržet schopnost perspektivy je mizivá. Vytrvalost běžce, ba i toho nejlepšího, nelze srovnávat s neúprosným soupeřem jako je čas.

Prosím povězte mi někdo, jak mám být schopný navigace skrze takto nastavený černo-bílý svět? Na jediné, co se zmůžu jsou výkřiky do ticha a směšné pokusy o jakousi (sebe)kritiku. Možná jsem se jen dnešní ráno špatně probudil, hledajíc hlubšího chápání ve světě beze smyslu, snažící se porozumět neustále dokola, jako kdybych byl šílený. A možná že taky jsem. Možná že jsem jen špatně poskládaná hračka, zaseknutá na prvním řádku kódu, nemožná najít odkaz na adresář s pochopením. A tak hledám. Hledám prchavou stálost okamžiku ve světě spěchu. Hledám jiné ve světě stejného. Hledám rozptýlení od nevyřešitelného. Hledám odpovědi na otázky beze smyslu, abych mohl jednou s hrdostí říct, že jsem smysl našel. Hledám to, co nelze naučit, ale musí být nalezeno.

Hledám, ale nenacházím.

Autor Syk, 08.01.2024
Přečteno 59x
Tipy 1
Poslední tipující: cappuccinogirl
ikonkaKomentáře (3)
ikonkaKomentujících (2)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

Opravdu skvěle píšeš, jsi čtivý a zajímavý, jako autor... ale - i jako člověk. Nevim, kolik ti je, ale ať už tě čeká jakkoli dlouhej běh, nebudeš to mít se sebou lehký. Nemáš malý cíle, chceš toho moc. Hledáš odpovědi na spoustu otázek a ty nepřicházejí. Hledáš smysl bytí nejen tvůj ale zamýšlíš se i nad ostatními a mrzí tě, jak je nastaven tento svět a to hodně. Tak moc, že ti to bere úsměv a ty jsi z toho "bez navigace"... takže tak trochu tápeš.
Co k tomu??? Asi tě to příliš neutěší, ale nejsi v tom sám...tyhle pocity maj asi občas všichni, na některý věci jsme malí páni a tak nám nezbývá, než(ne je přijmout, tak jak jsou), ale proplout jimi...mluvíš o společnosti a zamýšlíš se nad ní... v tom je mezi námi rozdíl, já o společnosti těch kolem sebe vím, ale zamýšlím se hlavně nad sebou...i to je fuška:-) Vím, že jsem člověk, kterej není uspěchanej, neženu se, abych plnila statistiky typu dítě do 35, našlápnutá kariéra do 25 atd... tohle pro mne není podstatné, snad máš aspoň z Ccina teď trochu radost:-) Život je komplikovanej a dává zabrat...a ty jseš někdo, u koho já se vždycky ráda zastavim a zamyslim se, snad to neva... vyslals svůj pohled na svět do modra, já ti poslala kus svýho... a máme tady ÚHEL POHLEDU, o kterým jsi se ve svým dílku taky zmínil:-)
Musím jen zopakovat, bo mi to nedá - napsal jsi to ZATRA DOBŘE!!!
PS: Z toho, cos napsal, je mi jasný že i ty zamýšlíš se hlavně nad sebou samým, ten rozdíl mezi námi je spíš v tom, že když přemejšíš o společnosti kolem sebe, jseš z toho asi mnohem častějc rozladěnější, než já... já se snažím udržet si ten úsměv a proto musim si občas držet mnohem užší zornej profil, jinak bych taky byla v kelu...
Hezkej den tobě.

09.01.2024 11:50:14 | cappuccinogirl

Jsem rád, že se ti to líbilo a jsem možná ještě radši, že máme lehce rozdílné názory. Koneckonců, kdyby všichni lidé přemýšleli stejně a stejně se i chovali, život by byl docela nudný.
Bohužel schopnost sebekritiky je dvousečný meč, a možná díky tomu je můj nihilismus tak těžké udržet na uzdě běhěm psaní.
Díky za čtení a přeju pohodovou čtvrteční noc. :D

11.01.2024 21:28:49 | Syk

Přeji ti totéž.
PS: Pokud jsi "nihilista", i když na uzdě, pak jsem i já zatra ráda, že naše názory jsou, jak píšeš, lehce rozdílné... bo nihilisti to v životě fakt maj zatra obtížný, už jenom tím, že je často "zamračíno" na jejich tvářích...a já mám ráda úsměv.

11.01.2024 21:34:00 | cappuccinogirl

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí